Kumppanilla omistusasunto ja muutto yhteen.
Kumman valitsisit, jos saisit valita: kumppani omistaa asunnon yksin vai ostat siitä puolet?
Kummassakin tapauksessa asumiskulut puoliksi, siis sähkö, vesi, vakuutukset jne, ei lainat.
Kommentit (22)
Ensin "koeaika" kumppanin asunnossa ja sitten kun aika oikea yhteinen uusi. Hyvä diili kyllä sulle kulujen suhteen, halpaa asumista.
En itse majoittaisi, enkä itse asustelisi toisen nurkissa ilman asianmukaista korvausta.
Ostaisin puolet.
Toisaalta jos ero tulee, niin pääsee helpommin irti jos ei omista yhdessä.
Maksaisin puolet vastikkeesta ja muista juoksevista kuluista, laittaisin omani vuokralle. Kun on vähän aikaa asuttu yhdessä, joko ostaisin osan puolison asunnosta tai ostaisimme yhdessä uuden.
Kumppani pitäisi asuntonsa, maksetaan asumiskulut puoliksi ja itse pistän osan säästöön. Sen verran tullut erottua tähän ikään, etten pidä mitään suhdetta loppuiän kestävänä, ja se säätö asunnon myymisen kanssa jääköön historiaan. :) Jos ero tulee, lähden yhteisestä kodista sujuvasti ja samalla olen säästänyt pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Mieluiten yhdessä uusi.
Näin meillä meni aikoinaan. Molemmat laittoi omansa vuokralla. Jäin leskeksi ja nyt minulla on vuokralla nuo asunnot, sekä se meidän yhteinen ja asun itse vuokalla "ilmaiseksi" noiden asuntojen tuotoilla.
En ostaisi asunnosta puolta ja luulen, että aika harva haluaisi myydäkään. Maksaisin asunnosta juoksevia kuluja. Yhdessä sitten tulevaisuudessa uusi asunto, jos siltä näyttää.
Mies muutti minun asuntoon ja hän osti siitä 30%.
Miehellä on talo, joka on ollut pitkään suvussa. Itse en asuisin mieluummin kerrostalossa, jos asuisin yksin. Mies ei halua myydä, enkä minä omistaa, niin helpompaa kaikille, että hän omistaa ja minä maksan puolet kuluista.
Ehdottomasti muuttaisin puolison asuntoon ja maksettaisiin asumiskulut puokkiin paitsi lainat. Tämä asuntoinvestoinnista säästynyt pääoma menisi hyviin rahastosijoituksiin, jotka voin sitten realisoida eläkeiässä jos näin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti muuttaisin puolison asuntoon ja maksettaisiin asumiskulut puokkiin paitsi lainat. Tämä asuntoinvestoinnista säästynyt pääoma menisi hyviin rahastosijoituksiin, jotka voin sitten realisoida eläkeiässä jos näin haluan.
Aikas edulline diili sulle, vaan onko tuo sinusa reilu kumppanisi kannalta?
Ei ole millään tavalla järkevästi perusteltavissa että mikäli toinen puoliso omistaisi asunnon niin toinen ottaisi velkaa ostaakseen toiselta osan siitä. Varsinkin jos ollaan menossa naimisiin jossain välissä Niin kysehän on vain rahan siirrosta oman talouden sisällä. Mitä järkeä siinä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluiten yhdessä uusi.
Näin meillä meni aikoinaan. Molemmat laittoi omansa vuokralla. Jäin leskeksi ja nyt minulla on vuokralla nuo asunnot, sekä se meidän yhteinen ja asun itse vuokalla "ilmaiseksi" noiden asuntojen tuotoilla.
Mitä järkeä on asua vuokralla etenkin jos on useita omistusasuntoja itsellä?
Meillä mies muutti minun omistamaan asuntoon ja laittoi omansa vuokralle. Nettovuokratulolla maksettiin asumamme asunnon kulut ja kumpikin hoiti itse omaa lainaansa. Parin vuoden päästä kun oli jo varmuus että yhdessä ollaan lopun ikää, mies myi asuntonsa ja osti minulta puolikkaan asunnostasi, jossa siis jatkoimme asumista ja jatkossa maksoimme kulut puoliksi, velat saimme tuolloin maksetuksi pois.
Riippuu monestakin asiasta. Onko suhde kovin tuore, vai onko takana jo pitkä ja vakiintunut sihde? Millainen "suhde" kumppanilla on asuntoon? Onko perinnöksi saatu lapsuudenkoti tai mummola, vai vähän aikaa sitten omalla rahalla ostettu, vai jotain siltä väliltä. Riittääkö sinulla maksukykyä lunastaa osuuksia asunnosta? Haluaako kumppanisi myydä osan asunnostaan sinulle? Onko asunto riittävän iso/toimiva teidän kahden yhteiseksi asunnoksi?
Jos muutat kovin lyhyellä valmisteluajalla, suosittelen joka tapauksessa ainakin aluksi sitä juoksevien kulujen jakamista. Siinä sitten näette, mahtuuko teidän molempien egot siihen kämppään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole millään tavalla järkevästi perusteltavissa että mikäli toinen puoliso omistaisi asunnon niin toinen ottaisi velkaa ostaakseen toiselta osan siitä. Varsinkin jos ollaan menossa naimisiin jossain välissä Niin kysehän on vain rahan siirrosta oman talouden sisällä. Mitä järkeä siinä olisi?
Jos pankista kysyt, niin kovastikin on järkeä.
Siis onko sinulla ap, omistusasunto vai asutko itse vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pankista kysyt, niin kovastikin on järkeä.
Ainahan pankin mielestä on järkevää ottaa velkaa mutta jos miettii yhteistä taloutta niin mieluummin velaton talous kuin että toinen on velaton toisen joutuessa maksamaan omaa lainaansa samalla kun ne lainarahat kasvavat korkoa pankissa tai osakkeissa.
Puolisoni omisti (omistaa) kiinteistön haja-asutusalueella muuttotappiokunnassa. Muutin hänen luokseen mutta missään vaiheessa ei ole tullut mieleenkään, että lunastaisin tästä osan itselleni.
Asumiskulut maksamme puoliksi.
Voisin muuttaa kumppanin omistamaan asuntoon ja laittaisin omani vuokralle.