Silmälasit vai ei?
Kävin silmälääkärissä, kun luulin että näkö olisi huonontunut. Päätetyötä tehdessä aina välillä näen sumuisesti ja pitää niin sanotusti tarkentaa. Luulin myös että olisi ollut hajataittoa, kun välillä näkyy niin sumuisesti.
Kaukonäkö oli 0,5 ja lähinäkö 0,25 kummassakin silmässä. Eli ymmärtääkseni hyvä näkö? Ei hajataittoa eikä karsastusta. Paineet hyvät.
Lääkäri kuitenkin suositteli laseja, ettei silmät väsy. En ihan ymmärtänyt mikä idea on laseilla, kun näkö on hyvä ja silmät terveet?
Ei viitsis turhaan hommata kalliita laseja, jos niistä ei olekaan mitään hyötyä...
Aloin miettimään, että voiko tuo ihme sumuisuus johtua muustakin kuin silmistä?..jostain aivokasvaimesta tms.?
Kenellään kokemuksia?
Kommentit (26)
Jos teet päätetyötä, hanki päätelasit.
Et siis kärsi siitä sumuisuudesta yms, kun et halua avuksesi laseja? Älä ihmeessä sitten ota.
Ootko kokeillut silmien kostauttamista. Kuivat silmät aiheuttaa just tollaisia oireita.
Ootko kokeillut silmien kostauttamista. Kuivat silmät aiheuttaa just tollaisia oireita.
Mä otin lasit. Toisessa silmässä näkö huonompi (-0,75), toinen okei. Yhteisnäkö oikein hyvä.
Mulla oli vahvuudet vaan 0.25 molemmissa silmissä. Lasit katkaisi migreenikierteen. Näen siis suunnilleen täydellisesti, mut pienellä lasikorjauksella silmä saa levätä ja pääsee helpommalla.
Siis ei ollut kyse siitä ettenkö haluaisi laseja. Tuntuu vain hassulta, että tarvis lasit kun on hyvä näkö.. Pitääpä kokeilla tuota silmien kostuttamista.
Ei tuolla näöllä kannata, optikot/optikoilla töissä olevat lääkärit vaan haluaa myydä laseja. Mun kaverille oli oikea silmälääkäri, ei siis optikoilla työskentelevä, sanonut juuri päin vastoin: Kannattaa harjoittaa silmiä ilman laseja niin paljon kuin mahdollista. Sinuna, kun silmät on tasapariset, ostaisin varalle jotkut matalatehoiset halpislasit. Itsellä alkoi näkö huonontua suht. nopeasti sitten kun se alkoi ja nuo lasit auttoivat hyvin siihen asti kunnes tuli tarve oikeille laseille lähinnä päätteen ääressä. Alkuun tarvitsin niitä vain iltaisin väsyneenä.
Mitä nuo 0.25 ja 0.5 oikein tarkoittaa? Oon luullut että 1.0 on normaali näöntarkkuus?
Mutta jos kerran lääkäri sanoi että silmälasit olisi hyvät, niin mikset niitä hankkisi? Sanoiko se lääkäri sulle että sulla on hyvä näkö, kun sanot "ymmärtääkseni" hyvä näkö? Voihan olla, että näkökykysi on heikkenemässä ts. näkökyky saattaa joissain tilanteissa olla vähän huonompi kuin täydellinen, mutta kyse on niin pienestä jutusta ettei se tule ilmi lääkärien mittareissa/skaalalla. Silti laseista voi olla hyötyä.
Tuota juuri mietinkin, että huononeeko näkö nopeammin, jos pitää laseja, vaikka voisi pärjätä ilmankin. Itsellä ei kyse mistään ikänäöstä, kun olen reilusti alle kolkyt.
Lääkäri siis sanoi, että on hyvä näkö, mutta lasit voi auttaa siihen ettei silmät väsy. Mutta miksi silmät väsyy, vaikka näkee hyvin?
Tuli juurikin sellainen olo, että lääkäri suositteli laseja, jotta saisi myyntiä..
ap
Silmät väsyy kun joudut niitä siristelemään nähdäksesi kunnolla. Mulla on aikalailla nuo sun lukemat ja käytän silmälaseja. Miksi siristellä ja miettiä mitä tuossa ja tuossa lukee kun silmälaseilla näkee terävästi ja heti mitä missäkin lukee tai on. Kyllä mä ilman lasejakin pärjäisin jos olis pakko, mutta en halua.
Ap, jos teet paljon töitä tietokoneella, vika ei välttämättä ole silmissäsi. Tarkista tietokoneen näyttö, ehkä sulla on liian kirkas tausta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:45"]
Kaukonäkö oli 0,5 ja lähinäkö 0,25 kummassakin silmässä.
[/quote]
Noissa kertomissasi näköarvoissa ei ole mitään järkeä! Tarkistaisitko ap oikeat arvot siitä reseptistäsi niin ehkä osaisin auttaa!
Sun silmät väsyy, kun ne joutuu tsemppaamaan vähän enemmän kuin tavis silmät, vaikka näkösi sinällään on ok, tiedäthän, ettei laseja tarvitse käyttää 24/7, joten voisit töissä niitä käyttää ja muuten et, mutta, voithan vain jatkaa silmiesi väsyttämistä, en vain ole ikinä kuullut, että minkään jatkuva väsyttäminen olisi hyvästä...
Prillejä saa muuten ihan edullisestikin, kun mitään poikkeavaa sullakaan ei ole, niin alle satasella saisit helpotusta.
Hups. Siis kauas sf 0.50 ja lähelle sf 1.25.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:18"]
Hups. Siis kauas sf 0.50 ja lähelle sf 1.25.
[/quote]
ota lasit...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:07"]
Tuota juuri mietinkin, että huononeeko näkö nopeammin, jos pitää laseja,
ap
[/quote]
Ei huonone. Ihmiset kuvittelevat niin, koska kun ovat käyttäneet laseja jonkin aikaa ja sitten ovat ilman, niin eivät enää muista kuinka sumuinen maailma tosiaan oli ennen laseja.
Kyllä minä noilla arvoilla ottaisin lähilasit. Siinä mielessä olet kyllä poikkeus että yleensä alle 30 -vuotiailla lähi- ja kaukonäön arvoissa ei ole noin paljon eroa. Ts. silmät jaksavat tehdä tarkennustyön lähelle ilman apukeinoja. Sanoisin että noilla laseilla pääset eroon sumuisuudesta ja mahd. päänsäryistä, mutta myös tulet "tottumaan" laseihin. Eli jatkossa voi olla hankalaa ilman.
-13
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:07"]
Tuota juuri mietinkin, että huononeeko näkö nopeammin, jos pitää laseja, vaikka voisi pärjätä ilmankin. Itsellä ei kyse mistään ikänäöstä, kun olen reilusti alle kolkyt.
Lääkäri siis sanoi, että on hyvä näkö, mutta lasit voi auttaa siihen ettei silmät väsy. Mutta miksi silmät väsyy, vaikka näkee hyvin?
Tuli juurikin sellainen olo, että lääkäri suositteli laseja, jotta saisi myyntiä..
ap
[/quote]
Ei mulla ainakaan ole huonontunut, itse asiassa hiukan parantunut. Mulla on siis ollut lasit noilla sun lukemilla jo kohta parikymmentä vuotta. Olis varmaan jo huonontunut jos näin kävis. Lasit on vieläpä ihan jokapäiväisessä käytössä.
Siis mulla on noiden lukemien pdrusteella huono lähinänö? Mikä on ns normaaliraja?