Mihin te käytätte rahanne
Laskut, vuokra tai lainanlyhennys ym maksut ovat tietysti selviö, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen, mihin muuhun ihmiset käyttävät rahaansa. ja minkä verran. budjetoitteko kuukauden rahankäyttönne.
Kommentit (48)
Meillä menee noin 1500e kuussa sijoituksiin. Pakollisiin laskuihin jms menee tonnin verran, paitsi jos on vakauutuslaskukuukausi, jolloin menee kaksi tonnia. Meidän vakuutukset on noin neljä tonnia vuodessa. Loput menee siihen, mihin ne halutaan käyttää. Ruokaan, vaatteisiin, silloin tällöin pienempiin matkoihin. En budjetoi, mutta seuraan laskuja ja tiedän, milloin mikäkin lasku on tulossa. Otan luottokortilla nettikaupasta lähinnä kirjoja ja joskus ulkomailla ollessa jos debit ei toimi kunnolla.
Laitan aika paljon rahaa laadukkaaseen ja eettiseen ruokaan. Muuten perusmenojen lisäksi kuluu lähinnä kulttuuriin, jonkin verran käyn keikoilla, taidenäyttelyissä ja teatterissa.
Mulla jää asumiseen liittyvien menojen ja laskujen jälkeen joku 900e/kk käteen. Varmaan puolet siitä jää käyttämättä. Ei mulla edes ole mitään erityistä säästökohdetta, määräaikaisessa työsuhteessa en toistaiseksi uskalla ostaa asuntoakaan. Shoppailu ei kiinnosta ja sisustuskin miellyttää jo silmää.
Asumiseen 10 000 vuodessa
Autoon 2000 (oma)
Harrastuksiin 1500
Ruokaan 5000
Puhelimet 1000
Mökki 2000
Kuukausittain jää laskujen ja muiden pakollisten jälkeen 500 euroa, nyt säästetään etelän matkaan. Eli ei humputella eikä shoppailla eikä käydä ulkona juurikaan syömässä. Ostetaan vain pakolliset. t.yh
15 käy myös paljon ulkona syömässä, mutta käyttää luottokorttia vain tilatessasi netistä asioita, joita ei pysty maksamaan muuten. Sen jälkeen, kun ekan kerran tyhjensin säästöpossuni mulle avotulen tilille, se ei ole ollut kertaakaan tyhjänä.
Matkailu vie vuodessa noin max 10 000€. Ja sillä tehdään 5-6 matkaa.
Sisustus siihen menee vuodessa ehkä 2000e. Toisinaan enemmän.
Autot vie osansa. Sanoisin 600e kk. Kahden auton menot.
Molemmat meistä laittaa joka kk rahaa säästöön. Summat vaihtelee kuukausittain, mutta 1500-2500e x2.
Säästöillä yleensä kuitataan ne isommat hankinnat,kuten autot, sohva yms.
Kyselen asiaa siksi, että itse olen yhden lapsen yh ja tällä hetkellä laskujen ja asumisemenojen jälkeen ruokaan, bensaan ja lääkkeisiin jää n. 400e kk, eli tiukasti elellään ja kaikki täytyy budjetoida erittäin tarkasti, mihinkään ylimääräiseen ei tällä hetkellä jää yhtään rahaa.
visaa ei ole ja kaikki laskut on sellaisia että niistä ei voi tinkiä.
Aina vain tuntuu, että kaikilla muilla on hirveästi rahaa ja varaa kun käyvät ravintoloissa ja shoppailevat ym ja itsellä riittää rahat vain pakolliseen jos edes siihenkään.
-ap-
Käyttörahoillani panostan hyvään ruokaan ja juomaan, kulttuuriin, matkusteluun, sisustamiseen, pukeutumiseen ja viime aikoina myös viihde-elektroniikkahankintoihin. Asumiskulut pysyvät alle 30 % ja laina-aika on kohtuullinen. Palkat ovat suomalaista keskitasoa, mutta meitä on kaksi töissä käyvää aikuista eikä lapsia menoerinä.
Ap mun kokemuksen mukaan se on niin, että yhdet shoppailee, toiset käy ulkona syömässä, kolmannet harrastaa jotain kallista jne. Aika harvoilla on varaa tehdä tätä kaikkea, mutta omassa päässään sitä yhdistää nämä ja ajattelee että kaikilla on varaa kaikkeen. En usko että on. Tai noi 10 %:lla suomalaisista on, mutta itse en kuulu heihin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:25"]
Laitan aika paljon rahaa laadukkaaseen ja eettiseen ruokaan. Muuten perusmenojen lisäksi kuluu lähinnä kulttuuriin, jonkin verran käyn keikoilla, taidenäyttelyissä ja teatterissa.
Mulla jää asumiseen liittyvien menojen ja laskujen jälkeen joku 900e/kk käteen. Varmaan puolet siitä jää käyttämättä. Ei mulla edes ole mitään erityistä säästökohdetta, määräaikaisessa työsuhteessa en toistaiseksi uskalla ostaa asuntoakaan. Shoppailu ei kiinnosta ja sisustuskin miellyttää jo silmää.
[/quote]
JOs tää olis etsin ystävää -palsta, mä lähettäisin sulle sähköpostia. Uskon, että me tultaisiin hyvin toimeen :)
t. rinkan ostanut alkuketjusta
Pakollisten menojen jälkeen remontoimiseen, sisustamiseen, lasten harrastuksiin, vaatteisiin, matkusteluun ja säästöön. Ja ihan keskituloisen perhe ollaan.
kuinka paljon tienaatte yhteensä kun noin paljon saatte säästöön kuukaudessa
Ruokaan n. 800 e /kk (perhe 2 aikuista ja 3 alakouluikäistä lasta), sis. pesuaineet ja hygieniatuotteet
bensa n. 120 e/kk
nuorimman iltapäiväkerho 60 e/kk
vaatteet lapsille ja minulle 50-400e/kk (kohta pitää ostaa taas talvivaatteet ja kengät lapsille)
Lehtilaskut n. 25 e/kk (itselle pari lehteä, lapsille kaksi lehteä, satunnaiset iltiksen viikonloppunumerot)
Loka-auto 114 e/ 6 vkon välein
Kampaajat, parturit minulle ja lapsille n. 40e/kk (käyn noin 3 kk välein, lapset samoin)
Sekalaisia ostoja, mm. kaverilahjoja, astioita, kasveja pihalle... ehkä 50 e/kk
En maksa asumiskuluja ja vakuutuksia, enkä isoja tavarahankintoja, matkustelemme koko porukalla noin joka toinen vuosi ulkomailla pari viikkoa, muuten olemme lähinnä kotosalla. Muitakin menoja varmasti on, mutta en nyt muista, tässä vain minun maksamat jutut karkeasti.
Peruselämisen lisäksi meillä menee rahaa ravintolaruokailuun noin 150€ kuussa, matkusteluun muutama tonni vuodessa, muksun mopovakuutuksiin ja bensaan jne n. 50€ kuussa, muuhun hömppään ehkä 100€ kuukaudessa. Eli hirveästi muuhun ei tuhlailla kuin matkusteluun. Siksipä melko pienistä tuloista jääkin vielä säästöjä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:30"]
Matkailu vie vuodessa noin max 10 000€. Ja sillä tehdään 5-6 matkaa.
Sisustus siihen menee vuodessa ehkä 2000e. Toisinaan enemmän.
Autot vie osansa. Sanoisin 600e kk. Kahden auton menot.
Molemmat meistä laittaa joka kk rahaa säästöön. Summat vaihtelee kuukausittain, mutta 1500-2500e x2.
Säästöillä yleensä kuitataan ne isommat hankinnat,kuten autot, sohva yms.
[/quote]
tähän piti laittaa että kuinka paljon tienaatte kun noin paljon saatte säästöön kuukaudessa
-asuntolaina (lyhenykset + korko)
-konkurssivelka
- auton kulut (vakuutus, korjaus, bensa, ei velkaa)
-lämmitys, sähkö, vesi, nuohous, kiinteistövero, auraus
-ruoka
-lemmikkieläimet (2 kissaa)
-vaatteet ja kengät (suurin osa uutena, osa kirpparilta)
-remontointi (vanha talo)
-puutarha (lannoitteita yms.)
-vakuutukset
-matkustelu (vuodessa 1 etelänmatka + 1-2 risteilyä)
-ulkona syömistä, elokuvia, kavrisynttäreitä, häälahjoja yms. sekalaista
-harrastukset
Siinä menoja jotka tulee nopeesti mieleen. Kaikki menee mitä tulee.
Mihin käytän rahani? Olen opiskelija, joten vuokran ja laskujen jälkeen käteen jää noin 100e/kk. Tuolla rahalla ostan omat ja kissojen ruuat. Ylijäämää on sen verran että loput menee yhteen tai kahteen viinipulloon kuukaudessa.
Alkoholistin vastaus: käytän rahani Alkoon.
7 tarkentaa. Emme osta hankintoja luottokortille. Ulkomailla käytämme luottokorttia koska se on turvallisempaa. Netissä tilatessa myös käytän luottokorttia (juuri sen turvallisuuden takia, jos jokin menee pieleen, luottoyhtiö korvaa menetyksen kun on itse käyttänyt korttia oikein). ELi matkoihin ja sisustukseen säästämme etukäteen.
Tietenkin tosiasia on se, että Yh:lla nyt vain järjestään jää käteen vähemmän kuin kahden palkansaajan taloudessa. Meillä on "säästöä" myös se, että minun mies ei koskaan osta mitään itse (paitsi ruokaa ja bensaa). Inhoaa shoppailua yli kaiken, joten eipä tule juuri tuhlattua. Minä ostan miehen vaatteet, ja nekin tarjouksesta. Pyrin kyllä ostamaan kestävää ja ajatonta. Takkeja saatamme pitää esim. kymmenen vuotta käytössä, kenkiä kunnes ne on lintallaan jne. Eli emme juokse vaatehankinnoissa trendien perässä, ja tosiaan lapsille ostetaan ihan käytettynä halvalla, kun kasvavat muutenkin nopeasti ulos vaatteista. Emme harrasta mitään kallista, ja kirjat ostetaan esim. divareista halvalla mitä luetaan. Meillä ei ole uusinta tekniikkaa kotona, ja autokin on kymmenen vuotta vanha. Mutta toisaalta sitten tosiaan panostamme kotiin, ja niihin pariin ulkomaan reissuun vuosittain. Lomalla ei myöskään pihistellä, vaan silloin menee rahaa ruokaan ja herkkuihin ja ulkonä syömisiin. Muutoin emme käy ravintoloissa, kapakoissa vaan teemme itse ruoat. En ole kymmeneen vuoteen käynyt "viihteellä baarissa" koska ei enää kiinnosta näin perheellisenä ja naimisissa olevana. Sama miehellä.
Ruokaan ja arjessa elämiseen kaikki raha menee. Ravintoloita sun muita en harrasta.
Pakollisten menojen jälkeen remontoimiseen, sisustamiseen, lasten harrastuksiin, vaatteisiin, matkusteluun ja säästöön. Ja ihan keskituloisen perhe ollaan.
Jatkan vielä eli laskut maksetaan toki heti. Nyt remontti viennyt säästöjä joten niitä nyt ruvetaan kartuttamaan uudestaan. Aleja ja kirpputoreja hyödynnetään. Syödään kotiruokaa, toki joskus käydään pitsalla ja ravintolassa. Turhan tavaran ostoa vältetään.
Budjetoin ja pidän tilikirjaa myös. Jos en kontrolloisi, käyttäisin liikaa rahaa vaatteisiin ja asusteisiin, nyt menee noin 250 e kuussa, mikä on suurin menoeräni, jos ruokaa ja asuntoa ei oteta lukuun. Kampaajalle menee 110 e joka viides viikko, mutta muuten menoni ovat aika pakollisia. En harrasta mitään mikä maksaa enkä käy juuri missään mihin menee rahaa. Käytän luottokorttia, mutta maksan aina kaikki pois eli elän varojeni mukaan. Jos jotakin jää, se menee matkustamiseen.
Olen valinnut niin, että non 70 % tuloistani menee tavalla tai toisella asumiseen. Tiedän, ettei ole tavallista eikä suositeltavaa. Tätä jatkuu nyt vähän aikaa.