Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yksin asuva työtön ja saan perustoimeentulotukea 530e kuukaudessa...Kun kaltaisilleni sanotaan että pitäisi mennä metsään keräämään sieniä ja marjoja, niin Oletteko ottaneet tätä huomioon?

Vierailija
25.08.2020 |

Kaikki tulot vähennetään toimeentulotuesta paitsi 50e/kk. Eli minun pitäisi poimia 480e edestä sieniä/marjoja ennen kuin olisin "nollilla", kun kaikki tuo vähennetään toimeentulotuestani. Sitten on vielä bensakulut, ja muut auton kuluminen joka pitää myös huomioida.
Minulla on siis auto, ja pääsisin metsään kyllä....Mutta en vain ole keksinyt että miten ihmeessä tuo voi kannattaa, kun kaikki saamani tulo vähennetään perustoimeentulotuesta.

Jos onnistuisin keräämään vaikka 1000e edestä sieniä ja marjoja, niin sitten saisin tuloa jo 520e edestä, mutta onko tuollainen edes mahdollista kokoemattomalle? Lisäksi Työvoimatoimisto voi jo tuollaisen tuhannen euron tulon kanssa katsoa että olen yrittäjä, ja siitä seuraa vielä suurempia byrokraattisia sekä tulopoliittisia ongelmia.

Miksi meille työttömille sanotaan että mene metsään keräämään lisätuloa?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyntituotot pelottaa, kerää niitä ihan vain itsellesi omaan pakastimeesi syötäväksi. Säästät ruokakuluissa. Ta-daa.

Ei minulla ole varaa suhata pitkin poikin metsissä autollani, jos en saa siitä jotain tuloa...

AP

Vierailija
22/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee kerää sieniä ja marjoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tilille tulee vaikka 20e ruokarahaa äidiltä, niin suurin osa sossuista jättää semmosenkin huomioimatta "tulona". Jos on oikein vmäinen niin saa kai senkin lain mukaan miinustaa.

Lainasin kaverille 70e ja kirjoitin viestikenttään "laina". Maksoi kuun lopussa takaisin, viestikenttään kirjoitti "velka". Vähennettiin tuloistani, vaikka näkyi tiliotteelta, että summa on mennyt tililtäni ja kyseessä on laina ja tein lisäselvityksenkin.  Että kyllä joskus vähän epäreilua menoa Kelassakin.

Vierailija
24/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseänikin tuollaiset kommentit ihmetytti, kun joskus elelin toimeentulotuella opiskelijana. Minulla ei tosin ollut autoa. Jo metsään meneminen päiväksi olisi vaatinut melkoista suunnittelua. Liikkuminen metsään olisi maksanut, lisääntynyt energiankulutus olisi johtanut suurempiin eväsostoksiin kaupassa, entäs se marjakorin kuljettaminen asiakkaalle? Taas lisää paikasta toiseen liikkumiseen meneviä kuluja. Köyhänä jokainen ylimääräinen kulutettu 5 euroa jo kirpaisi. Puhumattakaan, että köyhänä ja stressaantuneena olisi jaksanut organisoida jonkun marjanmyyntibisneksen opiskeluiden ohelle.

Samoin kommentit tarjousten hyödyntämisestä ym.. Niin kun niitä tarjouksia on ympäri kaupunkia, maksanko 7 euroa busseista, että pääsen ostamaan halpoja sipuleita? Ja miten sovitan nämä tarjousretket opiskeluihini? Jaksatko itse työssäkäyvänä matkustaa työpäivien jälkeen toiselle puolelle kaupunkia deodoranttitarjouksen perässä?

Valitettavasti jotkut eivät koskaan kykene hyväksymään, millaista köyhän elämä voi olla. Se on joku ideologinen kynnyskysymys, jota ei vain omassa mielessä kyetä ylittämään.

Vierailija
25/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota rahat käteisenä. Yrittäjä olet vasta kun teet säännöllisesti työtä josta saa rahaa. Talvella tms. ei varmaankaan sienestetä eikä marjasteta.

Haluaisin kuulla miten asia hoidettaisiin ilman rikolliseksi ryhtymistä....Kaikki tulot pitää ilmoittaa kun hakee toimeentulotukea, myös käteistulot

AP

Vierailija
26/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi myös tietää marjapaikat. Ei niitä marjoja jokaisen tien vieressä kasva.

Vierailija
27/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen suojaosa on nostettu 500 euroon. Etkö tiennyt? No ei se mitään, vielä ehdit metsään.

Työttömyysturvan suoja on 500€, aiemmin 300€.

Vaikka molemmat sanat, toimeentulotuki ja työttömyysturva, alkavat samalla kirjaimella niin ne eivät tarkoita samaa...

Vierailija
28/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keräät marjoja tai sieniä myyntiin ota maksu käteisenä vastaan ja älä ilmoita mitään Kelalle. Jos tienaat jostain tonnin, niin työkkäri ei katso sinua sillä perusteella yrittäjäksi. Kela kyllä vähentää sen tonnin toimeentulotuesta.

Vierailija
29/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keräät marjoja tai sieniä myyntiin ota maksu käteisenä vastaan ja älä ilmoita mitään Kelalle. Jos tienaat jostain tonnin, niin työkkäri ei katso sinua sillä perusteella yrittäjäksi. Kela kyllä vähentää sen tonnin toimeentulotuesta.

Entä jos aapeen moraali ei anna periksi ryhtyä rikolliseksi?

Entä jos hän jää kiinni ja saa tuomion?

Vierailija
30/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä

Vierailija
31/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".

Työtön tuttavani kerää sienet ja marjat. Ottaa rahat käteisenä, eikä kerro työkkäriin toimistaan. Suon nämä "pimeät" tulot hänelle.

Ahkera ihminen, joka on hakenut lähes kaikkia avoinna olevia työpaikkoja. Mitään toivoa työllistymiseen ei näytä viisikymppisellä olevan.

On kyllä ahkera ihminen jos on hakenut "lähes kaikkia" avoimia työpaikkoja. Siis kymmeniätuhansia hakemuksia rustannut. ja viikossakin varmaan useamman sata ellei jopa tuhansia hakemuksia. Ihailen ahkeruutta, mutta suosittelisin kuitenkin satsaamaan hakemusten laatuun ja kohdentamaan hakua terkemmin.

Vierailija
32/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, tuohan on ihan järjetön ajatusjuoksu.

Tuolla logiikalla jokaisen työntekijän ansiot pitäisi laskea siten, että niistä vähennetään kaikki mahdolliset sosiaaliedut jotka voi pumpata. Sitten voisi työllisetkin levitellä käsiä, että "joo joo, mun palkkahan on oikeasti vain tämä".

Vierailija
33/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan idiootti ilmoittaa pullonpalautukset, marjankeräyksestä saadut käteiset jne. verottajalle "siksi että laki niin sanoo".

Lain mukaan marjojen keruu on kyllä verovapaata, mutta kyllä kaikki tulo silti vähentää toimeentulotukea.

Se on rikos jos et ilmoita.

Mutta onko ne marjat ja sienet pakko myydä? Entä jos söisi ne itse ja siten säästäisi ruokakuluissa?

Vierailija
34/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki "ratkaisut" tähän mennessä ovat olleet kehoituksia lähteä rikoksen polulle...En tiennyt että täällä on näin moraalittomia ihmisiä

Kyllä se suomalainen rehellisyys on legendaa. Tai no "suomalainen rehellisyys" poikennee minun rehellisyyskäsityksestäni vähintääkin...

Vierailija
35/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se pointti täs vois olla vaikka se, että keräät itsellesi varatot täyteen, niin selviät pienemmillä ruokakustannuksilla jatkossa.

Vierailija
36/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saat työttömyysetuutta? Toimeentulotukea nostaessasi et tosiaan saa ansaita 50€ enempää, sehän on selvä, että elatusvastuu on ensisijaisesti itselläsi.

Työttömmänä voit tienata 300€ kuussa, nyt poikkeustilanteen takia 500€ kuussa lokakkuun loppuun asti. Eikä niitä marjanmyyntituloja eikä pullonkerrurahojakaan tarvi Kelalle ilmoittaa, jos saat maksun käteisellä. 

Vierailija
37/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään vähennä.

Kunhan nyt me et sinne edes poimimaan.

Näytä ensin ittelles, että saat omat soppamarjat ja piirakkamarjat poimittua.

Rupea sitten myymään saalistasi.

Oikeesti se vaatii työtä.

Mä ostin yhdeltä, joka kävi poimimassa 5kg neljällä kympillä.

Vielä niitä marjoja on. Nyt on.

Vierailija
38/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos aapeen moraali ei anna periksi ryhtyä rikolliseksi?

Entä jos hän jää kiinni ja saa tuomion?

Ei jää kiinni, kukaan ei voi todistaa jos maksetaan käteisellä. Marjanostaja ei edes tiedä tai kysy saako Ap jotain tukea vai käykö töissä. Ja kehotan tähän vain jos on kyse kympeistä tai satasista. Tonnien tulot pitäisi jo mielestäni ilmoitttaa verottajalle, mutta ei kai sellaisia tienaa jos poimii vain marjoja.

Vierailija
39/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkutatteja olen kerännyt, en ole mikään taitava ja nopea kerääjä, silti silti olen saanut n.40-70€ per keräys päivä, käteisenä ostaja maksaa, en todellakaan ilmoittaisi tulosta mihinkään!!

Vierailija
40/153 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 50 euroa on se suojaosa, niin pitäisikö sitten käydä keräämässä marjoja heinä elokuun taitteessa ja sitten taas syys-lokakuun taitteessa sieniä. Näin saisi neljälle kuukaudelle sen 50 euroa tuloa ja vielä syötäväksi marjoja ja sieniä niin paljon kuin itse jaksaa kerätä. Lisäksi jos marjojen/sienien pakastaminen ja myyminen eri kuukausina ei ole marjojen jatkokäsittelyä (verovapauden kannalta), niin sitten voisi myydä joka kuussa niitä sieniä tai marjoja aina 50 eurolla. Olisi se jotain lisätuloa sekin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi