Mitä tehdä kun on alhainen ferritiini mutta vatsa ei siedä rautaa?
Ferritiini 19.
Obsidani, Retafer jne ei käy ollenkaan. Maltofer 100mg voin juuri ja juuri ottaa joka toinen päivä ja välillä pakko pitää taukoa kun vatsa menee niin huonoon kuntoon etten pysty olemaan.
Nestemäiset raudat ei myöskään sovi.
Mikä avuksi?
Kommentit (52)
Minulle endokrinologi sanoi, että veriletut ja muut veriruoat nostaa veriarvoja paljon paremmin kuin pillerit. Verilettuja erityisesti suositteli.
Maltofer tipat eivät sovi.
Maksaa, verilettuja en pysty syömään...ihan kamalaa ruokaa. Lihaa syön kyllä.
Ap
Rautaa saa nenäsuihkeena apteekista, hinta noin 19e.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et pysty vai et tykkää? Yritä miettiä asiaa terveytesi kannalta.
Vierailija kirjoitti:
MItä lääkäri sanoo?
Vastaus oli ”jaa no...kokeile jotain muuta”. Ihan kun tässä ei oltais kokeiltu vaikka mitä.
Kai mä sit kärsin tästä huonosta olosta hautaan saakka.
Ap
Otatko sen Maltoferin tyhjään vatsaan? Itselläni meni vatsa ihan sekaisin kun erehdyin ottamaan sitä tyhjään vatsaan, ystävällinen harjoittelijapoika selitti että +++ -valmisteet pitää ottaa ruuan kanssa, ++ -valmisteet tyhjään vatsaan. Kummasti pysynyt vatsa ihan normaalina kun aloin ottamaan ruuan kanssa.
Jooh, olisin voinut itsekin pakkausselostetta lukea vähän tarkemmin, mutta kun ne aikaisemmat apteekin ihmiset ovat vain puhuneet että tyhjään vatsaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEt pysty vai et tykkää? Yritä miettiä asiaa terveytesi kannalta.
Oksennan ne samantien. Eli en vaan pysty niitä syömään.
Ap
Verilättyjä ja -palttua. Punaista lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Otatko sen Maltoferin tyhjään vatsaan? Itselläni meni vatsa ihan sekaisin kun erehdyin ottamaan sitä tyhjään vatsaan, ystävällinen harjoittelijapoika selitti että +++ -valmisteet pitää ottaa ruuan kanssa, ++ -valmisteet tyhjään vatsaan. Kummasti pysynyt vatsa ihan normaalina kun aloin ottamaan ruuan kanssa.
Jooh, olisin voinut itsekin pakkausselostetta lukea vähän tarkemmin, mutta kun ne aikaisemmat apteekin ihmiset ovat vain puhuneet että tyhjään vatsaan...
Ruoan kanssa otan.
Tuosta nenäsuihkeests en ole kuullutkaan eikä siitä apteekeissa olla mainittu kun olen kysellyt vaihtoehtoja.
Ap
En tiedä ferritiinitasoani mutta olen seuraillut ruokavaliostani saamaa sisältöä. Rautaa tarvitsisin enemmän. Maksa haiseekin jo niin pahalta, että sitä en edes harkitse. Verilettuja voisin tehdä itse, ne valmisjauheet on kamalia. Vaan verta en tahdo löytää lähikaupoista.
Jos sä tarviit rautaa, etkä (?) pysty käyttämään mitään valmistetta, niin silloin sä syöt rautapitoista ruokaa nirsoilematta.
Mulla on huonompi arvo kuin sulla. Refluksitaudin takia en voi ottaa pillereitä.
Kipu on h . tillinen. Mutta nestemäistä rautaa voi sekoittaa juomaan tai ruokaan just niin vähän kuin kerralla voi ottaa.
Veriletut on hyviä, kun tekee niistä hyviä.
Miksi rautavaje? Korjaa syy, älä seurausta (runsaat menkat? Huono ruokavalio?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEt pysty vai et tykkää? Yritä miettiä asiaa terveytesi kannalta.
Oksennan ne samantien. Eli en vaan pysty niitä syömään.
Ap
Suosittelen yrittämään. Veriruokia on erilaisia ja joku niistä sopii varmasti. Muut ruoat sisältävät niin paljon vähemmän rautaa, että niillä ferritiini ei oikein tuppaa nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rautavaje? Korjaa syy, älä seurausta (runsaat menkat? Huono ruokavalio?).
Miten korjaisit runsaat kuukautiset? Ihan mielenkiinnosta.
Ymmärrän ton verilettuällötyksen. Ite sain syötyä kun paistoin pannulla voissa ne rapeiksi ja sitten paljon makeaa puolukkahilloa päälle.
Maltofer tipat?
veriletut, maksa
IV