Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaaha, taas jää vanhempainilta leikkien takia väliin.

Vierailija
12.09.2013 |

Odotin vanhempainiltaa, koska lapsi vaihtanut koulua ja uusi opettaja. Nyt sitten tuli ilmoitus illasta ja siinä ilmoitettiin, että tutustutaan toisiimme leikkien avulla. Mä olen sosiaalisesti taitamaton pöljä, joka kammoaa tuollaisia tilanteita yli kaiken. En todellakaan lähde nolaamaan lastani punastelemalla, änkyttämällä ja unohtamalla oman nimeni, puhumattakaan siitä migreenistä mikä iskee tuollaisten tilaisuuksien jälkeen.

Harmittaa todella paljon, kun vanhempainilloista tulee tuollaisia tapahtumia enkä mä pysty menemään niihin.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:01"]

Tutustumis ja ryhmäytmis leikit on parhaita! Ihme kuiviksia olette! 

[/quote]

Mamma haluaa leikkiä. Ja ikä oli...

Kuinkahan moni mies innostuu leikeistä? Miehiä kuitenkin vanh.illoissa käy ja jotenkin luulen, ettei esim. oma mieheni innostu leikkimään, vaan haluaa kuulla asiatiedot. Sen jälkeen voi itsekin esittää kysymyksiä, jos niitä sattuu olemaan.

[/quote]

ikää on 26vuotta ja miehellä saman verran. Parin vuoden päästä meillä päästään ensimmäiseen koulun vanhempainiltaan. Viime keväänä päiväkodissa oli perheen yhteinen liikuntapäivä, jossa olimme innokkaina mukana kaikenmaailman piirileikeissä yms. Olemme ne vanhemmat, joita katsotte pahasti,kun hillumme lastemme perässä HopLopin putkistoissa, kiipeilemme puuhun, pelaamme keinupersistä ja leikimme metsässä super seikkailijoita!

Mukavaa vastapainoa työpäiviin. Ei aina tarvitse miettiä,mitä muut ajattelevat tai tekeekö jotakin väärin.

[/quote]

En mä katso sua pahasti, en ollenkaan. Sä voit tehdä ja mennä ihan mitä haluat ja minne haluat. Minusta on tosi kiva että me ihmiset ollaan erilaisia. Vasta sitten katson pahalla jos sä alat vaatia, että minunkin pitää tunkea sinne hoplopin putkeen ja juosta päiväkodin pihalla naama punaisena. (No, sitä mä olen kyllä joskus tehnyt, mutta ihan omasta vapaasta tahdostani :) Ja että mun pitää kisailla muiden vanhempien kanssa ja tutustua niihin erilaisten leikkien avulla.

Vierailija
22/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:39"]

Ei sosiaalisesti kömpelö ihminen ole välttämättä mikään tosikko. Mä inhoan pakkotutustumista vieraisiin ihmisiin ja itsensä ja lastensa nolaamista, mutta silti olen hyppinyt lasteni kanssa vesilammikoissa keskellä kaupunkia, leikkinyt valosotaa kiljuen ympäri taloa, hypin trampalla jne. Ja vaikka tykkään leikkiä lasteni kanssa, en todellakaan tykkää leikkiä vieraiden, aikuisten ihmisten kanssa.

[/quote]

Minulla on sama. Menen myös ympäri Hoploppia lasten kanssa, lasken liukumäkiä, kiipeän, nauratan, leikin ja jopa laulan. Mutta esiintyminen on minulle ihan hirveää.

Ensivaikutelma, jonka minusta tuollaisessa vanhempainillassa saa, ei kyllä vastaa sitä mitä olen tuollaisten tilanteiden ulkopuolella. Mutta kun niin moni sitten nojaa siihen ensimmäiseen kuvaan ihmisistä niin kiva juttu :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 10:01"]

Tutustumis ja ryhmäytmis leikit on parhaita! Ihme kuiviksia olette! 

[/quote]

Mamma haluaa leikkiä. Ja ikä oli...

Kuinkahan moni mies innostuu leikeistä? Miehiä kuitenkin vanh.illoissa käy ja jotenkin luulen, ettei esim. oma mieheni innostu leikkimään, vaan haluaa kuulla asiatiedot. Sen jälkeen voi itsekin esittää kysymyksiä, jos niitä sattuu olemaan.

[/quote]

ikää on 26vuotta ja miehellä saman verran. Parin vuoden päästä meillä päästään ensimmäiseen koulun vanhempainiltaan. Viime keväänä päiväkodissa oli perheen yhteinen liikuntapäivä, jossa olimme innokkaina mukana kaikenmaailman piirileikeissä yms. Olemme ne vanhemmat, joita katsotte pahasti,kun hillumme lastemme perässä HopLopin putkistoissa, kiipeilemme puuhun, pelaamme keinupersistä ja leikimme metsässä super seikkailijoita!

Mukavaa vastapainoa työpäiviin. Ei aina tarvitse miettiä,mitä muut ajattelevat tai tekeekö jotakin väärin.

[/quote]

No, mut hei! Mikä teissä sitten herättää närää?  Jotain teette varmasti väärin, koska luettelemasi asiat ovat ihan normaaleja toimintoja lasten kanssa muissa perheissä. Lasten kanssa kuuluukin leikkiä, mutta vanhempien kanssa harva enää leikkii, ainakaan mielellään. Kas, siinä ero.

Vierailija
24/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:35"]

Ja niiden leikkien avulla kun ei oikeasti tutustu niihin muihin vanhempiin. Ujo ihminen keskittyy vaan siihen tilanteesta selviämiseen, eikä siis muista niiden muiden nimiä saati sitä kenen vanhempia ne on. Ja veikkaan että ei niitä sosiaalisimpiakaan se tutustuminen niin nappaa, pakkopullaa se useimmille on.

[/quote]

Minusta taas on kiva tietää, millaisia vanhempia lapseni luokkatovereilla on.

[/quote]

No, et sä sitä todellisuutta niistä näe. Varsinkin jos leikitään näitä ihania tutustumisleikkejä. Oikeesti ne ihmiset on ihan toisenlaisia.

Vierailija
25/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuollainen vanhempainilta viime vuonna, kun lapsi oli eskarissa. Mulla on a)isot tissit b)selkävamma, joten oli totaalisen kamalaa, kun siellä piti hyppiä ja pyöriä ja juosta! Kyllä minäkin haluaisin vanhempainillat aivan asiat asiana ja sitten kotiin!

Vierailija
26/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kukkahattutätien, maailma on pilattu lässytyksellä ja idiooteilla leikeillä. Koulu on opiskelua varten, työpaikka on työntekemistä varten ja vanhempainillat sitä varten, että tiedämme koulun käytännöistä, muutoksista, tutustumme opettajiin ja kouluun jne.

Toisiin vanhempiin ja työkavereihin voimme tutustua vapaa-ajalla, kuten myöskin virkistyä ja leikkiä leikkejä omien mieltymysten mukaan. Myös jo yläkouluikäiset nuoret kokevat "kivat ryhmäleikit" noloina ja hölmönä pelleilynä.

Mutta ah, kukkahattutädit ovat niin iloisia kun meillä on kaikilla niin kivaa!

Vierailija
27/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan ikuisesti sen tunteen, kun mun häissä, rakkaitteni ympyröimänä, kaaso päätti järjestää ohjelmaa mun mielipiteistä huolimatta. Mä menin niin lukkoon, että silmissä sumeni ja pää oli aivan tyhjä. Mies sitten saneli kuiskaten mitä mun piti vastata kysymyksiin. Mä muistan vielä 14 vuoden jälkeenkin miltä se tuntui. Aika ei ole parantanut mun sosiaalisten tilanteiden pelkoa, eikä mitkään Joe Blackotkaan auta, joten mä vain välttelen tuollaisia tilanteita kaikin keinoin. Ja tuntuu, että mitä vanhemmiksi lapset tulevat, sitä enemmän opettajat järjestävät sitä ohjelmaa. 

Vierailija
28/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:43"]

Ja niiden leikkien avulla kun ei oikeasti tutustu niihin muihin vanhempiin. Ujo ihminen keskittyy vaan siihen tilanteesta selviämiseen, eikä siis muista niiden muiden nimiä saati sitä kenen vanhempia ne on. Ja veikkaan että ei niitä sosiaalisimpiakaan se tutustuminen niin nappaa, pakkopullaa se useimmille on.

[/quote]

[/quote]

No, et sä sitä todellisuutta niistä näe. Varsinkin jos leikitään näitä ihania tutustumisleikkejä. Oikeesti ne ihmiset on ihan toisenlaisia.

[/quote]

No se onkin TUTUSMISleikki, ei mikään "tällainen on irmelin persoona"-leikki.

Vierailija
29/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua :) Älkää missään nimessä tutusko keneenkään! Mielestäni on hienoa, että vanheimpain illoissa koitetaan tutustuttaa vanhempia toisiinsa! Yleensä niistä koulukavereista tulee myös arkikavereita. Eikö ole helpompaa pitää yhteyttä muihin vanhempiin,kun on edes kerran kuullut tämän nimen vanhempain illassa? Vai saako teidän lapset jo 7vuotiaina vaan mennä ja tulla toisten luokse kylään ilmän että sovitte vanhempien kanssa siitä?

Vierailija
30/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:56"]

Apua :) Älkää missään nimessä tutusko keneenkään! Mielestäni on hienoa, että vanheimpain illoissa koitetaan tutustuttaa vanhempia toisiinsa! Yleensä niistä koulukavereista tulee myös arkikavereita. Eikö ole helpompaa pitää yhteyttä muihin vanhempiin,kun on edes kerran kuullut tämän nimen vanhempain illassa? Vai saako teidän lapset jo 7vuotiaina vaan mennä ja tulla toisten luokse kylään ilmän että sovitte vanhempien kanssa siitä?

[/quote]

Tutustua voi muutenkin kuin leikkimällä. 

Vierailija
31/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No se onkin TUTUSMISleikki, ei mikään "tällainen on irmelin persoona"-leikki.

[/quote]

Mihin siinä sitten tutustutaan jollei siihen Irmeliin ja sen persoonaan? Jos tarkoitus on vaan ihan pintapuolinen tutustuminen niin silloinhan voidaan vaan kertoa se oma nimi ja se kenen äiti/isä on. Mä olen kuvitellut että näillä leikeillä juuri yritetään tutustuttaa vanhemmat vähän paremmin kuin vaan nimitasolla, tuoda juuri sitä Irmelin persoonaa edes vähän esiin.

Vierailija
32/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaisessa pikaryhmäytymisessä ketään opi tuntemaan. Sitäpaitsi näissä leikeissä juuri ryhmäydytään, kuten nimikin jo kertoo.

Samassa ryhmässä voi olla vanhempia, joiden lasten kanssa omalla lapsella ei ole mitään yhteistä, ei leikkejä, ei hengaamista, ei tule yhteydenpitoa jne.

Jos hankaluuksia ko. vanhempien lasten kanssa ilmenee, niin aivan varmasti tavataan ja tutustutaan ilman leikkejäkin.

Ryhmästä yksi vanhempi esittelee aikaansaannokset, joten se siitä tutustumisesta, varsinkaan muiden ryhmien vanhempiin.

Ei, ei, kannattaa käyttää sama aika muuhun keskusteluun ja asiatietoon.

Vierailija
33/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo leikkiminen vanhempainillassa on todella hyvä juttu!! Se saa tunnelmaan rennon ilmapiirin ja sitten ihmiset keskustelevat luontevammin toistensa kanssa, kun rentous on saavutettu.

Jos ei osaa leikkiä aikuisten kesken tunnelman keventämiseksi, niin vika on omissa sosiaalisissa taidoissa. Ehkä niitä olisi syytä kehittää tai mennä terapiaan tai hankkia rauhoittava lääkitys.

Vierailija
34/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:08"]

Mikä niitä opettajia ja ryhmänvetäjiä oikeasti vaivaa, jos ei riitä ymmärrystä erilaisille ihmisille ja nimenomaan sosiaalisten tilanteiden pelolle? Jos olisin opettaja, hoitaisin vanhempainillat niin että itse aloittaisin puhumisen ja pitäisin sitä itse koko ajan yllä, ja olisin ns. tilanteen herrana. Ei tulisi mieleenkään pakottaa toisia mihinkään.

Laittaisin vaikka lapset askartelemaan kivasti oman nimensä ja vaikka terkut vanhemmille paperille, sitten se paperi jätettäisiin oman pulpetin päälle ja vanhemmat sitten istumaan oman lapsen paikalle. Näin sitten muutkin näkee kenen vanhemmat on kyseessä ilman että kenenkään tarvitsee ääni vapisten esitellä itseään. Johan siinä menee osalta kaikki asiatieto ohi kun pitää jännittää sitä omaa vuoroaan.

[/quote]

Nimenomaan näin. Mä pystyn noihin leikkeihin ja on mielestäni typerää kieltäytyä niistä vain, koska "ei jaksa" tai "ne ovat tyhmiä", mutta on ihmisiä, joille ne ovat oikeasti ongelma (ja jotka kuitenkin pärjäävät muuten vallan hyvin vanhempina ja työelämässä). Luulisi, että vanhempainillat tajuttaisiin pitää mahdollisimman matalan kynnyksen tapahtumina.

Vierailija
35/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 13:31"]

Tuo leikkiminen vanhempainillassa on todella hyvä juttu!! Se saa tunnelmaan rennon ilmapiirin ja sitten ihmiset keskustelevat luontevammin toistensa kanssa, kun rentous on saavutettu.

Jos ei osaa leikkiä aikuisten kesken tunnelman keventämiseksi, niin vika on omissa sosiaalisissa taidoissa. Ehkä niitä olisi syytä kehittää tai mennä terapiaan tai hankkia rauhoittava lääkitys.

[/quote]

Tulikos sulle missään kohtaa tätä ketjua lukiessas mieleen, että ehkä jotkut jo käyvätkin terapiassa ja saavat siihen lääkitystäkin?

NÄmä tällaiset pakkoleikitykset ja tutustumisleikit ajavat osan vanhemmista kokonaan pois näistä tilaisuuksista. Jos keskityttäisiin olennaiseen ja voitais vaikka vapaamuotoisesti seurustella niiden toisten vanhempien kanssa, saatettais saavuttaakin jotain. Mulle ei jää edes nimet mieleen, jos pitää siinä samalla jotain pelleilyä harrastaa.

Mä ainakin työpäivän jälkeen haluaisin vaan juoda kupposen kahvia ja kuunnella asiaa ja osallistua keskusteluun. Kotona odottaa sitten ne lapset, joiden kanssa voin leikkiä.

Vierailija
36/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisikö aloittaa se vapaamuotoinen keskustelu näin "hei, mikä lääkitys ja terapia sinulla on?" 

Luulisi, että valtaosa vanhemmista kykenee kerran vuodessa muutaman tutustumisleikin tekemään? En usko, että kaikilla on liian isot tissit,selkävaivoja,sosiaalisia ongelmia jne...

Vierailija
37/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tosikoita ja rajoittuneita täällä palstalla. Ehkä te olettekin niitä, jotka pystyy täällä netissä kirjoittelemaan mitä vaan, mutta esim. siellä vanhempainillassa istutte hiljaa nurkassa. Sitten kotona marisette yksikseen, jos joku asia on pielessä, mutta ette tee koskaan mitään asioiden korjaamiseksi. Ette edes uskalla jutella opettajan tai muiden vanhempien kanssa.

Outoa jos jollain ei ole muutamaa minuuttia aikaa viettää lapsen koululla, vaan mielessä pyörii vain, että nytkin minulla voisi olla parempaakin tekemistä.

Vierailija
38/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 14:56"]

No pitäisikö aloittaa se vapaamuotoinen keskustelu näin "hei, mikä lääkitys ja terapia sinulla on?" 

Luulisi, että valtaosa vanhemmista kykenee kerran vuodessa muutaman tutustumisleikin tekemään? En usko, että kaikilla on liian isot tissit,selkävaivoja,sosiaalisia ongelmia jne...

[/quote]

No ei tietenkään ruveta lääkityksistä kyselemään, vaan ihan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä ilman pelleilyä.

Onko niin vaikea käsittää, että jotkut vaan EIVÄT HALUA mitään tutustumisleikkejä ja jäävät sitten pois, vaikka asia ja muut vanhemmat muuten ehkä kiinnostaisi.

Vierailija
39/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella oli eilen vanhempainilta ja siellä oli esimerkiksi yksi sellainen esittelyleikki missä suurin osa vanhemmista änkytti. Minulle esiintyminen ei tuota ongelmia, eikä lapselleni, mutta monelle ihmisielle varmasti tuottaa ja itseasiassa eilen jo mietin, että tilanne on varmasti todella kiusallinen niille jotka ahdistuvat kyseisestä toiminnasta. 

Toisaalta meillä tuon leikin idea oli nimenomaan näyttää millaisia leikkejä lapset tekevät koulussa. Ja se taas on sitten hyvä asia, että lapset harjoittelevat esiintymistä ja jännittäviä tilanteita.  Ehkä heistä ei sitten tule yhtä pelokkaita kuin vanhempansa ovat?

Vierailija
40/74 |
12.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten leikkien järkkäily on varmin tapa vähentää vanh.iltoihin osallistuminen minimiin. Se lienee osin taustalla ja yksi on se, että opea itseä jännittää niin kovasti tällaiset illat ja näin hänelle tarjoutuu oiva keino olla taustalla, poissa huomiosta. Heitetään ns. pallo vanhemmille ja ujot, arat vanhemmat joutuvat sijaiskärsijöiksi (jos  yleensä saapuvat paikalle).

Kaikki eivät ujostele, osalle esilläolo on helppoa ja luontaista, mutta jos halutaan kaikkien tulevan paikalle, niin parasta on, että opettaja hoitaa itse illan.

Olen itse ope ja en missään nimessä altista vanhempia moiseen. Usein nämä leikittäjäopet 'ihmettelevät' luokkani iltojen hienoja osallistumismääriä, mutta kyllä he todellisuudessa sen tietävät: kenenkään ei tarvitse etukäteen, eikä paikan päällä jännittää illoissani mitään ylläriesiintymistä ja tilaisuuden anti vanhemmille on paljon parempi. 

Varsinkin nuoret, tottumattomat opettajat jännittävät kovasti vanhempien tapaamisia, joten ei ne vanhemmat yksin jännitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi