Mitä mieltä olette nimestä Fedja?
Pojalle pitäisi antaa nimi parin viikon päästä ja on vielä vähän nimi hakusessa. Mitä mieltä olette nimestä Fedja? Pidämme siitä todella paljon, mutta mietiyttää, että kuulostaako liikaa tytön nimeltä tai onko muutenkin liian outo?
Kommentit (30)
Luulin, että kyseessä on tytön nimi ja tuli heti mieleen venäläinen. Mutta mikäs siinä.. antakaa sellainen nimi mistä itse tykkäätte.
Veeti Kallion alkuperäinen etunimi on Fedja.
Mä tykkään tuosta nimestä paljon. Fedja-setä kirjat ovat ihan parhaita lastenkirjoja, joten mielleyhtymä niihin on tosi positiivinen ja mulle kyllä tulee nimestä vahvasti poika mieleen. Mä tosin tykkään pehmeistä pojannimistä ja noista venäläistyylisistä omia suosikkejani ovat Mitja ja Petja. Meillä on pojalla pehmeä nimi, tosin sellainen, että kaikki kyllä tunnistavat pojan nimeksi, paitsi nyt ehkä jotkut pöhköt, jotka eivät nimistä tiedä mitään, siis sellainen miehen nimeksi vakiintunut nimi. En katsonut väestörekisteristä mutta Fedja on varmasti vakiintunut pojan nimeksi joten varmasti mitään sukupuolen sekoitusongelmia ei pitäisi tulla. Itseäni ei tosin erityisesti haittaa vaikka sellaisia tulisikin vaan pidän myös unisex nimistä, kuten vaikka monet luontonimet, enkä ole ehkä siksi paras vastaaja
Fedja, Mitja ja Petja ovat kaikki venäläisiä lempinimimuotoja.
Feodor - Fedja
Dimitri, Dmitri - Mitja
Pjotr - Petja
Ivan - Vanja
jne.
Samaan tapaan siis kuin vaikka
Sakari - Sakke
Reijo - Reiska
Petteri - Pete
Markku - Make
Osa näistä lempinimistähän on jo vakiintunut tavallisiksi etunimiksi (Mikael - Mikko, Aleksanteri - Santeri, Katariina/Jekateriina - Katja jne), että ei siinä sinänsä mitään.
Vähän kuitenkin itselleni tulee Fedjasta "Pete" tai "Make" -fillis vjenäläisellä aksentilla. Mutta se on vain minun mielipiteeni
Ei ole liian outo minusta. Oikeastaan kiva nimi. Tunnen yhden aikuisen Fedjan. Ei sitä "Fedja-setä ja kissa ja koira" tarinaa ole kukaan vitsaillut enää ala-asteen jälkeen.
En pidä. Tulee vaan mieleen nämä 70-luvun kommarihipit jotka nimesivät lapsiaan venäläisillä nimillä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 14:27"]
Veeti Kallion alkuperäinen etunimi on Fedja.
[/quote]
Olet väärässä.
Suloinen ja uniikki nimi Suomessa! Kiva saada vaihtelua kaikkiin Mikkoihin, Matteihin ja Juhoihin :)
Lissu on lemppari! Ei kai sitä kukaan nimeksi anna?
Mutta Petjan olen tavannut, siis miehen. Oli melko boheemi tapaus. Joten nimivalinta osunut vanhemmilta nappiin, oletan että ovat myös siis boheemeja.
Minäkin olen kuullu pikkusena Fedja-setä satuja ja omilleni myös lukenut joten siitä minullekin mielleyhtymä tuli. Mutta olisi se ihana nimi lapselle mutta tosin en niin välitä jos nimi on ihan selkeästi toisen maan Venäjän tai Ruotsin ihan sama.
Omalle lapselle en anna nimeksi Sven tai Aleksenovich ihan vaan koska ollaan ihan täysverisiä Pirkanmaalaisia molemmat vanhemmat.
Mutta ihana nimi ja Fedja-setä on paras! :)