Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuet riistoa merkkivaatteilla?

Vierailija
12.09.2013 |

Siinäpä se kysymys. Monet merkkiveaatteiden, laukkujen tms valmistajat syyllistyvät riistoon, oli kyse luonnonvaroista tai lapsityövoiman käytöstä. Onko se todella sen arvoista, että saa jonkun materiaalin jossa lukee joku sana, että on osallistunut rikolliseen toimintaan? Miten oikeutat sen itsellesi? Onko sinulla lapsia? Jos on, niin luulisi sen edes olevan motivaationa sille ettei halua tukea lapsityövoimaa.

Onko sinun itsetuntosi niin heikoilla kantimilla että yrität saada hyvää oloa jollain materiaalilla?

Ja turha mitään kateuskorttia vetää. Itse olen vauraasta suvusta ja siksi ehkä juuri ärsyttääkin rahalla mälläily kun sitä seurannut läheltä. Oksettaa katsoa miten mm siskoni lentää Milanoon ostelemaan 3000 euron käsilaukkuja, kun toiset kirjaimellisesti, ensin kärsittyään kivuliaasti, kuolee nälkään ja puhtaan juomaveden puutteeseen. Ja vanhemmille tärkeää on, että on aina uusin audi-malli ajossa.

Olen 27- vuotias, ja elämäni aikana vähintään lahjoittanut 15 000 euroa hyväntekeväisyyteen eri kohteisiin, ympäristöasioihin, sekä ihmisoikeuksien parantamiseen.

Ulkonäöstäni ei voi päätellä suvustani mitään. En suostu käyttämään merkkivaatteita. Tulee olo, että ne herjaa ja laskee älykkyyttäni, voin todistaa olevani "jokin" suullisella ulosannillani, en sillä mihin olen verhoutunut. Toki vaatteeni ovat siistit, hankin mm täältä vaatteita kirpputorien ja huudon&torin lisäksi http://www.karma.fi/cat/

Lopuksi vielä kysyisin miten käsität sanan solidaarisuus?

Ja jos joku heittää nyt "on ne halpamerkitkin, h&m, riistoa" niin voi perustella myös miksi niitä myös kuluttaa. Ihan varmasti vaatekaapistasi löytyy henkkamaukkaakin.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä merkkivaateliikkeessä ja ostan sieltä lähes kaikki vaatteeni. Saan tietysti hyvän henkilökunta-alennuksen. Kun olen oppinut käyttämään laadukkaita, hyvin istuvia vaatteita, jotka sopivat tyyliini sekä yhteen muiden vaatteideni kanssa, en enää pysty ostamaan esim. Lindexiltä, jota ennen käytin. Siellä kun nykyään sovittelee, tuntuu vaatteet ihan "kieroilta" ja lötköiltä. Tästä syystä minä ostan merkkivaatteita.

Vierailija
82/91 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei todellakaan kiinnosta mikään lapsityövoima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa vaatteissa on joku merkki. Pyrin ostamaan keskihintaisia vaatteita harkitusti tarpeeseen. Riistoa on joka tapauksessa ostin tai jätin ostamatta. Koen kyllä nykyään, että on melko mahdotonta omilla pienillä valinnoillaan vaikuttaa paljon mihinkään.

En hyväksy rikkaiden ökyelämää, mielestäni heidän pitäisi kantaa suurempi vastuu maailman hyvinvoinnista kun heillä kerran olisi rahaa millä auttaa hätää kärsiviä sen sijaan kuin ostella ylihinnoiteltuja laukkuja vaikka.

Vierailija
84/91 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 15:12"]Veikkaan että ylle kirjoittaneet pörssinerot eivät edes tunnistaisi minun merkkilaukkuani merkkilaukuksi. Mutta ei sillä väliä. [/quote]

Niin. Itsehän sen omallatunnollasi (mikäli sellaista kuuntelet) tiedät mitä riisto paskaa mukanasi kiikutat.

[/quote]

No kerrohan, mitä omasta vaatekaapistasi löytyy, niin katsotaan tuota riisto-asiaa sitten.

85

Vierailija
85/91 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 15:12"]Veikkaan että ylle kirjoittaneet pörssinerot eivät edes tunnistaisi minun merkkilaukkuani merkkilaukuksi. Mutta ei sillä väliä. [/quote]

Niin. Itsehän sen omallatunnollasi (mikäli sellaista kuuntelet) tiedät mitä riisto paskaa mukanasi kiikutat.

[/quote]

No kerrohan, mitä omasta vaatekaapistasi löytyy, niin katsotaan tuota riisto-asiaa sitten.

85

[/quote]

Vai keksitkö sittenkin yhtäkkiä parempaa tekemistä kuin meidän vastuullisten kuluttajien haukkuminen vailla perusteita? No hyvä.

85

Vierailija
86/91 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
87/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on runsaasti nuoruuden intoa ja aikaa keskittyä noihin riisto-ja solidaarisuusajatuksiin. Minulla, 41v työssäkäyvällä kolmen lapsen äidillä aika ja into kuluvat siinä määrim arjen pyöritykseen, etten tosiaan joka teepaidan ja hammastanhan taustoja voi selvittää. Lisäksi ei ole varaa valita aina sitä kaikin puolin parasta fair trade-tuotetta.Eli ostetaan sen verran kun tarvitaan, ja sen verran ekoa kuin on varaa, ei enempää. Se riittäköön. Se ei tarkoita että tukisin  valinnoillani riistoa, vaan sitä, ettei näin monimutkaisessa maailmassa ole mahdollista elää täydellisesti. Solidaarisuis näkyy arjessa asenteena kamssaihmisiä kohtaan. Että tuetaan tukea tarvitsevia ja pidetään yhtä.

Vierailija
88/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 08:46"]

Käytetyt vaatteet eivät ole vastaus, sillä niitä ei riitä kaikille, jos kaikki lopettavat uusien vaatteiden hankkimisen. Joku ostaa ne ensin kaupasta ennen kuin muut voivat ostaa ne kirppiksiltä.

[/quote]

Itse asiassa nykyään maailmassa on vaatteita niin paljon, että kaikki ihmiset voisi pukea moneksi vuodeksi. Uskomatonta mutta totta.

Tärkeintä olisi saada se olemassa oleva vaateaines hyötykäyttöön, vaikkei niitä vaatteita sellaisenaan käytettäisikään enää.

[/quote]

Ei ihan pidä paikkansa tämäkään, sillä suurin osa maailmassa olevasta ylijäämävaatemäärästä on nimenomaan vain jätteeksi kelpaavaa. Huonolaatuista, loppuun käytettyä lumppua ei kukaan halua päälleen, ja sen takia se onkin jätettä. Väittämäsi pitää sikäli paikkansa, että vaatteita kyllä riittää, mutta ei päälle kelpaavaa.

Ja taas joku ehdottelee, että vähän käytettyä merkkivaatetta pitäisi suosia. Vaan mistäpä niitä riittäisi kaikille? Työssäkäyvän perheenäidin näkökulmasta tiedän, että alle kouluikäisille vielä löytyy, mutta ei sen vanhemmille lapsille eikä työn vaatimusten mukaan pukeutuville vanhemmille.

Vierailija
89/91 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 00:19"]

Täytyy sanoa, että automaattisesti kun näen akan heiluttelevan "merkki"laukkuaan, laskee se hänen osakkeitaan.

Idiotismin merkki :/

[/quote]

Komppi tälle!

Vierailija
90/91 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 00:23"]

En osta. Aika paljon hankin kierrätettynä.

Kaikki on vaan hyväksikäyttöä toisten kustannuksella.

Toivottavasti kaikki romahtaa.

[/quote]

Kaikki tulee romahtamaan. Sivilisaation loppu häämöttää edessämme.

Ah ihanat ahneet typerät ihmiset.

Vierailija
91/91 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ylle kirjoittaneet pörssinerot eivät edes tunnistaisi minun merkkilaukkuani merkkilaukuksi. Mutta ei sillä väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi