Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa/hoidossa olevien 0-3 vuotiaiden lasten vanhemmat!

Vierailija
16.10.2013 |

Olen 15 vuoden aikana oppinut pukemaan lapsia erittäin nopeasti. Silti, lasten pukemiseen menee muina kuin kesäaikoina tuhottomasti aikaa. Tässä muutama erittäin ystävällismielinen neuvo teille:

-Älä laita lapselle sormikkaita hoitoon, ellei lapsi osaa pukea niitä itse. Sormikkaiden pukemiseen menee 10 kertaa enemmän aikaa kuin sellaisten hanskojen, joissa on vain peukalolle paikka. Pieni lapsi ei tarvitse sormikkaita.

-Älä laita napitettavia neuleita hoitoon. Neuleissa on helposti 10 nappia, joiden pukemiseen menee todella paljon enemmän aikaa kuin tavallisessa pään yli puettavassa. 

-Suosi helposti puettavia vaatteita jo siitäkin syystä, että lapsi oppisi pukemaan itse aiemmin. Nauhakenkiä ei osaa kukaan 3-vuotias sitoa. Usein ne nauhat myös aukeavat leikeissä.

-Me hoitajat teemme parhaamme, että lapsella olisi asianmukaiset vaatteet ulkoillessa. Emme pysty taikomaan ylimääräisiä pipoja ja hanskoja, jos ne inhimillisesti vain unohtuvat. Päiväkodissa pipoja ei mielellään edes lainata täiden takia. Perhepäivähoidossa lainavaatteita on sitäkin vähemmän lainattavaksi, eikä ole toista työntekijää jäämään liian vähissä vaatteissa tuodun lapsen kanssa sisälle, kun toisten pitäisi päästä ulos.

En pyydä tätä itseni vuoksi, vaan lasten. Kun pukemiseen menee tuhottoman paljon ylimääräistä aikaa, ei päästä nopeasti ulos, leikkiaikaa ja ulkoiluaikaa on vähemmän, pukeminen tuntuu kaikista työläältä. Liian vähissä vaatteissa tuodulla lapsella on kylmä. Se ei ole kivaa! Muistakaa, että hoidossa lapset ovat helposti pari tuntia putkeen ulkona. On aivan eri asia olla 2 tuntia ulkona vähissä vaatteissa kuin pinkaista nopeasti autotallista autolle, päiväkodille ja työpaikalle liian vähissä vaatteissa. Aikuinen kestää juosta pelkässä jakkupuvussa nollassa asteessa, koska ulkoilu on lyhytaikaista. Lapsi on ulkona paljon pidempään.

Kiitos.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joka sana!

Terveisin perhepäivähoitaja

Vierailija
2/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samat toiveet. Kerran sanoin yhdelle äidille, että voisiko ne sormikkaat ja nätit napitettavat neuleet jättää kotiin ja tuoda hoitoon helposti puettavia vaatteita. Äiti suuttui ja sanoi, että pukee lapsensa ihan mihin haluaa ja on se nyt kumma, jos tähän manööveriin menee minuutti päivässä enemmän. Keneltä se on pois?

Sanoin, että se on kaikilta pois se minuutti. Kun puettavia lapsia on 30, se on puoli tuntia. Kysyin, haluaisiko lapsensa odottavan puoli tuntia toppapukuun puettuna eteisessä, että saan kaikkien muidenkin sormikkaat ja napitettavat neuleet puettua päälle? Ei sanonut mitään ja jatkoi näiden hankalien vaatteiden pukemista.

Vanhemmat saavat pukea ihan mitä haluavat lapsillensa, mutta ihan oikeasti se hidastaa tosi paljon pukemista, jos on sormikkaat, napitettavia neuleita ja solmittavia nauhakenkiä. 

Mun unelmapäivänä lapsilla olisi talvella Kuomat, peukalolliset hanskat, kypäräpipo ja toppahaalari. Alla sen verran, mitä lapsi tarvitsee, muttei nappeja housuissa, paidoissa tai mekoissa. Se olisi minuutti per lapsi, huimaa!

Vähän aikaa sitten, kun oli kylmä päivä, minulta meni valehtelematta 20 minuuttia neljän lapsen pukemiseen. Ja vain siitä syystä, että vaatteet olivat hankalia, kukaan lapsista (2-3v) ei saanut mitään vaatekappaletta itse puettua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehän saatte palkkanne siitä, että puette ne lapset! Ihme valittamista taas.

Vierailija
4/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mut kuitenkin aiheeseen liittyen; miten ihmeessä muut vanhemmat osaavat aina aamuisin pukea lapsilleen optimaalisesti oikeat ulkovaatteet mukaan, vaikka varsinkin juuri nyt keli saattaa vaihdella runsaasti aamu-ja iltapäiväulkoilun välillä? Meillä on lapsilla aina iso repullinen lisävaatetta ja varavaatetta, on paksummat ulkovaatteet ja repussa ohuemmat, varakäsineet ja -pipot lämpimänä ja ohuempana versiona jne. Kenenkään muun lapsen lokerikossa ei ole tällaista määrää vaatetta, ja mietin usein että miten lapsila on kaikki tarvittava, jos aamulla on muutama aste pakkasta ja iltapäivällä voi olla ihan kurakelit? Vaikka kaikki lasten vaatteet ja kengät ovat vedenpitäviä, niin ei ne kaikki sovellu kaikkeen säähän.

Eli oiskos antaa vinkkejä, että mitä ne muut vanhemmat tekee paremmin, niin että heidän lapsensa pärjäävät sillä samalla asukokonaisuudella koko päivän, kelissä kuin kelissä?

Vierailija
5/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän parhaani mutta joskus tässä hektisessä elämässä käy niin että tumput jää eteisen pöydälle. Kotona on niin monta lasta jotka pitää saada liikenteeseen seitsemältä joka aamu. Ja siinä sivussa katsoa että itselläkin on säädylliset työvaatteet päällä.

Välillä nää ruuhkavuodet on vaan sellaisia että on onnellinen jos ehtii kaivaa esille/ostaa ja pestä kaikki lasten talvivaatteet ennen lumentuloa.

Vierailija
6/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne napilliset ja sormikkaiset puetaan ensin, ettei toisten tarvitse niin kauaa odotella. 

Vierailija
7/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa lapsilla on yleensä omat lokerot tai ainakin naulakot, johon voi laittaa varalakin ja käsineet (naulakkoon vaikka pussissa). Silloin ei ole niin iso juttu vaikka joskus unohtuisi aamulla ottaa mukaan autolla lähtiessä.

Vierailija
8/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kakruna kärsinyt niistä hanskoista sen verran, että takuuvarmasti muksulla on sormikkaat. Sori!

Vierailija
9/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:11"]

No tehän saatte palkkanne siitä, että puette ne lapset! Ihme valittamista taas.

[/quote]

Tyrerys! Kyllä se palkka koostuu aika monesta muustakin asiasta kuin vain lasten pukemisesta ja olisi todellakin suotavaa, että myös nämä kaikki muut työtehtävät ehtisi hoitaa siinä työpaivän aikana.

Vierailija
10/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:29"]

Olen itse kakruna kärsinyt niistä hanskoista sen verran, että takuuvarmasti muksulla on sormikkaat. Sori!

[/quote]

Miten hanskoista voi kärsiä :D:D Ja aikamoista lapsesi teilaamista jos oletat suoraan hänenkin olevan yhtä typerä kuin itse olet, ettei osaa hanskojen kanssa olla ulkona!

Vierailija
11/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:31"]

[/quote]

Miten hanskoista voi kärsiä :D:D Ja aikamoista lapsesi teilaamista jos oletat suoraan hänenkin olevan yhtä typerä kuin itse olet, ettei osaa hanskojen kanssa olla ulkona!

[/quote]

Kärsin siitä kun niillä ei saanut mitään tehtyä. Mutten mä tiennyt että niiden kanssa pitää osata olla ulkona =D

Vierailija
12/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nillitystähän tämä tietysti on, mutta hoitajana toivoisin rukkasten olevan sopivat ja ehjät. Ei yksivuotiaalle eskarilaisen kokoa tai toisinpäin. Ja niitä kiitos saa pestä, sisävuori alkaa haista aikamoiselle kun siellä pidetään hikikättä koko talvikausi pesemättä rukkasta välillä. Ja kuvitelkaa haju dagiksen eteisessä kun siellä on kuivumassa 20 yhtä pahalle haisevat hanskat.

Tuolle yhdelle äidille vinkiksi, katso lasten vaatteet valmiiksi jo illalla, ihan niitä lapasia myöten ja vie vielä yhdet lokeroon varalle. Kirpparilta saa halvalla jos on taloudessa tiukkaa.

Vierailija
13/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvää. Se roisto edelleen katsele ja seura meitä! Kukaan ei puutuu asiaan,ketään ei kiinnostaa toisen ihmisen murheet! Soitanko poliisille suoraan? Vai minne sen sijan? Kuntaan? Ministeriöön? Kuulostako tyhmältä? Anteeksi! Minun on pakko kertoa "isälle"! 

Vierailija
14/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:36"]

[/quote]

[/quote]

Kärsin siitä kun niillä ei saanut mitään tehtyä. Mutten mä tiennyt että niiden kanssa pitää osata olla ulkona =D

[/quote]

Osta kunnon hanskat, saa taatusti tehtyä. Ne Halpahallin halvimmat on järkyttävän surkeita. 

Vierailija
15/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Osta kunnon hanskat, saa taatusti tehtyä. Ne Halpahallin halvimmat on järkyttävän surkeita. 

[/quote]

Epäilemättä sulla on kokemusta, mutta meidän lapsella on ja tulee olemaan silti sormikkaat.

Vierailija
16/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:39"]

Ole hyvää. Se roisto edelleen katsele ja seura meitä! Kukaan ei puutuu asiaan,ketään ei kiinnostaa toisen ihmisen murheet! Soitanko poliisille suoraan? Vai minne sen sijan? Kuntaan? Ministeriöön? Kuulostako tyhmältä? Anteeksi! Minun on pakko kertoa "isälle"! 

[/quote]

Posttraumaattinen stressihäiriö lapsuudessa koetun sormikasepisodin takia?

Vierailija
17/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:38"]

Nillitystähän tämä tietysti on, mutta hoitajana toivoisin rukkasten olevan sopivat ja ehjät. Ei yksivuotiaalle eskarilaisen kokoa tai toisinpäin. Ja niitä kiitos saa pestä, sisävuori alkaa haista aikamoiselle kun siellä pidetään hikikättä koko talvikausi pesemättä rukkasta välillä. Ja kuvitelkaa haju dagiksen eteisessä kun siellä on kuivumassa 20 yhtä pahalle haisevat hanskat.

Tuolle yhdelle äidille vinkiksi, katso lasten vaatteet valmiiksi jo illalla, ihan niitä lapasia myöten ja vie vielä yhdet lokeroon varalle. Kirpparilta saa halvalla jos on taloudessa tiukkaa.

[/quote]

On muuten yllättävän vaikeata löytää pienelle lapselle sellaisia rukkasia, joilla pystyy jotain tekemäänkin.

Vierailija
18/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No aina oppii uutta. Mielenkiinnosta: missä kuvittelit että hanskoja pidetään, jos ei ulkona??? Ja jos ei hanskat kädessä saa tehtyä mitään, niin se viittaisi jonkinlaisiin motorisiin ongelmiin...

Vierailija
19/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:43"]

[/quote]

On muuten yllättävän vaikeata löytää pienelle lapselle sellaisia rukkasia, joilla pystyy jotain tekemäänkin.

[/quote]

On niitä, ehdottoman tärkeää on tarkistaa että peukku on ommeltu hyvin ja pysyy se vuoriosa hyvin paikoillaan, koskee sekä halpoja että kalliita rukkasia. Ja koko pitää olla sopiva, varren riittävän pitkä. Kun löytää hyvät, niin sopii ostaa samalla kahdet.

Vierailija
20/45 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:43"]

[/quote]

[/quote]

On niitä, ehdottoman tärkeää on tarkistaa että peukku on ommeltu hyvin ja pysyy se vuoriosa hyvin paikoillaan, koskee sekä halpoja että kalliita rukkasia. Ja koko pitää olla sopiva, varren riittävän pitkä. Kun löytää hyvät, niin sopii ostaa samalla kahdet.

[/quote]

Mutta kun katselet hanskatarjontaa marketeissa, niin isoja kokoja löytyy hyviä hanskoja, mutta ei pienille. Todella sääli.