Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toivottavasti 6-tunnin työpäivä tulee! Hyvinvointi lisääntyy!

Vierailija
26.08.2020 |

Enemmän vapaa-aikaa=enemmän hyvinvoivia ihmisiä
Enemmän hyvinvoivia ihmisiä=ihmiset jaksaa enemmän töissä
Ihmiset jaksaa enemmän töissä=parempaa tulosta
Parempaa tulosta=talous paranee ja kaikilla on hyvä olla

Ihan varmasti te, jotka puolustatte 8 tunnin työpäivää niin saatte olla työpaikalla ylitöissä, se ei muilta pois.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutavaa puhetta.

Tosiasia on tässä:

Selvitys: Lähes 400 000 suomalaista menettää työnsä roboteille

Jopa 15 prosenttia suomalaisten työpaikoista korvautuu automaatiolla, käy ilmi työ- ja elinkeinoministeriön työpoliittisesta aikakauskirjasta.

Tämä tarkoittaa sitä, että robotti tekee vuoteen 2030 mennessä jopa 375 000 suomalaisen työt.

http://netpaper.lonnberg.fi/tem/tyopoliittinen_aikakauskirja_1_2018/mob…

Mitäs tehdään niille ihmisille, jotka ovat tämän mukaan käyneet tarpeettomiksi?

Eikä vain Suomessa, vaan kaikissa länsimaissa.

Iso ongelma, joka vain lakaistaan piiloon.

Vanhojen työpaikkojen ja -alojen kuollessa uusia syntyy.

Kuka olisi vaikkapa 1950-luvulla uskonut, että 70 v kuluttua Suomessa sadat ihmiset saavat leipänsä laittelemalla toisten ihmisten kynsiä?

Ihmisiä tarvitaan palvelemaan toista ihmistä. Robotit eivät voi korvata palvelualan työpaikkoja, vaan niissä lisäarvoa tuottaa juuri ihmistyö. Tulevaisuudessa kysyntä tulee varmasti suuntautumaan juuri palveluihin, jossa voi kohdata toisen ihmisen.

Lisäksi on vahvoja merkkejä siihen suuntaan, että juuri käsin/itse tehtyjen tuotteiden arvo nousee. Ruoantuotannossa arvostetaan pieniä toimijoita jotka valmistavat erittäin laadukkaita elintarvikkeita työvoimaintensiivisesti: leipomot, konditoriat, pienpanimot, jäätelötehtaat, mehustamot, juustolat ym. ym.

Yhteiskunnassa olevien työpaikkojen määrä ei ole mitenkään vakio, että kun vaikka 10 vakituista työpaikkaa lähtee niin sen seurauksena johonkin tulee sitten 10 vakituista työpaikkaa lisää.

Kun todella lähtee tämä töiden automatisointi käyntiin niin meidän on keksittävä koko talous ja yhteiskunta uudestaan, tai muutettava sitä todella radikaalisti.

Jonain päivänä vain pieni osa ihmisistä on töissä ohjelmoimassa/huoltamassa näitä automatisoituja palveluita, mitä ne loput sitten tekee? Mieti miten vähän jää työpaikkoja kun tuotteet tehdään, kuljetetaan ja myydään lähes täysin automatisoidusti?

Vierailija
62/71 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutavaa puhetta.

Tosiasia on tässä:

Jopa 15 prosenttia suomalaisten työpaikoista korvautuu automaatiolla, käy ilmi työ- ja elinkeinoministeriön työpoliittisesta aikakauskirjasta.

Tämä tarkoittaa sitä, että robotti tekee vuoteen 2030 mennessä jopa 375 000 suomalaisen työt.

Kuka olisi vaikkapa 1950-luvulla uskonut, että 70 v kuluttua Suomessa sadat ihmiset saavat leipänsä laittelemalla toisten ihmisten kynsiä?

Ihmisiä tarvitaan palvelemaan toista ihmistä. Robotit eivät voi korvata palvelualan työpaikkoja, vaan niissä lisäarvoa tuottaa juuri ihmistyö. Tulevaisuudessa kysyntä tulee varmasti suuntautumaan juuri palveluihin, jossa voi kohdata toisen ihmisen.

Lisäksi on vahvoja merkkejä siihen suuntaan, että juuri käsin/itse tehtyjen tuotteiden arvo nousee. Ruoantuotannossa arvostetaan pieniä toimijoita jotka valmistavat erittäin laadukkaita elintarvikkeita työvoimaintensiivisesti: leipomot, konditoriat, pienpanimot, jäätelötehtaat, mehustamot, juustolat ym. ym.

Yhteiskunnassa olevien työpaikkojen määrä ei ole mitenkään vakio, että kun vaikka 10 vakituista työpaikkaa lähtee niin sen seurauksena johonkin tulee sitten 10 vakituista työpaikkaa lisää.

Kun todella lähtee tämä töiden automatisointi käyntiin niin meidän on keksittävä koko talous ja yhteiskunta uudestaan, tai muutettava sitä todella radikaalisti.

Jonain päivänä vain pieni osa ihmisistä on töissä ohjelmoimassa/huoltamassa näitä automatisoituja palveluita, mitä ne loput sitten tekee? Mieti miten vähän jää työpaikkoja kun tuotteet tehdään, kuljetetaan ja myydään lähes täysin automatisoidusti?

Jos tuotantoa (botteja) verottamalla ei kyetä pitämään yllä sosiaaliturvan tasoa, jolla kaikki nämä työttömät elätettäisiin, on vaihtoehtona sitten niiden käytön rajoittaminen.

Jos valtavan suuri osa ihmisistä jää automatisoitujen palveluiden ja tuotannon ulkopuolelle, ts. työttömiksi, koko talous sakkaa. Kenelläkään ei ole mahdollisuuksia ostaa edes noita bottien tuottamia tuotteita tai palveluita, vaan rinnalle syntyy mahdollisesti harmaa talous. Kukaan ei käy ravintoloissa tai baareissa, kukaan ei käy kampaamoissa ja kauneushoitolassa, ei aja taksilla tai edes bussilla: ei osta autoja, ei huonekaluja, ei vaatteita, ei leluja, ei kirjoja, eikä mitään muutakaan. Asuntoja jää tyhjilleen kun ihmiset änkeytyvät asumaan entistä ahtaammin, koska eivät pysty maksamaan vuokria ja asumiskuluja muuten.

Lopulta ollaan siinä tilanteessa, että kukaan ei kuluta enää juuri mihinkään: kaupoista ostetaan vain välttämättömät elintarvikkeet, tyyliin perunoita, jauhoja ja papuja; loput kasvatetaan itse. Vaatteisiin on enää harvalla varaa, ihmiset lähinnä kierrättävät vanhoja lumppuja ja paikkaavat niitä kangastilkuilla. Sähköä käytetään mahdollisimman vähän, vettäkin lähinnä juotavaksi. Ainoastaan polkupyörän kumeja ja niiden paikkoja ostetaan.

Silloin suurin osa roboteista jää keräämään pölyä toimimattomiin teollisuuslaitoksiin ja kaiken on todellakin alettava alusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
64/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo nyt usein 6h työpäivä, harvoin yli 7. 8h palkkaa tietty nostetaan.

Vierailija
65/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta!

Vierailija
66/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutavaa puhetta.

Tosiasia on tässä:

Jos tuotantoa (botteja) verottamalla ei kyetä pitämään yllä sosiaaliturvan tasoa, jolla kaikki nämä työttömät elätettäisiin, on vaihtoehtona sitten niiden käytön rajoittaminen.

Jos valtavan suuri osa ihmisistä jää automatisoitujen palveluiden ja tuotannon ulkopuolelle, ts. työttömiksi, koko talous sakkaa. Kenelläkään ei ole mahdollisuuksia ostaa edes noita bottien tuottamia tuotteita tai palveluita, vaan rinnalle syntyy mahdollisesti harmaa talous. Kukaan ei käy ravintoloissa tai baareissa, kukaan ei käy kampaamoissa ja kauneushoitolassa, ei aja taksilla tai edes bussilla: ei osta autoja, ei huonekaluja, ei vaatteita, ei leluja, ei kirjoja, eikä mitään muutakaan. Asuntoja jää tyhjilleen kun ihmiset änkeytyvät asumaan entistä ahtaammin, koska eivät pysty maksamaan vuokria ja asumiskuluja muuten.

Lopulta ollaan siinä tilanteessa, että kukaan ei kuluta enää juuri mihinkään: kaupoista ostetaan vain välttämättömät elintarvikkeet, tyyliin perunoita, jauhoja ja papuja; loput kasvatetaan itse. Vaatteisiin on enää harvalla varaa, ihmiset lähinnä kierrättävät vanhoja lumppuja ja paikkaavat niitä kangastilkuilla. Sähköä käytetään mahdollisimman vähän, vettäkin lähinnä juotavaksi. Ainoastaan polkupyörän kumeja ja niiden paikkoja ostetaan.

Silloin suurin osa roboteista jää keräämään pölyä toimimattomiin teollisuuslaitoksiin ja kaiken on todellakin alettava alusta.

Tuollainen metsässä mummonmökissä köyhäily olisi kyllä näin sinkkuna hienoa elämää. Ainakin siihen asti, että tulee joku rutiinileikkauksen vaativa sairaus tai läppäri menee rikki, eikä uutta saakaan ihan noin vaan. Tosin voisihan niitä hamstrata.

Vierailija
67/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä riittää 6h työpäivien palkka (11e/h) ihan tavalliseen elämiseen ja voi pojat, kyllä sitä nyt elääkin, kun jaksaa tehdä kotona muutakin kuin miettiä milloin pääsisi nukkumaan :)

Vierailija
68/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt töitä sekä osa-aikaisena, että kokoaikaisena. Kokoaikaisena sain ehkä 400€ enemmän palkkaa kuin osa-aikaisena (nyt käteen jää n. 1400€/kk), mutta olin jokaisen työpäivän jälkeen aivan loppu. Ei todellakaan ollut niiden satasien arvoista. Kyllä se oma vapaa-aika on vaan niin tärkeää sen työssä jaksamisen kannalta, etten missään nimessä halua tinkiä siitä enää koskaan. Olen pärjännyt taloudellisesti aina hyvin: olen saanut aina laskut maksettua, syönyt terveellisesti, saanut ostettua vaatteita/muuta tavaraa aina silloin kun tarve tulee, käynyt ravintolassa/elokuvissa, päässyt matkustamaankin. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Oma jaksaminen menee aina rahan ja työn edelle. 

Vierailija
69/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehny

Tät töitä sekä osa-aikaisena, että kokoaikaisena. Kokoaikaisena sain ehkä 400€ enemmän palkkaa kuin osa-aikaisena (nyt käteen jää n. 1400€/kk), mutta olin jokaisen työpäivän jälkeen aivan loppu. Ei todellakaan ollut niiden satasien arvoista. Kyllä se oma vapaa-aika on vaan niin tärkeää sen työssä jaksamisen kannalta, etten missään nimessä halua tinkiä siitä enää koskaan. Olen pärjännyt taloudellisesti aina hyvin: olen saanut aina laskut maksettua, syönyt terveellisesti, saanut ostettua vaatteita/muuta tavaraa aina silloin kun tarve tulee, käynyt ravintolassa/elokuvissa, päässyt matkustamaankin. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Oma jaksaminen menee aina rahan ja työn edelle. 

Tämä! Kyllä jaksamisessa on huima ero. Arvostan vapaata enemmän näin 40+...

T.Vaatemyyjä

Vierailija
70/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo 68 kirjoittaja ja myyjänä kanssa työskentelen. Lisään vielä tuohon että oma äitini on kauhistellut miten mä selviän noin pienillä tunneilla. No hyvin tässä selvitään! :D 

Vierailija
71/71 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehny

Tät töitä sekä osa-aikaisena, että kokoaikaisena. Kokoaikaisena sain ehkä 400€ enemmän palkkaa kuin osa-aikaisena (nyt käteen jää n. 1400€/kk), mutta olin jokaisen työpäivän jälkeen aivan loppu. Ei todellakaan ollut niiden satasien arvoista. Kyllä se oma vapaa-aika on vaan niin tärkeää sen työssä jaksamisen kannalta, etten missään nimessä halua tinkiä siitä enää koskaan. Olen pärjännyt taloudellisesti aina hyvin: olen saanut aina laskut maksettua, syönyt terveellisesti, saanut ostettua vaatteita/muuta tavaraa aina silloin kun tarve tulee, käynyt ravintolassa/elokuvissa, päässyt matkustamaankin. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Oma jaksaminen menee aina rahan ja työn edelle. 

Tämä! Kyllä jaksamisessa on huima ero. Arvostan vapaata enemmän näin 40+...

T.Vaatemyyjä

Mitenkään kettuilematta, onko sillä vaatemyynnillä tulevaisuutta, vai meneekö kaikki myynti nettiin?