Paljonko sähkölämmitys oikeasti maksaa?
Olen menossa katsomaan puutaloasuntoa, jossa suora sähkölämmitys. Asunto on ihana, kaksi huonetta, joista toisessa varaava takka, mutta sähkölämmitys epäilyttää. Olen joskus asunut omakotitalossa, jossa lämmityskulut olivat tähtitieteelliset. Myös etsiessäni keskusteluja aiheesta, olivat kokemukset tietysti useimmiten suuremmista asunnoista. Katsoin jostain arvion, että tuon kokoisella huoneistolla sähkökustannukset olisivat noin 35e/kk. Kuinkakohan paljon puulämmitys yhdessä huoneessa pienentää tuota laskua? Kyseessä on päätykämppä, joten sekin varmaan lisää lämmityksen tarvetta. Asun etelä-Suomessa, joten mitään paukkupakkasia täällä ei todennäköisesti hirveästi ole. Tuo 35 euroa vielä jotenkin menettelisi, mutta siitä suurempi sähkölasku olisi kyllä budjetilleni liikaa. Mitä luulette, millaiset lämmityskustannukset tuollaisessa noin 30 neliön kämpässä olisi?
Kommentit (23)
Jos tulisija on varaava tai jos jaksaa lykkiä puuta pesään, ei sähköllä joudu lämmittämään kuin kovimmilla pakkasilla, jos niilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko se puukin sinulla ostossa, vai onko ne puut omasta takaa?
Todennäköisesti joutuisin ostamaan puut itse. Tähän kuitenkin on mahdollista löytää aika edullisiakin diilejä, joten sinänsä jos saisin puulla sähkölaskua pienennettyä tarpeeksi, niin maksaisin ihan mielelläni puusta.
Riippuu siitä omistatko oman voimalaitoksen
Leila Koo kirjoitti:
Jos tulisija on varaava tai jos jaksaa lykkiä puuta pesään, ei sähköllä joudu lämmittämään kuin kovimmilla pakkasilla, jos niilläkään.
Näin minäkin ajattelisin. Eniten mietin sitä toista huonetta, keittiötä, jossa ei ole tulisijaa. Makuuhuoneen tulisija ei varmaan riitä tuottamaan sille juuri lämpöä, vaikka onkin seinän toisella puolella. Toisaalta keittiössä tulee tehtyä ruokaa, joka aina vähän lämmittää huonettakin. Olen kyllä tottunut viileisiin asuntoihin ja siihen, että talvella pidetään villapaitaa päällä, eikä huonelämmön siis ole pakko olla mikään 20 astetta. Pelkään vain, että talvella tuleekin ikävä yllätys ja sähkölasku pomppaakin taivaisiin, kun sopimukseen todennäköisesti kuuluu myös nykyisin yleinen vuoden määräaikainen sopimus aluksi, joten kämppää ei niin vain vaihdetakaan. Ei minua tietysti ole edes valittu asukkaaksi vielä, lähinnä tässä pyörittelen sitä viitsinkö edes jättää hakemusta. Olen vain jo kuvien perusteella niin rakastunut asuntoon, olen aina halunnut asua juuri tuollaisessa puutalohuoneistossa.
Puulla pystyy säästämään sähkössä paljon.
Meillä suorasähkölämmitteinen omakotitalo, neliöitä 110.
KAIKKI sähkö mukaanluettuna, siis lämmitys ja käyttösähkö mukaanlukien sähköön menee keskimäärin 130€/kk
Sähkönkulutusta kasvattaa meillä sähköllä lämmitettävä uima-allas ym.
Todella paljon riippuu siitä millainen asunto ja millainen talo. Joltain naapurilta kysymällä saisit parhaan arvion. Voi olla mitä tahansa kolmestakympistä kahteensataan.
Terv kiinteistötäti
Eikös sinne kannttaisi laittaa ilmalämpöpumppu ?
Me asuttiin 3v puutalo-osakkeessa jossa oli suora sähkölämmitys ja 2 porinmattia. Lämminvesivaraaja vie myös paljon sähköä ja siirtomaksut ovat kalliit. Sähkölasku kuukaudessa huiteli 200-300 € välissä talvella ja kesälläkin yli 100€/kk. Sen lisäksi meni 6 heittokuutiota klapeja talvessa, n 380€/v. Muutettiin kerrostaloon ja nyt sähkölasku n 35€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vuokra-asunto, joten pumppua tuskin on tulosssa. Jonkun ehdotus kysellä naapureilta olisi hyvä, mutta en ehkä viitsi mennä koputtelemaan naapureiden oville kun minua ei tosiaan ole edes valittu vuokralaiseksi vielä. :D Ehkä kysyn esittelijältä, hän on tosin kiinteistönvälittäjä eikä vuokranantaja, joten en tiedä osaisiko hänkään sanoa mitään arviota.
Pydät siltä myyjältä/vuokraajalta parin vuoden ajalta sähkölaskut, niin saat kuvan kulutuksesta.
Suora sähkölämmitys on kallein tapa lämmittää omakotitaloa ellet sitten ala polttaa seteleitä takassa.
Onko siis ihan sähköpatterit vai sähkökattila? Meillä jälkimmäinen. Lämmin käyttövesikin lämmitetään sähköllä ja lisäksi vedikiertoinen lattialämmitys. Sähkölaskut aikaisemmin keskimäärin 200€ kuussa. Kesällä siis alle satasen ja kovilla pakkasilla sitten reilusti enemmän. Nyt ollut puolisen vuotta ilma-vesi-lämpöpumppu ja tuolta ajalta sähkön kulustus noin 25% pienempi viime vuoteen verrattuna.
Luuletko että joku pystyy oikeesti sanomaan? siihen vaikuttaa niin moni asia. Millainen talo, miltä vuodelta, montako lasta, käyttötottumukset, haluttu sisälämpötila yms
Erot voi olla todella dramaattisia. Nuuka hyötyy sähkölämmityksestä kun kaikki säästö on itselle verrattuna mitä se on esim kaukolämmitystalossa.
Vierailija kirjoitti:
Suora sähkölämmitys on kallein tapa lämmittää omakotitaloa ellet sitten ala polttaa seteleitä takassa.
Ei pidä paikkansa, typerä väite, jota jaksetaan viljellä, mille ei ole mitään perustetta. Öljylämmitys on huomattavan paljon kalliimpi lämmitysmuoto.
Se maksaa sen minkä verran sitä sähköä tarvitset.
Siinä olet oikeassa että päätyasunnon lämmitys voi viedä aika dramaattisestikin enemmän sähköä kuin keskelä taloa olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on vuokra-asunto, joten pumppua tuskin on tulosssa. Jonkun ehdotus kysellä naapureilta olisi hyvä, mutta en ehkä viitsi mennä koputtelemaan naapureiden oville kun minua ei tosiaan ole edes valittu vuokralaiseksi vielä. :D Ehkä kysyn esittelijältä, hän on tosin kiinteistönvälittäjä eikä vuokranantaja, joten en tiedä osaisiko hänkään sanoa mitään arviota.
Kiinteistönvälittäjän pitää osata vastata sinun kysymyksiin ja jos ei osaa niin hän ottaa siitä selvää.
Jokaisella meillä on ne omat käyttötottumukset, jotka kuluttaa sitä sähköä. Sitä sähköäkin voi säästää, esim. säätämällä huoneiden lämpötiloja, kodinkoneiden ikä, pyykinpesu, jne...
Onko se puukin sinulla ostossa, vai onko ne puut omasta takaa?