A-studion imetys- ja alkoholi-aiheessa yksiselitteisesti
todettiin, että yksi tai kaksi alkoholiannosta voi nauttia vuorokaudessa ihan hyvin vaikka imettääkinä
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 00:00"]
Huh! Ihanaa lukea tätä. Sain kuulla tota syyllistystä sekä äidiltän ja anopiltani koko imetyksen ajan vaikka joinkin vain yhden lasillisen viiniä ruuan kanssa ja pumppasin sen jälkeen seuraavat viemäristä alas. Kuulemma ei olisi ainakaan vuorokauteen, nipin napin senkään jälkeen imettää, siis YHDEN viinilasillisen jälkeen. Yritin heille aina selittää tätä laskukaavaa mutta eivät ymmärtäneet :(
[/quote]
Ihanaa, nyt saa juoda kaksi sidukkaa päivässä hyvällä omallatunnolla,kun imettää. Join ne ennenkin, mutta nyt ei tarvi juoda salaa.
14 sidukkaa viikossa saa siis juoda reilusti imettäessä.
Kyllä helpotti, olisi ollut kamalaa olla ilman 298
On totta ettei se vaikuta imetykseen, mutta ei ole naiselle muuten hyväksi nauttia 2 annosta alkoholia joka ikinen päivä. Haitat kumoavat hyödyt.
Eteläeurooppalaisissa viinikulttuureissakaan imettävät äidit eivät juo viiniä samaan tahtiin muiden kanssa, mutta siellä ei vain siitä yhdestä lasillisesta kukaan syyllistä eikä sitä pidetä ongelmana kuten täällä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 00:46"]
Sikiö myös kuulee sinne kohtuun. Miettikää sitä.
[/quote]Mahtaa olla hyvin taipuva äiti jos ylettää imettämään sikiötä. Nyt oli puhe alkoholin käytöstä imetysaikana eikä raskausaikana.
Mua naurattaa kauheasti nuo rautalangasta väännetyt perusteluviestit :) Luuliko joku siis oikeasti, että kun veren alkoholipitoisuus on liki sama kuin äidinmaidon, se vastaa siis samaa kuin siinä alkoholijuomassa?? :D
Minä en juonut tippaakaan, en raskausaikana, enkä imettäessäni (ja pitkään imetinkin...), mutta silti olen sitä mieltä, ettei lasillinen tai pari ole mitenkään vaaraksi. Toisin sanoen: ei tarvitse olla mikään alkoholisti ymmärtääkseen, ettei vähäisestä alkoholinkäytöstä ole vaaraa vauvalle eikä äidille.
Huh, jos mä heittäisin nyt pari alkoholiannosta vuosikymmenen raittiuden jälkeen, olisin taatusti hiprakassa ja lapsia vois vähän pelottaa äidin kummallinen käytös.
Toisekseen, en enää kahden jälkeen pystyisi lopettamaan, joten sikäli mun kohdalla on turha puhua turvallisesta rajasta. Mulle se on 0.
Ihanaa olla raitis - ei tarvitse miettiä, olla kahden vaiheilla, potea huonoa omaatuntoa, selitellä muille ja itselle jne.
Alkoholitonta elämää toivon teille jokaiselle! Kuinka moni pystyisi rehellisesti ottaen kokeilemaan vuoden raittiutta, olipa sitten tottunut käyttämään alkoholia esim. 2 kertaa vuodessa tai "vain" saunaoluen kerran viikossa. Niin ja viiniä vain pikkulasillinen ruoan kanssa, sehän on vain niin hyvän makuista.. Ja tietysti naisteniltana muiden seurana..Mutta tosi harvoin..
Suomalaisten on hyvin vaikea olla ilman alkoa. Ei voi käsittää!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 23:03"]
Oli miten oli, harkitsisin kyllä hoitoon hakeutumista jos en pystyisi olemaan ilman alkoholia imetysaikaa. Kuitenkin aika lyhyt jakso elämästä.
Tähänkö yltiöpäinen hedonismi on johtanut?
[/quote]
Minä väittäisin, että se nykyajan "yltiöpäinen hedonismi" ilmenee kyllä enemmänkin niin, että äidit jättävät imettämättä, koska eivät halua pilata rintojaan/eivät halua olla sidottuna vauvaan/imetys ei vaan tunnu kivalta (no, ei se ihan alussa tunnukaan)/vauva nukkuu pullomaidolla paremmin. Äiti, joka imettää lastaan ja nauttii silloin tällöin lasillisen viiniä tai pullollisen olutta, on minusta paljon vähemmän omaan mukavuuttaan/nautintoaan tavoitteleva kuin äiti, joka edellä mainituista syistä turvautuu pullomaitoon, vaikka sitten olisikin absolutisti.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 08:57"]
On totta ettei se vaikuta imetykseen, mutta ei ole naiselle muuten hyväksi nauttia 2 annosta alkoholia joka ikinen päivä. Haitat kumoavat hyödyt.
[/quote]
Eipä se ole hyväksi miehellekään, ei työikäisille teinien vanhemmille eikä eläkeläisille! Alkoholivalistus on eri asia kuin tässä keskustelussa käydyt.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 22:48"]
Lääketieteen tiedoilla kuitenkin äm alkohoöipitoisuus lähes sama kuin veren? Mitä te oikein selitätte ettei olisi?
[/quote]
No höm, veren alkoholipitoisuus on promilleja. Siis prosentin sadasosia. Vaikka olisit kahden promillen humalassa, veren alkoholipitoisuus ei ole lähelläkään kotikaljan alkoholipitoisuutta. Se on siis vain kymmenyksiä siitä -- kotikaljassa kun on osein 0,9 prosenttia alkoholia. Siis 90 (!!!) promillea. Ihminen taitaa kuolla noin 6 promillen humalassa. Mutta ihminen -- vauvakin -- voi juoda vaaratta vaikka kuinka paljon nestettä, jossa on 6 promillea alkoholia. Useimmissa sokeripitoisissa tuotteissa on, esim. tuoremehussa. Alle PUOLEN PROSENTIN alkoholipitoisuuksia ei kuitenkaan ilmoiteta, koska niillä ei ole kenenkään käyttäjän näkökulmasta minkäänlaista merkitystä. Saati sitten niiden promillejen, joita äidinmaito räkäkännissäkin sisältää...
Ja ei, en juuri juo lasillista enempää imettäessäni. Mutta sen lasillisen juon, mielelläni. Olen kaikkia kolmea imettänyt noin1,5 vuotta ja siihen (yli neljään vuoteen) mahtuu kyllä juhlaa jos toistakin ja ihan vaan tilanteita, joissa se lasillinen on tarpeen. Vauvat ovat saaneet kaikki noin 0,5 PROMILLEISTA maitoa joskus, kun äitee on vetäissyt 16 senttiä 11 PROSENTTISTA viiniä...