Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavaperheen lapset 11 ja 7v, syntyneet ja eläneet Suomessa, eivät puhu suomea

Vierailija
25.08.2020 |

Miten tämä on mahdollista? Siis moraalisesti, koska käytännössä kyllä tiedämme miten: englanninkieliset tarhat ja koulut eivät paljon kieleen motivoi. Eikä heillä ole itseni lisäksi lainkaan suomalaisia ystäviä, myöskään lapsilla.

Korkeakoulutetut insinöörivanhemmat, mutta tekevät lapsilleen hirveän karhunpalveluksen mielestäni.

Omasta mielestäni kieli on se mikä suomalaisuuden määrittää. Vaikka olisi miten musta ja puhuu selvää suomea ja ymmärtää kielellisiä viittauksia - ajattelen, että siinä mulle puhuu suomalainen. Vaikka olisi kuinka "kantasuomalaisten" näköinen muttei puhu kunnolla suomea, niin ajattelen että kyseessä on ulkomaalainen.

Kaikkia tänne tulevia pitäisi aivan ensimmäisenä pistää opiskelemaan sitä kieltä KUNNOLLA, ja lasten viimeistään oppia puhumaan äidinkielenään. Lisäksi meidän äidinkielenämme puhuvien pitäisi lopettaa se lannistaminen ja väheksyminen hokemalla, miten "suomi on niin vaikea kieli". No ei ole.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko väärässä, että suomenkielisissä kouluissa opetetaan pakollisena aineena suomi toisena kielenä, jos äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi, eikä näinollen osallistu äidinkielentunneille?

Nämä ovat kansainvälisessä koulussa, tosi vähän pakollista suomea ja siihen suhtautuminen kotona hyvin nihkeää. Puhuvat täydellistä englantia, joka ei ole heidän äidinkielensä. Sillä vaivalla olisi voinut opetella sen suomen, mutta nämä on arvovalintoja.

Ap

Vierailija
22/22 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M32 ja latino kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Ei ole helppoa opettaa lapselle suomea jos ei osaa sitä hyvin itse.

Minun perheessäsi on Ap:n esimerkin kaltainen tilanne. Lasten äidinkieli ei ole suomi. Heidän äitinsä puhuu yhtä euroopan suurista kielistä. Minä isänä puhun toista. Olemme käyneet suomenkielisessä kerhossa ja muskarissa (paitsi nyt koronan takia), sekä katsoneet suomenkielisiä lastenohjelmia. Kotona emme kuitenkaan puhu keskenämme (huonoa) suomea vaan puhumme lapsille omilla äidinkielillämme.

Vaikka kirjoitankin hyvää suomea, oikeaoppinen lausuminen on minulle mahdotonta. Toivomme, että saamme itse opetettua lapsille sellaisen suomenkielisen pohjan, jolla pärjää kavereiden kanssa ja pääsee koulussa hyvään alkuun. Yrityksen puutteesta ei ole kyse, mutta kahden ei-suomalaisen vanhemman on oikeasti mahdotonta opettaa äidinkielen veroista suomea.

Tärkeintä kuitenkin antaa mahdollisuus - viedä suomalaisiin kouluihin jne. Siellä ne sen oppii. Hyvinhän sä vedät, näytä tuota esimerkkiä lapselle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi