Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon käyt koiran kanssa kävelyllä päivässä?

Vierailija
26.08.2020 |

Rehellisesti, myös arkena työpäivänä. Käytätkö huonolla säällä pitkiä lenkkejä? Tähän ei lasketa näitä, jotka päästää koiran oven raosta pihalle.

Kommentit (453)

Vierailija
161/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis! Meidän koira on innokas lenkkeilijä, mutta sateella ei suostu alaovea pidemmälle. Äärimmäisessä hädässä tekee pissat talon nurkalle ja luikkii saman tien takaisin sisään. Inhoaa kastumista muutenkin yli kaiken.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lenkillä käyn 3-4 kertaa päivässä, yleensä kolme, tämän lisäksi saatan päästää käymään pihalla tai käyn pikaisesti koiran kanssa ulkona että saa pissattua.

Lenkkien kesto riippuu paljon koirasta ja säästä, joskus ei hakua mennä pitkälle vaikka olisi hyvä sää ja joskus ei välitä huonosta säästä. Yleensä kuitenkin kylmällä, kuumalla ja sateisella säällä ei halua käydä pitkää lenkkiä vaan haluaa kääntyä nopeasti kotiin. Vaikea siis sanoa mitään tiettyä aikaa tai määrää.

Koira ei ajattele niin kuin ihminen että "nyt en halua lenkille" vaan se haluaa aina ulos ja virikkeitä. Tämä on vain laiskan koiran omistajan tekosyy ettei viitsi lenkittää.

Vierailija
162/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi useat käyttävät vain 15-20 minuutin aamulenkillä pitkän yön jälkeen?

Mun koira käy viimeisen kusipasko keikan 23-23.15. Sitten menen nukkumaan. Työpäivästä riippuen herään 4.15-4.45 välisenä aikana. Käyn vessassa, kiskon jotain vaatetta päälle, otan koiran ja käydään 15-20 min keikka. On ihan s**tanan pitkä yö sillä! Monena aamuna, varsinkin sateisena sellaisena, koira vilkaisee pediltään että "voitko sammuttaa sen valon kun meet, täällä nukutaan vielä", eli ei ole aikeissa lähteä mun mukaan. Vien sen silti.

Työpäivästä riippuen tulen kotiin 8.30-10.45 välisenä aikana, yleisimmin siinä kymmenen maissa. Virittelen kahvit, vaihdan vaatteet, siistin itseni, otan kahvin termosmukiin ja lähdetään lenkille.

Vapaapäivänä tehdään heti aamusta pitempi lenkki, koska siihen on aikaa silloin ruhtinaallisesti ja yöni on silloin pitempi, peräti 7 tuntia.

Onpa sulla lyhyet yöunet sekä lyhyt työpäivä :O

Mulla on lyhyet yöunet, osittain olosuhteiden pakosta, osittain terveydellisistä syistä, mutta onneksi mahdollisuus päikkäreihin.

Mun työpäivä on kaksiosainen, aamun lisäksi menen vielä illalla 3-4 tunniksi töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14 v mummokoira jonka kanssa ulkoillaan aamulla vain omalla pihalla n. 10min. Iltapäivällä töiden jälkeen mennään mummun tahtiin 30-40min. Illalla korttelin ympäri 15min. Ei enää jaksa enempää eikä aamuisin suostu edes lähtemään omalta pihalta pois.

Tekeekö aamukakat tuossa ajassa vai joutuuko pidättelemään koko päivän?

Ei kyllä hyvältä kuulosta tuo 10 minuutin aamulenkki vaikka olisi jo vanha koira. 

Taidat olla täysi ty perys! Siis luuletko oikeasti, että vanhaakin koiraa pitäisi lenkityttää vaikka väkisin vähintäänkin sen tunnin ajan, jotta itseään voi kehua kunnon omistajaksi? Älyätkö, että vanha koira voi kuolla sydänkohtaukseen jos sitä revitään sinne lenkille kuten aina ennenkin? Kun koira vanhenee, omistajan on mukauduttava siihen ja on mentävä koiran ehdoilla. Niveletkin kuluu ihan samalla tavalla kuin ihmisillä.

Että pistää vihaksi sellaiset koiran omistajat, jotka vetävät perässään vanhaa koiraa kun ei tajuta, että se koirariepu ei enää jaksa.

Aamen.

Tässä takavuosina jouduin puuttumaan erään nuoren likan touhuun, kun se pakotti ikivanhan koiransa mukaansa rullaluistelemaan! Siis tyttö veti ihan reipasta kyytiä menemään ja koiravanhus läähättää linkuttaen perässä. Huusin sille, että noin ei voi tehdä ja jos tuo ei lopu, niin otan eläinsuojeluun yhteyttä. Ei ole näkynyt sen jälkeen, mutta otin varmuuden vuoksi yhteyden valvontaeläinlääkäriin.

Vierailija
164/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä vajaa 15000 askelta/10km. Aamukävely, iltapäiväkävely ja pidempi iltakävely. Teen töitä etänä

Vierailija
165/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoira, joka ei vaadi paljon lenkkiä. Usein jos ei huvita niin ei myöskään kävele. Aamu 6 10min ulkoilu, lapsi käyttää kun tulee koulusta pihalla, iltapv tunnin - 4 tunnin ulkoilu, ei välttämättä lenkkiä koko aikaa, mutta touhua pihalla tai mukana muussa menossa. Illalla usein tunnin lenkki odotellessa lapsia harrastuksesta ym. Viimeinen pissa 23 maissa. Entinen iso palveluskoira vaati työtä, leikkiä ja lenkkiä vähintään pari tuntia päivässä.

Vierailija
166/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostelijalla ei taida olla kokemusta seniorikoirista, jotka eivät enää yksinkertaisesti jaksa pitkiä lenkkejä, Mulla 13 vuotias mummokoira, joka aamun puolen tunnin lenkiltä  paluumatkalla on jo rättiväsynyt ja nukkuu monta tuntia yhteen menoon lenkin jälkeen. Illalla on virkeämpi, mutta kyllä tuossa iässä suurimmat lenkit on tehty ja ansaittu oikeus pikkulenkkeihin ja varsinkin lepoon.. Ajattelemattomuus tässä vaiheessa voidaan jo luokitella eläinrääkkäykseksi.

Vierailija
167/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ja illalla lyhyemmät pissalenkit ja siinä välissä 1-2 pidempää, riippuu onko töitä vai vapaapäivä. Sade ei häiritse minua eikä koiraa mutta kuumina hellepäivinä käydään huomattavasti lyhyemmät lenkit. Kummallakin silloin tukalaa.

Vierailija
168/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkilenkit aamuisin 40min, iltapäivällä 20min, illalla 1,5h. Harrastan koiran kanssa juoksua ja tokoa, käydään pari kertaa viikossa juoksemassa 2-3km ja viikonloppuisin tokotreeneissä, missä tulee myös ulkona oleiltua aika paljon.

Vierailija
169/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tunnin päivässä joka päivä, toisinaan (noin kerran viikossa ainakin) kaksi tuntia päivässä tai enemmän. Pieni, iäkäs seurakoira saa haistella, vauhtimme ei ole kova. Lenkkeily jakautuu 3 - 6 kertaan vuorokaudessa. Sateella tai todella kylmällä lenkit ovat lyhyehköjä, mutta aika minimi on 45 min. ulkoilua jaettuna vähintään kolmeen lenkkiin. No, jos on 20 astetta pakkasta, käydään vielä lyhyemmin.

Vierailija
170/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertaa päivässä käy ulkona. Yksikään lenkki ei ole pitkä matkaltaan, koska koira nuuskii paljon. Jos oltaisiin esim. 2 km lenkillä, siihen menisi 5 tuntia.

Kierretään eri paikkoja puolisen tuntia kerrallan. Emäntä, eikä koira saa liikuntaa. Vain metsästysretkillä se juoksee täysillä.

Vierailija
171/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira on tottunut aamuiseen pikapissiinsä kun herään. Laitan aamutohvelit jalkaan ja päästä koiran takaovesta pihalle. Koira käy pissillä ja juoksee keittiöön kahvinkeittoseuraksi. Siitä sitten noin 45 minuutin päästä käyn sen kanssa 20 munsan lenkillä.

En kyl tajua, mitä pahaa noissa pikapisseissä on? Herään kuudelta ja oon aatellut, että koirankin on kiva heti herättyään päästä vessaan. Kuten itse. (Ja minä päästän koiran aina ensin ulos)

Mulla on myös koira töissä mukana.

Vierailija
172/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koira on tottunut aamuiseen pikapissiinsä kun herään. Laitan aamutohvelit jalkaan ja päästä koiran takaovesta pihalle. Koira käy pissillä ja juoksee keittiöön kahvinkeittoseuraksi. Siitä sitten noin 45 minuutin päästä käyn sen kanssa 20 munsan lenkillä.

En kyl tajua, mitä pahaa noissa pikapisseissä on? Herään kuudelta ja oon aatellut, että koirankin on kiva heti herättyään päästä vessaan. Kuten itse. (Ja minä päästän koiran aina ensin ulos)

Mulla on myös koira töissä mukana.

Kiva koiralle, kun on nukkunut yön, sitten pikapissille ja taas päiväksi nukkumaan. 

Vierailija
173/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä mukavaa kuljettaa eläintä tarpeillaan kolmesti päivässä vai olisiko kivempaa, jos koira pärjäisi vaikka vain yhdellä lyhyellä lenkillä? Tai että se olisi kuin marsu eikä sitä täytyisi ulkoiluttaa ollenkaa?

Kysyn ihan vilpittömästi. 

Vierailija
174/453 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ei usko kukaan, ettei koira suostu sateella ulos. Se on tottumiskysymys. Jos ei omistaja halua, niin ei koirakaan. Ilmeet ja eleet paljastavat koiralle kaiken. Ja omalta pihaltakin lähtee mielellään lenkille haistelemaan hajuja hihnassa kulkien. Taivaan tosi, että pitäisi olla ajokortti koiran omistajille. Koira tarvitsee liikuntaa ja lajilleen ominaista toimintaa kuten hajujen haistelu , ulkona, metsässä, asfaltilla, hiekkateillä.

Vierailija
175/453 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän koira on tyytyväinen yhteen lyhyeeseen lenkkiin. Pääsee kyllä pisulle pihalle, kun haluaa :)

Vierailija
176/453 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin aamulenkki n. 10min, papparainen pyöräydetään vain pissalla. Työpäivän jälkeen hiippaillaan rauhaisaan tahtiin lähimetsissä tunnin tai pari. Illalla käydään korttelin ympäri, n. 10min.

Sade ei meitä häiritse, mutta helteet rajoittavat.

Jos on kuuma keli, on varsinainen lenkki tehty vasta kahdeksan jälkeen illalla, vanha koira ei arvosta helteitä.

Toisinaan puoliso tai lapsi on koiran ehtinyt lenkittää koiran ennen kuin kotiudun töistä, mutta tykkään silti töiden päälle lähteä vähän kävelylle.

Vierailija
177/453 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti koira on rauhallisempi työpäivän ajan sen 15-20min pissatuksen kuin tunnin metsälenkin jälkeen. Ja mitä tekee koira tunnin lenkin jälkeen, tyhjentää vesikupin! Eli on taatusti kupla otsassa ennen kuin omistaja tulee töistä taas päästämään pihalle.

Vierailija
178/453 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota ei usko kukaan, ettei koira suostu sateella ulos. Se on tottumiskysymys. Jos ei omistaja halua, niin ei koirakaan. Ilmeet ja eleet paljastavat koiralle kaiken.

No usko mitä haluat mutta näin se on meidänkin koiran kohdalla. Se inhoaa sadetta. Tykkää pyöriä meidän aidatulla takapihalla ja tekee aamupisutkin sinne. Mutta jos nurmikko on märkä, ei mene suin surminkaan sinne. Ja kun lenkille lähdetään niin lyö jarrut päälle kun näkee, että sataa. Asiansa tehtyään lähtee vetämään kotia kohti. Kyllä me silti pieni lenkki tehdään silloinkin ja koira tulee alistuneena perässä. Sitten kun tajuaa, että nyt mennään kotiin päin niin sitten alkaa tahti kiihtyä.

Vierailija
179/453 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lenkkeilee 12v liikunnallinen pikkukoira, joka tekee varsinaiset asiansa 5 min sisällä uloslähdöstä, minkä jälkeen vain merkkailee loppulenkin (eli tyypillinen uros). Kerrostalo, perheessä ei lapsia. Koira ei käy toimistolla töissä mutta on muutoin yleensä mukana roskienviennistä alkaen, vähintään odottaa autossa (ruokakauppa ja muut paikat, joihin koiraa ei saa ottaa mukaan).

Toimistopäivinä (koira yksin päivän):

- Aamulla (klo 7 aikaan) puolisen tuntia (20-40 min) ja tarvittaessa vielä pissatus viereisissä puskissa (alle 5 min), jos kävelyn ja töihinlähdön välillä on pidempi aika ja koira ei ole mennyt jo nukkumaan

- (jos yli 9 h yksinolo tiedossa, puoliltapäivin tuttu käy lenkittämässä 30 min)

- Töistätulon jälkeen (klo 17-17:30) vielä työvaatteissa pissatus 5-10 min, minkä jälkeen koira syö

- Tunti koiran syömisestä (18:30 aikaan) varsinainen päivälenkki noin  1 h (6 km)

- Iltakävely ennen nukkumaanmenoa 20-30 min (klo 22 aikaan)

- Pissatus 5-10 min, jos ja kun ollaan oltu pari tuntia vielä jalkeilla iltakävelyn jälkeen (puoliltaöin)

Etätyöpäivinä:

- Aamulenkki 30 min (klo 8 aikaan)

- Lounastauolla pissatus 5-10 min

- Iltapäivällä työpäivän katkaiseminen ja päivän pitkä lenkki noin 1 h (klo 14 aikaan, palavereista riippuen)

- Iltakävely 30-40 min tunti koiran ruoasta (klo 18 jälkeen)

- Iltapissatus/pikkulenkki 10-25 min loppuillasta (klo 23 aikaan)

- Viimeinen pissatus 5-10 min jos ja kun edellisestä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa

Viikonloppuisin ja vapaapäivinä:

- Aamulenkki 30-40 min herättyämme (klo 9 jälkeen - edellisen kerran ollut pissatus puoliltaöin)

- Iltapäivällä päivän pitkä lenkki 1-1,5 h (klo 14 aikaan)

- Iltakävely 30-40 min tunti ruoasta (klo 18 jälkeen)

- Iltapissatus/pikkulenkki 10-25 min loppuillasta (klo 23 aikaan)

- Viimeinen pissatus 5-10 min jos ja kun edellisestä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa

Vierailija
180/453 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota ei usko kukaan, ettei koira suostu sateella ulos. Se on tottumiskysymys. Jos ei omistaja halua, niin ei koirakaan. Ilmeet ja eleet paljastavat koiralle kaiken.

No usko mitä haluat mutta näin se on meidänkin koiran kohdalla. Se inhoaa sadetta. Tykkää pyöriä meidän aidatulla takapihalla ja tekee aamupisutkin sinne. Mutta jos nurmikko on märkä, ei mene suin surminkaan sinne. Ja kun lenkille lähdetään niin lyö jarrut päälle kun näkee, että sataa. Asiansa tehtyään lähtee vetämään kotia kohti. Kyllä me silti pieni lenkki tehdään silloinkin ja koira tulee alistuneena perässä. Sitten kun tajuaa, että nyt mennään kotiin päin niin sitten alkaa tahti kiihtyä.

Minulla on myös sadetta vihaava keskikokoinen säänkestäväksi mainostettu energinen rotu. Mutta koirani ei vain tykkää lähteä sateella lenkille, vaikka minä tykkäisin. Sadekeleillä koira piiloutuu sohvan vilttien/tyynyjen alle ja leikkii nukkuvansa. Sadekeleillä lenkillä se on perässävedettävä ja minun turha edes haaveilla kunnon juoksulenkistä.  Kasvattajan mielestä tämä on vain merkki siitä että koira saa riittävästi liikuntaa ja että koira voi omasta mielestään jättää lenkin aina välillä välistä.

Oman koirani kanssa arkirutiinit on

- 40 minuuttia aamulla. Juuri ennen töihin lähtöä avaan takapihan oven, mutta usein koira jatkaa nukkumista sohvalla.

- Reilu puoli tuntinen kun tulen kotiin

- vähintään tunnin lenkki (osa juosten) klo 18 jälkeen

- takapihalla käynti reilu tunti pidemmän lenkin jälkeen (koska pidempi lenkki alla ja todennäköisesti juonut enemmän) 

- Iltapissa n. 15-30 minuuttia.

Kysessä on siis uroskoira. Uroskoirat tarvitsevat rakkonsa tyhjentämiseen n. 10 "merkkauskertaa", jotta rakko tyhjenee riittävästi.  Viikonloppuna ulkoilua tulee enemmän, koska saatetaan olla metsässä vuorokauden ympäri.