Jaaha, taas jää vanhempainilta leikkien takia väliin.
Odotin vanhempainiltaa, koska lapsi vaihtanut koulua ja uusi opettaja. Nyt sitten tuli ilmoitus illasta ja siinä ilmoitettiin, että tutustutaan toisiimme leikkien avulla. Mä olen sosiaalisesti taitamaton pöljä, joka kammoaa tuollaisia tilanteita yli kaiken. En todellakaan lähde nolaamaan lastani punastelemalla, änkyttämällä ja unohtamalla oman nimeni, puhumattakaan siitä migreenistä mikä iskee tuollaisten tilaisuuksien jälkeen.
Harmittaa todella paljon, kun vanhempainilloista tulee tuollaisia tapahtumia enkä mä pysty menemään niihin.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 09:41"]
Kuulostaa kammottavalta. Itse kävin eilen vanhempainillassa, eikä sekään mieltäylentävä kokemus ollut. Pojan luokassa on jonkin verran ongelmia, joita sitten käytiin läpi koko vanhempainilta. Ja viiden minuutin välein opettaja totesi: "Tosin eihän nämä juuri teidän lapsianne koske, koska paikalla olevien lapsilla ei ole juurikaan ongelmia." Eli siellä olivat paikalla ne, joita suurin osa asioista ei koskenut. Ne, joiden olisi pitänyt olla paikalla, olivat kotona. Mahtavaa hommaa.
[/quote]
Näinhän se aina menee. Vanhempainilloissa käyvät ne, joille käsiteltävät asiat ovat itsestäänselvyyksiä ja niistä jäävät pois ne, joille ilta olisi tarpeen.
Eipä ne vanhemPAINillat ole opellekaan herkkua. Täytyy miettiä omien lasten hoito ym. illat loppuu yleensä 21 maissa, ensin on ollut niitä typeriä lämmittelyleikkejä, kun muuten kukaan ei sano mitään. Tai sitten on se yksi pöljä iskä, jota täytyy koko ajan "vaimennella" ettei se dominoi liikaa. Mieluummin kutsun koululle kahden kesken niitä kenen kanssa asiaa on. Ottaa niin päähän noi koko koulun yhteiset tilaisuudet.
Minä en todellakaan kammoa noita, mutta VIHAAN niitä. Minä kyllä soittaisin samantien opettajalle ja kertoisin mielipiteeni meidän kiireisten vanhempien ajan tuhlaaamisesta moiseen pelleilyyn. Kysyisin, että onko siellä joku erillinen osuus vaikka leikkien jälkeen jolloin voisin osallistua, kun en aio leikkiosioon osallistua enkä halua olla edes paikalla sen aikana, koska on tärkeämpääkin tekemistä. Enkä edes halua tutustua niiden muiden vanhempiin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:06"]
Huh, en menis. Mitähän seuraavana, parinvaihtoa?
[/quote]Toivottavasti... :)
ymmärrän. mutta silti menisin, koska luulen että muut eivät sen kummemmin halua osallistua ja jännittävät yhtä lailla.
en osannut edes lapsena kunnolla leikkiä. mun leikki oli sitä että piirsin nukenvaatteita paperinukeille, pelasin noppapelejä, hypin tvistinarua.
Todella typerää toimintaa koululta. Kyllä aikuiset tutustuvat toisiinsa jos tarvetta on, ei siihen tarvita mitään leikkejä rikkomaan jäätä.
Ymmärrän että oppilaiden kanssa on tuollaista ryhmäyttämistä leikkien avulla mutta en sitä että vanhempien.
Vanhempainiltoja on niin vähän joten ei ole opettajan tarpeellista tutustuttaa vanhempia toisiinsa, aikuiset osaa itse jos sitä haluavat.
Meitä on moneen junaan.
opettaja
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:01"]
Tutustumis ja ryhmäytmis leikit on parhaita! Ihme kuiviksia olette!
[/quote]
Mamma haluaa leikkiä. Ja ikä oli...
Kuinkahan moni mies innostuu leikeistä? Miehiä kuitenkin vanh.illoissa käy ja jotenkin luulen, ettei esim. oma mieheni innostu leikkimään, vaan haluaa kuulla asiatiedot. Sen jälkeen voi itsekin esittää kysymyksiä, jos niitä sattuu olemaan.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:01"]
Tutustumis ja ryhmäytmis leikit on parhaita! Ihme kuiviksia olette!
[/quote]
Ihmisillä on erilaisia persoonallisuuksia, ja kaikille nuo eivät sovi ollenkaan. Esim. introvertit kärsivät moisesta pakkososiaalisuudesta. Eikä introversio ole mikään huono piirre, joskaan ei parempikaan kuin ekstroversio. Molempien pitää saada olla omanlaisiaan eikä pakottaa toisten maun mukaiseen toimintaan.
Muutenkin tässä touhussa koko tutustumisen tarpeellisuus on erittäin kyseenalaista. Miksi ihmeessä vanhempien täytyisi tutustua toisiinsa? Jotkut supersosiaaliset joilla no paljon aikaa käyttää tämmöiseen, voivat pitää sitä ihan kivana joo, mutta ei sillä perusteella pidä pakottaa samaan niitä jotka ei tykkää tuommoisesta tai jopa pelkää sitä, tai joilla olisi tärkeämpääkin tekemistä, tai joita ei kiinnosta tutustua toisiin vanhempiin.
Et ole kyllä ainoa.
Minä olen aina jättänyt kaikki vanhempainillat väliin jos tiedän niissä olevan leikkejä tms. Yleensä vanhempainilloissa ei noin muutoinkaan ole koskaan mitään uutta tietoa minulle.
Vanhempainvartit tai muut vastaavat tapaamiset ovat tietenkin tärkeitä ja niihin menen aina.
Päivän sana on noi halvatun leikit, porinatuokiot pienryhmissä, esittelyt "uudella jännällä tavalla". Sä et enää voi mennä mihinkään vanhempainiltaan, urheiluharrastukseen, koulutukseen, yhtiökokoukseen, työpaikan palaveriin, luentokurssille ilman, että siellä joku pirtsakka puuhatäti jakaa teidät kuuteen ryhmään askartelemaan tai jauhamaan paskaa ei mistään, ja joku onneton ryhmästäne joutuu sitten takellellen ja punastellen tiivistämään teidän nerokkaat aivoitukset koko yleisölle.
Aina yhtä mukava fiilis vanhempainilloissa, kun tuntee mokanneensa omalla tönkköjännittämisellään ja sanoissasekoiluillaan oman lapsensakin mahdollisuudet näyttää normaalilta muiden silmissä "kun sen äitikin tuntuu käyvän jotenkin vajaalla, ei muistanut lapsensa ikää, haloo, änkytti, suunpielikin väpätti oudosti, räpytti silmiään, puhui liian hiljaa, nyki sitä hihaansa puhuessaan"..
Kaikissa näissä kokoontumisissa, joissa osallistujien kuuluisi saada mahdollisimman paljon infoa, käykin niin että ensimmäinen puolisko käytetään turhanpäiväiseen itsensänolaamisesittelykierrokseen ja pienryhmässä pohtimiseen aiheena "mitä haluaisimme täällä kuulla". Loppupuolisko kuluu siihen, kun tilaisuuden pitäjä kokoaa yhteen "sen, mitä kaikki halusivat kuulla". Siinä vaiheessa, kun hän lopulta alkaisi kertoa niitä asioita, joita kaikki halusivat kuulla (lista joka tässä vaiheessa alkaa olla muistissa paremmin, kuin se oman lapsen ikä), hupsista vaan, aika loppuu, ja kiitos kun kävitte, retorinen oliko jollakin jotain kysyttävää.. (No joo, olis, ne asiat jotka halusin kuulla, mutta antaa olla, mä haluun kotiin)
Ja sitten yksi toinen asia mikä ihan pikkasen ärsyttää:
Vanhemmat huomio: älkää esittäkö/avautuko/kysykö omien lastenne asioista, siis asoista, jotka koskevat pelkästään teidän lastanne.
Vanh.illat koskevat kaikkia ja yleisiä asioita; muita ei kiinnosta pätkääkään 'pikkuveetin' asiat. Sellaiset käsitellään open kanssa kaksin.
Terv. Myös vanhempi
Mä menisin (vastentahtoisesti, tuollaiset on todella vastenmielisiä mutta pystyn pakottamaan itseni niihin), mutta ymmärrän täysin, että kaikki eivät pysty. Todella väärin >:(
Huh, en menis. Mitähän seuraavana, parinvaihtoa?