Onko väärin pakottaa 8v pihalla käymään joka päivä? Hänellä
olisi kavereitakin joita kutsua puistoon mukaan mut ei halua. Väittää että viihtyy itsekin ulkona mut käytännössä saa pakottaa pihalle, eroon pelikoneesta, telkkarista ja leluista.
Kommentit (39)
Miltä sinusta tuntuu, jos lapsesi seisoo oven ulkopuolella ja odottaa että äiti päästää takaisin sisään? Jos siis ei oikeasti halua mennä? (Haluaako vai ei jäi vähän epäselväksi.) Voihan se sisälläkin puuhata ilman pelikonetta, jos se on se ongelma.
Itse en siis pakottaisi ulos, itsekin viihdyn paremmin sisätiloissa. 8-vuotias kuitenkin ulkoilee säännöllisesti kun on kaikki koulun välitunnit yms.
Olisi väärin olla pakottamatta. Jotkut nykylapset tosiaan kyyhöttäisivät koneen ääressä koko päivän, jos saisivat. Vanhemman velvollisuus on tosiaan raahata kahdeksanvuotias (!) ulkoilemaan vaikka korvista kiskomalla, jos ei muuten mene. Tämän päivän lasten liikkumattomuus on todellinen huolenaihe.
Pihalla olo on ihan yliarvostettua
En kyllä sateella pakottaisi mutta jos viihtyy sisällä niin ei voi kuitenkaan koko aikaa olla koneella tai katsoa telkkaa.
Niin siis tarkoitinkin viikonloppuja lähinnä. Arkisin kyllä ulkoilee paljon, koulumatkat kulkee kaverin kanssa ja jäävät monesti pitkäksikin aikaa esim puistoon tai metsään leikkimään.
Ei lapsi oven ulkopuolella seiso ja osota, menee sitten puistoon keinumaan tmv kun käsken, ja viihtyy vähintään sen tunnin yleensä. Sitten monesti sanoo että oli kivaa. Ei vaan saa sitä lähtemään ilman että komentaa. Tänäänkin päästi ihan itkun, ja meinasin jo heltyä että ei sitten jos noin pahalta tuntuu mut mies oli sitä mieltä että pitää ainakin "happihyppelyllä" käydä kun muuten on niin kärttyinen ja tylsistynyt jo iltaa kohden, jos koko päivän vaan sisällä. Ja paremmalla tuulella ja iloisena se tänäänkin sieltä tuli, oli ollut hyvät leikit naapurin muksujen kans lopulta.
Mietin vain, onko tuon ikäisen (tokaluokalla nyt) tahdon tukahduttamista jos pakottaa, vaikka ajatteliskin että on omaksi parhaakseen lopulta? Siis saisko teidän mielestä ton ikänen jo itse päättää ulkoilustaan? Esikoinen tuo meillä kyseessä ja muut lapset paljon pienempiä, joiden kans kyllä puistoilen päivittäin mut esikoinen ei meidän mukaan enää halua kun siitä se on niin tylsää kun pikkusiskot vasta vaipoissa.-ap-
Pitää mielestäni ulkoilla joka päivä myös kotona, vaikka koulussa onkin välitunnit. Pelikoneen äärestä pois ja raittiiseen ilmaan. Kyllä siellä tekemistä keksii, ei tarvitse oven vieressä kyyhöttää. Oikeasti nykyajan lapsista huomaa sen, miten vastenmielistä monelle on, jos vähänkin pitää juosta, kiivetä, sietää pientä sadetta tms. Heti valitetaan ja mitään ei jaksettaisi tehdä! Huonollakin säällä (ei tarkoita kaatosadetta) voi ulkoilla, pitää osata pukeutua. t.ope
Niin ja ei me sateella tai kovalla pakkasella pakoteta. -ap-
Jos pakkoulkoilutatte koululaista lasta säässä kuin säässä, niin minkälaiset kuravaatteet teillä sitten on sitä varten? Ihan tavallaisen Rukka-puvutko?
Onko se lapsi pakko sinne yksin laittaa ja vanhemmat jää sisälle? Menkää mukaan! Lähtekää vaikka sienimetsälle tms. yhdessä.
Joka päivä kuulostaa vähän liiottelulta. Kyllä lapsetkin tarvitsevat päivän tai pari ihan vain letkeää oleskelua arjen keskellä.
Miksette itse lähde viikonloppuisin ulkoilemaan lapsen kanssa? Fillaroimaan, metsään seikkailemaan, palloa potkimaan, luontoon kävelylle, juoksemaan kilpaa, rakentamaan hiekkalinnaa tai autorataa hiekkalaatikkoon?
Me käydään ulkona yhdessäkin. Käytkö itse ulkona?
Miksi lapsen pitää nauttia luonnosta jos ei siellä osaa olla yksinään? Mene opettamaan.
2
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:04"]
Miksette itse lähde viikonloppuisin ulkoilemaan lapsen kanssa? Fillaroimaan, metsään seikkailemaan, palloa potkimaan, luontoon kävelylle, juoksemaan kilpaa, rakentamaan hiekkalinnaa tai autorataa hiekkalaatikkoon?
[/quote]
Kuten kirjoitin, ulkoilen itse päivittäin pienempien kans mut tuo 8v ei meidän mukaan useinkaan halua lähteä. Meillä on lisäksi 7kk vauva ja alle 2v kaksoset, joten aika lailla mun aika menee näissä pienissä toistaseks :/ Isä lähtee välillä esikoisen kans pihalle, kalaan, pyöräilemään tmv mut täytyy myöntää et se on aika laiska tossa suhteessa kyllä - vetoaa suureen työmäärään. Ja on sitä mieltä että "noin iso" voi jo mennä yksin ja kavereiden kans - kavereita lapsella kyllä on, ei ole siitä kiinni.-ap-
Eilen tuli Yle Femmalta ensimmäinen osa 8-osaisesta tanskalaisesta sarjasta "XL-sukupolvi, jossa ainakin eilen tutustuttiin kolmeen teini-ikäiseen nuoreen, joilla oli ylipainoa, enemmän tai vähemän. Asiantuntijat tutkivat nuoret ja antoivat neuvoja, miten ruveta pudottamaan painoa. Pelaaminen ja telkkari minimiin ja tilalle liikuntaa raittiissa ulkoilmassa, koulumatkat pyöräillen. Ruoka-annosten kohtuullistaminen. Santsata sai vasta 20 minuuten kuluttua, jos silloin vielä oli nälkä. Ja koko perhen piti sitoutua muutokseen.
Kannatan lapsen tuuppaamista pihalle ja tekemään eim. pyörälenkin. Mikset äiti muuten mene mukaan ulos. Ei 8-vuotias ole vielä niin suuri, että pitäisi olla vain itsekseen. Se likuta tekisi varmasti hyvää sinullekin.
Lapsetkin voi olla yksilöitä, introvertteja jotka kouluviikon päälle viikonloppuisin nauttivat ladata akkujaan rauhassa kotona touhailemalla.
Ajattele.
Eikä niissä ole mitään vikaa edes.
Tämä joka päivä ulos sadevarusteissa pakottaminen on jotain täysin suomalaisia vaivavaa kummallisuutta.
Pitää pakottaa. Mutta niin, että lähdette yhdessä. Otatte eväät mukaan ja menette lähimetsään parin tunnin retkelle.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:08"]
. Meillä on lisäksi 7kk vauva ja alle 2v kaksoset,
[/quote]
hyi mikä painajainen. mikä masokisti sä olet?
8v on vielä pieni!!!
Minun neuvoni on, että sinä tai isä otatte joka viikonloppu ainakin toisena päivänä 8vn ja yhden pienemmistä, toinen jää loppujen kanssa. Se, jolla on 8v, menee sitten lasten kanssa johonkin MIELEKKÄÄSEEN paikkaan (ei leikkipuisto aina, ei siellä kukaan jaksa aina kököttää!). Metsä on paras. Vaikka pienikin metsä. Eväät mukaan, ja siellä riittää touhua! Tai merenrantaan heittelemään kiviä tai rakentelemaan hiekkalinnoja. Tai sateella lätäkköihin touhuamaan. Pääasia, että lapsen kanssa tekee jotain HAUSKAA ulkona!!!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 13:04"]
[/quote]
Kuten kirjoitin, ulkoilen itse päivittäin pienempien kans mut tuo 8v ei meidän mukaan useinkaan halua lähteä. Meillä on lisäksi 7kk vauva ja alle 2v kaksoset, joten aika lailla mun aika menee näissä pienissä toistaseks :/ Isä lähtee välillä esikoisen kans pihalle, kalaan, pyöräilemään tmv mut täytyy myöntää et se on aika laiska tossa suhteessa kyllä - vetoaa suureen työmäärään. Ja on sitä mieltä että "noin iso" voi jo mennä yksin ja kavereiden kans - kavereita lapsella kyllä on, ei ole siitä kiinni.-ap-
[/quote]
En ehdi pakottaa lasta, se hakee kavereita tai harrastuksissa painattaa.
Pitää olla kotonakin ja tehdä läksyjä.
Meillä on kaksi pelipäivää.