Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutena ja tiedonhaluisena ilmoittaudun :o)

17.07.2006 |

Heippa kaikki!

Multa leikattiin melkein kaksi vuotta sitten paha endometrioosi. Toinen munasarja jouduttiin poistamaan kokonaan ja toinenkaan ei ole ihan kunnossa. Olin viime syksystä kesäkuun alkuun syömättä pillereitä. Mitään ei tapahtunut, mitä en ihmettelekään. Nyt kesän ajan olen taas pillereillä, ihan käytännön syistä. Syyskuun lopulla olisi jälleen tarkoitus jättää ehkäisy pois.

Haluaisinkin kuulla teidän kanssasisarten (jos vaikka löytyisi endometrioosista kärsineitä???) kokemuksia siitä, kuinka nopeasti pääsee hedelmöityshoitoihin? Eli pitääkö lasta yrittää kauankin tuloksetta? Varsinkin tällaisessa tapauksessa kun on jo valmiiksi todennäköistä, että apua tarvitaan.

Ja kaikenlaiset muutkin kokemukset otan mielelläni vastaan, mukava tietää, että en ole yksin tässä tilanteessa. Vaikka tiedän kyllä, ettei minulla vielä ole mikään hätä. Toiset käyttävät vuosiakin aikaa yrittämiseen ennen kuin onnistuvat. Jos onnistuvat...

Tästä alkaa kuitenkin lomien jälkeen meidän taipaleemme, joka todennäköisesti ainakin aluksi johtaa moniin pettymyksiin. Toivottavasti niiden kautta kuitenkin entistä vahvempana onneen :o)

Aurinkoista kesää kaikille!

Sutte 26v

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toivottavasti vierailusi täällä jää mahdollisimman lyhyeksi. Endolaisia löytyy tältä palstalta runsaasti ja onneksi meitä on myös tuolla alemmalla plussanneiden puolella. Endolaisia kehoitetaan hakeutumaan tutkimuksiin ja hoitoihin jo puolen vuoden yrittämisen jälkeen, vaikean endometrioosin kohdalla luomuyrittämistä ei välttämättä edes suositella. Joten lähetettä vain hakemaan tai sitten suoraan yksityiselle!

Minulla on vaikea endometrioosi ja lisäksi pco-maiset munasarjat. Diagnoosista meille annettiin tuo puoli vuotta aikaa yrittää omin neuvoin ja sitten aloitettiin jatkotutkimukset ja lopulta myös hoidot. Meidän kohdallamme mentiin suoraan ivf:ään, lievempiä hoitoja ei kannattanut kuulemma edes kokeilla. Reippaasti neljättä vuotta kesti ennen kuin onnistui, nyt raskaus on edennyt hieman yli puolen välin. Tosin välissä oli pari keskenmenoa (hoitoalkuisista raskauksista siis myös).

Endo on kamala sairaus, mutta se hyöty siitä on tämän lapsettomuuden kohdalla ollut, että julkisen puolen jonoissa on päässyt etenemään hieman nopeutetulla aikataululla. Tosin väliin on jouduttu ottamaan endon kuivattelujaksoja, jotta hoitoja voitaisiin edes toteuttaa. Leikkauksia minulle on vuosien varrella tehty kolme (kaksi skopiaa, yksi tomia); laparotomian jälkeinen ivf:n tuoresiirto toi tämän plussan.

Onnea yritykseen ja toivotaan tosiaan, että teitä onnistaisi mahdollisimman pian!

Vierailija
2/2 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että täällä on aika paljonkin endosta kärsiviä, sillä se on yksi yleisimmistä lapsettomuuden syistä. Minäkin lukeudun porukkaan. Mulla on takana kaksi laparoskopiaa ja lasta on yritetty jo toista vuotta tuloksetta. Hoitojen alkamisesta ei ole vielä tietoa, mutta toivoisin niiden käynnistyvän jo syksyllä, sillä luomuyrittäminen ei vaan kerta kaikkiaan tunnu tuottavan tulosta, vaikka siihenkin on todella yritetty satsata ovistikkujen avulla.

Vinkkinä sulle, että jos kaipaat keskusteluseuraa nimenomaan endoa sairastavista niin endometrioosiyhdistyksen kotisivuilla toimii myös vilkas keskustelupalsta, jossa on oma pinonsa myös lapsettomuusaiheelle. Palstalta saa hyviä vinkkejä myös endon hoitoon ja eri vaihtoehtoihin.

Paljon tsemppiä sulle Sutte! Toivo ei ole todellakaan menetetty, sillä monet endonaisetkin ovat tulleet raskaaksi luomusti tai hoidoilla. Pahasta endosta kärsivät pääsevät julkisellakin puolella yleensä nopeutetusti hoitoihin, sillä aika voi olla kortilla. Hae siis vaan rohkesti apua raskautumiseen, sillä aika ei endo paranna vaan yleensä käy päinvastoin.

Kuten Egotrippi laulaa: Vielä koittaa uusi aika, jolloin murheet väistyvät, et ole surullinen aina, vaikka nyt tuntuu siltä... Tämä on ollut mun henkinen tunnari jo puoli vuotta ja auttaa jaksamaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän