Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun on alhainen ferritiini mutta vatsa ei siedä rautaa?

Vierailija
26.08.2020 |

Ferritiini 19.
Obsidani, Retafer jne ei käy ollenkaan. Maltofer 100mg voin juuri ja juuri ottaa joka toinen päivä ja välillä pakko pitää taukoa kun vatsa menee niin huonoon kuntoon etten pysty olemaan.
Nestemäiset raudat ei myöskään sovi.
Mikä avuksi?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudan kanssa kannattaa olla varovainen. Se ruokkii bakteereita suolistossa, myös niitä vääriä.

Jos elimistössä ei ole elimistön tarvitsemia aineita on turha lähteä ensimmäisenä mutulla arvaamaan miksi ei söisi sitä mitä tarvitsee.

Missä näin lukee? Mulle on kuule ihan asiaan perehtynyt lääkäri näin sanonut ja asia taisi olla Hesarin artikkelissakin vain vähän aikaa sitten. Siinä mennään ojasta allikkoon, kun pistetään vatsan toiminta ja suolisto oikein kunnolla sekaisin. Sitten ei imeydy enää mikään. T. Raudan ja hemoglobiinin kanssa lähes koko ikäni kamppaillut.

Vierailija
42/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät että saat rautaa suoraan suoneen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solgarin Gentle Iron aamulla ja illalla. Itsepuristetun appelsiini tai laimennetun sitruunamehun kanssa.

Poroa, parsakaalia, nokkosta (esim jauheena smoothie).

Vierailija
44/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superior Source Just Women Iron (googlaa) - tosi tehokas, liukenee kielen alla ja imeytyy suoraan suun limakalvojen läpi. Mm. Ruohonjuuri, Aito-ketjun luontaistuotekaupat, useat nettikaupat. Voin lämpimästi suositella.

Vierailija
45/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatista ja paprikasta saa myös rautaa.

Vierailija
46/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 10 ja olo sen mukainen. Siihenhän vaikuttaa todella moni asia. Mulla oli kova ja pitkään jatkunut stressi, myös liikaa liikuntaa siihen tilanteeseen ja liian vähän rautaa sisältävä ruokavalio, söin lähinnä kasvis- ja kalaruokaa ja melko paljon maitotuotteita. Aloitin sitten vhh-ruokavalion, en kovin tiukkana, mutta sokerit ja viljat jätin kokonaan pois, vähensin muita hiilareita. Aloin vaan syömään punaista lihaa melkein joka aterialla ja jos ei lihaa, niin sitten kalaa, tonnikalassa on paljon rautaa. Ulkoa keräsin nokkosia ja söin niitä, niissä on paljon enemmän rautaa kuin pinaatissa. Palkokasvit, maitotuotteet ja kahvi ja tee heikentää raudan imeytymistä, joten ne syön ja juon aina erillään, pari tuntia ennen tai jälkeen ruuan. Löysin myös gluteenittoman mustan makkaran, sitä syön joskus, kun muuta veriruokaa en millään saata syödä. Maksamakkara menee pieninä määrinä, kun syö samalla kasviksia. JOka aterialla syön tuoreita kasviksia ja päivittäin marjoja.

Käytän myös vege-rautaa, semmoisia annospusseja, aluksi otin 3 päivässä, sitten 2 ja nyt yhden, kun ferritiini on jo 48. Lisäksi olen käyttänyt B-vitamiinia, C-vitamiinia ja chlorellaa. Liikunnan lopetin pieniä kävelylenkkejä lukuunottamatta pariksi kuukaudeksi kokonaan. Nyt kesällä olen vähitellen pidentänyt lenkkejä, alkanut pyöräilemään ja joogaamaan. Käyn myös vyöhyketerapiassa, koska arvelen, että mulla on jotain ongelmia imeytymisen kanssa, vatsavaivoista ja ummetuksesta päätellen, tosin vhh toi niihin helpotusta. Nyt ei ole enää vatsavaivoja ja myös ihottuma on parantunut. Mikä sitten on parhaiten auttanut, en osaa sanoa, mutta se on mulle ihan sama, kunhan auttaa.

Vierailija
47/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika, tosin ferritiinin lähtöarvo vain 8, en pääse tiputukseen. Söin rautaa pienellä annostuksella joka toinen päivä ja sain nostettua arvon lukemaan 26. Lääkärin mielestä se riittää ja olen taas terve. No vatsa ei siedä yhtään rautaa, ei nestemäisenä eikä pillereinä joten olen ollut ilman ja oireita on taas. En aloita rautaa koska oikeasti ne vatsakivut on vielä kamalammat. Eikä auta maksan tai veriruokien syöminen nimittäin tykkään niistä.

Vierailija
48/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vika, tosin ferritiinin lähtöarvo vain 8, en pääse tiputukseen. Söin rautaa pienellä annostuksella joka toinen päivä ja sain nostettua arvon lukemaan 26. Lääkärin mielestä se riittää ja olen taas terve. No vatsa ei siedä yhtään rautaa, ei nestemäisenä eikä pillereinä joten olen ollut ilman ja oireita on taas. En aloita rautaa koska oikeasti ne vatsakivut on vielä kamalammat. Eikä auta maksan tai veriruokien syöminen nimittäin tykkään niistä.

Lisään vielä että C-vitamiinia meni mukana, ei auttanut. Toi rauta-arvojen nousu tapahtui 14 kuukaudessa.

Vierailija
49/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion laajentaminen olisi kyllä paras tapa auttaa itseäsi. Tiedän että sen vaihtoehdon muuttaminen on ärsyttävää, olen itsekin ollut erittäin ennakkoluuloinen mutta opetellut terveyden vuoksi syömään niitä ruokia joista on hyötyä.

Kokeile tehdä jauhemaksapihvejä joihin rakastat punajuuret, porkkanaa, perunaa. Paista voidaan (tai mikä on sinusta maukkain tapa) ja lisukkeeksi vaikka perunasosetta jossa persiljasilppua ja valkosipulia. Näin itse tarjoaisin aikuisena makuun opettelevalle, siinä on muitakin makuja ja suutuntumaa. Jälkiruoaksi vaikka ruusunmarjasosetta

Tuolla tavalla minut huijattiin lapsena syömään terveellisiä ruokia, ja onneksi niin tehtiinkin. Olisin vielä huonommassa tilanteessa uusivan raudanpuuteanemian kanssa ellen saisi ruoasta mahdollisimman paljon rautaa.

Kannattaa kokeilla, lisäämällä esim. maksan ruokavalioon autat itseäsi

Vierailija
50/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö depottabletti, esim. Vida? Rauta imeytyy tällöin hitaasti suolistossa eikä kertarytinällä.

Vierailija
51/52 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että C-vitamiinia meni mukana, ei auttanut. Toi rauta-arvojen nousu tapahtui 14 kuukaudessa.

Ei autakaan, koska se lisää verenvuotoja, esimerkiksi myoomasta. Askorbiinihappo pois kokonaan, ja munakkaisiin persiljaa päivittäin. Viljan fytaatit estävät raudan imeytymisen, oli arvot mitkä tahansa.

Vierailija
52/52 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maltofer tipat eivät sovi.

Maksaa, verilettuja en pysty syömään...ihan kamalaa ruokaa. Lihaa syön kyllä.

Ap

Et pysty vai et tykkää? Yritä miettiä asiaa terveytesi kannalta.

Oksennan ne samantien. Eli en vaan pysty niitä syömään.

Ap

Tämä on psyykkinen oire. Kokeile jutella asiasta psykologin tai ravintoterapeutin kanssa. Erityisesti veriletut esim puolukkasoseen kanssa (c vitamiinilähde) on aika neutraali sekä maultaan että suutuntumaltaan.