Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gluteenitonta ehtoollisleipää

Vierailija
16.09.2013 |

Tiesitkö, että on olemassa? Itse en tiennyt.

Olin viikonloppuna konfirmaatiokirkossa ja siellä pappi kutsuessaan ehtoolliselle mainitsi, että on myös gluteeniton vaihtoehto.

Nykyaikaista seurakunnalta, joskin vähän outoa....

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Tosin en ole kuullut että pappi sitä mainostaisi erikseen, mutta pyytäessä on saanut (ts. kun on sanonut että ei voi ottaa sitä tavallista, niin pappi on tarjonnut gluteenitonta vaihtoehtoa).

Vierailija
2/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kaikki ehtoollisleipä voi olla gluteenitonta niin ei tarvitsisi erikseen pyydellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kuvitellut, että ehtoollisleipä on riisiä tms.

Vierailija
4/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkin muuten hyvä idea, jotenkin rikkoo tunnelmaa, kun joutuu pyytämään sitä erilaista leipää.

Vierailija
5/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa ap:n ajatusmaailma: Miksi se tuntuu oudolta?

Itse koen, että juuri erityisesti kirkossa pitää ottaa (lue: pyrkiä ottamaan, ihmisiä kun olemme ja jaloissa pyrkimyksissä kuitenkin joskus epäonnistumme) jokainen ihminen rakkaudellisesti huomioon.

Toki ehtoollinen on ehtoollinen, vaikka jättäisi toisen osan ehtoollisesta nauttimatta, mutta voihan ehtoolliselle tulla keliaakikko, joka kärsii myös alkoholismista. Tällöin olisi hyvä, että olisi edes joko alkoholiton viini tai se gluteeniton leipä. Mieluiten tietenkin molemmat.

Vierailija
6/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 20:15"]

Tuo onkin muuten hyvä idea, jotenkin rikkoo tunnelmaa, kun joutuu pyytämään sitä erilaista leipää.

[/quote]

Minulla on ehtoollisella käydessä pieni lappu mukana, jossa lukee: gluteeniton ehtoollisleipä, kiitos.

Vierailija
7/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin tuon.

Oudompaa olisi, jos pappi kuuluttaisi "tänään ehtoollisella lanttukukkoa ja karjalanpaistia valintanne mukaan"

Vierailija
8/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 20:02"]

Miksei kaikki ehtoollisleipä voi olla gluteenitonta niin ei tarvitsisi erikseen pyydellä?

[/quote]

Olisi paljon kalliimpaa jos tehtäisiin riisijauhosta vehnäjauhon sijaan

Vierailija
9/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää minunkin ihmetellä, että mikä siinä muka on niin outoa tai edes nykyaikaista. Tietääkö ap, että gluteiiniton ruokavalio ei ole pelkästään mikään trendi, vaan on sellaisia keliaakikkoja jotka eivät oikeasti tuota gluteiinia saa syödä. 

Vierailija
10/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa outo asia tässä koko hommassa on vain se, että käyvätkö ihmiset tosiaan vielä ehtoollisella? Tulkaa nyt hyvät ihmiset tälle vuosituhannelle ja alkakaa vaihteeksi ajatella itse. Vai onko liian vaikeaa..?

Vierailija
11/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 20:32"]

ainoa outo asia tässä koko hommassa on vain se, että käyvätkö ihmiset tosiaan vielä ehtoollisella? Tulkaa nyt hyvät ihmiset tälle vuosituhannelle ja alkakaa vaihteeksi ajatella itse. Vai onko liian vaikeaa..?

[/quote]

Siis vain ehtoollisella käymättämyyskö on itsenäistä ajattelua?

T. Ehtoollisella sännöllisesti käyvä, vasemmistolaisten ateistivanhempien lapsi ja ateisti-isovanhempien lapsenlapsi

Vierailija
12/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käyn, mieskin käy ja lapsetkin ovat olleet muutaman kerran siellä siunattavana. Sieltä saa aina ihanan taivaallisen olon.

[/quote]

Vierailija
13/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 20:43"]

Kyllä käyn, mieskin käy ja lapsetkin ovat olleet muutaman kerran siellä siunattavana. Sieltä saa aina ihanan taivaallisen olon.

[/quote]

[/quote]

Saanko kysyä, että miksi lapsenne käyvät siunattavina eivätkä nauti itse ehtoollista?

Vierailija
14/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ovat alle 15-vuotiaita eivätkä ole vielä käyneet rippikoulua ja olleet konfirmoitavana (jossa saa ensimmäisen ehtoollisen)

Vierailija
15/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiesin kuule, ja ihan normaalia ja -noh, voi kai sen niinkin sanoa- nykyaikaista. Viininkin saa alkoholittomana (tosin saattaa sit olla vaikka jotai fanttimehua) jos haluaa.

Joskin vähän outo ajatusmaailma aloittajalla...

Vierailija
16/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 15:42"]

Tiesitkö, että on olemassa? Itse en tiennyt.

Olin viikonloppuna konfirmaatiokirkossa ja siellä pappi kutsuessaan ehtoolliselle mainitsi, että on myös gluteeniton vaihtoehto.

Nykyaikaista seurakunnalta, joskin vähän outoa....

[/quote]

Jaa, meidän seurakunnassa on ollut jo vuosia gluteenitonta öylättiä saatavana. Viini on ollut alkoholitonta niin kauan kuin muistan.

Vierailija
17/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 15:49"]

No tiesin kuule, ja ihan normaalia ja -noh, voi kai sen niinkin sanoa- nykyaikaista. Viininkin saa alkoholittomana (tosin saattaa sit olla vaikka jotai fanttimehua) jos haluaa.

Joskin vähän outo ajatusmaailma aloittajalla...

[/quote]

En hyppää kirkossa joka viikko/kuukausi saati edes joka vuosi. Siksi tämä gluteeniton leipä oli minulle uusi asia.

Ehkä mulla sitten on outo ajatusmaailma..........huhhuh

Vierailija
18/18 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ja yksinkertainen, sanoisinko. Julkaise tuo facessa niin pääset feissarimokiin saman tien.