Minkä verran autat läheisiä taloudellisesti ?
Minkä verran ja millä tavoilla autat läheisiäsi taloudellisesti? Kerro tilanteista käytännössä. Tuleeko sinulle pyyntöjä vai tarjoudutko itse? Onko kysymyksessä minkälainen tilanne? Laitatko rahaa tilille, maksanko laskuja vai miten?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kahden sukulaisperheen vuokrat, lastensa harrastukset, koirien vakuutukset ja jotain muutakin. Nämä eivät siis ole minun lapsiani tai vanhempiani. Kuukaudessa menee noin 2500 e tähän "harrastukseen". Molemmissa perheissä vanhemmat käyvät töissä, ei ole pikavippikierteitä, rahaa käytetään maltillisesti jne,, niin en koe mahdollistavani loisimista.
Tuota vuokranmaksua en kyllä ymmärrä. Jos tulot ovat pienet niin asumistukea on mahdollista hakea.
Onkohan tämä vuokranmaksaja tietoinen asumistuesta? Ettei vaan sukulaiset sanoa että palkat on yhteensä nämä ja vuokra tämä ja ottavat apunsa vastaan koko vuokran summalla ja oikeasti saavat siihen myös asumistuen? Jos kerran tulonsa ovat oikeasti toimeentulotukitasoa niin asumistukea on pakko tulla.
Auttaja on ihana kun auttaa.
Ja noiden perheiden mielestä täys kuspää, jos joskus lopettaa. Saavutetut edut...
Jos tulot on 'toimeentulotukitasoa' mut 'tukea ei saa' niin joko auttajaa juksataan, tai perheen vanhemmat on yrittäjiä..
mutta silti tuo on varsin epäkiitollinen rooli tuo avoimena lompakkona toimiminen, ja mahdollistaa sen, ettei perheen tarvitse miettiä menoja tulojen mukaan. Ja jos auttaja jossain vaiheessa päätyy avun lopettamaan, tullaan häntä todnäk syyllistämään kaikesta - 'lapsi ei nyt voi mennä lukioon', 'jääkiekko on pakko lopettaa ja pojasta tulee ties mikä rikollinen', 'koirat on pakko lopettaa, murhaaja', 'koti menee alta ja autokin on pakko viedä romuttamoon' (toki, jos on vähemmän kyyninen kuin minä, tuon autetun perheen voi kuvitella ottavan auttajan ikäloppuna asumaan heille elämänsä viimeiset 15v ym ihanaa, ja toivossa on hyvä elää'...)
Otan tuon riskin (siis sen, että minua tullaan syyllistämään).
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa jotain realisoitavaa, jota ei tarvitse hankkiakseen elantonsa. Tällainen voi olla vaikka osuus kuolinpesästä eli omistat 25% kesämökistä tai asunnosta, johon vanhemmallasi on täysi hallintaoikeus. Kukaan osakkaista ei osta osuuttasi, mutta et halua myydä ulkopuoliselle => toimeentulotukea ei saa. Toisaalta elämä on paljon mukavampaa, kun saa rauhassa ansaita enemmän kuin joku toimeentulotuen raja-arvo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kahden sukulaisperheen vuokrat, lastensa harrastukset, koirien vakuutukset ja jotain muutakin. Nämä eivät siis ole minun lapsiani tai vanhempiani. Kuukaudessa menee noin 2500 e tähän "harrastukseen". Molemmissa perheissä vanhemmat käyvät töissä, ei ole pikavippikierteitä, rahaa käytetään maltillisesti jne,, niin en koe mahdollistavani loisimista.
Tuota vuokranmaksua en kyllä ymmärrä. Jos tulot ovat pienet niin asumistukea on mahdollista hakea.
Onkohan tämä vuokranmaksaja tietoinen asumistuesta? Ettei vaan sukulaiset sanoa että palkat on yhteensä nämä ja vuokra tämä ja ottavat apunsa vastaan koko vuokran summalla ja oikeasti saavat siihen myös asumistuen? Jos kerran tulonsa ovat oikeasti toimeentulotukitasoa niin asumistukea on pakko tulla.
Olen tietoinen asumistuesta, se on toisessa perheessä noin 140 e ja toisessa 270 e. Tukeen vaikuttaa mm. perheen koko ja asuinpaikkakunta. Olisi varmaan pitänyt tarkentaa, että maksan sen osan vuokrasta, jota asumistuki ei kata.
No kalliisti asuvat, kalliisti koiransa syöttävät, tai kalliita harrastuksia lapsilla, jos omien tulojen (joita täytyy olla, kun kerran ovat töissä eivätkä saa täyttä asumistukea) lisäksi sinun 'täytyy' maksaa noin huikeita tukisummia.
Tulee mieleen anoppi ja toinen poika, jonka vaimon Stockan luottokorttia hän maksoi vuosikaudet, ettei perheellä mene luottotiedot ja lapset joudu häpeään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaja on ihana kun auttaa.
Ja noiden perheiden mielestä täys kuspää, jos joskus lopettaa. Saavutetut edut...
Jos tulot on 'toimeentulotukitasoa' mut 'tukea ei saa' niin joko auttajaa juksataan, tai perheen vanhemmat on yrittäjiä..
mutta silti tuo on varsin epäkiitollinen rooli tuo avoimena lompakkona toimiminen, ja mahdollistaa sen, ettei perheen tarvitse miettiä menoja tulojen mukaan. Ja jos auttaja jossain vaiheessa päätyy avun lopettamaan, tullaan häntä todnäk syyllistämään kaikesta - 'lapsi ei nyt voi mennä lukioon', 'jääkiekko on pakko lopettaa ja pojasta tulee ties mikä rikollinen', 'koirat on pakko lopettaa, murhaaja', 'koti menee alta ja autokin on pakko viedä romuttamoon' (toki, jos on vähemmän kyyninen kuin minä, tuon autetun perheen voi kuvitella ottavan auttajan ikäloppuna asumaan heille elämänsä viimeiset 15v ym ihanaa, ja toivossa on hyvä elää'...)Otan tuon riskin (siis sen, että minua tullaan syyllistämään).
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa jotain realisoitavaa, jota ei tarvitse hankkiakseen elantonsa. Tällainen voi olla vaikka osuus kuolinpesästä eli omistat 25% kesämökistä tai asunnosta, johon vanhemmallasi on täysi hallintaoikeus. Kukaan osakkaista ei osta osuuttasi, mutta et halua myydä ulkopuoliselle => toimeentulotukea ei saa. Toisaalta elämä on paljon mukavampaa, kun saa rauhassa ansaita enemmän kuin joku toimeentulotuen raja-arvo on.
Kuka haluaisi ostaa osuuden kuolinpesästä johon jollakin muulla on vielä hallintaoikeus? Tuossa tapauksessa toimeentulotukea kyllä saisi koska omaisuus ei ole mitenkään realisoitavissa. Toki saat maksaa heidän kulujaan. Noin pieneillä asumistuilla heidän tulonsa tosin tuskin jäävät alle toimeentulotukirajojen.
Opiskelevalle lapselleni (asuu jo omillaan) maksan 20 e /opintopiste ja lisäksi esim jotain terveysmenoja, osan maksullisesta valmennuskurssista, kankaisia koronamaskeja jne. Lainaan myös autoa tarvittaessa.
Ei ole kukaan kysynyt apua.
Yhden ystäväni tiedän olevan tiukilla. Häntä autan niin, että annan hänelle paljon kirpparitavaraa, sellaista mistä saa hyvän hinnan.
Äitini on vauras, hänellä on huomattavasti enemmän rahaa kuin minulla.
Aikuisia lapsiani autan toki.