Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuet riistoa merkkivaatteilla?

Vierailija
12.09.2013 |

Siinäpä se kysymys. Monet merkkiveaatteiden, laukkujen tms valmistajat syyllistyvät riistoon, oli kyse luonnonvaroista tai lapsityövoiman käytöstä. Onko se todella sen arvoista, että saa jonkun materiaalin jossa lukee joku sana, että on osallistunut rikolliseen toimintaan? Miten oikeutat sen itsellesi? Onko sinulla lapsia? Jos on, niin luulisi sen edes olevan motivaationa sille ettei halua tukea lapsityövoimaa.

Onko sinun itsetuntosi niin heikoilla kantimilla että yrität saada hyvää oloa jollain materiaalilla?

Ja turha mitään kateuskorttia vetää. Itse olen vauraasta suvusta ja siksi ehkä juuri ärsyttääkin rahalla mälläily kun sitä seurannut läheltä. Oksettaa katsoa miten mm siskoni lentää Milanoon ostelemaan 3000 euron käsilaukkuja, kun toiset kirjaimellisesti, ensin kärsittyään kivuliaasti, kuolee nälkään ja puhtaan juomaveden puutteeseen. Ja vanhemmille tärkeää on, että on aina uusin audi-malli ajossa.

Olen 27- vuotias, ja elämäni aikana vähintään lahjoittanut 15 000 euroa hyväntekeväisyyteen eri kohteisiin, ympäristöasioihin, sekä ihmisoikeuksien parantamiseen.

Ulkonäöstäni ei voi päätellä suvustani mitään. En suostu käyttämään merkkivaatteita. Tulee olo, että ne herjaa ja laskee älykkyyttäni, voin todistaa olevani "jokin" suullisella ulosannillani, en sillä mihin olen verhoutunut. Toki vaatteeni ovat siistit, hankin mm täältä vaatteita kirpputorien ja huudon&torin lisäksi http://www.karma.fi/cat/

Lopuksi vielä kysyisin miten käsität sanan solidaarisuus?

Ja jos joku heittää nyt "on ne halpamerkitkin, h&m, riistoa" niin voi perustella myös miksi niitä myös kuluttaa. Ihan varmasti vaatekaapistasi löytyy henkkamaukkaakin.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 01:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 00:28"]

Eli onko näin että ei saa kuluttaa kuin vain ja ainoastaan Suomessa valmistettuihin tuotteisiin? En tietenkään halua tukea lapsityövoimaa sillä mielestäni rikollista toimintaa ei pidä sallia, vaikka vaihtoehtona voisi joillekin väliaikaisesti olla jotain pahempaakin. Miten se 3000€ laukun ostaminen tappaa jonkun? Teettävätkö siis mielestäsi kaikki ulkomaalaiset yritykset tuotteensa hikipajoissa joiden palkoilla nääntyy nälkään? Mielestäni kuluttajan on voitava luottaa että tuotteet valmistettaisiin eettisesti (vaikka näinhän ei suurimmissa määrin ole) ja on liikaa vaadittu että jokaikisestä ostoksesta jonka kaupasta raahaa pitäisi syynätä valmistajan taustat, tuotteen raaka-aineen taustat yms. Sillä esim. käsishampoita sun muita testataan eläimillä jne.

Pitäisikö pukeutua johonkin karmeisiin kotimaisiin rytkyihin sitten aina, ettei vahingossakaan tue jotain rikollista josta yritys on vastuussa, ei kuluttaja? Kuluttaja ei tiedä, eikä siten syyllisty mihinkään vaan yritys joka salaa taustat ja tekee rikoksen, on se syypää.

Moni maa voisi laittaa pakotteita tuonnille että työolot ja ympäristöasiat pitää olla kunnossa jotta tuotteita ostetaan, sillä halpatuotanto on mahdollista vain riistämällä työntekijöitä ja tuhoamalla ympäristöä ja siten viemällä työpaikat Euroopasta muualle. Jos moni maa asettaisi tuonnille ehtoja ja vaatimuksia, alkaisivat työolot paranemaan ja kilpailua syntyisi Eurooppaankin. Ehkä.

Ja miksi oletat että ihmisellä on huono itsetunto jos ostaa materiaa? Oletko myös itse selvittänyt jokaisen second handina hankkimasi vaatteen taustat ja niiden materiaalin taustat? Hienoa jos olet, ehkäpä silti vähempikin moralisointi ja itsensä jalustalle nostaminen riittäisi.

[/quote]

Mahtava puheenvuoro! Ensin hirveä litania argumenttejä, joiden mukaan syy on kaikissa muissa paitsi minussa itsessäni. Lopuksi väitetään (täysin ilman perusteita, asiasta yhtään tietämättä), että ap on yhtä paska kuin muutkin. Upeaa. 

Mahtava puheenvuoro! Ensin hirveä litania argumenttejä, joiden mukaan syy on kaikissa muissa paitsi minussa itsessäni. Lopuksi väitetään (täysin ilman perusteita, asiasta yhtään tietämättä), että ap on yhtä paska kuin muutkin. Upeaa. 

[/quote]

Unohdin tästä tuon pitkän tekstin tiivistelmän: olisi hyvä, jos asiat olisivat hyvin kaikilla, mutta olen laiska ja minua kiinnostaa lähinnä oma perseeni, joten en jaksa ottaa asioista selvää. Hienon loppukappaleen tehtävä on hämätä kaikki luulemaan, että olen kuitenkin pohjimmiltani fiksumpi kuin ap ja vähintään yhtä hyvä ihminen. 

Tosin kaikki tämä laiskuus, oman perseen ajattelu yms. pätee aivan yhtä hyvin minuun itseeni kuin tuon vuodatuksen kirjoittajaan. Minä vain häpeän itseäni sen verran, etten kehtaa tuollaisella vuodatuksella osoittaa olevani laiskuuden ja itsekeskeisyyden lisäksi vielä typeräkin.

[/quote]

Aha, aloittaja taitaa olla pahalla päällä;) En ole sanonut että "hän" on paska kuten kauniisti ilmaisit:D Mistä sinä tiedät kuinka laiska olen ja paljonko ajattelen omaa persettäni? Sinun kirjoituksesi oli sitten viisaudessaan toisia haukkuen aivan omaa luokkaansa? Mistäs sinä tiedät kuinka hyvä ihminen olen ja olenko fiksumpi kuin ap;) Kolahtiko noin kovasti, en tiennytkään ettei ap:n hankkimien second hand vaatteiden alkuperää ja taustaa saa kysyä kun hän itse on kovasti tuomitsemassa kaikki muut, eikä viisaudessaan kerro mikä sitten on sitä sallittua kuluttamista hänen mielestään? 

Ja kyllä, olen varmasti mielestäsi aivan paska ihminen kun en jokaikisen ostamani hammastahnan, jugurtin, suklaapatukan, neuleen tms. yrityksen tuottajia jaksa jatkuvasti selvittää saatika jokaikisen raaka-aineen alkuperää. Ja kyllä mielestäni jos yritys tekee rikoksen, on siitä vastuussa yritys. Ei kuluttaja mikäli kuluttaja ei voi saada/eikä tälle kerrota tietoa yrityksen tekemistä rikoksista. Nyt voit sitten tuomita sieltä valtaistuimeltasi kaikki kaltaiseni kuumimpaan helvettiin:D

Ps. muista rauhoittavat, tuollainen tuohtuminen ei ole aivan normaalia, hienoa että sentään ymmärrät hävetä itseäsi ja kannattaisi opetella myös tuon typeryytesi kohdalla myöskin.

[/quote]

Aha, aloittaja tuli nyt vasta vilkasemaan miten keskustelu aiheesta edistyy jos edistyy.

Hyvä, että on herättänyt keskustelua.

En huomannut, että kukaan olisi vastannut siihen miten käsittää sanan solidaarisuus..?

Laitoin linkin aiemmin tuonne karma shopin sivuille josta tulee joskus jotain ostettua. Eli en ole siis sitä mieltä, että pitäisi vain kuluttaa Suomessa valmistettuja tuotteita.

Ap

Vierailija
62/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap:n mielestä kaikki ovat laiskoja oman perseen ajattelijoita kun he eivät ole yhtä hienoja ihmisiä kuin ap, joka sentään lahjoittaa hyväntekeväisyyteen (poiketen muista tietenkin) ja joka ei mälläile rahoilla (kuten kaikki muut paitsi hän tekevät). Ap suuttuu ja heilauttaa taikasauvaansa jolla yrittää lennättää kaikki kuuhun jotka kehtaavat ostaa jotain merkkiä. Ap ei ymmärrä että kaikki merkkiyritykset eivät riistä työntekijöitään vaan tekevät laadukasta käsityötä ilman riistoa. Ap on niin tasapainossa itsensä kanssa, että häntä oksettaa kun toiset (kuten siskonsa) kehtaavat ostaa itse tienaamillaan rahoillaan omaksi ilokseen jotakin. Ap on varma, että kaikkien muiden kaapeista löytyy henkkamaukkaa toisin kuin häneltä itseltään tietenkin. Ap:n on kova tarve yrittää ylentää itsensä ja alentamalla muita. Hassu tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäänsä pyrin kuluttamaan niin vähän kun mahdollista. Ruokaan tietysti menee rahaa, ja kun ostan luomuna kaiken niin uppoaa entistä enemmän. Tuo luomun hinta suomessa on ikävä, ja käsitän ettei siihen kaikilla ole varaa.

Olin vaihdossa Tukholman yliopistossa ja totuin ruokaostoksilla, että Ruotsissa luomu on samanhintaista kun ei luomu vaihtoehto.

17 kirjoittajalle: Olen samaa mieltä kanssasi, että lainsäädäntö täytyy ehdottomasti saada sen mukaiseksi, ettei tuhota omaa elinympäristöämme, saatika kaiken maailman kemikaaleilla ja myrkyillä vahingoiteta omaa perimäämme. Siihen saakka kunnes nämä lait toteutuu, tulisi jokaisen kuunnella omaa moraaliaan, järjen ääntään, joka toivottavasti laittaa yksilön toimimaan oikein, yhteisen hyvän puolesta, ja unohtamaan materiaalin himon.

Päättäjille kannattaa ehdottomasti laittaa sähköpostia ja vaatia heitä toimimaan asian eteen.

Ruotsissa mm hammastahnat jotka sisältävät triklosaania (vakava ympäristömyrkky) on laissa kielletty, kun Suomessa niitä myydään joka siwassa ja prismassa.

En sinällään pidä ihmistä pahana joka kuluttaa merkkivaatteita tms. Käsitän, että ympäristön paine on valtava, ja nykyisen kaltainen yhteiskunta kannustaa kuluttamaan juuri näitä kovin mainostettuja tuotteita; "Osta tämä kaunis kiiltelevä kello niin takaan, että saat mielenrauhan ja onnen"- mainokset suorastaan huokuu. Ja käsitän, että tässä länsimaisessa rahan materian palvonta hässäkässä voi jokainen kadottaa oman sisäisen äänensä, oikeuden tajunsa.

Ap

Vierailija
64/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 01:57"]

Niin ap:n mielestä kaikki ovat laiskoja oman perseen ajattelijoita kun he eivät ole yhtä hienoja ihmisiä kuin ap, joka sentään lahjoittaa hyväntekeväisyyteen (poiketen muista tietenkin) ja joka ei mälläile rahoilla (kuten kaikki muut paitsi hän tekevät). Ap suuttuu ja heilauttaa taikasauvaansa jolla yrittää lennättää kaikki kuuhun jotka kehtaavat ostaa jotain merkkiä. Ap ei ymmärrä että kaikki merkkiyritykset eivät riistä työntekijöitään vaan tekevät laadukasta käsityötä ilman riistoa. Ap on niin tasapainossa itsensä kanssa, että häntä oksettaa kun toiset (kuten siskonsa) kehtaavat ostaa itse tienaamillaan rahoillaan omaksi ilokseen jotakin. Ap on varma, että kaikkien muiden kaapeista löytyy henkkamaukkaa toisin kuin häneltä itseltään tietenkin. Ap:n on kova tarve yrittää ylentää itsensä ja alentamalla muita. Hassu tyyppi.

[/quote]

En omaa taikasauvaa, ja jos omaisin niin taikoisin kaikki ihmiset talkoisiin yhteisen hyvän vuoksi. Jos siitä saisikin jo niin hyvän olon, pysyvämmän ja vielä paremman hyvän olon, että ei tarvitsisi enää materialla sitä yrittää hankkia.

Ikävää jos koet, että aloitukseni alentaa sinua. Tarkoitukseni on peräänkuuluttaa tärkeämpiä arvoja elämässä kun materiaali, jonka takia mm eletään nyt ns lainalla täällä maapallolla. Nämä eivät ole uutisia joita kukaan meistä haluaisi kuulla.

Ap

Vierailija
65/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle Uutiset

Tiede

WWF: Maapallon luonnonvarat loppuvat tiistaina – ylikulutuspäivä
koitti taas hieman aiemmin

Maapallo elää keskiviikosta lähtien velaksi. Maailman ylikulutuspäivä
on aikaistunut neljässä vuodessa reilulla kuukaudella.

Maapallon uusiutuvat luonnonvarat on kulutettu tältä vuodelta loppuun
20. elokuuta. Ylikulutuspäivä on aikaistunut nopeasti, sillä
1970-luvun alkupuolella kulutus ylitti ensimmäistä kertaa maapallon
kyvyn tuottaa luonnonvaroja ja käsitellä päästöjä.

Vielä vuonna 2009 ylikulutuspäivä koitti syyskuun lopussa, nyt
luonnonvarat loppuvat jo elokuussa.

Tällä hetkellä ihmiset tarvitsevat 1,5 maapalloa tyydyttämään
vuosittaiset tarpeensa. Ylikulutuksen seurauksista kärsivät
erityisesti köyhimmät ihmiset eteläisellä pallonpuoliskolla.

- Suomalaiset voivat vaikuttaa hiilijalanjälkeensä todella paljon
asumis-, liikkumis- ja ruokavalinnoillaan, WWF:n pääsihteeri Liisa
Rohweder sanoi.

Rohwederin mukaan tehokkaita keinoja pienentää hiilijalanjälkeä on
esimerkiksi ikkunoiden tiivistäminen ja asuintilojen lämpötilan
laskeminen, naudanlihan syönnin puolittaminen ja pyöräily autolla
ajamisen sijasta. Hiilijalanjälki ilmoitetaan massana kun taas
ekologinen jalanjälki ilmoitetaan pinta-alana.

Ylikulutuspäivä on Global Footprint Network -tutkimuslaitoksen
julkaisema ekologisen jalanjäljen laskelmiin perustuva globaali
ajankohta.

Ylikulutuspäivä kertoo, milloin ihmiset ovat kuluttaneet maapallon
kyseisen vuoden uusiutuvien luonnonvarojen tuotannon ja fossiilisten
polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöjen käsittelykyvyn.

http://yle.fi/uutiset/wwf_maapallon_luonnonvarat_loppuvat_tiistaina__ylikulutuspaiva_koitti_taas_hieman_aiemmin/6785069

Vierailija
66/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 01:57"]

[/quote]

Oho! XD

Joku veti herneet nenuun aloittajan kirjotuksesta! Taitaa tämän kirjoittaja elää kulutus hysteriaa. Olen pitkälti samaa ap.n kanssa näistä asioista ja pyrin olemaan eettinen kuluttaja. tai siis pienentämään kulutusta, ja sitten kun täytyy jotain ostaa niin miettiä mistä hankkii. Kirppixiltä ja huudosta ostelen usein. Reilua kauppaa ja luomua ruuassa aina kun mahdollista

Vierailija
67/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä olisi siis se paras tapa elää ja olla kuluttamatta liikaa...eiköhän se olisi vain päättää päivänsä. Tässä elämässä kun on 100% kuolleisuus anyway. 

Vierailija
68/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan vaatteita vain tarpeeseen. Mieluummin ostan laadukkaampaa jos voin mutta aina ei mikään merkki sitäkään takaa, joten ostan mitä sattuu. En koe riistäväni ketään koska en haaskaa vaatteita enkä tuhlaa.

Vierailija
69/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimenomaan ainakin ranskalaiset luksusmerkit teetetään heidän omissa ranskalaispajoissa, sellaisten käsityöläisten toimesta joilla on ennestään pitkä ura alalla, eli siellä ei todellakaan harrasteta mitään pikaompelua. Siksi esimerkiksi yhden merkkilaukun valmistus kestää viikosta kolmeen kuukauteen. Toki sellainen maksaakin.

Lapsityövoimaa käytetään PIRAATTIKOPIOTUOTTEIDEN valmistuksessa, mutta nehän ovat laittomia muutenkin ja ostamalla piraatteja tuet myös lapsityövoiman ylläpidon lisäksi maailmanlaajuisia huumeliikennettä ja orjakauppaa (prostituoidut).

Vierailija
70/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 01:39"]

Aha, aloittaja taitaa olla pahalla päällä;) En ole sanonut että "hän" on paska kuten kauniisti ilmaisit:D Mistä sinä tiedät kuinka laiska olen ja paljonko ajattelen omaa persettäni? Sinun kirjoituksesi oli sitten viisaudessaan toisia haukkuen aivan omaa luokkaansa? Mistäs sinä tiedät kuinka hyvä ihminen olen ja olenko fiksumpi kuin ap;) Kolahtiko noin kovasti, en tiennytkään ettei ap:n hankkimien second hand vaatteiden alkuperää ja taustaa saa kysyä kun hän itse on kovasti tuomitsemassa kaikki muut, eikä viisaudessaan kerro mikä sitten on sitä sallittua kuluttamista hänen mielestään? 

Ja kyllä, olen varmasti mielestäsi aivan paska ihminen kun en jokaikisen ostamani hammastahnan, jugurtin, suklaapatukan, neuleen tms. yrityksen tuottajia jaksa jatkuvasti selvittää saatika jokaikisen raaka-aineen alkuperää. Ja kyllä mielestäni jos yritys tekee rikoksen, on siitä vastuussa yritys. Ei kuluttaja mikäli kuluttaja ei voi saada/eikä tälle kerrota tietoa yrityksen tekemistä rikoksista. Nyt voit sitten tuomita sieltä valtaistuimeltasi kaikki kaltaiseni kuumimpaan helvettiin:D

Ps. muista rauhoittavat, tuollainen tuohtuminen ei ole aivan normaalia, hienoa että sentään ymmärrät hävetä itseäsi ja kannattaisi opetella myös tuon typeryytesi kohdalla myöskin.

[/quote]

Vaihe 2: jos joku huomaa paskan argumentaation, väitä häntä aloittajaksi. Kukaan muuhan ei voi olla kanssasi eri mieltä. Eiköhän tämä ollut tässä.

Voin tosin vastata siihen ulinaan, että yrityksen pitäisi mielestäsi olla vastuussa. Hyvä mielipide. Se vain ei toteudu, koska niillä riistetyillä ei ole rahaa, joten eivät voi valittaa. Suuryritys voi voidella sopivat poliitikot, jolloin asioihin ei puututa koskaan. Ainoa vaihtoehto on, että kuluttaja puuttuisi. Kyllähän esimerkiksi pahoinpitelyissäkin pahoinpitelijä on vastuussa tekemisistään, mutta harvemmin pahoinpitelijä menee itse ilmoittamaan teoista viranomaisille. 

Vierailija
71/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaatteita ja minkä merkkisiä vaatteita tulisi sitten ap:n mielestä ostaa?

Käytetyt vaatteet eivät ole vastaus, sillä niitä ei riitä kaikille, jos kaikki lopettavat uusien vaatteiden hankkimisen. Joku ostaa ne ensin kaupasta ennen kuin muut voivat ostaa ne kirppiksiltä.

Tuskin halpavaatteet ovat vastaus tähän. Niiden valmistuksessa vasta riistetäänkin, käytetään lapsityövoimaa jne. Onneksi yritykset ovat osin jo heränneet ja monet ovat muuttaneet suuntaansa jo ihan oman edun mukaisesti.

Alasti emme voi tässä ilmastossa olla, monella työ edellyttää tietynlaista pukueutumista ja monelle pukeutumien on yksi itseilmaisun muot ja tapa näyttää kuuluvansa tiettyyn viiteryhmään. Eikä onneksi kaikilla ole samanlaista makuakaan. Jo ammoisista ajoista lähtien ihmiset ovat koristautuneet, niin miehet kuin naiset.

Vierailija
72/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa mieluiten käytettyjä, hyvin siistinä pidettyjä merkkivaatteita ja -asusteita, se on kaikista ekologisinta tänä päivänä :)

Vierailija
73/91 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 08:46"]

Käytetyt vaatteet eivät ole vastaus, sillä niitä ei riitä kaikille, jos kaikki lopettavat uusien vaatteiden hankkimisen. Joku ostaa ne ensin kaupasta ennen kuin muut voivat ostaa ne kirppiksiltä.

[/quote]

Itse asiassa nykyään maailmassa on vaatteita niin paljon, että kaikki ihmiset voisi pukea moneksi vuodeksi. Uskomatonta mutta totta.

Tärkeintä olisi saada se olemassa oleva vaateaines hyötykäyttöön, vaikkei niitä vaatteita sellaisenaan käytettäisikään enää.

Vierailija
74/91 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:37"]

Ap:lla on runsaasti nuoruuden intoa ja aikaa keskittyä noihin riisto-ja solidaarisuusajatuksiin. Minulla, 41v työssäkäyvällä kolmen lapsen äidillä aika ja into kuluvat siinä määrim arjen pyöritykseen, etten tosiaan joka teepaidan ja hammastanhan taustoja voi selvittää. Lisäksi ei ole varaa valita aina sitä kaikin puolin parasta fair trade-tuotetta.Eli ostetaan sen verran kun tarvitaan, ja sen verran ekoa kuin on varaa, ei enempää. Se riittäköön. Se ei tarkoita että tukisin  valinnoillani riistoa, vaan sitä, ettei näin monimutkaisessa maailmassa ole mahdollista elää täydellisesti. Solidaarisuis näkyy arjessa asenteena kamssaihmisiä kohtaan. Että tuetaan tukea tarvitsevia ja pidetään yhtä.

[/quote]

Mistä lähtien solidaarisuus sekä luonnonvarojen riistäminen on kuulunut vain "nuoruuden intoa puhkuville" ??!!!! Eikö näiden asioiden korjaaminen pitäisi olla meidän kaikkien yhteinen päämäärä jo ihan sinun ja minun lastenkin tulevaisuuden vuoksi.

Vierailija
75/91 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 00:28"]

Ja miksi oletat että ihmisellä on huono itsetunto jos ostaa materiaa? Oletko myös itse selvittänyt jokaisen second handina hankkimasi vaatteen taustat ja niiden materiaalin taustat? Hienoa jos olet, ehkäpä silti vähempikin moralisointi ja itsensä jalustalle nostaminen riittäisi.

[/quote]

Second hand-tuotteiden taustoilla ei ole merkitystä. Kirppis/secondhand-vaatteiden ostaminen on joka tapauksessa eettistä, sillä siinä tukee kierrätystä eikä mitään riistofirmaa. Toisin sanoen siis jos ostan h&m:n rievun kirppikseltä, raha ei mene h&m:lle.

Vierailija
76/91 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että automaattisesti kun näen akan heiluttelevan "merkki"laukkuaan, laskee se hänen osakkeitaan.

Idiotismin merkki :/

Vierailija
77/91 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta. Aika paljon hankin kierrätettynä.

Kaikki on vaan hyväksikäyttöä toisten kustannuksella.

Toivottavasti kaikki romahtaa.

Vierailija
78/91 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaapa sitten mitkä vaihtoehdot ovat ihan varmasti eettisesti oikein? Siis ihan varmasti... Ainahan kaikkea voi väittää

Vierailija
79/91 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaapa sitten mitkä vaihtoehdot ovat ihan varmasti eettisesti oikein? Siis ihan varmasti... Ainahan kaikkea voi väittää

Vierailija
80/91 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laadukkaan merkkituotteen ostaminen on poikkeuksetta eettisempää kuin halvan rievun ostaminen, vaikka mitä sanoisitte. Sittenkin, vaikka ne tehtäisiin samassa tehtaassa (mikä EI useimmiten pidä paikkaansa, koska suurin osa tehtaista ei yksinkertaisesti kykene tuottamaan luksuslaatua). Miksi näin?

Siksi, että jos ostan yhden luksustuotteen, minulla ei ole tarvetta ostaa sen lisäksi 20 muuta tuotetta samaan käyttötarkoitukseen, koska se yksi kestää vuosia tai vuosikymmeniä. Eikä sellaisia ole toki varaakaan ostella viikoittain tai kuukausittain. Jos en koskaan ostaisi muuta kuin luksusta, tekisin erittäin suuren palveluksen maapallolle. En heittäisi enää yhtään vaatteita/asusteita menemään, koska arvostaisin niitä aivan liikaa - olisinhan maksanut niistä itseni kipeäksi. Harkitsisin myös jokaista ostosta tarkasti samasta syystä.

Te luksustuotteiden haukkujat: vilkaiskaapa vaatekaappiinne. Löytyykö sieltä yhtäkään vaatetta, jota ei ole teetetty lapsityövoimalla? Todennäköisesti ei, ellette ole itse ommelleet niitä. Menkää sitten itseenne ja tunnustakaa itsellenne se oikea syy siihen, että ette osta kalliita vaatteita: haluatte ostella uutta usein. Saatte nautintoa tuotteiden valitsemisesta, ostamisesta ja kotiin tuomisesta. Mutta huomatkaa, että tuollainen nautinto on lyhytaikaista ja jo seuraavalla viikolla pitäisi ostella taas lisää, jos sellaisesta yrittää saada sisältöä elämäänsä.

Itse saan kestävää nautintoa siitä, että vaatekaapissani on muutamia erittäin laadukkaita, kauniita, istuvia ja minulle sopivia vaatteita, jollaisia ei tule kadulla vastaan. Kaapissa on paljon myös tyhjää tilaa, mutta löydän sieltä aina hetkessä kivaa päällepantavaa. Minun ei tarvitse ostaa uutta vaatetta usein, koska nautin edelleen myös mm. takista, jotka olen ostanut 10 vuotta sitten. Kulutan siis kappalemääräisesti erittäin vähän ja harvoin, mutta rahallisesti varmaan saman verran kuin te muutkin, eli maksan yksittäisestä tuotteesta paljon enemmän kuin te.

Miettikääpä, kumpi meistä nyt oikeastaan toimii epäeettisesti ja enemmän tukee kulutuskäyttäytymisellään riistoa. Tarkoitukseni ei ole moralisoida omistani poikkeavia valintoja, mutta tällaiset aloitukset joissa kalliita vaatteita ja niitä ostavia ihmisiä yritetään lytätä, pistävät kyllä vihaksi. Kuinka pitkälle itsepetoksessa oikein olette valmiita menemään saadaksenne oman kulutusvimmanne seliteltyä parhain päin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän