Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Negatiivista palautetta päiväkodista...

Vierailija
12.09.2013 |

Lapsi aloitti päiväkodissa kuukausi sitten ja on osa-aikainen. Mä alan väsyä tähän palautteeseen, mitä sieltä tulee. Jokainen päivä saan kuulla, kuinka "me tässä taas tarkkailtiin Maijan kanssa..." ja sitten taas kuvaus, mikä tänään oli huonosti. Tosi usein pyörittävät samaa levyä. Kyllä mä myönnän, että meidän lapsi on ihan pellossa kasvanut kotona ja varmaan on tiettyjä ongelmia ryhmässä, mutta kun kyse on vasta 3-vuotiaasta! Luulin, että omatoimisuus vaatteiden, vessan ja syömisen kanssa + halu ja osaaminen osallistua leikkeihin riittäisi. Ei vahingoita ketään yms. Mua on alkanut ahdistamaan tuo tapa tuoda lapseni puutetta esiin. Mitä tällä saman asian kertomisella päivästä toiseen tarkoitetaan? Yritetäänkö sillä nostaa yksi pieni lapsi tikunnokkaan ja pehmittää meidät myöntämään, että 3-vuotiaassamme on jotain vikaa ja hänet täytyy vähintään viedä kallonkutistajalle? Eniten mua ärsyttää tuo "me taas tarkkailtiin..." Onhan se hyvä, että tarkkaillaan, mutta samalla siihen sisältyy sellainen indikaatio, että lapsestamme on yritetään löytää ongelma.

Mulla alkaa olla niin paha mieli, että en haluaisi hakea lasta enää hoidosta. Meillä on vanhempikin lapsi ja aikanaan 5-6 -vuotiaana mua peloteltiin sillä, kuinka ei todennäköisesti tule hitautensa takia selviämään koulussa tai tulee ongelmia jne. Ainainen rutina hitaudesta. Aina. Nyt lapsi on neljännellä ja opettajilta ei ole kuulunut mitään tuollaista. Saa hyviä numeroita ja ehtii tehdä ihan keskiverrosti tuntitehtäviä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kertoa, että päiväkodin kahvitunneilla ja nukkumahuoneessa puhutaan ihan vitusti pahaa myös lasten vanhemmista ja mietitään lasten kuullen, kenen isän kanssa vois panna (alalla 10 vuotta)

Vierailija
2/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 18:02"]

voin kertoa, että päiväkodin kahvitunneilla ja nukkumahuoneessa puhutaan ihan vitusti pahaa myös lasten vanhemmista ja mietitään lasten kuullen, kenen isän kanssa vois panna (alalla 10 vuotta)

[/quote]

Erittäin vaikea uskoa ainakaan lapseni päiväkodin hoitajista. Ansaitsevat Oscarin näyttelijäntaidoistaan jos tuollaista oikeasti selän takana tekevät. Ovat oikeasti tosi kivoja ja herttaisia, minä ja lapsi tykätään niistä kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan juuri ne puhuu ja nyt tiedän mistä puhun. Olen tosiaan ollut alalla yli 10 vuotta ja kiertänyt eri päiväkoteja. Nähnyt miten niin maireaa ja herttaista esittävät tädit vanhempien lähdettyä alkavat vanhempien haukkumisen. Tosiasia on, että sitä työtä ei selväjärkisenä ja hullua huumoria viljelemällä kestä.

Vierailija
4/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on sadisteja ne on ottanu sut silmätikuks,kun huomaavat varmaan et suo ahdistaa se.sano seurtaavaks vastaan ja käske heitä hoitamaan ongelma,jos heidän mielestään sellainen on ovathan he alan ammattilaisia.

Vierailija
5/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mikä siellä nyt sitten on huonosti. Pyydä, että ottaisitte käyttöön reissuvihkon, voivat sinne kirjoittaa, niin ei tarvitse jokapäivä sinun kuunnella ikäviä puheita. itse monesti mietin viitsinkö sanoa lapsen ikävistä asioista joka päivä, jos toistuvat. Juuri sen vuoksi etten tahtoisi vanhemman alkavan pelkäävän lapsen hoidosta hakemista. 

Kerrothan myös päiväkotiin pahan mielesi. 

Vierailija
6/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 18:09"]

nimenomaan juuri ne puhuu ja nyt tiedän mistä puhun. Olen tosiaan ollut alalla yli 10 vuotta ja kiertänyt eri päiväkoteja. Nähnyt miten niin maireaa ja herttaista esittävät tädit vanhempien lähdettyä alkavat vanhempien haukkumisen. Tosiasia on, että sitä työtä ei selväjärkisenä ja hullua huumoria viljelemällä kestä.

[/quote]

En osaa arvostaa kaltaistasi selän takana puukottajaa. Oman lapseni hoitajat olivat ihania, lapseni rakasti päiväkotiin menoa, mutta vähän hämmensi, kun lapsella oli tosi usein kakat ulkona housussa, kun tulin hakemaan. Lopulta asiaa kysäisi. Ja selvisi, että lapseni kakkasi ainoastaan ulkona,piilossa aidan vieressä ja leikkimökin takana ja melko tarkalleen klo 16. Eräs sijainen tapasi minut ja lapsen vuosia myöhemmin ja aivan ensi töikseen avautui, miten karmea tuo päiväkoti oli ja miten hän ainoana vaihtoi kakkoja, muut eivät vaivautuneet. Siinä mielessänis sitten ihmettelin, että

1) miksi ei kertonut minulle silloin, kun asialle olisi jotain voinut tehdä

2) miksi piti pilata minun ja lapsen kivat muistot ( lapsi sanoi heti perään, ettei muista itse tuollaista ja että nimenomaan rakasti näitä kahta parjattua hoitajaa eikä pitänyt sijaisesta, kun tämä koko ajan haukkui muita aikuisia heille lapsille ja valitti marttyyrinä ihan kaikesta

3) miksi ei sanonut yseisille hoitajille tai esimiehelleen asiasta

Minä koin kyseisen hoitajan toiminnan ilkeänä. Ei häntä ohjannut lapsen paras vaan se, että sai parjattua kollegoitaan. 

Miten olisi, jos puhuisi suunsa puhtaaksi heti eikä selän takana?

Vierailija
7/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin meidän pojan aloitus hoidossa! Ikää kolme ja kasvanut

kotona. Olivat jo jutelleet neuvolan kanssa (mitä ei saa tehdä selän takana) ja poika saikin lähetteet joka helvetin terapeutille.

nyt hoitoa takana vuosi ja poika viihtyy tosi hyvin. Kerran jouduin kantaan itkien pojan hoitoon ja itku pääsi itseltäkin kun olin kuunnellut sitä negatiivisuutta kauan. Sanoin suoraan sillain ettei muut kuule, että tämän on loputtava! Että ette ole koskaan sanoneet mitään hyvää kun haen pojan hoidosta, valehdelkaa vaikka! Maksan tästä lystistä 200e kuussa niin ei minun tartte kuunnella tätä ja eikä pojan tartte kuulla tätä. Itkee kotona, että tätit on hälle vihaisia. Soitin päivähoidon johtajalle ja kerroin kaiken ja pojan hoitoon järjestettiin Elto ja toimintaterapeutti, jotka ratkas ihan pienet asiat, kuten pojan vessa asian (kannettiin väkisin vessaan, oli vielä vaipoissa) ja pukeminen oli yht tuskaa. Samoin ei heti noudattanut hoidon sääntöjä. Pidä lapsesi puolia! Olet ainoa joka niistä p

itää huolta! Se on palvelu jota ostat, jonka pitää vastata tarpeitasi.

minua pelotti. Voi, että mua pelotti sanoa niille kottaraisille sille, että nyt riitti mutta Se oli sen arvoista. Varmaan itkin siksi, että pelotti niin paljon :) olen nuori kahden lapsen äiti (sillo 24v.) ja ne tädit lähelle eläkeikää. Nyt en vaihtaisi pojan hoitoa mistään hinnasta. Nyt tädit on aivan ihania ja pojat viihtyy

siellä todella hyvin

Vierailija
8/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Kuulostaa kyllä, että ammatillisuus on kaukana koko työryhmältä Ja jos kirjoitit tuon kakkoskommentin (2) ilmaisu "vitusti pahaa" ei kyllä istu oikein tähän keskusteluyhteyteen. Sorry vaan, mutta jos olet oikeasti päiväkotityöntekijä ( koulutettu hoitaja ) et ehkä käyttäisi noin alatyylistä ilmaisua. Nipotanko?

Vierailija
9/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tää negatiivinen palaute pitää sisällään? On aika oleellista. Sillä on eroa onko se pelkkää arvostelua, vai ehkä hyväntahtoista vihjettä ja lapsesi voisi tosiaan hyötyä jostain terapiasta, jota et itse vain vanhempana huomaa?

T: erityislapsen äiti

Vierailija
10/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta meillä Se oli sellaista turhanpäiväistä. Taas Se teki sitä ja ei antanu pukea, kiipesi yläsänkyyn, riiteli kaverin kanssa, ei suostunu käveleen vessaan niin taas piti kantaa..

Vierailija
11/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useiden huokauksien ja äänensävyn saattelemana. Ei alkuun yhtään hyvää sanottavaa

Vierailija
12/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulemma aina reagoi ryhmäkomentoihin. Tää on osittain meidänkin vika, kun aina henkilöidään ja perustellaan komennot. Ei vaadita kerrasta tottelemista. Esimerkki tänään: Olivat menneet syömään, lapseni ja osa oli meinannut alkaa syödä, jolloin lto oli kehoittanut odottamaan hetken. Lapseni odotti. Sitten tuli käsky alkaa syödä ja lapseni olikin pyöritellyt päätään ja vilkuillut muita. Joutuivat henkilökohtaisesti nimeltä erikseen sanomaan, että "Matti, nyt saa syödä". Tämän siis kuulin tältä päivältä. Eilen oli kehoitettu käymään vessassa ja lapseni taaskin vaan katsoi kummeksuen ja joutuivat henk.koht. nimellä kehoittamaan uusiksi. Siis kai näitä muitakin on päivän aikana, mutta nämä siis joitain tapauksia, joita olen kuullut. Ensin miettivät, onko puheenymmärryksessä ongelmaa... Noo. Ei tosiaan ole, eikä ainakaan noin yksinkertaisissa asioissa. Onko toiminnanohjauksessa? Ei minusta, on kovinkin nokkela ja toimelias. Enemmänkin se on sellaista jukuripäisyyttä ja tottumattomuutta ryhmäkomentoon + meidän lepsuutta, että asiat aina sanotaan sata kertaa ja nimellä perustellen, eikä käskytetä. Vähän ehkä lukossakin uudesta tilanteesta. Sitten kun kehoitetaan henk. koht. alkaa kuulemma kyllä toimia hyvin ja mukautuu yhteistoimintaan. Mä enemmänkin näen, että terveellä järjellä pitäisi mennä ja komentaa lasta. Me tietysti voidaan skarpata kotona, mutta päiväkodissakin voisi ohjata napakasta sen sijaan, että aletaan analysoida mahdollisia ongelmia.

Toinen ja uudempi palaute on, että ajoittain keskittyminen huonoa. Onhan tuo vilkas, mutta kuuntelee kyllä esim. pitkiä satuja jne. Siellä oli ollut joku rentoutus- tunnelmointiheti, jossa tämä oli jatkuvasti vilkuillut ympärilleen, eikä keskittynyt. Ei siis juossut tai huutanut vaan käänteli yläkroppaansa vilkuillen, vaikka piti olla rauhallisesti.

Hoitopäiviä takana 12 ja olen oppinut lapsesta ihan uusia juttuja. Mä etukäteen pelkäsin, että ei osaa leikkiä toisten kanssa, kun ei ole ollut koskaan juuri ikäistään seuraa ja on aika raju vanhempien sisarusten seurassa. Yllätykseksi kaverikuviot on mennyt ihan nätisti ymmärtääkseni ja on ihan täysillä leikeissä mukana kiusaamatta ketään.

Tottakai me voidaan yrittää täällä kotona kanssa tota komentoa, koska lapsi on ollut tosi vapaasti tähän asti. Mutta mulla näkyy jo punaista ton päikyn kanssa ja mies totesi aika kiukkuisesti yksikantaan, että "se on 3-vuotias ja mä soitan sinne, jos tuo ei lopu". Ymmärrän, asia on käynyt ilmi, me voidaan parantaa omaa toimintaa ja mielestäni nyt vaan ohjataan lasta heikkouksineen. Katsotaan tilanne sitten myöhemmin. Ei musta tässä vaiheessa tuo päivittäinen huomauttelu mitään edusta.

ap

Vierailija
13/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v ei osallistu mihinkään ryhmätoimintaan päiväkodissa. Eivät ole koskaan valittaneet, sanovat vaan, että alku on sitä että opetellaan olemaan päiväkodissa. Kuulemma ihan normaalia, että aluksi voi olla tuollaista.

Vierailija
14/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-) koulussakin opetetaan opettajaa sanomaan "ota kynä käteen" eikä "ottakaa kynä käteen", koska lapsen aivot ei oikein taivu aina tajuamaan, että se koski siis myös minua se yleinen ohje. Joten sen huolen voi ohittaa. Mutta jos joutuu monta kertaa sanomaan "Matti, ota kynä käteen", niin silloinhan huolta on. 

Ja keskittymisen puute ei tarkoita, että lapsi juoksentelisi tai ei pysyisi paikallaan, vaikka se joillain sillä tavalla ilmeneekin. Eli voi olla, että huolensa on ihan aiheellinen, vaikka te ette ole kotona huolta huomanneetkaan.

Vierailija
15/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aika jännä veto sulta ! Itse olin seitsemän vuotta päiväkodissa enkä KOSKAAN ole kuullut moisia juttuja. Älä yleistä jos olet muutaman jutun kuullut.

Vierailija
16/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otat luulot pois niiltä eukoilta. Vaadit tapaamisen, jossa nämä "tarkkailijat" ja päiväkodin johtaja on läsnä. Vaadit tarkat kirjallisen kuvaukset näistä "tarkkailuista", mitä ne merkitsevät ja miten päiväkoti aikoo toimia, jotta ne saataisiin hoidettua.

Ihan oikeasti. Kyseessä on lähinnä lähärikoulun käyneitä tytsyjä, joista ei tositilanteessa ole mitään vastusta kenellekään, varsinkin jos olet itse korkeastikoulutettuja ja vähän pyydät perusteluita ja päätöksiä, niin johan alkaa hyssyttely.

Vierailija
17/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mie vaan ole koskaan päiväkodissa kuullut hoitajien tai itse puhunut vanhemmista pahaa! Toki saatamme vanhemmista jotain keskustella esim. onkohan perheessä jotain meneillään kun Matti on niin itkuinen koko ajan ja itkee äidin perään vaikka ei ole koskaan aijemmin näin käyttäytynyt tms.

Toiseksi ap voi aivan hyvin sanoa siitä hoitajille että tuntuu pahalta miten he puhuvat lapsesta negatiiviseen sävyyn koko ajan jne. Välttämättä hoitajat eivät itsekään ole huomanneet että puhuvat aina samalla lailla. Minä ainakin olen hoitoon sanonut jos olen mieleni pahoittanut tietynlaisesta käytöksestä tai sanoista ja asiat ovat muuttuneet paremmaksi.

Vierailija
18/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyörinyt sijaisena muutamia vuosia eri päiväkodeissa välillä ja kyllä melkosen härskit jutut kahvipöydässä on. päivitellään ja juorutaan myös lasten vanhemmista ja tietysti valitetaan jos joku lapsi käy hermoille. "se Otto on niin raskas"... mutta vielä kauheammin puhuvat toisistaan eli kolleegoistaan seläntakana. huhhuh. monenmoista piipertäjää mahtuu päivähoito-alalle, on narsistia, on hälläväliä-tyyppiä ja sitten taas oikeasti sydämmellisiä ihmisiä.

Vierailija
19/29 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhukoot mitä tykkäävät meidän perheestä, ei meillä ole mitään salattavaa. Jos joku haaveilee mieheni panemisesta niin ei haittaa sekään. Otan aina lapsistani saamani palautteen, etenkin negatiivisen hyvin tosissani, ja keskustelen oikein mielelläni siitä henkilökunnan kanssa. Joskus sieltä on tullut yllätyksiäkin molempiin suuntiin, eli niissä asioissa joissa kotona ei ole ongelmia päiväkodissa onkin ollut, ja niissä joissa kotona on toivoton siellä loistaa.

Mutta ap, sanothan itsekin melko selvästi että kotona lapsen ei odotetan tottelevan ja sanotte sata kertaa asioista. Päiväkodissa ei ihan sataa kertaa voida kuitenkaan jokaiselle sanoa ja odottaa että jokohan se lapsi nyt suvaitsisi. Pitäisiköhän sinun kertoa että teillä on ollut tällaista vähän vapaampaa, ja että aiotte tehdä asialle jotain. Vai aiotteko?

Vierailija
20/29 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lapsesi puolta. Päiväkoteja on erinlaisia ja jossakin saattaa olla työhönsä kyllästynyt hoitaja joka ottaa jonkun lapsen silmätikukseen. Joskus voi olla kiirettä ja sitten jotakin alkaa ärsyttää joku tietty lapsi ja kierre on valmis.

Olin itse joskus päiväkotisijaisuuksia tekemässä ja näin kuinka erinlaisia päiväkodit ovat. Yhdessä mukamas hienossa päiväkodissa systemaattisesti eräs sadisti hoitaja kohteli huonosti lasta. Silloin oli liian epävarma puuttuakseni asiaan, mutta paljon on mietityttänyt millainen elämä tuolle pojalle tuli tuon leimaamisen takia.

Nyt kun oma lapsi on päiväkodissa tarkkailen tilannetta ja mieluummin otan lapsen pois päiväkodista kuin annan hänet huonoihin käsiin.

Tosiaan se taitaa olla vakio, että työntekijät hymyilevät ja lässyttävät vanhemmille vaikka muuten todellisuus olisi toista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä