Itsekästä vaiko ei
Terve! Haluaisin kuulla muiden mielipiteen asiasta. Meillä vauva 9kk tällä hetkellä ja löysin keväällä itselleni uuden harrastuksen, perhokalastuksen ja tätä vaimo ei voi sietää. Käyn kalassa ehkä noin 3-4 kertaa viikossa viikonloppuisin, kuitenkin aina siten että pyrin olemaan kotona puolenpäivän aikaan ja aina saan haukut kuinka itsekäs olen kun en muka tahdo viettää aikaa poikani kanssa. Ymmärtäisin tälläiset syytökset jos vaikka ravaisin joka viikonloppu äijä porukalla baareissa tai vastaavassa. Vastapainoksi yritän antaa vaimolleni vapaa aikaa, ja hän saakin sitä mutta aina kun minä lähden kalaan niin olen itsekäs paska ja huono isä joka ei ajattele poikaansa.
viimeisin riita syttyi viime viikonloppuna, olin lähdössä pienellä porukalla viikonlopuksi kalaan, reissusta oli sovittu vaimon kanssa kuukausi sitten. Lähdin la klo6 ja tulin kotiin sunnuntaina viiden aikaan. Ja taas haukut siitä kun en ole ollut kotona ja kuinka itsekäs olen, tällä kertaa anoppikin liittyi mukaan että miten kehtaan tehdä tälläistä että olen noin kauan pois. Edellisellä viikolla vaimo oli ollut laivalla 2 päivää, se ei ole itsekästä vaan minun kalareissuni...
mitä mieltä olette asiasta?
Kommentit (34)
Tietänet vastauksen jo itsekin! Miksi sinä sitä täältä kysyt? Mutta olikohan tuota viikonlopun reissua kuitenkaan sovittu, jos vaimo siitä kerran suuttui? Mitäs jos seuraavalla kerralla pyydät vaimon suostumuksen paperille asti, niin voit sitten ämmän suutuessa sitä sillä näyttää?
Eli vauva oli n. 5 kk vanha, kun löysit UUDEN harrastuksen joka vie puolikkaita tai kokonaisia päiviä?
Ymmärrän, että vaimosi on kypsä.
Eli sä oot käytännössä joka viikonloppu poissa?
On se AIKA paljon.
Etkö sä sitten halua viettää aikaa sen lapsesi kanssa?
Pitää sun jonnekin päästä. Ja vaimon pitää pystyä sopimaan. Tarvitsette kumpikin omaa aikaa. Mutta järjestä se niin, että jää aikaa myös perheen kesken olemiseen.
Kalastus on hyvä harrastus ja minä olisin oikein iloinen niistä kaloistakin! Riittäiskö kuitenkin vähän vähempi poissaolo? Mutta jos siis muuten olet paljon perheen kanssa, ei tuo minusta ole kamalan paljoa.
Kuulostaa, että vaimosi kaipaa enemmän sinun läsnäoloasi. Onko hänen vaikea jaksaa lapsen kanss akahdestaan? Silloin sinun apuasi voidaan tarvita ihan oikeasti. Kiukutteleva tuore äiti voi olla hyvin väsynyt ja masentunutkin, vaikka ei sitä aina ole varaa myöntää edes itselleen.
Lapsesi on pieni vähän aikaa. Tue vaimoasi ja vietä aikaa lasten kanssa. Joskus tarvitset kuitenkin muutakin. Mutta kovin pitkät poissaolot usein voisi varmaan lykätä siihen, kun lapsi on edes vähän isompi. Ja joskus voi varmaan ottaa lapsen (ja vaimon?) mukaankin. Ainakin voi kysyä. Jos eivät lähde, ovat sitten itse osansa valinneet :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:41"]
Kuulostaa, että vaimosi kaipaa enemmän sinun läsnäoloasi. Onko hänen vaikea jaksaa lapsen kanss akahdestaan?
[/quote]
Jos vaimo on vielä lapsen kanssa kotona, niin totta hemmetissä hän kaipaa toisen aikuisen läsnäoloa.
Miksi aloitit harrastuksen keväällä? Etkö jaksa olla koko viikonloppua kotona? Mikset? Olitko sitä ennen viikonloput pääsääntöiseseti kotona? Jos olit, niin aika mielenkiintoinen ajankohta aloittaa harrastus, joka vie käytännössä koko lauantain ja sunnuntain. Tai sitten perhostelet Porvoossa. Arkisin käyt ilmeisesti työssä?
Joo joo, mutta että "enemmän". Liikaa? Ei viihdy kaksin lapsen kanssa ehkä? Silloin tarvitaan lääkäriä, vaikka ei tietenkään ole tarkoitus jaksaa hoitaa kokonaan yksin ja olla aina kaksin vauvan kanssa.
Kyllä vauva-aikana kumpikin joutuu tinkimään harrastuksistaan yhteisen ja lapsen edun nimissä. Mutta kai nyt jonnekin voi mennä ja mun mielestä siis kalastaminen on oikein ok. Jos äitikin lähtee esim. laivaristeilylle ja on pitemmän aikaa erossa noin pienestä! Itse en olisi vielä jättänyt tuon ikäistä, imeväistä.
6
Oli se sovittu, ja sama toistuu joka ikinen kerta kun jonnekkin menen
No kuulostaa aika paljolta harrastamiselta, varsinkin kun olet aloittanut sen vauva-aikana ja lapsenne on vielä pieni ja elämäntilanne uusi. Kerroit, että vaimosi on myös ollut omilla menoillaan, mutta onko hän kuitenkaan ollut läheskään noin paljon kuin sinä...? (Toivottavasti ei, koska vauva kaipaa ainakin toisen vanhemman jatkuvaa läsnäoloa). Usein vauvan äiti ei jaksa tai halua lähteä kotoa ja kaipaa nimenomaan perheen keskeistä aikaa kotona. Tilanne muuttuu kyllä kun lapset kasvavat, mutta nyt voisi olla parasta tinkiä hieman omista menoista.
Vanhempien pitää saada omaa aikaa ja harrastuksia, mutta ne on suhteutettava lasten ikään ja tarpeisiin ja perhetilanteeseen. Mielestäni ei ole kohtuullista, että äiti on lapsen kanssa kotona, isä töissä, ja isä on lähes joka viikonloppu omassa harrastuksessaan 1/2-2 päivää. Ja en ole pirttihirmu itse, mun mies käy esim. salilla ja juoksemassa väh. 3x viikossa ja kavereitten kanssa ulkona, keikoilla ja elokuvissa ainakin pari kertaa kuussa, mutta meidän kuopus on jo 5v ja pääsen ja jaksan myös itse mennä.
Siis en tosiaan ole viikonloppuja kokonaan pois, tämä oli toinen viikonloppu poissa olo koko vuonna. yleensä lähden aikaisin aamulla ja palaan ennen kello yhtä. käyn viikolla töissä ja olen aina lapsen kanssa töiden jälkeen koko päivän. Eli olen käytännössä kotona 6 päivää viikossa ja siitä yhdestä päivästäkin vähintään puolet lapsen hereillä olo ajasta
Siis ap käy 3-4 krt kk kalassa. Onko ne aina viikonlopun mittaisia ne reissut vai päiväreissuja? Sain käsityksen että päiväreissuja yleensä ja olet puolen päivän aikaan sieltä kotona, onko näin?
jos näin, niin mitä itsekästä tuossa on?! Ja kun annat vielä sitten vaimollesikin sitä omaa aikaa harrastaa.
Ehkä vaimosi pelkää jotain, sitä ettet hyväksy häntä tai että sinulla on joku toinen? Ehkä hänen käytöksensä johtuu siitä, ja ehkä se kaikki juontaa juurensa hänen lapsuudestaan?
Tai onko vaimosi masentunut?
Minä ainakin olen oikein yrittänyt kannustaa miestä harrastuksiin ja nyt on onneksi jonkun verran innostunutkin harrastamaan. Olen nähnyt sen, mitä se tekee ihmiselle kun ei tee ku töitä ja on kotona niin siitä kierteestä kun pääsee eroon on iloinen, että toinen haluaa harrastaa!
Tsemppiä ap, toivottavasti elämänne järjestyy ja olisitte kumpikin tyytyväisiä. :)
T: 23v kohta kahden lapsen mamma.
Kuinka monta kuukaudessa näihin kalareissuihin menee? Onko vaimollasi yhtä paljon vapaa aikaa? Mitään lastenvaatteiden shoppailua ei lasketa vapaa ajaksi.
Reissut ovat pääsääntöisesti päiväreissuja, ja silloinkin tosiaan olen aina puolenpäivän aikaan himassa.
Ja tuskin luulee että olisi joku toinen, tai en häntä hyväksyisi.
vaimo tosiaan pääsee käymään ystävillään sunmuuta, eli harrastukseni ei vaikeuta hänen menemisiään.
Kummallinen itsekäs pirttihirmu. Oletko pystynyt keskustelemaan hänen kanssaan asiasta? Se voisi selventää asiaa kun kumpikin saisi rauhassa kertoa oman mielipiteen ja sen mikä tilanteessa pännii.
T: Kotimamma.
Jos se on tasapuolista, eli vaimolle jää aikaa itselleen myös. Pian pääset kalastamaan lapsen kanssa. Ehkä vaimokin tulee silloin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:22"]
Jos se on tasapuolista, eli vaimolle jää aikaa itselleen myös. Pian pääset kalastamaan lapsen kanssa. Ehkä vaimokin tulee silloin mukaan.
[/quote]
Juurihan tuossa ap kirjoittaa, että on kuutena iltana viikosta lapsen kanssa kotona töiden jälkeen ja on aikaisin kalareissuilta takaisin kotona! Ja että vaimolla on omia harrastuksia. Tulisi hänen vaimonsa täällä käymään hetken niin loppuisi kitinät kun näkisi, että hänellä on melkoisen ihana ja osallistuva mies!
Sehän se tässä mieltä latistaa kun mielestäni olen enemmän mukana lapsen elämässä kun ehkä moni muu mies. En ravaa baareissa, ystäviä näen silloin tällöin mutta en heidänkään kanssa joka ilta notku. Olen mikana muskareissa ja uinneissa, hoidan aamu toimet iltavuoro viikoilla että vaimo saa nukuttua ja ainut paikka missä pääsen lataamaan akkuja on koskella perhovapa kädessä ja siitäkin nousee sota. lapsi herää 7-8 aikaan aamulla ka olen kotona ennen yhtä, mielestäni en käytä liikaa aikaa omien akkujen lataamiseeni.
vaimolle on varmaan raskasta se, että hän hoitaa vauvaa yksin melkein kaikki aamut, koska arkisin olet varmaan töissä, ja viikonlopustakin aina toisen päivän. Mutta toisaalta jokainen kaipaa myös omaa aikaa, ja jos tulet kotiin jo puolilta päivin ja arki-illatkin olet kotona, niin ei se ihan kauhealta kuulosta.
Ehkä tuo koko viikonlopun poissaolo vain sai vaimosi hermostumaan, ehkä hän normaalisti ei suhtaudu harrastukseesi niin ankarasti, joskus sitä vaan väsyy ja sillon tulee valitettua ehkä turhan paljon.
Suosittelen puhumaan vaimon kanssa, sanomaan että ymmärrät että hän on väsynyt ja välillä ärsyyntyy harrastukseesi, mutta että harrastus on sinulle tärkeä ja tasapainottaa elämääsi niin, että jaksat sitten olla kotona paremmantuulinen jne. Ehkä voisit sen yhden aamun, kun olet kotona, hoitaa vauvaa 100 %:sesti ja antaa vaimon nukkua pitkään, ehkä vähän hemmoitellakin, viedä aamupalaa sänkyyn tms. Silloin hänkin kokee olevansa tärkeä, nyt voi olla että hän ajattelee harrastuksen menevän kaiken muun ohi, vaikka niin ei varmaankaan ole.
Oho, käyn siis kalassa 3-4 kertaa kuukaudessa! En viikossa :)