Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko talon rakentaminen kannattanut?

Vierailija
16.09.2013 |

Miten te jotka olette rakentaneet talon pääosin lainarahalla koette jälkeenpäin asian? Oliko kaiken vaivan arvoinen? Onnistuiko budjetointi? Onko tehnyt tiukkaa asuinkulujen ja lainan kanssa? Suoaitteletteko vai mieluummin jotain muuta ratkaisua?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiotte rakentaa 300k talon ottakaa 500k lainaa. Budjetit harvoin pitävät ja halvinta ei kannata ottaa. 

Vierailija
2/14 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti on kannattanut. Meillä oman työn ja talkootyön osuus on ollut tosi suuri, joten kustannuksissa tuli säästöä sitä kautta paljon. Rakentamisesta on jo aikaa 11 vuotta. Kustannukset ovat varmasti kohonneet sinä aikana huimasti. Meidän budjetti piti, koska rakentaessa ei tullut vastaan mitään yllättävää ja teimme erilaiset hankinnat järkevästi.

Otimme lainaa pitkällä maksuajalla ajatuksena, että voimme sitten kiihdyttää maksutahtia myöhemmin. Meillä on kuitenkin niin edullinen laina (marginaali 0,3%), että eipä tuota kannata maksaa ripeämmin pois niin kauan kun korot ovat alhaalla. Lainaa on enää jäljellä alle 60 000€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kadu, vaan olen hyvin tyytyväinen. Rakennettiin v. 2005 ja lainaa oli pahimmillaan yli 300.000. Rakennettiin ihan tavallinen puutalo ilman kalliita taiteellisia ratkaisuja. Saatiin meidän perheelle sopiva talo, jossa on riittävästi tilaa 6 henkilölle ja pieni mutta meidän tarpeisiin riittävän kokoinen oma piha. Rakentaminen tuli halvemmaksi kuin vastaavan uuden/uudehkon omakotitalon ostaminen. KT/RT kohteita tällä alueella ei edes ole niin suuria mitä oltaisiin haluttu.

Asumiskustannukset on ihan kohtuulliset, lainan lyhennys on mitoitettu niin, että elämiseen jää rahaa. Tosin tätä helpottaa se, että ollaan molemmat hyvätuloisia.

Ainoa miinus on lumityöt. Niitä on inhottava tehdä arkiaamuna enkä ole vielä löytänyt ketään, joka ne tekisi kohtuullista maksua vastaan.

Vierailija
4/14 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kadu, vaan olen hyvin tyytyväinen. Rakennettiin v. 2005 ja lainaa oli pahimmillaan yli 300.000. Rakennettiin ihan tavallinen puutalo ilman kalliita taiteellisia ratkaisuja. Saatiin meidän perheelle sopiva talo, jossa on riittävästi tilaa 6 henkilölle ja pieni mutta meidän tarpeisiin riittävän kokoinen oma piha. Rakentaminen tuli halvemmaksi kuin vastaavan uuden/uudehkon omakotitalon ostaminen. KT/RT kohteita tällä alueella ei edes ole niin suuria mitä oltaisiin haluttu.

Asumiskustannukset on ihan kohtuulliset, lainan lyhennys on mitoitettu niin, että elämiseen jää rahaa. Tosin tätä helpottaa se, että ollaan molemmat hyvätuloisia.

Ainoa miinus on lumityöt. Niitä on inhottava tehdä arkiaamuna enkä ole vielä löytänyt ketään, joka ne tekisi kohtuullista maksua vastaan.

Vierailija
5/14 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 22:13"]

Jos aiotte rakentaa 300k talon ottakaa 500k lainaa. Budjetit harvoin pitävät ja halvinta ei kannata ottaa. 

[/quote]

Budjetit pitää jos ne tekee oikein ja joku joka ymmärtää asioista. Budjetiti pettävät sen takia, että mieli muuttuu matkalla. Esimerkiksi perusomakotitalon (150m2) laatat vessoihin ja suihkuun yms. maksavat noin 2500-3000€. Mutta sitten nälkä kasvaa syödessä ostetaankin jotain erikoista. Ja sama kun jatkuu useassa muussakin kohdassa, niin konkurssi on valmis.

Budjetti pitäisi olla pikottuna tarpeeksi pieniin palasiin ja ainakin sen tekemisen apuna pitäisi olla joku kokenut kaveri, joka tietää mitä mitäkin oikeasti maksaa.

Toki budjetin voi ylittää, mutta silloin pitää ymmärtää, että jostain pitää saada lisää rahaa. Muuten yhtälö ei toimi.

Meillä oli vähän alta 300k€ budjetti ja ainoa asia mikä oli suurempi kuin odotimme oli perustusten sepelin määrä. Siis sitä meni enemmän kuin laskettiin alunperin. Parissa muussakin kohdassa valittiin kalliimpaa kuin alunperin ajateltiin, mutta asiaa punnittiin tarkasti. Toisaalta monessa paikkaa pääsimme suunniteltua halvemmalla, joten talon lopputulos oli alle budjetin.

Vierailija
6/14 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettiin lainarahalla ja selkänahalla. Mutta mitäpä siitä, ihan kiva fiilis on asua mieleisessään talossa, johon meni vain kolmannes rahaa todellisesta arvosta. Budjetointi onnistui, tai no, vähemmän meni mihin oltiin varauduttu. Ei tee taloudellisesti tiukkaa. En tosin voi kaikille muille suositella, koska harva onnistuu taloudellisesti ja kuvittelee oman työnsä paljon suuremmaksi kuin todellisuudessa pystyy toteuttamaan.

Vierailija
7/14 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 taloa rakennettu ja 3. haaveillaan vielä muutaman vuoden kuluttua:)

Meidän mielestä kannattaa sekä rahallisesti että erityisesti siksi että saa 100% itselle suunnitellun (meillä siis itse/itselle suunnitellut molemmat, ei valmispohjia)

Erityisesti ensimmäisen talon kohdalla teimme vielä hyvän tilin; v 98 talo ja tontti (163m2/6h+ autokatos) tuli maksamaan viimeisteltynä 200k€, 6 vuotta myöhemmin myytiin 384k€. Siitä vanha velka pois ja puhdasta nettoa jäi 84000€.

Uusi talo on isompi, kalliimmin rakennettu ja rakentamisen + tonttien hinnatkin nousseet n 10% vuodessa. Tämän talon arvo on nyt n 700k€ mutta rakentamiseenkin meni lähes 600k€. Eli tästä saamme vain ns "omat pois" kun parin vuoden kuluttua myymme. Onneksi on alueella missä isotkin talot menee kaupaksi.

Lainaa meillä on jäljellä nyt n 260k€ mikä on hyvässä suhteessa talon arvoon. Maksellaan rauhassa (kuoletus+ korko 1300€/kk), ei ole tarkoituskaan maksaa kokonaan pois ennen myyntiä. 3. talo tulee olemaan pienempi ja se tehdään täysin ilman velkaa.

Budjetoinnit on onnistuneet "sentilleen" eli ei mitään ylläreitä kun alunperin oli tarpeeksi maalaisjärjellä tehty. Talomyyjien kokonaishinta-arvioihin lisäsimme itse 15-20% ja näin päästiin oikeaan summaan. Hehän pyrkivät myymään unelmia eivätkä joudu maksamaan lopullista hintaa;) Maatyöt on yleensä se missä tulee eka notkahdus....

Vierailija
8/14 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä joo sinäänsä ei. Budjetti ylittyi 100k asiaa auttoi mestari, joka keksi kalliita ratkasuita ensikertalaisille. Noh maksamista on liikaa. Lainaa yli 300k ja perusduunareita ollaan. Nyt kun kaikesta tietää paljon niin olemmekin valmiita myymään tämän, jolloin se kannattavuus osuus tulee eli saamme kyllä raatotyöstä palkan. Aloitamme uudestaan. Tällöin kannattavuus on jo hyvä. Avaimet käteen talot ei ole halpoja, jos haluaa muutakin,kuin äkkiä kasatun perulootan perusratkasuilla. 

Kantapään kautta viisastuneina ja realistisella budjetilla lähetään uudestaan liikkeelle. 

Vierailija
9/14 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:24"]

Sinänsä joo sinäänsä ei. Budjetti ylittyi 100k asiaa auttoi mestari, joka keksi kalliita ratkasuita ensikertalaisille. Noh maksamista on liikaa. Lainaa yli 300k ja perusduunareita ollaan. Nyt kun kaikesta tietää paljon niin olemmekin valmiita myymään tämän, jolloin se kannattavuus osuus tulee eli saamme kyllä raatotyöstä palkan. Aloitamme uudestaan. Tällöin kannattavuus on jo hyvä. Avaimet käteen talot ei ole halpoja, jos haluaa muutakin,kuin äkkiä kasatun perulootan perusratkasuilla. 

Kantapään kautta viisastuneina ja realistisella budjetilla lähetään uudestaan liikkeelle. 

[/quote]

NO huh! Ikävä kuulla tuollaisesta kusetuksesta! Juuri tuon takia teimme ja valvoimme/kilpailutimme kaiken itse.

Mutta totta on ettei edes mesuun voi luottaa, itse täytyy olla kaikkien alojen asiantuntija jotta tietää mitä raksalla tapahtuu!!

7

Vierailija
10/14 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi talo on rakennettu, lainaa otettiin 240 000 €. Sillä sai melkein koko talon rakennettua, ja tuli oikein mieleinen, juuri sellainen kuin haluttiin. Lainaa pystytään maksamaan takaisin, vaikka olen äitiysvapaalla ja tulot ovat siltä osin hiukan tavallista pienemmät. Piha on iso, mutta lainaraha ei riittänyt pihan tekemiseen. Siispä sokkelisorat ja kivetykset ja aita täytyy maksaa pikkuhiljaa palkkatuloilla, koska emme halunneet ottaa enempää lainaa. Vaan eipä noilla mikään kova kiire olekaan. Ensi talvi tässä säästellään, niin ensi kesänä on sekin raha koossa ja saadaan myös piha valmiiksi. Meille oli ihan itsestään selvää, että itse rakennetaan eikä oteta mitään valmispakettia tai toisten vanhaa. Itse ollaan rakennettu omin voimin pitkästä tavarasta, vain sähkötyöt, kosteuseristys ja peltikatto on teetetty jo vakuutustenkin takia ammattilaisvoimin.

Vierailija
11/14 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7:lle 

Me kyllä tehtiin, valvottiin ja kilpailutettiin itse. Se vaan, kun ei asioista tiedä (vaikka opiskeltiin ja tutkittiin ja selvitettiin paljon)  niin helppoahan se on kusetetuksi tulla. Sai itselleenkin mojovan tilin, kun keksi niitä monimutkasia ratkasuita, johon sitten tarvittiin hänen asian tuntemustaan. 

Vituttaa kyllä rankasti. Enkä edes halua ko ihmistä enää nähdä. Muutenkin. Ei oikein kemiat kohdannu. Sovinisti , joka ei voinut tajuta et nainen on projektin johdossa. Noh enää ei kukaan mua kuseteta, tietoa on paljon. Ja hirvittääkin mimmonen projektin vetäjä tulee olemaan seuraavassa. 

Vierailija
12/14 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia tuo ei enään ole niin kannattavaa kuin 10-20v sitten, paitsi jos voi laittaa paljon omaa työpanosta hommaan.

Se minkä vuoksi tuo on kannattavaa aina on koti, saat juuri sellaisen kodin kuin itse haluat. Yksikään ovi, ikkuna, laatta, lista, töpseli, valokatkasija, kynnys....yms. yms. ei ole väärässä paikassa vaan kaikki on juuri siellä mihin te olette ne halunneet.

Vierailija
13/14 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiin voi tulla yllättäviä kuluja. Meillä meni tämä talo aika hyvin katso https://www.ecoste.fi/valmistalot/ valmistalo malli 142. Yllätyksenä tuli todella kalliit perustuskustannukset kallioiseen maahan. Räjäytystyöt ovat kalliita.

Vierailija
14/14 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin on mennyt, kunhan ei rakenna itse. Meillä kuten Sanjallakin valmistalo by Evesa - https://www.evesa-talot.com/valmistalot/ 

Tuossa sai budjetin etukäteen 95% tarkkuudella lupasivat ja siinä pysyi. Pitää myös osata pitää oma pää kylmänä koko rakennusprojektin ajan. Sitä saattaa olla ylioptimistinen käsitys omista taidoista - virheet maksaa,