En ymmärrä miksi juomista ei vaan voi lopettaa, olla juomatta
kun eräs tuttu on ryypänny 2 kk putkeen enempi tai vähempi kännissä koko ajan. Itekki sanoo että pitäs lopettaa muttei kuulemma voi. oon sanonu että ELÄ juo mutta ei kuulemma VOI lopettaa ??!!
Kommentit (11)
Riippuvuus ei ole järkiperäistä. Se on sairaus johon tarvitaan ulkopuolista puuttumista.
Lue riippuvuussairauksista ja mitä ne tekee aivokemialle, niin ehkä opit ymmärtämään. Tuttusi tarvitsee lääketieteellistä ja psykologista apua. Ohjaa hänet a-klinikalle.
Olen sanonut että hakee hapua mut sanoo ite pikkuhiljaa vähentävänsä. Ryyppää kuulemma vielä sen päivän ja sit alkaa vierottaa itteesä. No ei oo onnistunu vielä. ap.
Ei vähennä eikä vierota ellei kukaan oikeasti pakota, lääkäri tai Jeesus. Niin se vain on.
Riippuvuus on riippuvuutta, mihin se sitten kohdistuukin, vrt. läheisriippuvuus, huumeriippuvuus, suklaariippuvuus, pakkomielle shoppailla, mässäily jne.
Alkoholisti juo koska se on hänen elämänsä päämäärä ja tarkoitus. Se loppuu vasta kun juoppo ymmärtää riippuvuutensa ja elämälle tulee joku muu päämäärä. Se on iso prosessi, ei mikään sormia napsauttamalla tapahtuva asia. (Ja sama koskee kaikkia muitakin riippuvuuksia.)
Jos jotkut pääsevät juomisesta eroon Jeesuksen/uskon avulla, niin mikä ihmeen sairaus se juominen silloin on?
Se puhuu tuollaisia koska puhut hänen kanssaan. Ihan sama jos alkaa laihduttamaan huomenna tarkoittaa ettei ole valmis tänään. Se huominen voi olla myös myöhemmin, ihan sillä jatkumolla että aina tulee huominen.
Mutta minustakin on väärin että kun puhutaan selvästi alkoholiongelmasta ja ties mitä muuta ongelmaa tuolla ihmisellä on niin ei hän vaan valitse sitä kuten muut että juonko vaiko en. Hän herää aamulla ja ottaa jo silloin ekat juomat ja luultavasti kännissä jo herätessäänkin.
Eli mitään terveellistä valintaa ystäväsi ei siis tee. Ja puheet että huomenna toisin on vaan sinulle lepyttelyä mutta siinä on parin kuukauden edestä ollut huomisia.
Minä taas joka juon satunnaisen saunakaljan ärsyynnyn siitä että jouluna en saisi ruualla ottaa olutta ja höntsyä -ihan koska voisin valita toisin? Minulle se on valintaa. Voisin juoda tai jättää juomatta mutta on aikuisella aina oikeus valintaan ja sievistely että miksi et ole juomatta on yhtä hölmöä kuin että minä alkaisin jotain vaatimaan juomaan.
Mutta kun puhutaan ongelmasta. Ihan vaan alkoholiongelmasta niin sielä takana on myös jotain muita ongelmia joita varmaan kuuluu muuttaa että voisi itseään muuttaa ja elämä alkaa parantumaan.
Joo, minä kun en voi edes kahta päivää peräkkäin ryypätä, stoppi tulee jo eka päivänä/iltana jossain vaiheessa .ap.
sit on niitä jotka kyl ryyppää useemmankin päivän tai viikon ja sit vaan lopettavat.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 09:07"]
Jos jotkut pääsevät juomisesta eroon Jeesuksen/uskon avulla, niin mikä ihmeen sairaus se juominen silloin on?
[/quote]
Etupäässä se onkin henkinen sairaus, josta usko ja seurakunnan tuki auttaa pääsemään yli. Ne myös antavat tahdonvoimaa selvitä fyysisistä vieroitusoireista.
Vaikka uskontoa onkin muodikasta pilkata, niin siitä on monille todellista apua.
Jos riippuvuuden korvaa toisella riippuvuudella, niin tavallaan ei pääse eroon edes siitä alkuperäisestä, vaikka alkoholista eroon uskon avulla. Miten käy silloin, jos pettyy siihen uskontoon? Korvataanko taas jollain toisella addiktiolla?
Ehkä et ymmärrä, mistä addiktiossa on kyse.