Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi raskauden aikana

17.09.2013 |

Moikka,

tein raskaustestin viime perjantaina ja tulos oli positiivinen.  Tämä on minulle ensimmäinen lapsi ja olo on todella hämmentynyt, onnellinen, mutta hämmentynyt. Oon aina kuvitellut, että kun tulen raskaaksi se on vain helppo lopettaa tupakointi, kun se ei ole enää vain minä mihin se vaikuttaa. Mutta ei.

Oon polttanut nyt noin 15 vuotta ja aski menee keskimäärin 1,5 päivässä. Testin tehtyäni pe- aamuna, poltin yhden tupakan suoraan pelkkään paniikkiin, jonka kaksi viivaa aiheutti. Illalla poltin vielä yhden. Sen jälkeen olen joka tupakan jälkeen itkenyt ja luvannut itselleni, että nyt loppui. Oon polttanut joka päivä yhden, max kaksi röökiä ja mulla on kertakaikkiaan syyllinen olo. Pelot siitä miten tämä vaikuttaa tulokkaaseen pyörii jatkuvasti mielessä, mutta sekään ei silti näytä auttavan. On myös ällöttävää kuinka tää jatkuva tupakan himoitseminen ja vieroitusoireet vievät jotenkin ilon tästä odotuksesta.

Kysymykseni kuuluukin, että vaikuttaako tää yks rööki päivässä jo tässä vaiheessa raskautta ( n. 4-5 viikko ) miten? Ja kuinka tästä päästä eroon, onko kohtalotovereita?

Kommentit (8)

2/8 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktat on pakko ottaa huomioon, eikä niitä voi kieltää ja kyllähän kaikki tietävät ettei tupakointi ainakaan hyväksi ole ja kyllä se vaikuttaa enemmän tai vähemmän koko raskauden ajan riippuen varmasti tupakoinnin määrästä ja muusta elämänlaadusta. Tupakoinnin haitoista istukkaan ja sikiöön on paljon luettavissa internetin ihmeellisestä maailmasta.

Mutta.. ei kaikki myöskään ole täysin mustavalkoista. Ei se, että poltat yhden tai kaksi tupakkaa päivässä lopeteltaessasi tupakointia tai vaikka polttaisit satunnaisesti koko raskauden ajan tarkoita sitä että juuri sun istukka irtoaa ennenaikaisesti tai että juuri sun lapsesta tulee adhd tms.ja jos muka irtoaa yhden tupakan takia viikossa, niin se irtoaisi varmaankin seuraavana päivänä jostain muusta syystä, vaikka normaalia kovemmasta stressistä. Ja voihan olla että juuri sulla on muuten niin paljon terveemmät elämäntavat ja yleiskunto kuin vaikka naapurin savuttomalla Ellulla, että sinun istukka normaalistikin toimii paremmin kuin Ellulla. Sitten voisit stressata jos polttaisit enemmänkin joka päivä eikä sulla olisi aikomustakaan vähentää tai lopettaa. Siinä vaiheessa sun pitäisi todella sisäistää mitä riskejä otat valitsemalla normaalin tai runsaan tupakoinnin raskausaikana.

Raskausaikana moni on kova neuvomaan ja tuomitsemaan vähästäki jyrkästi, mutta sitten kun lapsi jo maailmassa niin moni ravaa jossain mäkkärissä syöttämässä lapsiaan vaikka kaikki tietävät myös aterian ravintoarvot, aijai, kyllä lapselle kuuluu monipuolinen ateria joka päivä ja se pari tuntia ulkoilua. Ainiin ja niissä makeisissa yms. on sellaset valtavat määrät sokeria ja lisäaineita, joista on paljon tutkittua tietoa haittavaikutuksista. Ei varmaan tule toteutettua kaikkea suositusten mukaan aina kenelläkään.

Itse poltin silloin tällöin raskaana, siis koko raskausajan. Raskausaika oli rankkaa aikaa minulle muista syistä ja tupakka on aina ollu mulle keino rauhoittua jos olen tunnekuohuissa. Lopulta valitsin ja annoin itselleni luvan polttaa sitten vaikka sen koko raskausajan joskus jonkun tupakan, jos todella tunsin tarvitsevani sitä. Ja niinä hetkinä kun tupakan poltin, katsoin kyllä terveellisemmäksi lähteäkin omiin oloihin hetkeksi rauhoittumaan tupakalle. Ei hirveä tunnekuohukaan ole sikiölle varmaan sen parempi juttu. Ja oikeastaan jo se että annoin itselleni luvan, niin auttoi minua lopettamaan jokapäiväisen polttamisen.

No, syntyi silti terve pullea täysien pisteiden vauva, vaikka välillä tuli poltettuakin. Tiedän myös monia jotka ovat polttaneet kuten normaalistikin ja lapset ovat silti normaaleja. Suosittelen silti lopettamaan tai ainakin vähentämään niin jos joitakin riskejä juuri sun raskauden kohdalle sattuisi niin ainakaan tupakka ei selvästi lisäisi riskejä, kuten esim. se istukan irtoaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/8 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne raskauden alkaessa, kuin sinulla. Lopetin vähentämällä, muutamia viikkoja siihen meni... :( mutta pystyin siihen kuitenkin lopulta!! Ja hommaa ykkössavuketta, siinä on niin vähän nikotiinia, että on helpompi sitten luopua pikkuhiljaa kokonaan.

Muista, että muuta et voi, kuin parhaasi yrittää asian suhteen.

Onnea tulevasta vauvasta! :)

4/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mula on nyt raskausviikkoja 4 + 2 ja itsellä sama ongelma tällä hetkellä tupakoinnin suhteen :( luulin että mulle käy yhtä hyvä tuuri kuin viime raskaudessa ja tupakka rupee ällöttää mua ja pystyin lopettamaan tupakoinnin samantien MUTTA tämän raskauden kohdalla ei käynytkään samalla tavalla koska oireina ei ole muuta kun ehkä suurempi väsymys mutta himo tupakkaan on pysynyt :(

Haluan todella lopettaa sauhuttelun maha-asukkaan takia ja olenkin vähentänyt tupakointia aikasemmasta ja vaihtanut punaisesta vihreään että nyt täytyy vain toivoa että se kuvotuksen tunne tulisi niin se tekisi tästä paljon helpompaa!

5/8 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Minä olen aina sanonut että heti kun tulen raskaaksi lopetan välittömästi tupakanpolton.. No viikkoja mulla nyt reilut kuus, ja tänään ollu ensimmäinen päivä ku en polta. Mutta olen tosiaan poltellu sähkötupakkaa välillä (en kylläkään sitä missä on nikotiinia) ja myöskin olen käyttänyt pari tollasta nikotiini imeskelytablettia.

Eihän nekään ole hyviä raskauden aikana, mutta kyllä niistä kumminkin on vähemmän haittaa ku tupakasta.

Itse en pystyis tohon vähentämiseen.. Se on joko kerrasta loppu tai ei sitte ollenkaan! Ja kovasti toivon että en siihen tupakkaan enään ratkea, en ikinä.

Mutta hei tsemppiä teille lopettamiseen ja toivottavasti onnistutte!

6/8 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lopettanut tupakoinnin jo heti sen jälkeen kun sain tietää raskaudestani tesituloksella.. Polttanut liki 2 vuotta ja puol askia menee päivässä.

Olin polttanut pari ensimmäistä viikkoa raskausaikanani, silloin en tosin tiennyt että olin raskaana. Ihmettelin kuukautisten myöhästymistä ja tein testin. Odotin negatiivista koska monien yritysten jälkeen ei ole tärpännyt, no vihdoin ja viimein tärppäs ja ilouutinen tuo kyllä oli!

Lopettamisena auttoi juuri se motivaatio. Kun ajattelee tarpeeksi kuinka ilouutinen se oli että vihdoin saatte vauvan ja sitten se että haluaa siitä kasvavan terveen normaalipainoisen vauvan niin kyllä motivaatiota riittää.

Viikon sen jälkeen kun tein testin niin halusin jatkuvasti tupakoida mutta pää kovana kielsin itseäni ottamasta mitään tupakkaa vaikka mieheni poltti jatkuvasti..

Nyt raskausviikko 17+6 meneillään ja yhtäkään tupakkaa en ole ottanut jo tässä pari kuukautta. Aivan mahtava fiilis kun voi olla helpottunut että vauva voi hyvin masussa. :)

Huomenna varattu aika neuvolaan ja sitten siitä varmaankin rakenneultraan jolloin selviää todennäköisesti sukupuoli..

7/8 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uhosin aina, etten todellakaan polttais raskausaikana. Nyt viikkoja 37, ja edelleen menee n. 5 savuketta päivässä. 4 kuukautta jaksoin hokea joka röökin sytyttäessä että "tää on vika", sit mä luovutin ja totesin et mul ei oo tarpeeks luonnetta siihen. Vitutus on suuri.

8/8 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei voi olla suurempi motivaatio kuin raskaus lopettamiseen! Jos olet itsellesi luvannut raskauden alkaessa lopettaa, se kannattaa myös tehdä, muuten tulet polttamaan seuraavankin raskauden aikana ja siitä saa hyvän tekosyyn ja mikä pahinta, menettää sen suurimman motivaation! En usko, että haluat koko elämääsi poltella, tai jos haluat, tuskin edes miettisit lopettamista :)

Ota tämä kannustuspuheena ja voin vannoa, että tiedän tunteen! Pakko vaan miettiä tilannetta tulevaisuuden kannalta, jos itse en olisi pystynyt lopettamaan, tuskin pystyisin koskaan. Kuitenkaan asiasta ei kannata ottaa stressiä, mutta uskon, että pystyt lopettamaan, jos polttaminen ottaa noin omalle tunnolle. Se kannattaa käyttää myös hyväksi! :)

(Käytän sanaa lopettanut itsestäni, vaikka saatankin seurasta riippuen harvoin joskus satunnaisesti polttaa yhden. En kuitenkaan ole enää riippuvainen tupakasta).

- ja rv 24, esikoista ootellaan <3