Kuinka paljon käyt koiran kanssa kävelyllä päivässä?
Kommentit (453)
Miksi useat käyttävät vain 15-20 minuutin aamulenkillä pitkän yön jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Jack Russell 7v. pysyy jotenkin tasapainossa kun tämä minimi täyttyy:
30-40min. aamulla
1h päivällä
30-40min. illallaMutta jotta voi hyvin tarvitaan paljon enemmän. Metsään, koirapuistoon, uimaan, vapaata liikuntaa ilman hihnaa, kauppareissuille mukaan jne.
Mulla on myös terrieri ja se kulkee aina matkassa mukana paitsi ruokakaupassa. Asun ulkomailla ja täällä koira on tervetullut kauppoihin, kahviloihin ja ravintoloihin myös.
Yleensä käydään kolmesti päivässä 45 minuutin lenkillä, ja koira saa juosta aina vapaana. Laitan hihnaan vain, jos tulee lapsia tai vieraita koiria vastaan.
Vien 30-40 min aamulenkille. Teen kotona etätöitä ja yleensä vien koiraa ulos kaksi kertaa päiväaikaan, 1,5 tuntia yhteensä (joskus vielä pidempi, riippuu miten koira jaksaa) ja illalla n 30 min lenkki.
Helsingissä noin 30 000 koiraa, joka kymmenennessä kotitaloudessa, kai sen siitä voisi laskea että kuinka paljon pitäisi olla ulkoiluttajia jos otetaan keskiarvoksi nuo yleisimmin esitetyt pari tuntia päivässä.
Aamulenkkihullu käyttää varmaan vaan aamuisin lenkillä, eikä älyä, että voi muulloinkin käyttää. Meillä se "pitkä yö" on kaksi tuntia vähemmän kuin monen työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Mun koira käy viimeisen kusipasko keikan 23-23.15. Sitten menen nukkumaan. Työpäivästä riippuen herään 4.15-4.45 välisenä aikana. Käyn vessassa, kiskon jotain vaatetta päälle, otan koiran ja käydään 15-20 min keikka. On ihan s**tanan pitkä yö sillä! Monena aamuna, varsinkin sateisena sellaisena, koira vilkaisee pediltään että "voitko sammuttaa sen valon kun meet, täällä nukutaan vielä", eli ei ole aikeissa lähteä mun mukaan. Vien sen silti.
Työpäivästä riippuen tulen kotiin 8.30-10.45 välisenä aikana, yleisimmin siinä kymmenen maissa. Virittelen kahvit, vaihdan vaatteet, siistin itseni, otan kahvin termosmukiin ja lähdetään lenkille.
Vapaapäivänä tehdään heti aamusta pitempi lenkki, koska siihen on aikaa silloin ruhtinaallisesti ja yöni on silloin pitempi, peräti 7 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Aamulenkkihullu käyttää varmaan vaan aamuisin lenkillä, eikä älyä, että voi muulloinkin käyttää. Meillä se "pitkä yö" on kaksi tuntia vähemmän kuin monen työpäivä.
No me käytetään aamulla ja muulloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koira käy viimeisen kusipasko keikan 23-23.15. Sitten menen nukkumaan. Työpäivästä riippuen herään 4.15-4.45 välisenä aikana. Käyn vessassa, kiskon jotain vaatetta päälle, otan koiran ja käydään 15-20 min keikka. On ihan s**tanan pitkä yö sillä! Monena aamuna, varsinkin sateisena sellaisena, koira vilkaisee pediltään että "voitko sammuttaa sen valon kun meet, täällä nukutaan vielä", eli ei ole aikeissa lähteä mun mukaan. Vien sen silti.
Työpäivästä riippuen tulen kotiin 8.30-10.45 välisenä aikana, yleisimmin siinä kymmenen maissa. Virittelen kahvit, vaihdan vaatteet, siistin itseni, otan kahvin termosmukiin ja lähdetään lenkille.
Vapaapäivänä tehdään heti aamusta pitempi lenkki, koska siihen on aikaa silloin ruhtinaallisesti ja yöni on silloin pitempi, peräti 7 tuntia.
Minä käytän koirani iltapisulla tuohon aikaan ja aamulla lähdetään kuudelta pitkälle lenkille. Seuraava lenkki on sitten puolen päivän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä noin 30 000 koiraa, joka kymmenennessä kotitaloudessa, kai sen siitä voisi laskea että kuinka paljon pitäisi olla ulkoiluttajia jos otetaan keskiarvoksi nuo yleisimmin esitetyt pari tuntia päivässä.
Ehkä Helsingissäkin on myös aika paljon vuorotyöläisiä. Eivät kaikki ole liikkeellä silloin kun sinä olet. Itse kun tein vuorotyötä, oltiin koiran kanssa liikkeellä ainakin 4.30 ennen aamuvuoroa, 7.30 yövuoron jälkeen, 12.30 ennen iltavuoroa, 15.30 aamuvuoron jälkeen, 20.30 ennen yövuoroa, 23.30 iltavuoron jälkeen. Nämä siis kotoa lähtöaikoja suurin piirtein, siihen sitten se 20min- 2,5h riippuen siitä olenko menossa töihin vaiko päässyt töistä. Kuinka monta kertaa oltais osuttu sun kanssa samaan aikaan ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla lyhyet yöunet sekä lyhyt työpäivä :O
Tultiin eilen koiran kanssa lenkiltä klo 12 illalla, heräsin tuossa klo 11 (ihmeen pitkään nukuin), eikä koira ole vieläkään halunnut ulos, ei tullu ulos vaikka itse kävin takapihalla, eikä ole myöskään pyytänyt ulos.
Että ei ainakaan mun koirani ole moksiskaan pitkistä ulkoiluväleistä tai lyhyistä pissalenkeistä :)
Vierailija kirjoitti:
Tultiin eilen koiran kanssa lenkiltä klo 12 illalla, heräsin tuossa klo 11 (ihmeen pitkään nukuin), eikä koira ole vieläkään halunnut ulos, ei tullu ulos vaikka itse kävin takapihalla, eikä ole myöskään pyytänyt ulos.
Että ei ainakaan mun koirani ole moksiskaan pitkistä ulkoiluväleistä tai lyhyistä pissalenkeistä :)
Koira ei ole ihminen eli se ei ajattele että en halua ulos vaan sen omistajan tulee viedä se ulos vaikka kuinka uskottelisi itselleen ettei se halua ulos tai ole moksiskaan lyhyistä pissalenkeistä. Tällaiset perusasiat pitäis opetella ennen kuin ottaa koiran.
Tämä ketju antaa surullisen kuvan koiran omistajien itsekkyydestaä ja tarpeesta inhimillistää koira. Koira on eläin ja sillä on eläimen vaistot jotka ohjaavat sen ulos ja virikkeiden ja hajujen maailmaan.
Ei koira pyydä päästä ulos vaan se pitää sinne viedä.
Eläinrakkaana tullut naapurien koirien ulkoilutusta seurattua. On selvästi tunnollisia ulkoiluttajia jotka todella varmaan toimivat kuten täällä kirjoitetaan, mutta sitten on nuoria ihmisiä jotka eivät tunnu millään saavan luitaan ulos koiran kanssa ja jos saavat niin se on muutama minuutti talon kulmalla. Eniten ärsyttää että ulospäin nämä ihmiset esiintyvät kovinkin urheilullisena mutta totuus on ihan toista eli mikäs olisi parempaa kuin käyttää koiraa ulkona ja samalla "urheilullisena" ihmisenä saada itsekin hyvää liikuntaa siinä samalla.
vain kaksi lenkkiä päivässä?? oikeesti? kuka noin vähän välittää koiristaan?
jos koira erikseen joutuu pyytämään ulospääsyä, on sillä jo himputin kova hätä. Nyt ämmä niskasta kiinni ja koira ulos. kaksi kertaa päivässä on törkeän välinpitämätöntä.
Minulla kaksi keskikokoista koiraa (shelttiä). Nuorempi kaksi vuotta ja vanhempi neljä.
Molemmille yksi yhteislenkki ja yksi oma lenkki päivässä eli yhteensä menee lenkityksiin noin 2,5-3 tuntia. Pyrin tunnin mittaisiin lenkkeihin, mutta väliin tulee sellaisiakin päiviä, että yhteinen aamulenkki jää vain puoleen tuntiin. Silloin koitan illaksi järjestää molemmille illasta jotain kivaa, kuten koirapuistoilua, pallon heittämistä, jäljestystehtäviä.
Kun olen kotona, saavat mennä takapihalle leikkimään ja tekevät tarvittaessa sinne myös tarpeensa.
Aika paljon tuota aikaa menee, mutta ei ole minulle pahasta, koska en juuri harrasta muuta liikuntaa. Ennen koiria olin sohvaperuna.
Vierailija kirjoitti:
Pistää ihan vihaksi miten vähän koiria oikeastaan ulkoilutetaan. Kamalia nuo pikapissit aamusiin.
Mitäs jos koiraa ei huvita lenkkeillä pitkästi aikaisin aamuisin klo 0530 ennen kuin lähden töihin vaan vasta päivällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon asunut nyt useita vuosia erilaisten koirien omistajien naapurina. Ja totta se mitä tässä kirjoitetaan;: näitä koiria lenkitetään aamuisin ja iltaisin aivan pikana, välissä voi olla sitten pidempi. Koirat räksyttävät ja ulvovat yksin kämpillä eikä omistajilla ole tästä tietoakaan ennen kuin olen valittanut ja kertonut.
Varsin moni luulee että koira ajattelee jotenkin ihmismäisesti. Että "en halua ulos kun sataa" tai että "se tyytyväisenä pötköttelee" vaikka ei ole aavistustakaan onko se tyytyväinen kuin ei pääse ulos ja haluaako se oikeasti vain pötkötellä.
Koira on varsin monelle pelkkä oman yksinäisyyden lievittäjä ja oman persoona jatke. Ei muuta.
Koiraa ei pitäisi edes ottaa kerrostaloon.
Tervetuloa katsomaan meidän koiraa, joka veti kerran nelivetojarrut pohjaan huomatessaan vesisateen vasta ovella. :D
Joo ei sitä koiraa viitsi vetää perässä kuin pulkkaa lenkillä jos sitä ei huvita lenkkeillä ja lyö jarrut pohjaan.
Koira on vielä pentu, eli 4 kertaa pitää käydä päivässä, joskus 5 kertaa. Aamulla 30-60 min ulkoilu, johon monesti sisältyy koirapuistossa käynti. Lounastauolla noin 10-15 min pikaulkoilu. Klo 16:00-17:00 aikoihin lähdetään noin tunnin ulkoilulle ja samoin illalla 20:00-21:00 aikaan mennään tunniksi ulos + koirapuistoon. Näiden välissä on sitten vielä tarvittaessa pikaulkoilu.
Viikonloppuna monesti ulkoillaan pidempään (koiran jaksamisen mukaan) vaikka metsässä, jossa saattaa mennä pari kolme tuntia ja silloin noita välipissatuksia ei yleensä tarvitse.
Sateella kävisin ihan yhtä lailla ulkona, mua kun ei sade haittaa, mutta tämä koira inhoaa sadetta ja ei liiku eteenpäin. Saa nähdä miten reagoi kun talvi tulee, kun ei kylmästäkään tykkää.
Pentu on ollut sisäsiisti alle 4-kuisesta ja jaksaa kyllä pidättää yllättävän pitkäänkin, mutta kun on mahdollisuus käyttää kesken työpäivän, niin mielummin sitten niin.
Välillä käyn näiden lisäksi vielä lenkillä itsekseni, kun ei tästä pennusta ainakaan vielä ole lenkkiseuraksi.
Ei ole ensimmäinen koira ja yhtä paljon ulkoilua on ollut aikaisempien kanssa. Tykkään paljon kävelystä ja ulkoilusta.
Jack Russell 7v. pysyy jotenkin tasapainossa kun tämä minimi täyttyy:
30-40min. aamulla
1h päivällä
30-40min. illalla
Mutta jotta voi hyvin tarvitaan paljon enemmän. Metsään, koirapuistoon, uimaan, vapaata liikuntaa ilman hihnaa, kauppareissuille mukaan jne.