Teinin osaamiset
Meille tuli vaihto-oppilas. Olen ollut vähän ihmeissäni, kun hän ilmeisesti odottaa täysihoitoa... Ei osaa katsoa itse edes sitä, onko hänellä puhtaat vaatteet seuraavaksi päiväksi. Huoneensa roskis on ollut täynnä kuukauden... Kotitöitä ei osaa tehdä, imuria varmaan ikinä nähnytkään tai tiskikonetta... Onko teinit nykyään yleisestikin tällaisia?
Kommentit (31)
Ja ne kototyöt tehdään yhdessä. Tarkoitus oli, että lapset siivoaa huoneensa samaan aikaan, huoneet on vierekkäin. Eli ei kukaan vaadi raatamaan yksinään ilman neuvoja tai apuja.
Mä olen monta vuotta ollut töissä Suomeen Rotarien kautta saapuvien vaihto-oppilaiden orientoitumisleirillä ja kuullut monen monta tarinaa puolin ja toisin. Vaihtareista, jotka käyttäytyvät kuin APn vaihtari ja vastaavasti suomalaisista, joiden host perheen kodinhoitaja on nalkuttanut mm. oman sängyn petaamisesta, se kun kuuluu kodinhoitajalle, ei perheenjäsenille.
Vaihtareita tulee niin erilaisista taustoista ja he saattavat pimitttää (tai ei vain tule mieleen kertoa) erikoisiakin asioita. Yleensä vaihtarin perheenä olo vaatii uskomatonta mukautumista ja asiat pitää seoittää moneen kertaan. Mä neuvon juttelemaan vaihtarin kanssa kärsivällisesti kotitöistä ja sun odotuksista sekä selittämään, että neovat täysin normaaleja Suomessa. Jos asia ei parane, sanotaan vaikka kuukaudessa, niin pyytäisin apua järjestön tukihenkilöltä. Vaihtovuoai on kuitenkin vielä alussa ja nuori vasta totuttelee täysin erilaiaeen kulttuuriin.
Tsemppiä! Vaihtarikokemus antaa niin paljon hyvää kaikille, että kannattaa jaksaa. :)
Joo, minusta isäntäperheille vaan vaaditaan kovasti. Kukaan ei oikein muista kiittää.
Miksi vastaat kaikkeen tavalla tai toisella negatiivisesti? Intät vastaan tai puolustatudut (näinhän minä teenkin tai olet katera (kukaan ei kehu eikä kiitä)? Yksikään kommentti tässä ketjussa ei herättänyt sinussa mitään positiivista.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:48"]
Ei perheessä tarvitse olla teinejä, että voisi ottaa vaihto-oppilaan. Enkä odota hänen tekevän mitään "yleisiä" kotitöitä, vahtivan lapsia (eikä tämänikäisiä enää tarvitse vahtia) tms. mutta kyllä minusta on outoa, jos hänelle pitää alkaa nalkuttaa omien alkeellisten asioiden hoitamisesta! Tai että minun pitää ruveta katsomaan vaatteetkin valmiiksi! Tai että ei edes saa imuroitua sitä huonettaan, vaikka oma lapsni meni kahdesti neuvomaan ja se imuri kannettiin jalkoihin. Normaalisti on metrin päässä hänen huoneensa kynnykseltä...
[/quote]
Ei perheessä tarvitse olla teinejä, jotta saisi vaihto-oppilaan, mutta miksi ihmeessä ottaa se vaihtari, jos ei kykene sille mitään tarjoamaan? Joku perustelu ap:lla on vaihtarin ottamiselle eikä se näköjään ole ainakaan se, että haluaa tarjota kodin.
Meillä teinin luokkakaveri (vaihto-oppilas) muutti meille, koska isäntäperheellä ei ollut hänelle aikaa. Aamulla sai itsekseen selvitä kouluun (siis yksin aamupala jne.), iltapäivällä oli yksin kotona, illalla vanhemmat oli omissa harrastuksissaan. Viikonloppuna toinen vanhemmista oli aina jossain menossa, toinen kuljetti lapsia harrastuksissa, kaverisynttäreillä jne. Vaihto-oppilas (16v) oli yhtä kuin ilmainen lastenvahti 8v ja 12v lapsille.
Olen ollut vaihtarina ja minua kiellettiin petaamasta omaa sänkyäni,koska se oli kodinhoitajan tehtävä! Jokaisen suihkun jälkeen piti jättää pyyhe lattialle,koska kodinhoitaja vaihtoi ne. Perheessä muut jättivät kaikki vaatteensa ympäri kylpyhuoneita ja kodinhoitaja noukki ne sieltä. Aamulla otin lasin itselleni ja perheen 8v lapselle,olimme ottamassa mehua. Kodinhoitaja loukkaantui tästä! Eli ne kulttuuri erot...
Joo, mutta jos asia selitetään ja selitetään ja selvästi on kerrottu, että piikoja ei ole. Ja omat lapset kykenee hoitamaan tuon, vaikka ovat monta vuotta nuorempia.
Eli ihan se laiskuus. Ja kotiäidin kädettömyys.
No miksi olisi pitänyt herättää jotain positiivista, kun kaikki yrittävät väen väkisin väittää, että vika on minussa?! Jeesus.
Lapsi on laiska ja hemmoteltu ja äitinsä on kotona edelleen, vaikka kaksi lasta on jo teinejä.
Siellä se ongelma on. Ei minussa tai kulttuurissa.
No, voi pyhä Jeesus vaan itsellesi. Ei kai se teinin vika ole, jos aikuiset ei osaa. Se lapsi on nyt SINUN kodissa ja on SINUN loputon tehtävä perehdyttää hänen teidän kodin sääntöihin.
No voi herra isä. Kai mulla silti on oikeus olla jotain mieltä tähänastisesta kasvatuksesta!
Ei perheessä tarvitse olla teinejä, että voisi ottaa vaihto-oppilaan. Enkä odota hänen tekevän mitään "yleisiä" kotitöitä, vahtivan lapsia (eikä tämänikäisiä enää tarvitse vahtia) tms. mutta kyllä minusta on outoa, jos hänelle pitää alkaa nalkuttaa omien alkeellisten asioiden hoitamisesta! Tai että minun pitää ruveta katsomaan vaatteetkin valmiiksi! Tai että ei edes saa imuroitua sitä huonettaan, vaikka oma lapsni meni kahdesti neuvomaan ja se imuri kannettiin jalkoihin. Normaalisti on metrin päässä hänen huoneensa kynnykseltä...