Narsisti on viisas
Se sulle sun viat kertoo. Jos ne uskot, turma perii.
Kommentit (5)
Joo. Tunsin aikoinaan tuhat narsistia joilla oli miljoona mielipidettä musta, aina jotain kritiikkiä, aina ne oli täysin varmoja asiastaan, aina niiden mielipide oli kuin jokin jumalan sana.
Vaikkapa joku sanoi "sä olet tosi itsepäinen ihminen".
Minä tahdoin tietää että miten hän on tuohon mielipiteeseen päätynyt, jokin perustelu, selvennys, tarkennus. Koska minä ajattelin että jos jokin mielipide on lausumisen arvoinen, jos hän haluaa että minä oikeasti kuuntelen hänen mielipidettään ja otan siitä opikseni, niin sittenhän minun pitäisi myös kunnolla ymmärtää se. Enhän minä mistään mielipiteestä voi mitään oppia jos en sitä täysin ymmärrä, jos en saa tarpeeksi taustatietoja. Vain ymmärretty informaatio on minkään arvoista. Jokin tuulesta temmattu mikäsattuu mielipide on arvoton.
Joten kysyin. Pyysin perusteluja. Tahdoin tietää että minkälaisella havainto-johtopäätös-logiikalla hän on siihen mielipiteeseen päätynyt. Miten hän tasan tarkkaan määrittelee sanan "itsepäinen" ja miten hän on minua tarkkaillut ja mittaillut jotta hän on voinut tulla siihen tulokseen että minä täytän "itsepäisen" kriteerit. Mikä oli hänen tiedonhankinta- ja tiedonkäsittelymenetelmänsä jolla hän oli tuohon tulokseen tullut.
En koskaan ikinä saanut ainuttakaan vastausta. Narsisti ei kerro miten hän on mielipiteisiinsä päätynyt. Koska eihän hän itse voi tietää miten hänen mielipiteensä muodostuvat, ei hän voi tietää että hän vain lausuu ääneen mitä padotut tunteet ilmoille sylkevät, mitä hänen päähänsä pälkähtää harhaisten ennakkoluulojen vuoksi, miten hän projisoi omia ominaisuuksiaan muihin.
Joten vihdoin ymmärsin että kun joku tulee ja noinvain töksäyttää jonkin mielipiteen minusta, niin se ei ole kuulemisen arvoinen. Turha rasittaa itseään olemalla sellaisten ihmisten seurassa. Useimmat mielipiteet, siis myös sellaiset jotka eivät minuun liity, ovat silkkaa tyhjää. Informaatiotyhjää. Silkkaa narsistien väsyttävää tunneoksennusta.
Eräs aloitti pilkkaamisen, kun oli itse ehdotellut ja pelkäsi, että paljastan sen muille. Nyt pelkää sitä koko ajan ja rätkyttää.
Kauheata vihaa. Ihmisiä narsistitkin ovat, eivät kaikki ole pahoja vaan kaipaavat rakkautta osakseen 😢
Vierailija kirjoitti:
Narsisti harjaa harjaa vaan,
puhtaaksi ei saa milloinkaan.
Mikä on vika harjassansa,
paskassa ain on hänen kansa.
Hyvin sanottu.
Mun vanhemmat oli hauskoja. Ne riiteli usein keskenään erittäin rakentavasti "miksi meidän lapset on tollasia? mitä sä olet niille tehnyt?"
Me lapset oltiin nimittäin sairaalloisia, hitaita, flegmaattisia, kömpelöitä. "Yksinkertaisia".
Aina kumpikin vanhemmista vakuutteli toiselle että on tehnyt kaikkensa, on kasvattanut meitä ahkerasti, on pitänyt meistä niin paljon huolta kuin suinkin saattoi. Paljon olivat kasvattaneet. Joten heille jäi arvoitukseksi se että miksi me lapset oltiin jotenkin niin surkeita, tai siis "tollasia". Käsittämätäntä että mitä ahkerammin kasvattaa sitä surkeampia lapsista tulee.
Se kasvattaminen oli remmiä.
Se meidän sairaalloisuus oli tramatisoitumista, pelkoa, ahdistusta,...
Kunpa narsistit olisivat hirvittävän laiskoja. Mutta valitettavasti he osaavat olla hirvittävän ahkeria. Ja suurella osalla heidän toiminnastaan on juurikin päinvastainen vaikutus kuin mihin he pyrkivät.
Narsisti harjaa harjaa vaan,
puhtaaksi ei saa milloinkaan.
Mikä on vika harjassansa,
paskassa ain on hänen kansa.