Miksi lääkärit ei voisi tehdä normalia vuorotyötä?
Miksi siis pitää erityisesti päivystää? Eikö olisi mukavampaa lääkärillekin tehdä se normi 8h ilta- tai yövuoro silloin tällöin...
Kommentit (39)
Työnantaja teettää mielummin yhdellä työntekijällä 70 tuntia ( ja enemmänkin) kuin 40 tuntia viikossa. ootko kuullut koskaan sellaisesta kuin työntekijän palkkaamisen sivukulut?
Koska päivystämisestä saa enemmän fyrkkaa kuin vuorolisistä
Kerrohan kolmonen, miten ne sivukulut on pienemmät, jos kahden sijasta vaan yksi tekee töitä?
Siksi pitää päivystää, että esimerkisi anestesialääkäreitä tarvitaan sairaalassa aina tietty määrä kellonajasta ja päivästä riippumatta. Kun yksi anestesialääkäri tekee ensin 8-12h vuoron ennalta varattuja leikkauksia, voi sen jälkeen torkkua yön sairaalalla päivystämässä, jos siis joku äkillinen tapaus tulee. Jos taas jokainen anestesialääkäri tekisi vain 8h vuoroja, tarvittaisiin anestesialääkäreitä paljon enemmän ja esimerkiksi 8h yövuorot olisivat tehottomia.
Siis: lääkäreitä tarvittaisiin sairaaloihin paljon paljon enemmän, jos pelkkään vuorotyöhön siirryttäisiin. Lääkäreitä ja rahaa ei kasva puissa ja erikoislääkäreistä, jota päivystyksessäkin tarvitaan, on aina pulaa.
Höpö höpö, jo nyt monet lääkärit hakeutuvat pois päivystämisestä, koska korvaus on pieni verrattuna valvomiseen. Osa päivystyksestä on myös ei aktiivia eli odottelet puhelimen päässä etkä voi tehdä vapaasti mitään (ja siitä korvaus vasta pieni onkin). Päivystystyötä on hyvin erilaista ja esim. yhteispäivystyksen aktiivityö on erittäin raskasta. Olen 4 lapsen äiti, lääkäri ja valvominen lääkärintyössä on esimerkiksi viisi kertaa raskaampaa kuin koliikkivauvan kanssa valvominen. Joudut tekemään monia isoja päätöksiä nopealla tahdilla peräjälkeen tarkkuutta vaatien.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:24"]
Koska päivystämisestä saa enemmän fyrkkaa kuin vuorolisistä
[/quote]
Pyhä sylvi! Vaikka en päivytsystyöstä mitään tiedäkään niin pienyrittäjänä tieäd, että yhden palkkaaminen tässä maassa on aina halvempaa kuin kahden.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:25"]
Kerrohan kolmonen, miten ne sivukulut on pienemmät, jos kahden sijasta vaan yksi tekee töitä?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:33"]
Ai miksi se on halvempaa?
[/quote]
Enemmän työntekijöitä meinaa isompaa vakuutusmaksua, enemmän sosiaalitiloja, jos työhön kuuluu esim. lounastuki lounasseteleiden muodossa tai liikuntapalvleuita, niitä joutuu hankkimaan enemmän, enemmän kuluja sairaspoissaoloista, riippuen siitä miten lomarahat lasketaan, enemmän kuluja lomista. Nuo nyt ainakin ei-yrittäjälle tuli ensimmäisenä mieleen, ihan oman työpaikan perusteella.
Maallikot kuvittelee, että lääkärit haluaa päivystää. Se on kulkaa velvollisuus. Olen ollut monessa työpaikassa, jossa on vedetty pitkää tikkua siitä, kuka päivystää, kun olisi sitä muitakin elämäntehtäviä (esim. perhe). Aina se nuorin ja viimeiseksi taloon tullut on altavastaajana, vaikka on ihan poikki! Niinku muutkin.
Toinen harhakuvitelma on se, että esim. anestesialääkärit on kahvilla, kun ei kerkee. Totuus on se, että YKSI nukuttaja koko talossa hoitaa kaikki puudutukset, nukutukset, elvytykset jne. Pissalla ehtii käymään, mutta paskaa on pidäteltävä.
Minä voin kyllä rehellisesti sanoa pitäväni päivystyksistä. Olen aina terävimmilläni joskus iltakymmenen ja aamukolmen välillä, joten olen mielelläni tuolloin töissä.
ihan käytännössä: hoitaja hoitaa yöllä 1-20 potilasta potilaiden kunnosta riippuen (teho-osastolla yhtä, kroonikko-osastolla 20). Lääkäri vastaa kerralla 15-200 potilaasta (15 teholla tai 200 kroonikkoa). Noin suurinpiirtein. Ne asiat, joita potilaat lääkäriltä yöllä tarvitsevat, eivät siis ole välttämättä kovin aikaa vieviä, kuten esim hoitajien suorittamat lääkelaimennokset yms. Jos lääkäripäivystäjä vaihtaisi 8 tunnin välein, se olisi yhtä raportointia. Parempi olla yksi päivystäjä/vuorokausi. Järkevää olisi kuitenkin kunnon lepo ennen ja jälkeen raskaissa pisteissä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:48"]
Maallikot kuvittelee, että lääkärit haluaa päivystää. Se on kulkaa velvollisuus. Olen ollut monessa työpaikassa, jossa on vedetty pitkää tikkua siitä, kuka päivystää, kun olisi sitä muitakin elämäntehtäviä (esim. perhe). Aina se nuorin ja viimeiseksi taloon tullut on altavastaajana, vaikka on ihan poikki! Niinku muutkin.
Toinen harhakuvitelma on se, että esim. anestesialääkärit on kahvilla, kun ei kerkee. Totuus on se, että YKSI nukuttaja koko talossa hoitaa kaikki puudutukset, nukutukset, elvytykset jne. Pissalla ehtii käymään, mutta paskaa on pidäteltävä.
[/quote]ja nää samat valittajat tekee parhaansa että lääkärikoulutuksen aloituspaikkoja ei lisätä.....
Lääkärin on pakko päivystää ,ja kun päivystää nousee veroprosentti. Päivystysten vuoksi maksan peruspalkastanikin veroa 38prossaa. On tosi reilua, että joudun maksamaan normaalityöstäni saamastani palkasta ( 3200e/kk ) veroa 38prossaa...eli saan käteen peruspalkastani 1800e!! Siirryn heti vuorotyöhön ,eikä tarvi enää tehdä 55- 65h/viikko töitä. Rahallisesti sitä ei kannata tehdä kun käteen jäävä palkka tuntiakohden on aivan paska. Postissa kesätyöläinenkin saa enemmän käteen /h.
VARMAAN JOKAISESTA TYÖNTEKIJÄSTÄ PITÄÄ MAKSAA VAKUUTUKSET (anteeksi cäpsi oli päällä) ja muutenkin paperityötä tulee vähemmän yhdestä työntekijästä kuin useammasta.
Ei kyllä käy kateeksi päivystystyössä olevia lääkäreitä, mitä olin joskus saanut seurata heidän työtään sairaalassa. Saa olla monen akuuttiosaston ainoa lääkäri. Vaikka päivällä on kierrot niin ei se katso onko yö vai päivä kun on potilaita jotka vaativat seurantaa.
Muistetaan nyt kuitenkin, että nimenomaan Lääkäriliitto on vastustanut lääkäreiden siirtymistä normaaliin vuorotyöhön. Kysymys ei siis ole työnantajan halusta.
Keskiverto erikoistuva sairaalalääkäri (esim. kirurgiaan tai sisätauteihin erikoistuva) päivystää esim. kerran viikossa, joista yksi kerta kuukaudessa osuu viikonlopuksi. Viikkotyötunteja tulee silloin noin 54/vk, joka tarkoittaisi seitsemää 8h työvuoroa viikossa.
Kuka suostuisi tuollaiseen?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 16:11"]
Rahaa tulis vähemmän...
[/quote]
Rahaa tulis tuntia kohden enemmän. Mun tuntipalkka käteen sairaalatyöstä on 15e/h. Siis käteen jää tän verran. Joo tunteja onkin sitten 65/vk. Olen erikoistuva kirurgi, mutta jos mahasi vaatii aukaisua yöllä ,se voin olla minä joka sen tekee.. Aika paska palkka vaativasta työstä ja vastuusta. Et se joka haukkuu tossa ylempänä narsistiksi , vois olla ihan hiljaa. Tää työ on nöyrää kutsumustyötä. Kukaan narsisti tätä ei tee- narsistit vetää osinkoja ja bonuksia ilman verojen maksua ylimmässä johdossa bisnespuolella- ne ei oo lääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:56"]
Lääkärin on pakko päivystää ,ja kun päivystää nousee veroprosentti. Päivystysten vuoksi maksan peruspalkastanikin veroa 38prossaa. On tosi reilua, että joudun maksamaan normaalityöstäni saamastani palkasta ( 3200e/kk ) veroa 38prossaa...eli saan käteen peruspalkastani 1800e!! Siirryn heti vuorotyöhön ,eikä tarvi enää tehdä 55- 65h/viikko töitä. Rahallisesti sitä ei kannata tehdä kun käteen jäävä palkka tuntiakohden on aivan paska. Postissa kesätyöläinenkin saa enemmän käteen /h.
[/quote]
Verot tasataan vuotta kohden, varmaan lääkärinä tiedät. Ja tuskin ihan noin korkea palkka postin kesätyöläisellä..
Jep, olisi. Mutta kun sitten tarvittaisiin taas lisää lääkäreitä töihin ja se maksaisi paljon enemmän. 3-vuoroon 3 lääkäriä (nyt yksi tekee saman homman ja paljon vähemmällä rahalla). Poliitikot kunnassanne tämänkin asian päättävät. Joissain suurissa päivystyspisteissä (esim Tampere), tehdään kolivuoroa jo.