Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko tehdä töitä niin että jää tappiolle?

Vierailija
12.09.2013 |

Pääsisin työllistämistuella töihin. Paikka olisi ihan ok, mutta palkka ei. Heillä ei ole tarjota kuin 5 tuntisia päiviä ja sen vuoksi palkka jäisi hyvin pieneksi. Työpaikka sijaitsee huonojen yhteyksien päässä, matkoihin menee aikaa sekä rahaa. En omista autoa. Lapsi pitäisi viedä hoitoon ja sen vuoksi tulisi tappiota joka kuukausi vähän päälle 100 euroa. En tajua mistä sen rahan revin. Tai siis perheemme repii.

Olin innoissani kun sain kuulla paikasta mutta kun aloin selvittää kuluja niin kyllä alkoi ottaa päähän :( Se että työmatkojen takia joutuisin kävelemään pitkiä matkoja, odottaa busseja jne. menee vielä jotenkin. Mutta että jäisin vielä miinukselle?! Ei hemmetti. Mitenköhän työkkärissä suhtaudutaan asiaan jos ilmoitan etten ota paikkaa vastaan? Että rahat ei vaan yksinkertaisesti riitä. Ottaa NIIN päähän tämä tilanne!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan, sanonko mitä!!!! Selvitin asiaa työkkäristä ja jos en ota paikkaa vastaan niin mätkäsevät 2-3 kuukautta karenssia. Ja jos sen jälkeen kävisi jotain vastaavaa niin multa evättäis korvaukset kokonaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Miten tämä voi olla mahdollista? Pakotetaan sellaisiin töihin joista jäät tappiolle? Nyt en tajua :( Varmaan työmotivaatio tosi korkealla kun matkoihin menee paljon aikaa ja teen töitä joista en saa mitään rahaa. Joudun vain omasta pussista kaivaa rahaa että voin töissä käydä...

ap

Vierailija
2/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti jäät tappiolle, ehkä saisit sossulta loput ettei nyt ihan velkaantua tarvitse työnteon takia. Ja tosiaan pääset tällä taikaisin työelämään ja ehkä tämän paikan kautta parempaan jonkin ajan kuluttua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten jäisit tappiolle? Työstä saamasi palkkako olisi pienempi kuin työmatkakulusi ja lapsen päivähoitomaksu? Aivan käsittämättömän huono palkka siis.

Vierailija
4/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ehto, ettei ole pakko ottaa vastaa paikaa, jos kilometrejä kotiovelta on x määrä ja julkiset kulkuyhteydet ovat huonot. Muistan tämän vaan lähipäivien uutisesta, että tätä sääntöä ollaan poistamassa.

Vierailija
5/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhde kestäisi vuoden. Eikä jatkoa tule ainakaan siihen hommaan koska ottavat sitten seuraavan tuella töihin kun minun tukeni loppuu. Olen miettinyt että jos tästä jotain hyötyä kuitenkin olisi työllistymisen kannalta, tulevaisuudessa mutta... Kuten sanoin, rahat on tosi tiukassa. Mistä otat rahan jota ei ole olemassa? Työttömän elämä ei ole helppoa kun laskut on kuitenkin maksettava ajallaan. Työintoa löytyisi vaikka muille jakaa mutta joku tolkku pitäisi olla näissäkin jutuissa! Ja sossusta en rahaa saa koska mies käy töissä.

ap

Vierailija
6/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä tilanne työkkärille. Ei voi olla niin, että pakotetaan ottamaan työtä, josta jää tappiole.

Vierailija
7/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen 5 h, käytännössä olen perjantait kotona. Näin päivähoitomaksu on vähemmän ja bussilipun otan niin että tulee tauko pe - su. Kysy onnistuuko että tekisit täyttä päivää 4 pv. Voi onnistua kun selität syyn.

Vierailija
8/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea. Rahaa ei vaan loputtomasti tule ilman todellista vastuuta.

Vierailija
9/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selitetty työkkärille mutta laki on laki, näin toteavat. Kulkuyhteyksien takia ei päivää voisi edes venyttää, tosin ei olisi heillä tuntejakaan enempää tarjota... Ei voi siis sumplia näitäkään. Että kiva pattitilanne. 

Kiitos muuten kaikille vastanneille :)

ap

Vierailija
10/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä tosiaan kauluksille kossua. Ei tuossa muu näytä auttavan. Minäkin sain työpaikan, jota ei juurikin matkakulujen takia kannattanut tehdä. Olin sen verran onnekas, etten ollut silloin työkkärin asiakas, joten sanoin vaan etten tulekaan.

Tuollasta se sitten Suomessa on!

Vierailija
11/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan olin samassa tilanteessa. En ottanut työtä vastaan, koska tiesin, ettei paikassa ole tulevaisuutta (ottavat seuraavan työttömän kun minusta olisivat päässeet eroon).

Karenssi tuli että napsahti. Mutta se ei haitannut, sillä sain karenssin aikana työn, ihan OIKEAN työn. (ei ollu työkkärin ehdottama, vaan itse hankkima työpaikka) Olen ollut tuossa samassa työpaikassa nyt hiukan yli neljä vuotta.

Ja olen todella onnellinen, etten jumittanut tuohon työkkärin mahdottomaan paikkaan. Ei työn tekeminen saa tuottaa miinusta.

Vierailija
12/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n laskukaavalla työntekoni tuottaa perheelle miinusta, koska työmatka on yli 40 km suuntaansa ja joudun hankkimaan sitä varten auton (24 000 e) ja maksamaan päivähoitomaksut (400 e/kk) ja ostamaan vaatteita ja ruokaa (ainakin 600 e/kk koko perheelle) ja sähkötkin pitää maksaa, jotta voin slittää ne vaatteet ja vakuutukset pitää maksaa ja...

Mutta kun minä en saisi sossusta euroakaan, niin työssäkäyntini on varsin tuottavaa perheelle.

Olen kokoomusnuorten kanssa samaa mieltä eli työttömillä on liian suuret tuet, jos työn vastaanottaminen tulee noin kalliiksi ja mennään suorastaan tappiolle.

Vierailija
13/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaas, kun liikenneministeri Merja Kyllönen (Vasemmistoliitto) saa ajettua Vihreiden kanssa satelliittiseurantaisen tieveron käyttöön henkilöautoille. Sitten meneekin yhden tunnin palkka helposti pelkkään tieveroon+polttoaineeseen. Tämä yhdistettynä siihen, että työtön joutuu käymään 1,5 tunnin matkan päässä töissä, jos niin kaukaa hänelle työpaikka armollisesti osoitetaan. Jokainen osaa laskea kannattaako töissäkäynti enää sen jälkeen?

Kannattaa äänestää Vihervasureita!!

Vierailija
14/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keksin! Pitäsköhän ettiä nopsaan joku lyhyt työsuhde, siis sellasia ns. huonoja paikkoja joita avoimilla markkinoilla on tarjolla. Olis jokusen päivän/kuukauden jonkun pätkän ja sitte ilmottautus uudestaan hakijaksi. Tulishan siitä jotain päiviä ettei korvauksia saisi mutta ei ainakaan menettäisi kaikki rahojansa.. Ja yrittäis tosiaan vaan päästä kunnon töihin!

ap

Vierailija
15/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä 15? Saatko sä kuinka paljon palkkaa? Varmaankin saat yli 1000 euroa bruttona? Mun brutto olis alle tuon. Että REVI SIITÄ!

ap

Vierailija
16/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:15"]

Nyt keksin! Pitäsköhän ettiä nopsaan joku lyhyt työsuhde, siis sellasia ns. huonoja paikkoja joita avoimilla markkinoilla on tarjolla. Olis jokusen päivän/kuukauden jonkun pätkän ja sitte ilmottautus uudestaan hakijaksi. Tulishan siitä jotain päiviä ettei korvauksia saisi mutta ei ainakaan menettäisi kaikki rahojansa.. Ja yrittäis tosiaan vaan päästä kunnon töihin!

[/quote]

Tätä kannattaa harkita. Niihin kunnon töihin kun on työkokemuksen kanssa helpompi päästä, kuin vain kotona olleena. 

Vierailija
17/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukisumma, jonka sun työnantaja saa on vähän päälle 1000. Siitä maksavat sinulle kuuluvat eläkemaksut sekä vakuutukset. Brutoksi jää alle tonni. Siitähän ei paljon veroja tarvi maksaa jos älyää laskettaa veroprosetin sen todellisen tulon mukaan. Monet tukipalkatut ei muuta veroprossaa,ja maksavat ihan liikaa veroja pienestä palkasta.

Työmatkakulut on verovähennettiviä myös.

Karenssin voi tosiaan välttää, jos pystyy pitävästi paperille dokumentoimaan, että jää työtä tehdessään miinukselle. Tämän osoittaminen työkkärin lautakunnalle on käytännössä mahdotonta, tai melkein mahdotonta. En muista 6 vuoden ajalta työkkärissä työskennellesäni yhtään tapausta, että olis ollut hyväksyttävästi selitetty asia.

Karenssia tulossa paluupostissa. Lain mukaan sitten, jos toistuvasti kieltäydyt taas työpaikasta tai kurssista, katkeaa korvaukset kokonaan. Tosiasiassa olet jo kaivanut itsellesi kuopan yhden kerran kieltäytymisellä. Toimistossa on ohjeena, että jos on kerran kieltäytynyt, niin aika pian (6kk kuluessa) laitetaan uutta työpaikkamääräystä menemään. Katsotaan, että onko asiakas ylipäätään työmarkkinoiden käytettävissä. ELi ollaan hakemassa sitä toistuvaa kieltäytymistä ja sulle määrätään ns. rangaistustyössäoloehto.  Tulee ns siivottua tilastoja.

Sun pitää hakea itse työpaikkka avoimilta markkinoilta ja käyttää se palkkatuki tonnit siihen paikkaan. Ei mihinkään köyhään yhdistykseen, jolla ei ole ikinä omaa rahaa palkata sua pidemmäksi aikaa eikä muulla kuin palkkatukirahalla.

Hae jonnekin yksityiseen firmaan ja sano että sun mukana tulee työkkäristä ensin 12kk korkeinta tukea ja sitten vielä toiset 12kk pienempää tukea. Suoraan  rahaa palkanmaksuu sille yritykselle. Tiedän tapauksia, jotka ovat alkoittaneet työsuhteen näin, ja jatkavat töissä edelleen, vaikka tukirahat on jo loppuneet.

Ja palkka on todellakin paljon enemmän kuin ry:n köyhä tukipalkka. Siis normaali palkka ja edut ja työnantaja vaan kuittaa tukea työkkäriltä. Kukaan työpaikassa ei edes tiedä, että yhdestä työntekijästä saadaan tukea.

Ole itse aktiivinen ja mainosta asiaa työnantajille. Monet voivat olla todella kiinnostuneita.

Jos työkkärissä olet nyt niiden silmissä se, joka ei ota työtä vastaan ja saa karenssin, niin sen jälkeen tulet saamaan lisääö osoituksia ja kurssiosoituksia niin kauan. että joko menet jonnekin, tai jäät ilman korvauksia. Laske menot ja kulut ja verovähennykset tarkkaan ja mieti sitten asiaa uudelleen.

Vierailija
18/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:19"]

Sinä 15? Saatko sä kuinka paljon palkkaa? Varmaankin saat yli 1000 euroa bruttona? Mun brutto olis alle tuon. Että REVI SIITÄ!

ap

[/quote] Niin ja se toinen vaihtoehto on mikä? 3kk ilman rahaa tai työmarkkinatuki? Minäkin otin persnettoa kun palasin muinoin hoitovapaalta töihin, päivähoitomaksut laskettiin silloin eri tavalla. Mutta tottakai tein mielummin töitä kuin olin jouten.

Vierailija
19/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kiusaamista työkkäriltä moinen. Ja yleensä nämä yhdistysten työt ovat aivan hyödyttömiä. Otetaan sinne palkkatuella joku puuhastelemaan toimistoon kun kerran ilmaiseksi sadaan. Itse yhdistyksetkin ovat usein sellaisia ettei kukaan huomaisi jos ne lakkaisivat olemasta. Julkisella rahalla pidettyjä suojatyöpaikkoja.

Vierailija
20/39 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 14:19"]

ap

[/quote] Niin ja se toinen vaihtoehto on mikä? 3kk ilman rahaa tai työmarkkinatuki? Minäkin otin persnettoa kun palasin muinoin hoitovapaalta töihin, päivähoitomaksut laskettiin silloin eri tavalla. Mutta tottakai tein mielummin töitä kuin olin jouten.

[/quote]

Sinulle pitäisi myöntää TYÖN SANKARIN mitali. Kirjoitan heti miten Putinille.