Miten ihmeessä kerrytetään yli 10 000e velat, ilman että omistaa mitään?
Minulla on sukulainen, joka pyysi eilen apua maksuvaikeuksiin. Hän kertoi, että hänellä on velkaa liki 20 000e ja nyt luottotiedot ovat menossa. Pyysi lainaksi reilua 10 000e, että saisi hiukan lyhennettyä, ettei luottotiedot mene. En tosiaankaan aio maksaa, koska tiedän etten saisi rahojani koskaan takaisin. Mutta miten ihmeessä tuohon tilanteeseen on päädytty?
Olen käynyt tämän sukulaisen luona, eikä hän omista käytännössä mitään. Huonekalut on ostettu liikkeistä alennuksista, ei mitään uusinta uutta, mutta ei mitään halvimpiakaan malleja. Auto on, josta on vielä erillinen velka reilu 10 000e jäljellä. Sitä ilmeisesti on lyhentänyt, mutta tuo isompi velka on vielä siihen päälle ja se on ilmeisesti tullut pikavipeistä.
Mutta mihin ihmeeseen hän on käyttänyt tuollaisen summan rahaa, kun mitään ei oikein ole? Vaatteitakaan ei ole kuin pieni vaatekaapillinen, eivätkä ole mitään merkkivaatteita. Itselleni tulee mieleen vain h uu meet. Aloin eilen miettiä, että sukulaisella on kyllä ollut omituista lääkärikäyttäytymistä.
Hän puhui joskus, että menee lääkärille paikkaan x ja pitää niin kovin siitä lääkäristä. Mutta seuraavalla viikolla mainitsi menevänsä paikkaan y ja sanoi, että edellinen lääkäri oli kamala. Kävi tietääkseni pari kolme kertaa paikassa y, kunnes inhosi myös sitä lääkäriä ja menikin paikkaan z, aivan eri kaupunkiin yksityiselle. Mieleeni tuli, että ilmeisesti sama lääkäri ei kirjoita kuin pari kolme kertaa joitain vahvoja lääkkeitä?
Miten muuten voisi kasvattaa tuollaisen velan vai voiko tosiaan vain pikavippien korot kasvaa niin kauheaa vauhtia? Itse en koskaan ole ottanut pikavippiä, niin en tiedä. Sukulainen kyllä sanoi ottaneensa näitä kuluttomia ja korottomia pikavippejä, niin en ymmärrä miten niissä sitten korot voivat juosta?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa n. 9000 €. Ihan mennyt perheen elatukseen se raha, ei ole uusia hienoja tavaroita osteltu.
Nykyisin kun opintolainaa saa sen 650€/kk, niin sitä kertyy muutamassakin vuodessa melkonen velkataakka.
Peliongelma tuli minullakin mieleen.
Mutta kyllä tuollainen lääkäreillä ramppaaminenkin syö rahaa. Etenkin työttömän budjetista syö paljon.
Luultavasti velat kertyvät monista syistä. Yleinen elämänhallinnan puute. Ja pään painaminen pensaaseen, jos on haluton tekemään asioille mitään.
Kummasti näillä kuitenkin riittää pokkaa pyytää rahaa kaikilta tutuilta. Se ei yllättäen olekaan liian vaivalloista.
Eihän kymppitonnilla kahdella mitään vielä voi edes omistaa, hyvä kun kunnon auton edes saa sillä alleen. Kyllä sen saa kulumaan ihan shoppailuun ja syömiseen.
En ole mitenkään mainostanut lapsieni säästöjä, vaan tuli joskus vain puheeksi illanvietossa säästöt ym. raha-asiat, jolloin ohimennen mainitsin säästäneeni lapsille syntymästä asti rahaa sitä varten, kun muuttavat pois kotoa.
Itse ajattelen juuri samoin osamaksuista, kuin vastaaja nro 21. Olen aina jotenkin ajatellut, että se on varojensa yli elämistä, mutta joitakin isompia hankintoja olen ottanut osamaksulla. Kuten juuri nyt tämä puhelin, joka on osamaksulla, mutta pian maksettu. Eikä sitä ole maksettu kuin keväästä asti ja sekin mietittiin hyvin tarkkaan.
Itse ihmettelen kyllä tuota sukulaisen lääkärikäyttäytymistä, kun kertoo ongelmaksi sen, että on jäänyt jotain vaivaa vuosien takaisesta leikkauksesta. Ymmärrän kyllä, että voi olla ihan totta, mutta käsittääkseni ramppaa hakemassa kipulääkkeitä. Itselläni leikattiin käsi joitakin vuosia sitten ja se jäi vaivaamaan, mutta sain sen lopulta onneksi kuntoon. Joten ymmärrän kyllä, ettei tuollainen aina ole keksittyä, että jokin jäi vaivaamaan.
Ap
Jotkut velkaantuvat maniavaiheessa, jolloin rahankäyttö ja muukin elämä on holtitonta ja ostoaddiktio riistäytyy käsistä. Sekä heidän oma että läheisen elämä on siinä vaiheessa ja sen jälkeen yhtä helvettiä.
Omista säästöistä ei kannata edes ohimennen mainita yhdellekään ihmiselle maan päällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikait tuohon nykyään vaadita muuta, kun että ostelee laskulle ja osamaksulle ja vippaa jonkun kerran.
Aivan, tämä ei tullut mieleeni. Meillä on vain yksi osamaksu puhelimesta, joka on sekin pian maksettu. Olen aina ollut hyvin tarkka siitä, ettei oteta osamaksulle hirveästi tavaraa, ettei sitten käy köpelösti.
Ap
huoh, 0/5
Pakko saada heti nyt -kulttuuri. Jos haluaa Rooman lomalle niin se varataan heti eikä silloin kun olisi oikeasti rahaa. Onhan näilläkin jo oma nimensä: kulutusluotto. Saa helpsoti rahaa kun sitä tarvitsee (turhuuksiin), ja koska sitä on melkein loputon määrä niin ei tarvitse miettiä budjetointia kun vaan hakee aina uutta luottoa.
Siis kysytkö tosissasi, saako 10 000 euroa tuhlattua asioihin, jotka eivät kerrytä omaisuutta? No mietipäs hetken. Tuohan ei ole edes suuri summa.
Eihän tuohon tarvita kuin joku pidempi alkoholinhuuruinen lomamatka, niin sinne meni eikä käteen jäänyt mitään.
Riittää kun elää joka kuu yli varojensa.
Melkein 20 000 euroa sain kerättyä ihan vain opiskelemalla. Ihan meni välttämättömiin menoihin ja sain vielä lisäksi toimeentulotukeakin, koska oli niin paljon kuluja lääkkeistä ja terapiasta. Valmistumisen jälkeen ei ole töitä löytynyt juurikaan ja ihan tuistani makselen tuota lainaa takaisin. Lisäksi on velkaa 200 euroa puhelimesta. Enempää ei ole tarkoitus velkaantua.
No jos sukulaisesi jo puhuu ulosoton välttämisestä, vaikuttaa siltä, että velkoja on perintätoimistoissa. Aika harvat laskut ovat suoraan ulosottokelpoisia (eivät siis mene perintätoimiston kautta). Sellaisia ovat käsittääkseni ainoastaan ns. julkisoikeudelliset saatavat, eli esim. veromätkyt ja julkisen terveydenhuollon maksut.
Perintätoimistojen vaatimat kulut on aika järkyttäviä, joten äkkiäkös siinä sittten kertyy maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis kysytkö tosissasi, saako 10 000 euroa tuhlattua asioihin, jotka eivät kerrytä omaisuutta? No mietipäs hetken. Tuohan ei ole edes suuri summa.
Tässä on kyllä liki 20 000e velat kyseessä, mutta ihmettelisin tuota kymppiäkin. Kai minulla on sitten omituinen tapa käyttää ja katsoa rahaa, mutta minusta tuo summa on ihan kauhean suuri, jos se on tullut pikavipeistä eikä ole ostettu sillä rahalla edes tavaraa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Melkein 20 000 euroa sain kerättyä ihan vain opiskelemalla. Ihan meni välttämättömiin menoihin ja sain vielä lisäksi toimeentulotukeakin, koska oli niin paljon kuluja lääkkeistä ja terapiasta. Valmistumisen jälkeen ei ole töitä löytynyt juurikaan ja ihan tuistani makselen tuota lainaa takaisin. Lisäksi on velkaa 200 euroa puhelimesta. Enempää ei ole tarkoitus velkaantua.
Opiskelu on mielestäni ihan eri asia, kuin "muuten vain" kerrytetty velka. Sukulainen tosiaan ei ole kouluttautunut peruskoulua pidemmälle, ei edes ole kokeillut mitään alaa, että olisi opintolainaa nostanut. Ja jos maksaa takaisin koko ajan, se on ihan eri asia.
Sainhan minäkin opiskellessani liki 10 000e kerrytettyä velkaa, enkä saanut heti töitä. Maksoin silti lainaa pois tuista ja sitten palkasta kun pääsin töihin.
Ap
Ei sitä kymppitonnin velkaa tyypillisesti yhdessä kuukaudessa tehdä, mutta eipä tuo vaadi kovin montaa sataa vippejä kuussa ihan elämiseen, ehkä pari isompaa juttua kerralla, niin varmasti on jo parissa-kolmessa vuodessa toista kymppiä velkaa, ilman kovin isoja kuluja. Aivan älytöntä, mutta melko helppoa huolettomalle ummistaa silmänsä tuollaiselta.
Jos tuo velkaantuminen oikeasti näkyisi kotona, uudet kalusteet, uusi keittiö, piha laitettu jne. Kymppitonni ei välttämättä riittäisi mihinkään...
Yksi satanen tavallista isompaan sähkölaskuun, toinen bensaan kun mennään kaverin mökille ja kolmas-viides kun vanha pesukone hajoaa. Kyllä tonneja kertyy helposti ihan normaalin elämisen kuluihin jos ne omat tulot ovat kovin pienet.
Monien on ehkä hankala hahmottaa miten tiukoilla monien elämä on jos ollaan pelkän työttömyysturvan varassa. Jokainen pienikin ylimääräinen meno tarkoittaa että talous menee miinukselle siinä kuussa ja jostain se pitää ottaa.
Velat kerrytetään samalla tavalla kuin omaisuus, eli korkoa korolle. Laskutaidoton tai elämänhallintansa menettänyt velkaantuu.
Vanhoissa pikavipeissä on korko yli 100% vuodessa. Paljonko luulet tulevan maksettavaan vaikka 5000 eurolle viidessä vuodessa? Eli kyllä pikavipeistä joutuu maksamaan paljon enemmän kuin mitä niitä on nostettu.
Kas kun et tullut ajatelleeksi kysyä häneltä itseltään, mihin on rahat käyttänyt. Ei ole edes vaikea tehdä noin paljon velkaa, jos on pienet tulot ja suuret menot.
Hyvä, että olet tarkka. Olen itse samanlainen. En muista koskaan ostaneeni osamaksulla mitään pientä kulutustavaraa. Auto ostettiin ja sekin jo maksettiin. Otettiin niin edullinen, että pystyttiin maksamaan pois vuodessa. Ja asuntoa tietysti maksellaan vuosikausia.
Ihmisillä on eri rahankäyttötottumukset ja moni nykyisin ostelee osamaksulla kaikkea kun se kerran on mahdollista. Itse näen asian niin, että jos minulla ei tilillä ole ostohetkellä tarvittavaa summaa ei minulla ole varaa kyseiseen tavaraan ja se jää kauppaan kunnes siihen on varaa. Sukulaisesi varmaan ostelee osamaksulla ja laskut paisuu niin suuriksi, että raha ei riitä muihin elämän kustannuksiin, jolloin kierre on valmis.