pyykin kuivauskone vs pyykkinaru
Mnulla ei ole koskaan ollut pyykinkuivauskonetta. Nyt uuteen asuntoon sellaiselle olisi tila. Mutta en oikein tiedä, onko se oikeesti hintansa väärtti ostos. Pyytäisin mielipiteitänne. Meillä on hyvin pärjätty lattialle nostetulla telineellä, johon pyykit olen aina nostanut kuivumaan linkouksen jälkeen.
Kyseessä perhe, jossa pestään pyykkikoneellinen n. 2 kertaa viikossa.
Kommentit (79)
Mä en saisi koskaan meidän pyykkejä kuivaksi ilman rumpua. Meillä on viisi urheilevaa ihmistä, ja pyykkiä vähintään koneellinen/päivä. Viikonloppuisin useampikin koneellinen. Pyyhkeet, lakanat, kuopuksen kaikki vaatteet, kaikkien sukat ja alushousut kuivaan rummussa. Myös joitain teinien vaatteita.
Kaikkia vaatteita en rumpuun laita, mutta ison osan kyllä. Varsinkin lakanoista ja pyyhkeistä tulee paljon pyykkiä, joiden kuivaus olisi haastellista ilman rumpua. Lisäksi pyykit ovat pehmeitä rumpukuivauksen jäljiltä.
Pyykit hiukan kutistuvat rummussa, mutta se ei ole ongelma, kun ottaa kutistumisen huomioon jo ostohetkellä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:52"]
Käsittääkseni rumpukuivuri on varsinainen sähkösyöppö?
[/quote]Käytät varmaan muitakin sähköllä toimivia vempaimia. Ei rumpu mikään suursyöppö ole.
[/quote]
No, mitä kukin suursyöpöllä tarkoittaa. KÄyttökerta keskimäärin 3 kWh, pyykinpesukerta 40 asteessa on 0,5 - 0,8 ja 60 asteessa 0,6 - 1,9 kWh. Niinpä jos peset koneellisen pyykkiä, rumpukuivaus voi kuluttaa jopa kuusinkertaisesti sähköä varsinaiseen pesuun verrattuna. Lähde: http://www.vattenfall.fi/fi/keskimaarainen-kulutus.htm
Tokihan ihmiset käyttävät mm. uunia ja telkkaria ja tietokonettakin, jotka kuluttavat sähköä. Erona kuivausrumpuun on se, että sähköttömyys ei ole vaihtoehto noiden kojeiden kohdalla. Pyykin sen sijaan voi kuivattaa myös ilman sähkövempelettä.
Meillä on ollut kerrostaloasunnossa pyykkituvattomassa taloyhtiössä aina yhdistetty pesukone ja kuivausrumpu. Kahden hengen taloudessakin ollut oikeasti melko lailla välttämätön lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa, koska kuivaustilaa on todella vähän.
Ainoa yleinen ongelma näissä yhdistelmälaitteissa on, että rumputäyttö on paljon pesutäyttöä pienempi. Esim. 8 kiloa pesevässä koneessa rumputäyttö on yleensä vain 5 kiloa. Mutta toki onneksi löytyy isompia määriä sekä peseviä että kuivaaviakin koneita.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:04"]
http://energia.fi/koti-ja-lammitys/kodin-sahkolaitteet/pesu-ja-kuivauslaitteet
[/quote]
2 x viikossa kuivausrummussa kuivaus vuodessa maksaa n. 30 e.
On mulla siihen varaa ja helpottaa mun töitä.
[/quote]
Joo, mullakin olisi varaa vaikka mihin, mutta kun se ei ole mulle ainut mittari. En mä pihistele tilinauhan vaan maapallon takia.
Pyykinkuivaus narulla ulkona ok, mutta sisällä narulla saattappi homehduttaa kylpyhuoneen. Ja kyllä sekin vie sähköä, vaikkei sitä sillai osais ajatellakaan.
[/quote]
En ole osannut ajatella asiaa noin. Mikä siinä narulla kuivaamisessa vie sähköä enemmän kuin jos ei kuivaa narulla? Siis jos ei vaikka pesisi pyykkiä ollenkaan. MInä olen aina huolettomasti jättänyt pyykit meidän pyykinkuivaustilaan miettimättä sitä, että joku sähkökone menee samaan aikaan päälle.
hankimme sen Mielen uuden testivoittajan, ei kuluta niin paljon sähköä eikä myöskään "kuumenna" kodinhoitohuonetta. Kosteus menee viemäriin eli ei tarvitse mitään säiliötä tyhjennellä. Olen ollut todella tyytyväinen tuohon, kuivatan kaiken lakana- ja pyyhepyykin siinä (jestas sitä nukkamäärää mikä ensimmäisellä kerralla lähti!), joskus joitain vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 17:52"]
Käsittääkseni rumpukuivuri on varsinainen sähkösyöppö?
[/quote]Käytät varmaan muitakin sähköllä toimivia vempaimia. Ei rumpu mikään suursyöppö ole.
[/quote]
No, mitä kukin suursyöpöllä tarkoittaa. KÄyttökerta keskimäärin 3 kWh, pyykinpesukerta 40 asteessa on 0,5 - 0,8 ja 60 asteessa 0,6 - 1,9 kWh. Niinpä jos peset koneellisen pyykkiä, rumpukuivaus voi kuluttaa jopa kuusinkertaisesti sähköä varsinaiseen pesuun verrattuna. Lähde: http://www.vattenfall.fi/fi/keskimaarainen-kulutus.htm
Tokihan ihmiset käyttävät mm. uunia ja telkkaria ja tietokonettakin, jotka kuluttavat sähköä. Erona kuivausrumpuun on se, että sähköttömyys ei ole vaihtoehto noiden kojeiden kohdalla. Pyykin sen sijaan voi kuivattaa myös ilman sähkövempelettä.
[/quote]Niin voi kuivattaa, mutta tiesitkös, että mikä tahansa kuivaus, mikä tapahtuu sisätiloissa, kuluttaa energiaa. Ja useimmat ilman sähkövempelettä kuivattavat, käyttävät sähkövempelettä niiden pyykkien silittämiseen ja sähkövempelettä useammin pölyn poistoon.
[/quote]
"Sähkövempaiden" käyttämättömyys on oikeasti vaihtoehto myös pyykinpesussa ja jopa ruuanlaitossa. Että jos nyt aletaan vuoden ekotekoa metsästämään kodinkoneiden käyttöön liittyen, niin loogisesti nämä olisivat sellaisia paikkoja myös, joissa voisi paljon säästää.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:53"]
[/quote]
"Sähkövempaiden" käyttämättömyys on oikeasti vaihtoehto myös pyykinpesussa ja jopa ruuanlaitossa. Että jos nyt aletaan vuoden ekotekoa metsästämään kodinkoneiden käyttöön liittyen, niin loogisesti nämä olisivat sellaisia paikkoja myös, joissa voisi paljon säästää.
[/quote]Saunominen on myös ihan turhaa energiahukkaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:16"]
Lisäksi kosteus kerääntyy säiliöön (mallista riippuen myös saa ohjattua suoraan viemäriin), jolloin esim. ei tarvitse saunan lauteita tai ovenkarmeja hapattaa jatkuvalla pyykinkuivauksella.
[/quote]
Meillä ei kyllä mene viemäriin se kosteus vaan ilmastointihormin kautta ulos?!
[/quote]
Hmm. Siis senkin mallisia ratkaisuja kuivureissa. Tämänmoinen oli tuo mikä minulla oli, ja siihen olin tyytyväinen: (voi olla vanhempi malli ollut ehkä, mutta samaa näköä, samaa settiä) http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/kuivausrummut/T7644C/miele-kuivausrumpu)
Energialuokkiahan noissa kuten muissakin kodinkodeissa on monenlaisia, hinta/käytettävyys/kestävyys -akseleilla tasapainoillen löytyy sitten omiin tarpeisiin paras.
Mulla haaveena on lämpöpumppu tekniikalla varustettu kuivausrumpu, kuluttaa suurinpiirtein saman verran kuin narukuivatus.
Meillä viisi henkinen perhe ja lapset urheilevat paljon. Ollaan pärjätty ilman rumpua, mutta nyt tulossa vauva ja käytössä kestovaipat. 9kg:n pesukone on ehdoton. Joskus vaan harmittaa kun se narulle laittaminen kestää aika kauan.
Riipuu niin paljon siitä kuinka paljon pesee pyykkiä ja millaisessa asunnossa asuu. Meillä on viiden hengen perhe, eli pyykkiä paljon, mutta asumme omakotitalossa maalla, jossa pyykin voi kuivata ulkona. Lisäksi meillä on iso kylpyhuone ja kodinhoitohuone, eli kuivaus ei ole huonollakaan säällä mikään ongelma. Eli en koskaan suostuisi laittamaan rahaa kuivausrummun ostoon tai käyttöön. Kerrostaloasunnossa ymmärrän kyllä.
Mä taas säästän lentomatkustelusta, jotta saan pitää rumpuni.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 19:05"]
Mä taas säästän lentomatkustelusta, jotta saan pitää rumpuni.
[/quote]
Heh, minä säästän molemmissa :)
Paljonko sähköä vie tietokone?
Eli ensin kone päälle ja siinähän käynnistyy jo isokasa muitakin laitteita, esim näyttö minulla tällä hetkellä tämmöinen pikkuinen 21",langattomat laitteet,hiiri ja näppis, sitten mokkula ulkoinen kovalevy, tällä hetkellä ei nettikameraa eikä kuulokevehkeitä, sitten vielä kaks isoa suojattua pistorasiaa. Hetken kun on koneen edessä ollut tulee käynnistettyä tulostin ja vahvistin esim musiikin takia, tommonen hiukan raskaamman sarjan "kotiteatteri" vahvari jossa kiinni viisi kaijutinta ja subbari joka sekin menee tietysti omalla johdollaan rasiaan.
Kummassa säästäisin enemmän? Kuivausrumpu vai tietokone päällä 24/7?
Kummaa, miten ekologisuuden esiin tuominen keskustelussa kuin keskustelussa saa ihmiset tällä palstalla aika aggressiiviselle puolustuskannalle. Tarkoitus ei ole vuoden ekoteon metsästäminen, kuten joku kommentoi, vaan sen esiintuonti, että on muitakin valintaan vaikuttavia kriteereitä kuin raha, miellyttävyys ja helppous, ja niitäkin voisi edes hetken pohtia. Voi olla, että vaa'assa painavat enemmän muut asiat, eri ihmisillä on erilaiset painotukset. Se, mikä pännii on se, että asiaa ei saisi ottaa edes esille. Ympäristöasiat on ihan oikeasti tärkeitä, mutta ei puhuta niistä, koska niistä tulee paha mieli. Koska ei haluta ajatella, että omat valinnat vaikuttavat kielteisesti.
Saattehan te valita kuivurinne ja vuosittaiset Thaimaan matkanne ja kahden auton nurmijärveläistaloutenne, totta kai. Mutta älkää kusettako itseänne väittämällä, ettette tee ympäristölle ja tuleville sukupolville karhunpalvelusta.
t. se Vattenfallin taulukon linkannut
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 19:16"]
Kummaa, miten ekologisuuden esiin tuominen keskustelussa kuin keskustelussa saa ihmiset tällä palstalla aika aggressiiviselle puolustuskannalle. Tarkoitus ei ole vuoden ekoteon metsästäminen, kuten joku kommentoi, vaan sen esiintuonti, että on muitakin valintaan vaikuttavia kriteereitä kuin raha, miellyttävyys ja helppous, ja niitäkin voisi edes hetken pohtia. Voi olla, että vaa'assa painavat enemmän muut asiat, eri ihmisillä on erilaiset painotukset. Se, mikä pännii on se, että asiaa ei saisi ottaa edes esille. Ympäristöasiat on ihan oikeasti tärkeitä, mutta ei puhuta niistä, koska niistä tulee paha mieli. Koska ei haluta ajatella, että omat valinnat vaikuttavat kielteisesti.
Saattehan te valita kuivurinne ja vuosittaiset Thaimaan matkanne ja kahden auton nurmijärveläistaloutenne, totta kai. Mutta älkää kusettako itseänne väittämällä, ettette tee ympäristölle ja tuleville sukupolville karhunpalvelusta.
[/quote]
Ehoeho. Sitten kun itse asut savimajassa säkki päällä, niin olet oikeutettu linkkaileen tänne linkkejäs...
[/quote]
Tosi hienoa, että ajattelet noin. Samalla kuitenkin kulutat sähköä olemalla netissä. Jos oikeasti ajattelisit asiasta noin kun kirjoitat, ei sinusta kuuluisi täällä mitään. Eli se sanoma ei mene perille, kun et tee oikeasti mitään. Toki kannattaa säästää energiaa, mutta yksi kuivausrumpu ei muuta asioita. Enemmän saa aikaan kun jättää kännykän , tietokoneen, TV:n ja sellaiset vastaavat asiat käyttämättä. Samoin huuhteluaine tappaa kalat, oletko sen käytön jo lopettanut?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 19:19"]
Kummaa, miten ekologisuuden esiin tuominen keskustelussa kuin keskustelussa saa ihmiset tällä palstalla aika aggressiiviselle puolustuskannalle. - - -
[/quote]
Ehoeho. Sitten kun itse asut savimajassa säkki päällä, niin olet oikeutettu linkkaileen tänne linkkejäs...
[/quote]
MOT. Kiitos havainnollistavasta esimerkistä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:16"]
Eksäni kanssa asuessa meillä oli kuivausrumpu - kerrostalokolmiossa asuessa se oli todella kätevä sillä kuivausteline oli aina jotenkin tiellä. Hyvää kuivausrummussa on se, että eläintenkarvat ym. irtonukka kerääntyy talteen eikä pölise vaatteista pois vasta päällä pidettäessä. (tietenkään kaikki ei rummussa pois lähde, mutta yllättävän paljon kuitenkin) Lisäksi kosteus kerääntyy säiliöön (mallista riippuen myös saa ohjattua suoraan viemäriin), jolloin esim. ei tarvitse saunan lauteita tai ovenkarmeja hapattaa jatkuvalla pyykinkuivauksella.
Nykyisin elän ilman kuivuria :P Jos sellainen yllätyksellä jostain kylppäriin putkahtaisi, en pistäisi pahakseni, mutta sellainen tonnin investointi on kuitenkin iso raha.
Sen sijaan kuivaan kesäisin pyykit narulla ulkona ja pidän siitä, ulkona kuivatun pyykin tuoksua ei voita mikään! Talviaikaan on tyytyminen ovenkarmeihin/telineeseen, sillä kylmemmissä tiloissa (siellä toki pyykkinarut) kuivaminen kestää..
[/quote]
Meillä ei kyllä mene viemäriin se kosteus vaan ilmastointihormin kautta ulos?!