Huuhteletko sinä WC-paperirullan hylsyn pöntöstä alas?
Vessapaperimarkkinoille tullut uutuustuote närästää viemäriammattilaisia, kertoo Turun Sanomat. Soft Embo -wc-paperin Flush & Go-hylsyt pitäisi voida vetää huoletta alas pöntöstä, kun paperi on loppu.
Asiantuntijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että hylsyjä ei saisi heittää pönttöön, sillä viemäriverkkoa ei pitäisi kuormittaa enempää kuin on pakko.
– Olemme edelleenkin sitä mieltä, että pönttöön saa laittaa vain sitä itseään ja likaista vessapaperia, sanoo Vesiliikelaitoksen johtaja Irina Nordman Turun Sanomille.
Nordmanin mukaan hylsy kuormittaa turhaan verkostoa, vaikka se hajoaisikin vessapaperin tavoin.
Turun Seudun jätevedenpuhdistamon kehitys- ja prosessipäällikkö on pahoillaan vessapaperimerkin uutuuskampanjasta.
– Olemme pyrkineet infoamaan ihmisiä, että pönttöön ei saa heittää mitään ylimääräistä. Kampanjoinnilla on ollut suuri merkitys ja uutuustuote tuhoaa aika paljon sitä työtä.
Georgia-Pacific Nordicin markkinointijohtaja Heidi Toivola korostaa, että Flush&Go-hylsyt hajoavat viemärissä paremmin kuin vessapaperi ja lähtee hajoamaan heti.
– Yksi hylsy vastaa neljää wc-paperiarkkia. Se on mielestämme marginaalinen määrä, kun yhdessä vessapaperirullassa on 153 arkkia.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194701361693/artikkeli/ts+huuhdottavat+hylsyt+tuskastuttavat+ponttoon+saa+laittaa+vain+sita+itseaan+.html
Turun Sanomien mukaan vessapaperivalmistaja selvittää saamaansa kuluttajapalautetta asiasta.
Hylsyjen valmistaja Georgia-Pacific Nordic on TS:n mukaan saanut kuluttajapalautteen, jonka mukaan huuhdeltava eli vedessä hajoava vessapaperirulla olisi aiheuttanut koiralle suolitukoksen.
Samaan aikaan Facebookissa leviää TS:n mukaan viesti, jossa koiranomistajia varoitetaan paperirullan vaaroista.
Georgia-Pacific Nordicin markkinointijohtaja Heidi Toivola kehottaa kuluttajia varovaisuuteen lemmikkien ja lasten kanssa, mutta huomauttaa, että hylsy ei ole elintarvike eikä tarkoitettu syötäväksi.
– Veteen joutuessaan hylsy hajoaa. Täytyy muistaa, että olemme tutkineet hylsyn käyttäytymistä putkistossa, ei suolistossa, Toivola sanoo lehden verkkosivuilla.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ts-huuhdeltava-wc-paperirulla-voi-aiheuttaa-suolitukoksen/art-1288423345767.html#comments-anchor
Ostin taannoin Pirkka-merkkistä vessapaperia. Yhdessä rullassa kahdestatoista oli mukana huuhtohylsy. Vai yhdessä. Huuhtelin sen pöntöstä alas, ja hyvin huuhtoutui. Yhdessätoista muussa ei sitä ollut.
Kommentit (31)
Jos siihen hylsyyn kaapii kissanoksennukset tai koiran pökäleen tai pyyhkii itse sillä ryppyreikänsä, saako sen sitten heittää sinne pyttyyn? Ilmeisesti saa.
No en. Hyvin menee katonkikeräykseen.
Pirkalla ei tietääkseni ole edes huuhdottavia hylsyjä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 00:01"]
Jos siihen hylsyyn kaapii kissanoksennukset tai koiran pökäleen tai pyyhkii itse sillä ryppyreikänsä, saako sen sitten heittää sinne pyttyyn? Ilmeisesti saa.
[/quote]
Olet perverssi.
En.
Olen kyllä nähnyt noita hylsyjä, joissa lukee että ne voi huuhdella.
En kuitenkaan huuhtele, se tuntuisi jotenkin väärältä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 00:03"]
No en. Hyvin menee katonkikeräykseen.
Pirkalla ei tietääkseni ole edes huuhdottavia hylsyjä.
[/quote]
Pirkalla ei ole. Ei tosiaan ole. Minähän jos kuka sen tiedän, kun kerran olen keskolainen. Nyt Pirkalla vain sattui olemaan yhdessä kahdessatoista rullasta huuhtohylsy sisällä, vaikka siis Pirkalla ei ole huuhtohylsyjä.
olen vielä jaksanut kipasuttaa uunin sytykkeeksi, hakea puut liiteristä jne
Huuhtelen ja ostetaankin sen takia vain noita, kun ovat niin helppoja eikä kuormita roskista turhaan, meidän taloyhtiössä kun ei ole lajittelua.
Eri asia olisi, jos olisi takka tms, sitten varmasti poltettaisiin.
Eikö nuo huuhteluhylsyt kuormita vedenpuhdistamoja?
Kuka hullu huuhtelee, joku vähä-älyinen apina.
Pikaisen laskutoimituksen jälkeen: Kaupunki, jossa 200 tuhatta taloutta, alakanttiin laskettuna vesilaitokselle tulee 96 000 kiloa ylimääräistä kiintoainetta jos kaikki taloudet huuhtoisivat rullansa pyttyyn.
En huuhtele, eikä meille kyllä ole ostettukaan semmoista merkkiä jossa tuollaisia hylsyjä olisi. Ei se ole sen isompi vaiva laittaa roskikseenkaan. Hienosti on kyllä markkinoitu tätä ja luotu ihmisille uusia tarpeita...
En todellakaan huuhtele, periaatteen vuoksi en edes osta noita joissa on huuhdeltava hylsy. Vaikka rulla vastaisikin vain n. 4 wc-paperiarkkia, niin silti. Enhän laita wc-pönttöön talouspaperia tai nenäliinojakaan.
Minä olen huuhdellut, kun taidan sitten olla vähä-älyinen apina. Enkä edelleenkään tajua, miten se kuormittaa putkistoa, kun hajoaa. Vääntäkään nyt joku tälle apinantapaiselle rautalangasta vielä, mikä se paha siinä on?
Vaikka hylsy hajoaakin, vesihuoltolaitokset eivät halua hylsyjä pönttöön vaan ohjeistavat heittämään hylsyn biojätteeseen tai kartonkikeräykseen. Siis vaikka hylsy hajoaa, eihän se aine sinällään mihkään "katoa" muuttaa vaan muotoaan hienommaksi. Ja tässä vielä tarkemmin:
”Ajatusmalli siitä, että tuote tai tavara huuhdotaan viemäriverkkoon ja se katoaa virran viemäksi, on yleinen illuusio. Ei se mihinkään katoa. Huuhtohylsykään ei katoa kokonaan, vaan siitä jää kuitumassaa, joka voi kerääntyä viemäristöön tai päätyä jätemassaksi eli välppeeksi jätevedenpuhdistamolle. Se lisää puhdistamon kuormitusta.”
Helsingin seudun ympäristöpalvelujen tuotantopäällikkö Mari Heinonen
No minä olen sitten luonnonkuormittaja:( ja ajan vielä autollakin. Ja lennän lentokoneella. Niin ja saatan toisinaan lotrata suihkussa. Onneksi sentään asun kerrostalossa ja lajittelen jätteet. Ja säästän sähköä. Eikä minulla ole kuin yksi lapsi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 10:45"]
No minä olen sitten luonnonkuormittaja:( ja ajan vielä autollakin. Ja lennän lentokoneella. Niin ja saatan toisinaan lotrata suihkussa. Onneksi sentään asun kerrostalossa ja lajittelen jätteet. Ja säästän sähköä. Eikä minulla ole kuin yksi lapsi.
[/quote]
alan nyt siis heittää sen tästä lähtien paperinkeräykseen (kö)
Huuhdottavan hylsyn heitän tietenkin vessan pönttöön -sehän sen idea on! Se on samaa paperia kuin itse paperikin.
Jos se viherpiipertäjiä ärsyttää -aina parempi.
Miksi se hylsy pitäisi vetää pöntöstä? Onko se nyt mahdoton vaiva viedä se roskikseen?