Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löysin kolme turkiskuoriaisen toukkaa tänään kerrostaloyksiöstäni

Vierailija
25.08.2020 |

Vihaan ötököitä kaikista eniten! Ne ovat painajaiseni. Miksi mulle käy näin? Olisi edes yksi ollut, niin en panikoisi näin paljon, mutta kolme 5 tunnin sisään! Hyi saatana! Tarkoittaako tää nyt, että näitä oksetuksia on kunnon invaasio listojen väleissä ym? Vatsassa velloo ajatuskin, en taatusti nuku ensi yönä.

Raidilla suihkin pitkin poikin, mutta löytyi heti kolmas kylppäristä. Tummia/ruskeita joissa vaaleampia raitoja ja pyrstö. Luulin näitä hitaiksi, mutta kyllä ne myllertää suht tarmokkaasti, ei kuitenkaan yhtä nopeasti kuin sokeritoukat.

Onko mitään toivoa, että noita ei näkisi enää? Otin jo isännöitsijään yhteyttä, mutten tiedä suostuuko myrkytykseen. Olen asunut asunnossa vasta 3kk joten en pääse edes muuttamaan heti mihinkään. Ilmeisesti myös hyvin yleinen ongelma Helsingissä.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö ne myös hengarilla olevia vaatteita?

Vierailija
62/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö ne myös henkarilla olevia vaatteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvilla kelpaa hyvin

Vierailija
64/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa ei noin vain vieläkään saunaan

Vierailija
65/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pidä mitään lattialla, älä vaatteita, kirjoja tms., vain matot. Siivoa kerran viikossa, pese vaatteet ja laita nätisti kaappeihin. Mitään ei jätetä lojumaan lattioille. Pyyhi pölyt ja pidä tavarat järjestyksessä. Teippaa listat. Tavallinen läpinäkyvä teippi riittää ja normaali viikkosiivous riittää. Pyyhi pölyt, imuroi, vaihda lakanat kerran viikossa. Pölyt pyyhi useammin jos on extrapölyistä.

Vierailija
66/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina välillä pistän toukkia postiluukusta. t: rakas naapuri

Vierailija
67/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ötökkäkammoinen kirjoitti:

Edellisessä vuokrakämpässä oli paljon turkiskuoriaisia, mutta vuokranantajan mielestä niille ei tarvinnut tehdä mitään. Myrkytin itse Biokillillä ja asettelin punaseetripuun palasia pahimpiin paikkoihin, mutta eipä tuosta myrkyttämisestä ollut paljoa apua. Monet vaatteet oli syötyjä ja heitin paljon vaatteita pois. Päätin muuttaa ja halusin pitää huolta siitä, etteivät ötökät tule seuraavaan asuntoon. Kaikki tekstiilit pesuun ja kannellisiin muovilaatikoihin. 60 asteen pesu niille tekstiileille, jotka kestivät korkean lämpötilan. Villavaatteet pakastin ja muut silitin lopuksi vielä varmuuden vuoksi.

Olen asunut nykyisessä asunnossani jo useamman vuoden ja turkkareita ei ole onneksi enää näkynyt! 

Melkoiset traumat on silti jäänyt eri ötökkäepisodeista vuosien takaa (riisihäröt, turkiskuoriaiset, sokeritoukat..). Nykyisin pidän vieläkin kaikki kuiva-aineet tiiviissä purkeissa, vaatteet laatikoissa

Vaatteita ei kannata laatikoissa pitää ei varsinkaan lattialla olevissa laatikoissa. Vaatteet kannattaa laittaa siististi järjestykseen tavallisiin vaatekaappeihin ja pitää puhtaina, pestä ne. Vaatekaapit kannattaa pyyhkiä ja mahdollisesti teipata sisällä olevat reunat.

Vierailija
68/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain sinnittelet ja pidät oman kämppäsi siistinä. Jos muutat pois, ole todella tarkka ettet kuljeta niitä mukanasi.

Minä noudatin hysteerisesti kaikkia ohjeita, kaiken mukaan ottamani tekstiilin pakastaen tai kuumassa pesten ja vielä uudessa kämpässä kuljetin kaiken todella huolellisesti ja moneen kertaan pakattuna, pakastin tai pesin todella kuumassa kaikki mukaan ottamani tekstiilit vielä uudessa paikassa toiseen kertaan (ison osan heitin roskiin) ennen kuin otin esille ja vielä silloinkin löytyi kuollut toukka pakastettujen vaatteiden seasta.

Imuria ei kannata ottaa mukaan, ei patjaa, ei sohvaa. Muutkin huonekalut kannattaa tarkastaa huolella ja mieluummin jättää pois muuttokuormasta.

Vierailija
69/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina välillä pistän toukkia postiluukusta. t: rakas naapuri

Joo, joku kiero postinjakaja pisti ilmeisesti tahallaan hämähäkin postien välissä tulemaan.

Vierailija
70/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellako voivat lentää jopa ikkunasta sisään? Ihmettelin mistä ötökät tulivat kotiini. Raidilla hoitui ja ahkeralla imuroinnilla ainakin toistaiseksi.

Vierailija
71/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijälle ilmoitus ja koko talo myrkytykseen. Sillä lähtevät. 

Vierailija
72/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne menee sun pimppiin 😏

Ne ryömii sun kikkeliin.

Vierailija
73/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa, löysin neljännen toukan yöllä kylppärin mattoa syömästä. Isännöitsijä oli tänään sitä mieltä, että ei kuulu taloyhtiölle vaan asunnon omistajalle, eli vuokranantajalleni. Että hän voi myrkytyksen tilata jostain yksityiseltä. Joo, varmaan lähteekin tohon ja eihän se auta, että pelkästään mun asunto myrkytetään.

Isännöitsijän mielestä nämä turkiskuoriaiset eivät asu rakenteissa vaan lentävät ikkunasta eli mun kannattaisi vaan pitää ikkunat kiinni ja siivota kaapit. Vttu jee. Olen siisti ihminen, joten siitä ei ole kyse. Olen vissiä varma, että naapureillakin on näitä.

Eikai auta muu kuin hankkia kannelliset muovilaatikot vaatteille ja myrkyttää usein kaikki paikat, kokeilla myös tolun suihkuttelua päivittäin listoihin ja mattoihin. Jos tää helvetti jatkuu niin vuoden päästä kun saan irtisanottua vuokrasopimuksen, lähden helvettiin täältä.

Ap

Isännöitsijä on väärässä. Asuvat rakenteissa ja koko talo pitää myrkyttää kerralla. 

Vierailija
74/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat palaavat hiljalleen asuntoihinsa ja ulkona alkaa olla kylmää ym. Nuo ja muut ilmestyvät taas. Riittää kun yhdessä kämpässä on niin pian voi olla kaikissa.

Miten ne opiskelijat tähän liittyy? Tällöin voisi olettaa että keski-ikäisillä perheellisillä on kotonaan eniten kuoriaisia vai kulkeeko ne opiskelijastatuksen mukana?

Mitä enemmän muuttoliikennettä asunnoissa, sitä herkemmin kuoriaisia kulkeutuu mukana. Opiskelija-asunnoissa on usein enemmän muuttoja kuin työssäkäyvien. 

Vierailija
75/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita isännöitsijälle, mitä pitää tehdä. Me asutaan rivitalon päädyssä. Noin vuosi sitten meille ilmestyi turkiskuoriaisen toukkia. Kutsuin myrkyttäjän, eikä sen jälkeen ole näkynyt mitään, kun kaikki huoneet myrkytettiin.

Miten toi myrkytys toimii, pitääkö itse lähteä evakkoon pidemmäksi aikaa ettei tule hengitettyä noita myrkkyjä? Mihin sitä myrkkyä suihkutetaan? Siis täytyykö esim huonekalut ja patjatkin suihkuttaa?

Kaukki huonekalut pitää siirtää pois seinien vierestä jotta lattialistat saa käytyä kunnolla läpi. Muutama tunti myrkytyksen jälkeen voi jo palata kotiin, ei tarvi yötä olla poissa. Yleensä myrkytys tehdään kahteen kertaan ja jonkin aikaa ei saa luututa lattioita. 

Vierailija
76/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkiskuoriaiset ovat vanhoissa taloissa todella yleisiä. Kannattaa opetella elämään niiden kanssa, kun niitä joka tapauksessa on. Eivät ole maailman vakavin asia ja ongelma. Olen asunut eri puolilla Helsingin kantakaupunkia, ja vähän joka puolella turkiskuoriaisia on ollut. 

Koko talon voi tietysti myrkyttää, mutta eiväthän ne silloinkaan lopullisesti katoa. Osa kuoriaisista selviää myrkytyksestä hengissä talon rakenteissa. Helpompi aina välillä, tarpeen mukaan myrkyttää omassa asunnossa esimerkiksi lattialistat. Eipä niitä kuoriaisia silloin ole kuin satunnaisesti. 

Vierailija
77/77 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajele alapääsi jos satiaiset ovat noin suuriksi kasvaneet