Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin pakottaa 8v pihalla käymään joka päivä? Hänellä

Vierailija
15.09.2013 |

olisi kavereitakin joita kutsua puistoon mukaan mut ei halua. Väittää että viihtyy itsekin ulkona mut käytännössä saa pakottaa pihalle, eroon pelikoneesta, telkkarista ja leluista.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on ihan sama onko lapsi ulkona vai sisällä. Mutta pelikoneen ja television kieltäisin. Tai hävittäisin. Tai jättäisin ostamatta. Ne on hyviä viihdykkeitä silloin kun niitä käyttää kohtuudella. 

Vierailija
22/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö sen jostain?

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:08"]

Eilen tuli Yle Femmalta ensimmäinen osa 8-osaisesta tanskalaisesta sarjasta "XL-sukupolvi, jossa ainakin eilen tutustuttiin kolmeen teini-ikäiseen nuoreen, joilla oli ylipainoa, enemmän tai vähemän. Asiantuntijat tutkivat nuoret ja antoivat neuvoja, miten ruveta pudottamaan painoa. Pelaaminen ja telkkari minimiin ja tilalle liikuntaa raittiissa ulkoilmassa, koulumatkat pyöräillen. Ruoka-annosten kohtuullistaminen. Santsata sai vasta 20 minuuten kuluttua, jos silloin vielä oli nälkä. Ja koko perhen piti sitoutua muutokseen.

Kannatan lapsen tuuppaamista pihalle ja tekemään eim. pyörälenkin. Mikset äiti muuten mene mukaan ulos. Ei 8-vuotias ole vielä niin suuri, että pitäisi olla vain itsekseen. Se likuta tekisi varmasti hyvää sinullekin. 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan jokaisen pitäisi oleilla ulkoilmassa vähintään 1/2 h/pvä, riski saada syöpä laskee oleellisesti. Jotenkin se ulkoil aa vaikuttaa. Joten isompikin lapsi kuin 8v kannattaa pakottaa päivittäin ulos.

Miksette ulkoile koko perhe?  Vaikka lähiluontopolulle menisitte. Tai alkakaa harrastaa geokätkentää.

Vierailija
24/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin 8v, parasta oli ulkoleikit. Ulos mentiin pienellä sateellakin. Talvella sellasta pakkasta ei ollut, ettei ulos oltaisi menty. Eikä olöut goretexeja tai muita ihmejuttuja. Jos kastui tai tuli kylmä, sisälle hetkeksi, kuivaa ja lisää lämmintä päälle ja takasin ulos.

Enkä asunut maaseudulla.

Pitääkö nykylapset PAKOTTAA ulos?

Vierailija
25/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen.

Tosin meidän ipanat onneksi tykkäävät ulkoilusta kovasti. Etenkin sateella :). Johtunee siitä, että heidän kanssaan on ulkoiltu yhdessä joka päivä pienempänä (paljon luonnossa) ja varusteet ovat hyvät.

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:31"]

Kun mä olin 8v, parasta oli ulkoleikit. Ulos mentiin pienellä sateellakin. Talvella sellasta pakkasta ei ollut, ettei ulos oltaisi menty. Eikä olöut goretexeja tai muita ihmejuttuja. Jos kastui tai tuli kylmä, sisälle hetkeksi, kuivaa ja lisää lämmintä päälle ja takasin ulos.

Enkä asunut maaseudulla.

Pitääkö nykylapset PAKOTTAA ulos?

[/quote]

Vierailija
26/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pitää sitten olla ihan kunnolliset varusteetkin, jos siellä pihalla pitää pakolla olemalla olla märälläkin. Mutta suostuuko se 8-vuotiaasi laittamaan jotain kurahaalaria ja kurarukkasta päälleen? Ehkä se uloslähtö nihkeää tämän vuoksi!

Vierailija
27/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:48"]

Mun mielestä pitää sitten olla ihan kunnolliset varusteetkin, jos siellä pihalla pitää pakolla olemalla olla märälläkin. Mutta suostuuko se 8-vuotiaasi laittamaan jotain kurahaalaria ja kurarukkasta päälleen? Ehkä se uloslähtö nihkeää tämän vuoksi!

[/quote]

Kuten kirjoitin, ei me sateella pakoteta, tai muuten tosi kurjalla ilmalla. On kyllä varusteet ihan ok, ei ole siitä kiinni, eikä lapsi ole niistä valittanut.

Mutta oisko täällä joku ammattikasvattaja tai joku muu pätevämpi joka osais tosiaan vastata tuohon jo aiemmin esittämääni kysymyksees - siis, pitäisikö 8v:n jo antaa päättää itse tuollaisista asioista, siis viikonloppu-ulkoiluistaan?

5päivää viikossa ulkoilee todellakin vähintäänkin riittävästi.

En haluaisi "tukahduttaa lapsen tahtoa" väkivalloin, siis torpetoida hänen itsemääräämisoikeuttaan, mutta itsellä hiukan hukassa tämä vielä että missä iässä voi tuollaisia vapauksia antaa?

Kun itse tiedän, että se ulkoilu on vaan hyväksi. Eikä lapsella siellä koskaan kurjaa ole. Ulkoillaan toki välillä yhdessäkin koko perhe, mut ei kyllä joka viikonloppu todellakaan. Näistä pienistä yhdellä on refluksi ja yksi valvottaa muuten vaan, joten äiti on vähän väsynyt.. -ap-

Vierailija
28/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 8-vuotias kyllä itse voi vielä päättää tällaisista asioista. Se kuuluu vielä vanhemmille kuten mm. terveellisestä ruokavaliosta ja riittävästä levosta huolehtiminen. En usko, että yhdessä ulkoilu verottaisi sinunkaan voimiasi vaan päinvastoin, kivasta eväsretkestä metsään parin lapsen kanssa kerrallaan saisit itsellesikin energiaa. Kokeile jo tänään! Suosittelen.

Vierailija
29/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:48"]

[/quote]

Kuten kirjoitin, ei me sateella pakoteta, tai muuten tosi kurjalla ilmalla. On kyllä varusteet ihan ok, ei ole siitä kiinni, eikä lapsi ole niistä valittanut.

[/quote]

Menee vähän ohi aiheen, mutta kiinnostaa, koska olen kanssa syysvaatteita hankkimassa, niin minkälaista "jokakelin" pihavaatetta olet 8-vuotiaalle syksyksi hankkinut?

Vierailija
30/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 8-vuotiaalla ulkohousuina useammat farkut ja softshell-takki, lisäksi Reimatecin vettä pitävä takki ja housut.

Vierailija
31/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin ja hanki sille urheiluharrastuksia.

Vierailija
32/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakottaisi. Minut ja veljeni pakotettiin pienenä sunnuntaisin ulos aamupäivällä ja olimme ainoita lapsia pihalla. Se oli tosi ankeaa ja oli inhottava lähteä kotoa ulos. Muistan sen vieläkin. Jos ei tahdo olla ulkona, niin ei lapsenkaan ole pakko. Mielestäni niin, että joko tyttäresi lähtee omasta tahdostaan ulos tai sitten sinä lähdet hänen kanssaan kävelylle tms. Älä laita yksin ulkoilemaan, jos ei vapaasta tahdosta itse halua mennä. 

Vierailija
33/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ulkoilee 5pv viikosta, miksi pitäisi viikonloppuna pakottaa ulos? Pelatkoon vaikka lautapelejä teidän kanssa tai lukekoon kirjoja sisällä, jos ei tahdo ulos. Itselleni ei tulisi mieleenkään pakottaa enää tuon ikäistä eikä kyllä pienempääkään. -33

Vierailija
34/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minä kyllä pakottaisin ja olen pakottanut. En koe huonoa omaatuntoa.

Vierailija
35/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen 8 v:n päättää itse ulkoilustaan. Luuletko, ettei sillä ole tarpeeksi rankkaa käydä koulussa ja tehdä sen päälle läksyt? Koko ajan joku komentelemassa, että tee sitä ja tätä, nyt ulos, nyt sisälle... Ei tarvitse olla aina virikettä. Tylsistyminen on hyväksi. Keksikää sille jotain muuta tekemistä kuin pelit. Minkä ikäinen mielestäsi saa olla rauhassa omassa kodissaan, ettei potkita pihalle?

Sori, mutta tuosta tulee vähän sellainen vaikutelma, että haluat sen 8 v:n vain pois jaloista pyörimästä, jotta voisit keskittyä pienempiin ilman että tarvitsee katsoa sen 8 v:n tylsistymistä...

Vierailija
36/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ulos! Paitsi, jos tiedät, että on liikkunut arkipäivät ainakin 2-3h ulkona, sitten voisin taipua, jos sisällä olisi niin ihanaa. Mutta, jos alkaa tylsyys nousta esiin, ulos vaan. Aikuinen päättää. Ihan kauheata ja säälittävää katseltavaa sellaiset pullerot, kalpeat, kömpelöt lapset, joista voi päätellä, ettei ihan hirveästi ole tullut pihalla juostua. Ajattele lapsesi tulevaisuutta ja parasta!

Vierailija
37/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta natsineininkiä mammoilla kun pitää pakottaa oikein ulos viikonloppuisinkin koululainen vaikka se enemmin touhailsii kotonaan muuta.

Rajat pitää olla ja aikuisjohtoAfrikkakin, mutta pitää lapsen saada itsekin jotain jo päättää ja pystyä joustamaajohon jo joka arkipäivä ulkoilee kuitenkin. 

Vierailija
38/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, iPad oikolukee tekstiä kivasti taas...

piti sanoa että aikuisjohtoista arki jne.

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:35"]

Kauheeta natsineininkiä mammoilla kun pitää pakottaa oikein ulos viikonloppuisinkin koululainen vaikka se enemmin touhailsii kotonaan muuta.

Rajat pitää olla ja aikuisjohtoAfrikkakin, mutta pitää lapsen saada itsekin jotain jo päättää ja pystyä joustamaajohon jo joka arkipäivä ulkoilee kuitenkin. 

[/quote]

Vierailija
39/39 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 8-vuotias ole kypsä valitsemaan elääkö terveellisesti vai epäterveellisesti.

Jotenkin kuitenkin asetelma, että laitetaan yksin ulkoilemaan ja toiset tekevät muuta, kuulostaa surulliselta. Kyllä se 8-vuotias nauttii vielä perheen kanssa ulkoilusta. Minusta teidän pitäisi tehdä perheenä yhdessä jotain ulkopuuhia, jos ulkoilu on vanhemmillekin tärkeää. Menkää metsään samoilemaan.

Antaisin lapsen kuitenkin toisinaan valita mitä tekee toisena viikonlopun päivänä. Esimerkiksi joka kuukauden ensimmäinen lauantai olisi lapselle päivä jolloin saisi valita tekemisensä. Olkoon sitten vaikka pelikoneen ääressä pyjamassa koko päivän.

t: varhaiskasvattaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän