Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksostyttö 7 kk nukkuu niin huonosti... apuja, kokemuksia, vinkkejä?

22.03.2009 |

Meillä siis 7 kk ikäiset kaksostytöt. Yösyöminen jätetty pois kuukausi sitten, toisella tytöllä yöt parantuneet PALJON, eli nukkuu 21-06.30/07 heräilemättä, tai jos herää, laittaa itse tutin suuhun ja nukahtaa uudestaan. Mutta tämä toinen tyttö. Hyvinä öinä herää 2-3 kertaa itkemään tuttia, huonoina öinä noin 15-20 kertaa. Joka ilta pelottaa, että millanen yö on tulossa... Itse ei jaksaisi nousta toistakymmentä kertaa. Haluaisin kuitenkin pitää tytöt nukkumassa (omissa) pinnasängyissään vähän kauempana omasta sängystäni, vaikka samassa isossa huoneessa ollaankin. Sehän helpottaisi, että ottaisin viereen nukkumaan, mutta kun minä NIIN mieluusti ottaisin pian jo aviomiehen viereeni nukkumaan, hän ei halua nukkua vauvan kanssa (pelkää). Vierotanko tutista? Huudatanko yöllä? Sitä yhtenä yönä kokeilin, tassuttelin, mutta sitten heräsi aina kaksossiskokin itkemään ja sain hyssytellä kahta. Voinko mitenkään opettaa tyttöä, että oppisi laittamaan itse tutin suuhunsa yöllä puoliunessa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Pakko oli sinulle vastata, sillä tiedän tasan tarkkaan mistä puhut. Meillä pojat, jotka nyt 3 v, mutta tilanne oli aikoinaan aivan sama. Toinen nukkui hyvin, toinen saattoi herättää 30 kertaa yössä. Ihan aluksi oltiin kaikki samassa huoneessa mutta pian onneksemme tajusimme jakaa porukan. Mieheni nukkui tämän heräilijän kanssa toisessa huoneessa, minä toisessa huoneessa paremman nukkujan kanssa. Jako näin, sillä meinasin oikeesti seota tuon huonon nukkujan kanssa, miehen on sata kertaa perempi nukkumaan kuin minä.

Mietin vain, että tehkää jotain, ennen kuin väsähdät ihan lopulliseisti. Meillä tätä hulluutta kesti kunnes poikamme täyttivät 2 v, siis kaksi vuotta! Poika oppi jossain vaihessa laittamaan tutin itse suuhun, mutta ei se auttanut, pyöri ja vääntyili sängyssä, peppu pystyssä hiiasi paikasta toiseen, oli mahallaan eikä päässyt selällee, ja sitten kun oli sen aika, että pääsi pystyyn, oli pystyssä pinnoja vasten monta kertaa yössä. Poika väsytti meidät ihan loppuun ja vuosi on täss nyt toivuttu. Me nukuttiin mieheni kanssa eri huoneissa 1,5 vuotta ja muistan kyllä sen ikävän, mutta se oli ihan paras ratkaisu. Jälkeenpäin olemme mukamas viisaampana miettineet, että vielä jotain olisi voinut tehdä: ottaa poika viereen nukkumaan, jotta ei tarvitsisi nousta ylös niin monta kertaa. Jos nyt olisin siis vastaavassa tilanteessa hommaisin itselleni ja pojalle ison parisängyn, jonka laittaisin seinää vasten. Itse nukkuisin reunalla, poika seinän puolella, jotta ei tarvitsisi pelätä sen putoamista, voisi antaa lapsen keikkua sängyssä mitenpäin vain haluaa. Suosittelen, silä tuota voi jatkua vielä liian kauan. Itsekin muistan tuon kaamean tunteen, kun illalla pelotti hulluna millainen yö taas tulee. Älä hyvä ihminen uuvuta itseäsi ihan loppuun, jos vain jotain voit asialle tehdä. Oikeastaan vasta nyt, vuosi suht hyvin nukkuneena tuntuu, että alan olla taas "virkeä", illalla uskaltaa valvoa joskus jopa klo 23 asti...

Tutin vierotus muistaakseni paransi tilannetta jonkin verran, mutta ei radikaalisti. Vierotettiin vuoden vanhoina tutista. Kyllä siinä se heräämisiet jäivät, kun poika ei löytänyt tutia itse sängystä.

Tsemppia!

Vierailija
2/7 |
16.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3kk:n ikäiset kaksostytöt. Nukkuminen ei ole meillä oikeen koskaan ollut kauhea ongelma. Ensimmäisinä viikkoina kun tytöt olivat kotona, heräsivät kaksi kertaa yöllä syömään, nyt heräävät vain kerran ja muutaman kerran ovat nukkuneet heräämättä aamuun asti. Suurin ongelma meillä on heidän nukahtaminen. Toinen nukahtaa suht hyvin tutin kanssa, tosin syliin joutuu nukuttamaan, toinen ei syö tuttia ollenkaan. Toinen tytöistä ei meinaa millään iltaisin nukahtaa, sylissä joutuu kantamaan ja kävelemään ympäri taloa. Sänkyyn kun laskee rävähtää silmät auki ja alkaa kauhea huuto. Tätä kantamista joutuu iltaisin yli tunnin tekemään ennenkuin tyttö nukahtaa ja jää sänkyyn. Muutenkin tämä tyttö on kovasti paljon siskoaan itkuisempi. Päivässä on vain muutamia hetkiä kun on hyvällä tuulella ja naureskelee ja jokeltelee.

Olisiko kenelläkään mitään hyviä ideoita, vinkkejä tai muita konsteja miten tuo nukahtaminen sujuisi paremmin???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 7kk vanhat kaksoset mutta pojat :) Meillä toinen on aina ollut parempi nukkuja mutta toinen ei... Välillä herätti vain 3-4 kertaa yössä, välillä 15 kertaa. Aivan poikki oli kyllä noiden öiden jälkeen. Nyt on takana kaksi kokonaan nukuttua yötä! Molemmat pojat ovat nukkuuneet hiljaa aamuun asti! Me pääsimme tähän niin että ihan ensiksi opetettiin pojat nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn iltaisin. Tämä opettelu aloitettiin noin 1,5kk sitten. Uniriepu käsiin ja laskettiin omaan sänkyyn (pojat ei syö tutteja). Joka ilta samalla tavalla iltarutiinit. Alkuun tietenkin kiukuttelivat vastaan. Mieheni kanssa rauhoiteltiin selästä silittämällä. Heti kun rauhoittuivat lähdettiin huoneista pois. 3 illan jälkeen eivät kiukutelleet enää vaan nukahtivat hienosti! Mutta merkittävin muutos miten meidän yöt on rauhoittuneet noin 3 viikkoa sitten, on kun siirsimme pojat omaan huoneeseen nukkumaan! Itselleni ei tämä tullut edes mieleenikään, mutta neuvolasta ehdottivat kun kerroin valvomisesta. Jotkut vauvat kun ovat kuulemma niin herkkäunisia että heräävät/aistivat kun äiti kääntää sängyssä kylkeään. Sovittiin mieheni kanssa että aina kun poika herää, käymme vain rauhoittamassa selästä silittämällä, emme nukuta siihen. Nyt tosiaan on sitten 2 kokonaista yötä takana :)

Kaikilla ei tietysti kaikki toimi. Tytöllämme aikoinamme pidimme tassu-unikoulun. Se toimi hänellä. Mutta kaikkea kannatta kokeilla ennenkuin on äiti ihan väsy! Voimia!

Vierailija
4/7 |
14.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin täällä ja kiitos sain vinkkejä itsekin vaikka jo neljän lapsen äiti olenkin. Meillä siis kaksosista toinen on jo jonkun aikaa nukkunut yöt läpeensä omassa sängyssä (ei kylläkään joka yö) ja olen pistänyt merkille että kun ei heti ole hyssyttylemässä ja laittamassa tuttia suuhun, vauva ei herää kunnolla ja nukahtaa itsekseen uudelleen. Me siirrettiin kaksoset omaan huoneeseen meidän huoneen viereen noin kuukausi sitten ja olen huomannut että kumpikin on ruvennut paremmin nukkumaan, mutta tämä toinen, huonommin nukkuva sitten vien tuttua suuhun muutamia kertoja yössä kunnes en jaksa enää ja otan viereen nukkumaan, jolloin sitten omat paikat on niin jumissa aamulla kun pikkumies valtaa koko sängyn eikä äitille tai isille jää tilaa enää kääntyä. Olen myös huomannut sen, että kun itse haluaisi vaihtaa asentoa ja kääntyä selkä vauvaa päin niin aina silloin hän herää ja pitää itse kääntyä takaisin ja laittaa tutti suuhun.

yö syötöt on meillä jäänyt jo lähes kaksi kuukautta sitten mutta innolla odotamme täälläkin että toinenkin kaksosista nukkuisi koko yön herättämättä. Olen yrittänyt laittaa lastenhuoneen ovea kiinnemmäs ja kiinnemmäs joka yö enemmän, että en kuulisi heti ensimmäistä inahdusta, mutta kuitenkin kuulen jos hätä on.

Julianna ja tuplat 6kk

Vierailija
5/7 |
09.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 2v2kk kaksospojat! Herra b on aina ollut hyvä nukkumaan ja nukkuu kyllä yöt läpeensä omassa sängyssä! Herra a taas on aivan oma lukunsa! Saattoi yössä herätä useatikin, kunnes aloimme ottaa hänet omaan sänkyymme! Pojat on siis olleet omassa huoneessa 6kk iästä lähtien ja samalla kaavalla ollaan menty nyt siis 1,5vuotta! Molemmat pojat on opetettu nukahtamaan omiin sänkyihinsä ja sinne ovat aina jääneet! Nyt kun vaihdettiin ihan tavallisiin sänkyihin, jäävät kyllä nukkumaan, mutta nukahtaminen tapahtuu valvotusti, eli jompi kumpi, minä tai mieheni on huoneessa nukahtamiseen saakka! Herra a herää ensimmäisen kerran noin 3 aikaan yöllä jolloin käyn hänet poimimassa kainalooni ja nukkuu välissä aamuun asti! En ole kokenut missään vaiheessa että se olisi rasite mieheni ja minun välillä! Muutenkin nukumme aina ihan omissa oloissamme, mutta samassa sängyssä,eli en tykkää nukkua sylikkäin! Ollaan yhdessä ajateltu että vaikka koko lapsikatras nukkuisikin meidän kanssa samassa sängyssä(mukaan luettuna 6v esikoinen), ne lapset on jossain vaiheessa jo niin isoja että vanhempien vieressä nukkuminen ei enää kiinnosta! Joten minkä takia ei voisi nauttia niistä lapsista ja suoda heille sitä yhdessä nukkumisen lämpöä ja turvaa! Herra a joinain öinä oikein änkee itsensä ihan kylkeen kiinni ja käpertyy siihen ja selvästi kokee että siinä on hyvä olla! Kerran ne lapset vaan on pieniä!!!!

Vierailija
6/7 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8kk ikäiset kaksospojat jotka valvottavat öisin. Ovat aika vilkkaita tapauksia eivätkä malta rauhoittua yöksikään.. Tassuttelua on täälläkin yritetty, tuloksetta. Toinen nukahtaa helpommin, mutta toinen kiukuttelee, vähtää ja herättää sitten toisenkin.. Tiedän tuon tunteen kun joka ilta miettii että millainen yö on tulossa, pelottaa mennä nukkumaan..:( Ensiviikolla tulee hoitaja katsomaan tilannetta ja ehkä antaa lähetteen unikouluun.. Toivon todella että päästäisiin sinne ja saataisiin pojat nukkumaan. Keinot kun itseltä jo loppuu!!

Voimia teille, toivottavasti saisitte pian nukua rauhassa. :)

Vierailija
7/7 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksoset nyt 8kk ja viimeiset puolitoista kuukautta nukuttu yöt lähes heräämättä.

Tilanne alkoi olla meillä myös sietämätön vajaa puolivuotiaana ja jatkui kuukauden päivät. Olimme aivan väsyneitä miehemme kanssa öiseen huutamiseen joka alkoi jo puolen yön jälkeen vaikka nukkumaan oli laitettu yhdeksän aikaan.

Rutiiinit ovat oleet samat alusta asti, omassa huoneessa ovat nukkuneet aina, vieressä en ole nukuttanut juurikaan, en osaa itse nukkua jos vauva on samassa huoneessa tai sängyssä.

Aloitimme unikoulutuksen ensin 10min välillä, parisen viikkoa, ei tehoa. vauva huusi 0.30-03.30 välisen ajan pienin ajoin. Herätti myös välillä siskonkin joka yleensä parempi nukkuja.

Päätin yhtenä viikkona kun mies lähti lappiin että nyt sitten antaa tulla lunta tupaan niin paljon kun mahtuu, ensin huudettiin vartti, sitten menin ensimmäisen kerran, sitten huudettiin taas vartti ja taas kävin huoneessa, tätä kesti ensimmäisenä yönä puolitoistatuntia, seuraavana yönä 45min, kolmantena yönä sen ensimmäisen vartin. Sen jälkeen ei ole vartteja täyteen tullut.

Soitin kaksplus lehdestä lukeman artikkelin perusteella unipsykologille Hyksiin ja sain häneltä ohjeeksi että nukkumaan ei mennä ennen 21.30 ja mitään palveluita ei anneta ennen klo 06.00, vartti odotetaan ennekuin mennään edes ensimmäiselle käynnille ja siitä vartin välein jos tarvitsee. meillä tämä on auttanut mutta vaatii todella sitkeyttä. Neuvola olisi ollut valmis laittamaan kaksoset unikouluun sairaalaan, mutten halunnut. Unipsykologi oli sitä mieltä tästä metodista, että kukaan muu kuin äiti ei pysty lastansa kouluttamaan ilman että se kantaisi pidemmälle. Toivotaan että teillä jo nukutaan yöt läpeensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi