Löysin kolme turkiskuoriaisen toukkaa tänään kerrostaloyksiöstäni
Vihaan ötököitä kaikista eniten! Ne ovat painajaiseni. Miksi mulle käy näin? Olisi edes yksi ollut, niin en panikoisi näin paljon, mutta kolme 5 tunnin sisään! Hyi saatana! Tarkoittaako tää nyt, että näitä oksetuksia on kunnon invaasio listojen väleissä ym? Vatsassa velloo ajatuskin, en taatusti nuku ensi yönä.
Raidilla suihkin pitkin poikin, mutta löytyi heti kolmas kylppäristä. Tummia/ruskeita joissa vaaleampia raitoja ja pyrstö. Luulin näitä hitaiksi, mutta kyllä ne myllertää suht tarmokkaasti, ei kuitenkaan yhtä nopeasti kuin sokeritoukat.
Onko mitään toivoa, että noita ei näkisi enää? Otin jo isännöitsijään yhteyttä, mutten tiedä suostuuko myrkytykseen. Olen asunut asunnossa vasta 3kk joten en pääse edes muuttamaan heti mihinkään. Ilmeisesti myös hyvin yleinen ongelma Helsingissä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko nämä niitä joilla on ruskea juova selän poikki?
Itse kuoriaisella näkyy ruskea juova selässä, mutta kuoriaisia useammin löytyy niiden toukkia / toukkien koteloita. Meillä on näiden lisäksi myös koiperhosia ja olen luovuttanut tuholaisten hävittämisen suhteen. Asutaan 50-luvun talossa, jonka rakenteissa varmasti elää vaikka mitä ja kissojen takia en halua myrkyttää. Vaikka suojaisin kaikki villa- ja silkkivaatteet niin koiperhosten toukille kelpaa myös kissojen karvat. Välillä käytän koiansoja, mutta koiden ja turkiskuoriaisten lopullinen hävittäminen tuntuu mahdottomalta.
Kuinka usein näkyy toukkia? Tuleeko sänkyyn?
Sängyssä ei ole näkynyt, mutta silloin kun asuttiin yksiössä oli runkopatja lattialla ja sitä suojaavassa lakanassa reikiä, ja aina välillä sijauspatjan alta löytyi toukkien koteloita. Yleensä löydän toukkia / toukkien koteloita lattialta tai laatikoissa säilössä olleiden kausivaatteiden seasta. Välillä ihan lipastonlaatikoista. Nyt on välillä näkynyt turkiskuoriaisten toukkia myös kylppärin seinällä.
Jos myrkytystä ei ole, niin luultavasti sottaisemmat naapurit tulee pelastukseksi. Jos sinun luona suihkuttelet tolua, punaseetriöljyä ja joskus raidia ja pidät siistiä, niin eivät viihdy.
Laita kaikki villa- ja luonnonkuituvaatteet pesuun tai saunotat ja sitten tiiviisiin muovilaatikoihin tai vaatepusseihin.
Muut vaatteet peset kaapista. Itse pidän niitäkin laatikoissa, mutta ilman kantta, eli ei suoraan hyllyllä. Onneksi tässä asunnossa on enemmän tankotilaa, kuin hyllyjä.
Pyyhkeet ja lakanat on myös kannellisissa laatikoissa. Vaate- ja liinavaatekaapit on tässä samalla hyvä käydä läpi, ettei ole liikaa tavaraa tiiviisti.
Villavilteistä yms. olisi hyvä luopua. Tai ainakin säilöä nekin tiivisti, jos ei käytä.
Pese myös kaikki esillä olevat tekstiilit ja imuroin sohvaa ja sänkyjä paljon.
Näillä ohjeilla meillä ei kuoriaiset ole viihtyneet, vaan ovat sotkuisempien naapureiden riesana. Minun onneksi olen villalle allerginen, niin eivät olleet syöneet kuin miehen muutamia villasukkia.
Edellinen 23 jatkaa, oli tuo kaiken peseminen aika iso urakka, varsinkin kun ei ollut kuivausrumpua. Sitten puhtaat aina kannelliseen muovilaatikkoon. Ja aina kun jostain laatikosta löytyi kuoriainen, koko laatikko taas pesuun.
Imurin pölypussi tosiaan sai tiuhaan myös vaihtaa.
Mutta nyt yli vuoteen ei ole näkynyt yhtään kuoriaista ja kansia ei enää noissa päivittäin käytettävien vaatteiden laatikoissa pidetä, ainoastaan villa, silkki yms on tiiviissä astiossa. Lakanat ja pyyhkeet oli jo valmiiksi erillisissä kannellisissa laatikoissa.
Paljon meni rahaa kyllä noihin muovikippoihin, mutta ne ovat aika ikuisia...
Kokemusta on, monesta asunnosta. Aivan vihoviimeinen riesa. Myrkytys pitää tehdä ja mielellään muihinkin asuntoihin. Vaatteiden saunotus tai pakastus. Kannattaa kurkata patjojen alle ja sohvatyynyjen alle, myös mattojen. Joskus käynyt niin, että sohva on ollut yllättäen täynnä toukkia tai kämppiksen sänky, kun on ollut tyttöystävällään pari kk. Näitä riitti, kun nuorena asui kimppakämpissä stadin vanhoissa asunnoissa. Jos vielä se ”ihana” lautalattia, niin taatusti oli.
Hyyyyy, sympatiat ja tsemppiä! Itse taistelen keittiökoisan kanssa. Ei ole miellyttävä vieras sekään. Onneksi ei sentään tarvitse pelätä kalliimpien silkki/villavaatteiden puolesta, koisaa kiinnostaa vain ruokatarvikkeet
Ei ne tunnu Raidistakaan piittaavan. Just suihkutin sitä kotona mm. sängyn alle (seinän vieressä) ja muutaman tunnin päästä samassa paikassa vipelsi yksi kuoriaisen toukka.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tunnu Raidistakaan piittaavan. Just suihkutin sitä kotona mm. sängyn alle (seinän vieressä) ja muutaman tunnin päästä samassa paikassa vipelsi yksi kuoriaisen toukka.
Ei se vaikuta heti. Pitää odotella joitakin päiviä. Käy kaikki lattialistat läpi huolellisesti rakoja unohtamatta. Kannattaa myös käydä kaikki alimmat kaapit läpi ja suihkuttaa sinnekin sitä ainetta.
Voit alkaa hyöteisviljelijäksi ja tehdä pitkän pennin tekemällä niistä naposteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyyyyy, sympatiat ja tsemppiä! Itse taistelen keittiökoisan kanssa. Ei ole miellyttävä vieras sekään. Onneksi ei sentään tarvitse pelätä kalliimpien silkki/villavaatteiden puolesta, koisaa kiinnostaa vain ruokatarvikkeet
Hyi. Noista on kokemusta kaupungin vuokrakämpässä, halvalla alueella. Edelleen kymmenen vuotta myöhemmin on KAIKKI kuivatavarat kaapissa läpinäkyvissä lasi- tai muoviastoissa. Ja teipillä parasta ennen ja ohje kiinni. Joka kerta ravistelen purkit ja katson elääkö siellä joku ennen ruuanlaittoa. Aina epäilyttää, jos muilla on vaan pussit suoraan hyllyillä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikuta heti. Pitää odotella joitakin päiviä. Käy kaikki lattialistat läpi huolellisesti rakoja unohtamatta. Kannattaa myös käydä kaikki alimmat kaapit läpi ja suihkuttaa sinnekin sitä ainetta.
Ai jaa. Minä ajattelin, että ne just kauhistuisivat välittömästi siitä myrkkypilvestä, mutta kiitos tiedosta, että näin ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos myrkytystä ei ole, niin luultavasti sottaisemmat naapurit tulee pelastukseksi. Jos sinun luona suihkuttelet tolua, punaseetriöljyä ja joskus raidia ja pidät siistiä, niin eivät viihdy.
Laita kaikki villa- ja luonnonkuituvaatteet pesuun tai saunotat ja sitten tiiviisiin muovilaatikoihin tai vaatepusseihin.
Muut vaatteet peset kaapista. Itse pidän niitäkin laatikoissa, mutta ilman kantta, eli ei suoraan hyllyllä. Onneksi tässä asunnossa on enemmän tankotilaa, kuin hyllyjä.
Pyyhkeet ja lakanat on myös kannellisissa laatikoissa. Vaate- ja liinavaatekaapit on tässä samalla hyvä käydä läpi, ettei ole liikaa tavaraa tiiviisti.
Villavilteistä yms. olisi hyvä luopua. Tai ainakin säilöä nekin tiivisti, jos ei käytä.
Pese myös kaikki esillä olevat tekstiilit ja imuroin sohvaa ja sänkyjä paljon.Näillä ohjeilla meillä ei kuoriaiset ole viihtyneet, vaan ovat sotkuisempien naapureiden riesana. Minun onneksi olen villalle allerginen, niin eivät olleet syöneet kuin miehen muutamia villasukkia.
Kiitos! Tosi hyviä vinkkejä, otan käyttöön. Käyn vaatekaapit lävitse, pesen ja ostan muovilaatikot. Samoin alan suihkuttelemaan tolua enemmän ja ostam Biokilliä. Asun yksin, joten ei onneksi ole lapsia tai lemmikkejä. Huonekasveja tosin on, vaurioituvatkohan jos samassa huoneessa myrkyttää?
Imurin pussia tosiaan täytyykin alkaa vaihtelemaan useammin. Oli aika täysi kun otin tänään ulos imurista toukkien imuroinnin jälkeen.
Koitan olla stressaamatta. Jotenkin helpottaa kun tietää, että muillakin on sama taistelu.
Helsingin aika kanta-alueella asun, mutta en opiskelijakämpässä. Taloyhtiö on aika pieni. Isännöitsijä ihmetteli ettei kuulemma kukaan muu ole ilmoitellut ötököistä. Liekö etteivät kaikkia häiritse tai edes huomaa?
Kyllä niitä on kerrostaloissa vaikka kuinka.
Asun pikkukaupungin -85 rakennetussa opiskelijakämpässä ja sokeritoukat ovat tulleet tutuiksi. Parin viime viikon aikana lattioilta on löytynyt myös toisennäköisiä hengettömiä otuksia. Luulin niitä ensin sokeritoukiksi, mutta niillä ei ollut sellaisia tuntosarvia. Värin perusteella ne voisivat olla pilkkuturkiskuoriaisia tai jotain ihrakuoriaisia, mutta en ole varma. Myrrin permetriini plussaa ne tuntuvat tottelevan kuten sokeritoukatkin, kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Lähti varmaan järkyttyneenä karkuun myrkkyä? Toivotaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko nämä niitä joilla on ruskea juova selän poikki?
Itse kuoriaisella näkyy ruskea juova selässä, mutta kuoriaisia useammin löytyy niiden toukkia / toukkien koteloita. Meillä on näiden lisäksi myös koiperhosia ja olen luovuttanut tuholaisten hävittämisen suhteen. Asutaan 50-luvun talossa, jonka rakenteissa varmasti elää vaikka mitä ja kissojen takia en halua myrkyttää. Vaikka suojaisin kaikki villa- ja silkkivaatteet niin koiperhosten toukille kelpaa myös kissojen karvat. Välillä käytän koiansoja, mutta koiden ja turkiskuoriaisten lopullinen hävittäminen tuntuu mahdottomalta.
Miksei sun kissat syö niitä toukkia?
Jos vaan mahdollista, niin muuta pois. Niistä pirulaisista ei pääse eroon kuin räjämiitillä. Nimim. "Kokemusta on"
Vierailija kirjoitti:
Helsingin aika kanta-alueella asun, mutta en opiskelijakämpässä. Taloyhtiö on aika pieni. Isännöitsijä ihmetteli ettei kuulemma kukaan muu ole ilmoitellut ötököistä. Liekö etteivät kaikkia häiritse tai edes huomaa?
Eiköhän turkiskuoriaisia ole suurimmassa osassa kanta-kaupungin vanhoista taloista. Itse olen asunut eirassa, kampissa ja nyt töölössä, ja kaikissa taloyhtiöissä on ollut sama tilanne. Ei ne kuoriaiset mikään katastrofi ole. Itse suhtaudun niihin samalla tavalla kuin esimerkiksi muurahaisiin - poistan/myrkytän kun satun näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Koitan olla stressaamatta. Jotenkin helpottaa kun tietää, että muillakin on sama taistelu.
Joo, tavallaan "kiva" kuulla, että ei ole ainoa tällaisen ongelman kanssa. Itse olen kohta muuttamassa ja tuntuu pahalta ajatus, että ehkä vien ötököitä mukanani uuteen asuntoon. Siksi olen myrkyttänyt kodissa nyt, mutta en voi täydellä varmuudella siivota jokaista paikkaa niin hyvin, etteikö jokunen ötökkä salamatkustajaksi pääse (toivottavasti ei). Mutta voihan olla, että uudessakin kodissa niitä on jo entuudestaan.
Ne ovat aluksi kuvottavia, mutta niihinkin tottuu. Suojaa vaatteet, edes ne arvokkaimmat, vaikka muovilaatikoihin tai isoihin minigrippusseihin. Jos sinulla on vaatteita kellarissa tai ullakkokomerossa, niitä kuoriaisia on varmasti sielläkin. Turkiskuoriainen ei kestä +60°C , joten pese vaatteet ja petivaatteetkin vähintään tässä asteessa.
Turkiskuoriainen viihtyy siistissäkin asunnossa, joten joskus voi olla tarve myrkyttää itsekin. Biokill on hyvä, jos ei ole pieniä lapsia tai eläimiä huushollissa. Myrkytysaika on noin kaksi viikkoa.
Siivoa silti säännöllisesti myös hankalimmat raot, imuroi listat, vaatekaapin/laatikon pohjat. Vaihda imurin pölypussi säännöllisesti ja usein, kuoriaiset tai toukat eivät mene miksikään imusta.
Jos tilanne menee oikeasti pahaksi, niin sitten taloyhtiöön yhteys. Tosin jos asut Helsingin kantakaupungissa, niin vastauksena saattaa tulla olankohautuksia. Itse jouduin muuttamaan pois Töölöstä osin tämän ongelman takia, koska taloyhtiötä ei kiinnostanut "vain" turkiskuoriaiset.