Työpaikkailmoitukset usein melko sekavia .... vaatimustasokin kova vaikka kyseessä ihan joku perustyö
Miten ylipäätään ihmiset pääsevät töihin?
Kun sitten pääsee töihin ja tapaa uudet työkaverit niin ihmetyttää vielä enemmän ...
Kommentit (67)
Sanoista tyypillisesti noin puolet on ihan turhia ylisanoja.
Sanotaan näin:
Tehtävässä toimit taitavassa kehitys- ja ylläpitotiimissämme, joka vastaa strategian keskiössä olevan toiminnanohjausjärjestelmämme käyttöönotosta, kehityksestä sekä ylläpidosta. Työssäsi toimit osana tiimiä ohjaten aktiivisesti käyttöönottoprojektin etenemistä aikataulussaan ja laadullisesti oikein tehtynä.
vaikka riittäisi tämä:
Tehtävässä toimit kehitys- ja ylläpitotiimissämme, joka vastaa toiminnanohjausjärjestelmämme käyttöönotosta, kehityksestä sekä ylläpidosta. Työssäsi ohjaat käyttöönottoprojektin etenemistä.
En edes jaksa lukea ilmoitusta läpi, jos on kovin ylisanoilla kuorruteltua.
Nykyiset työpaikkailmoitukset on tosiaan ihan pimeitä. Jotain tämänsuuntaista siis: "HAETAAN harjoittelijaassistentiksi KORKEAKOULU TUTKINNON suorittanut henkilö väh 5 vuoden työ-kokemuksella. KIRJALLISET ILMOITUKSET osoitteeseen haku(at)firma.fi. Myös VIDEO CV toimitettava samaan osoitteeseen."
Ihan noin pahoja ei ole kohdalle osunut mutta olematon kielioppi, kömpelö kirjoitusasu ja yleinen sekavuus ovat ihan tavallista settiä monissa työpaikkailmotuksissa. Miten nuo kuvittelevat saavansa yhdenkään täysipäisen hakijan yhteydenottoa?
Jep. Kerran oli tarvittaessa työhönkutsuttava elintarvikekaupan työntekijä ja piti nauhoittaa itsestään videoesittely jonka pohjalta sitten kutsutaan haastatteluun. Tiedä vaikka olisi vielä ollut ensin ryhmähaastattelu ja sitten vielä yksilöhaastattelu. Tuossa vaiheessa suurin osa on jo tehnyt muita suunnitelmia eikä jäänyt odottelemaan jotain 0-tuntisopparia.
Nuo nimikkeet ovat kyllä tosiaan sellaisia, että ei tiedä mihin työhön siinä ollaan ihmistä hakemassa, ennen kuin lukee koko ilmoituksen. Usein ei senkään jälkeen selviä, mistä työstä on suomeksi kysymys.
Tervetuloa iloiseen/osaavaan joukkoomme ja kehittyvään työyhteisöömme. Konsernimme on.... blaaa. Meillä olet näköalapaikalla....blaaa. Arvostamme tiimipelaajaa ja positiivista luonnetta.
Kertokaa nyt v..u mitä siinä työssä vaaditaan, työnjaot, tehtävät pääluokittain, työajat. Saako tehdä omaa työtänsä vai pestä pomon kalsareita. Edut, palkka, jousto, koulutus?
Valehtelemalla eli "olen iloinen, joustava, kaikkien kanssa toimeentuleva ja opin uudet asiat silmänräpäyksessä ja kokemusta on siitä ja siitä ja vapaa-ajalla kehitän itseäni lukemalla ala teoksia/harrastamalla jotain mistä on hyötyä" yms. Tämän sanoi ihan yksi työhönvalmentaja. Avusti työhakemuksen teossa ja kirjoitti siihen ihan omasta päästään ne kaikki kliseet. Kyllä sen kaikki tietää että se on näyttelyä mutta minua ei kiinnosta suoranainen valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Nuo nimikkeet ovat kyllä tosiaan sellaisia, että ei tiedä mihin työhön siinä ollaan ihmistä hakemassa, ennen kuin lukee koko ilmoituksen. Usein ei senkään jälkeen selviä, mistä työstä on suomeksi kysymys.
Aivan. Osassa muuten kyllä selvästi harhaanjohdetaan - haetaan työntekijää päivätöihin, mutta sitten onkin tarjolla myös muita vuoroja (ilta-viiionloppu...) ja kysytään onko valmis tekemään myös näitä vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vain ruoanjakoa, tiskiä ja vastaavaa sisältävä työ vaatii julkisella kokin tutkinnon. Ei tietysti makseta kokin palkkaa.
Kaikilla töillä on myös mukahienot nimet nykyään. Siivooja on joku palveluvastaava ja tuo yllä kuvaamani käytännössä keittiöapulainen on ruokapalvelutyöntekijä.
Olisiko joku ihan konkreettinen esimerkki tästä? Itselläni ei ole kokin tutkintoa ja olen tehnyt useasti niitä hommia kuten muutkin tutut ihan julkisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemalla eli "olen iloinen, joustava, kaikkien kanssa toimeentuleva ja opin uudet asiat silmänräpäyksessä ja kokemusta on siitä ja siitä ja vapaa-ajalla kehitän itseäni lukemalla ala teoksia/harrastamalla jotain mistä on hyötyä" yms. Tämän sanoi ihan yksi työhönvalmentaja. Avusti työhakemuksen teossa ja kirjoitti siihen ihan omasta päästään ne kaikki kliseet. Kyllä sen kaikki tietää että se on näyttelyä mutta minua ei kiinnosta suoranainen valehtelu.
Ei auta kun kaikki muutkin valehtelevat noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vain ruoanjakoa, tiskiä ja vastaavaa sisältävä työ vaatii julkisella kokin tutkinnon. Ei tietysti makseta kokin palkkaa.
Kaikilla töillä on myös mukahienot nimet nykyään. Siivooja on joku palveluvastaava ja tuo yllä kuvaamani käytännössä keittiöapulainen on ruokapalvelutyöntekijä.
Olisiko joku ihan konkreettinen esimerkki tästä? Itselläni ei ole kokin tutkintoa ja olen tehnyt useasti niitä hommia kuten muutkin tutut ihan julkisellakin.
Mikä konkreettinen esimerkki? Ihan työpaikkailmoitukset, joissa kys. tutkinto on mainittu vaatimuksena.
Ei niitä pidä lukea kuin piru raamattua. Jos pari vaatimusta täyttyy edes osittain, niin ei muuta kuin hakemusta kehiin.
Hain ja pääsin erääseen työpaikkaan. Olin todella onnellinen. Tiimityötä ja en olis millään uskonut, että sainkin 5 pomoa!! Piti olla kuuden tasapäisen työntekijän tiimi.
Olin vielä se eniten koulutettu - määräaikaisuus riitti.
Haastattelussa painotettiin itseohjautuvuutta ja kykyä tehdä itsenäisestikin työtä tiimityön rinnalla.
Tiimityö olikin sitä, että nämä viisi vanhaa työntekijää vahti mitä tein...ja, että teen myös extratyötä.
Sielläpä nyt ovat sitten omassa tiimissä hyörimässä ja tekemässä työtä jonka alakoululainrnkin osaisi tehdä.
Koska firmojen hr-osastoilla istuu joutavanpäiväisiä käsienheiluttelun maistereita. Palkkasin edellisessä pestissäni varmaan 100 ihmistä. HR-hoiti varsinaista prosessia ja joka helvetin kerta piti niille sanoa, ettei traktorikuski tai kirvesmies tarvitse AMK-tutkintoa, ruotsinkielentaitoa eikä montaa muutakaan asiaa, mitä heidän pohjissaan toivottiin.
Joka kerta joutuin perustelemaan, että ammattimies jättää hakematta, kun hakemus on liian yliampuva. Samoin halusivat osallistua haastatteluihin, joissa kyselivät kaikkea työn kannalta epäoleellista. Suorittavan työn tekijältä on ihan turhaa tentata, miten he kehittäisivät konsernin visiota tai strategiaa. Onneksi eivät puuttuneet lopulliseen valintaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta kun kaikki muutkin valehtelevat noin.
No itse olen varmaan sitten poikkeus koska en jaksa valehdella työtä hakiessa. Ilmankos olenkin työtön.
Vastaan tuli viime viikolla kahvilatyöntekijän tehtävä, johon piti laatia A4 kokoinen hakukirje, jossa perustelee, miksi ko. tehtävä kiinnostaa, kuinka kehittäisit kahvin myyntiä ja kahvion toimintaa, mitä kahvilaatuja tunnet ja mukaan vielä videoesittely. HAH HAH HAA!
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tuli viime viikolla kahvilatyöntekijän tehtävä, johon piti laatia A4 kokoinen hakukirje, jossa perustelee, miksi ko. tehtävä kiinnostaa, kuinka kehittäisit kahvin myyntiä ja kahvion toimintaa, mitä kahvilaatuja tunnet ja mukaan vielä videoesittely. HAH HAH HAA!
No noilla työpaikoilla kannattaa muutenkin pyyhkiä persettä jos haluaa toimeentuloa pidemmäksi aikaa. Kahvilayrittäjät ovat usein hölmöjä naisia, joilla ei ole minkänlaista liiketoiminta- saati sitten rekrytointiosaamosta. Useimmat kahvilat lopettavat toimintansa ensimmäisen aukiolovuoden aikana tai pian sen jälkeen. Niitä perustetaan ruusunpunaisten lasien läpi katsellen "kun mä tykkään niin leipoo ja sisustaa ja joku ihana oma kahvila ois kiva".
Moni työpaikka jää myös taatusti osaavalta ja hyvältä tekijältä hakematta, kun ilmoituksen perusteella etsitään toimistoassariksi vähintään mensalaista ubermenschiä, joka puhuu kahden kotimaisen kielen lisäksi täydellisesti myös kolmea eurooppalaista, joihin ei tietenkään lukeudu englanti. Niin ja sitten toki pitää olla joustava ja sosiaalinen. Palkka neuvoteltavissa TESsin alapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Moni työpaikka jää myös taatusti osaavalta ja hyvältä tekijältä hakematta, kun ilmoituksen perusteella etsitään toimistoassariksi vähintään mensalaista ubermenschiä, joka puhuu kahden kotimaisen kielen lisäksi täydellisesti myös kolmea eurooppalaista, joihin ei tietenkään lukeudu englanti. Niin ja sitten toki pitää olla joustava ja sosiaalinen. Palkka neuvoteltavissa TESsin alapuolelle.
Juu ja vielä lisäksi: valmius matkustella iltaisin ja viikonloppuisin tarvittaessa eri toimipisteiden välillä ympäri Suomea.
Mä hain vähän aikaa sitten ihan tavalliseen varastoduuniin johon vaatimuksena oli logistiikka-alan koulutus ja tietyn tietojärjestelmän tuntemus katsottiin eduksi.
Yllättäen en työtä saanut koska minulla ei tuota koulutusta ole, vaikka työkokemusta logistiikan parissa on 15 vuotta ja osaan sen tietojärjestelmän ulkoa vaikka unissani. Ja työntekijää haettiin pelkästään keräilyyn ja pakkaamiseen!!