Täydentävä toimeentulotuki opintoihin, miten pitäisi toimia?
Jos ostan esim jonkun kirjan, maksetaanko se minulle kuittia vastaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ostanut yhtään kirjaa koko yliopisto-opintojen aikana. Kirjat saa kirjastosta kyllä. Onko sinulla maksuhäiriömerkintä eikä opintolainaa myönnetä vai miten saat toimeentulotukea?
Eipäs ole maksuhäiriömerkintää, hähää. 🤩 Voi kun ette saa tietää syytä, miksi olen oikeutettu toimeentulotukeen, hihii. Ähää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ostanut yhtään kirjaa koko yliopisto-opintojen aikana. Kirjat saa kirjastosta kyllä. Onko sinulla maksuhäiriömerkintä eikä opintolainaa myönnetä vai miten saat toimeentulotukea?
Eipäs ole maksuhäiriömerkintää, hähää. 🤩 Voi kun ette saa tietää syytä, miksi olen oikeutettu toimeentulotukeen, hihii. Ähää!
Ja vielä olan kirjankin saan, kyllä teillä on nyt aihetta kateuteen!
Toimeentulotukea saa opintoihin, jos on esim. luottokelvoton eikä saa opintolainaa. Tällöin maksetaan toimeentulotukea opintojen ajalta. Harkinnanvaraista tt-tukea saa tuolloin myös välttämättömiin, opintoja koskeviin hankintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saa opintoihin, jos on esim. luottokelvoton eikä saa opintolainaa. Tällöin maksetaan toimeentulotukea opintojen ajalta. Harkinnanvaraista tt-tukea saa tuolloin myös välttämättömiin, opintoja koskeviin hankintoihin.
Moni luottotiedotonkin saa opintolainaa, kela suostuu silti takaajaksi ja osa pankeista suostuu lainaamaan. Näin sukulaisellekin tehtiin
Vierailija kirjoitti:
Voi kikkelis kokkelis, nyt ei tiedetäkään ihan kaikkea av-palstalla. Kokeilkaa vielä yrittää keksiä mikä tilanne mulla päällänsä! 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siihen ole kuin nämä syyt: 1) pankki ei myönnä lainaa, 2) Kela ei myönnä takausta, koska aiempi laina perittävänä, 3) opintotukikuukaudet käytetty, 4) opinnot ei ole edistynyt, joten opintotuki evätty 5) olet kuntoutustuella tai jokin muu terveydellinen/kuntoutuksellinen syy, miksi sossu katsonut, että lainan ottaminen kohtuutonta.
Jo on vastauksia. Olisiko se parempi, jos ap olisi vain kotona saamassa sitä toimeentulotukea? Opiskelemalla kuitenkin todennäköisyydet työllistymiselle nousee. Eikä toimeentulotukea todellakaan saa helposti opiskelua varten, kyllä siihen ihan oikean syyn tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jälkihuolto...
Vierailija kirjoitti:
Joku muu provoili ap:n puolesta, huono yritys...
jep se oli haisuli
Joo, aiemmat kirjoitukset eivät olleet minun.
Saan toimeentulotukea, koska opintotukikuukauteni ovat loppu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysypä Kelasta.
Nimenomaan ei kuulu kelalle, kun kunnalle. Silsi kysyn täältä.
Tämäkö on kunnan neuvonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysypä Kelasta.
Nimenomaan ei kuulu kelalle, kun kunnalle. Silsi kysyn täältä.
Tämäkö on kunnan neuvonta?
No ei. Ja tarkemmin ajatellen oli tyhmä keskustella aiheesta täällä. Hirveää sekoilua vaan seurasi.
ap
Vastaus kysykseesi riippuu vähintään kymmenestä eri tekijästä ja niistä sosiaalitoimiston etuuskäsittelijän täytyy kuulla, ja saada myös kaikki tulotietosi. Joten älä kysy täältä. Sun tilannetta ei voi verrata kenenkään muun tilanteeseen. Yksi opiskelijoita koskeva nyrkkisääntö on, että opintolaina lasketaan käytettävissä olevaksi tuloksi, halusi sitä nostaa tai ei. Se seikka rajaa useimmat opiskelijat tt-tuen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysykseesi riippuu vähintään kymmenestä eri tekijästä ja niistä sosiaalitoimiston etuuskäsittelijän täytyy kuulla, ja saada myös kaikki tulotietosi. Joten älä kysy täältä. Sun tilannetta ei voi verrata kenenkään muun tilanteeseen. Yksi opiskelijoita koskeva nyrkkisääntö on, että opintolaina lasketaan käytettävissä olevaksi tuloksi, halusi sitä nostaa tai ei. Se seikka rajaa useimmat opiskelijat tt-tuen ulkopuolelle.
Mulla ei tosiaan ole mahdollisuus saada opintolainaa, kun ei ole niitä kuukausia jäljellä. Ja oon saanut toimeentulotukipäätöksen jo, siinä ei ole mitään ongelmaa. Nyt mietin täydentävää tukea.