Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin osaamiset

Vierailija
11.09.2013 |

Meille tuli vaihto-oppilas. Olen ollut vähän ihmeissäni, kun hän ilmeisesti odottaa täysihoitoa... Ei osaa katsoa itse edes sitä, onko hänellä puhtaat vaatteet seuraavaksi päiväksi. Huoneensa roskis on ollut täynnä kuukauden... Kotitöitä ei osaa tehdä, imuria varmaan ikinä nähnytkään tai tiskikonetta... Onko teinit nykyään yleisestikin tällaisia?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia uusavuttomia on myös Suomessa. Opeta hänelle asioita. Tavallisesti teinit nauttivat itsenäisyydestä.

Vierailija
2/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin hän on kotoisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vanhempia... Kun kuitenkin jo asuu ilmaiseksi, syö ilmaiseksi ja kaikkea muutakin maksamme niin jotenkin noloa, että pitäisi vielä täysin passata. Itse en kehtaisi lähettää noin osaamatonta toisten kotiin. Ap

Vierailija
4/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä se vaihto-oppilas tuli? Onkohan vissi kulttuuriero eri maiden lastenkasvatuksessa. Meillä kävi keskieurooppalainen, jonka osaaminen tai osaamattomuus ei ehtinyt ilmetä, mutta kansaivälisen koulun kasvattina vaikutti ihan pystyvältä ihmiseltä.

Olisko kyse siitäkin, että ei oma-aloitteisesti uudessa ympäristössä osaa ja uskalla, on vähän ujo? Neuvo sinä paremmin, mitä tehdä, esim. mihin voi roskiksensa tyhjentää, mihin laittaa pyykkiinmenevät vaatteet, mistä saa ottaa ruokaa ym.

Vierailija
5/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin vaihto-oppilaana, en saanut keittää itse edes kahvia. Palvelijat tekivät kaiken, ja jos jotain yritin, se oli heidän varpailleen astumista. Sinun täytyy opettaa hänelle maan tapa. Eihän hän voi tietää, miten suomalaisperheissä toimitaan, jos ette sitä hänelle kerro.

Vierailija
6/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hänelle on neuvottu... Ja kai nyt sen roskiksen itsekin bongaa, kun joka päivä sen ohi menee, kun pihaan kuljetaan sen ohi... Pyykit osaa kyllä laittaa pyykkikoriin, mutta ilmeisesti luulee, että joku keiju taikoo ne sieltä puhtaaksi!

Vierailija
7/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä kai hän on huomannut jo, ettei täällä ole palvelijoita... Ja ei tää nyt mikään hirveä huoli ole. Vähän vaan jurpsuttaa, kun vielä sitten tulee suunnilleen antamaan palautetta palvelutasosta ihan kuin hotellissa olisi.

Vierailija
8/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden?! Etkä ole häntä vielä opastanut ns.perheenne tavoille. Nuorihan tulee eri kulttuurista. Kulttuurusta, jossa saattaa olla kotona kodinhoitaja ysm, joka on suomen rajojen ulkopuolella melko yleistä.

Vierailija
9/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä häntä on opastettu. Eikä heillä ole mitään palvelijoita kotonakaan. Kotiäiti-äiti on, mikä lienee syynä siihen, että ei osaa mitään. Ja kyllä minä odottaisin, että itse huolehtii esimerkiksi vaaatteensa ihan opastamatta!

Vierailija
10/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä jaksat urputtaa. Miksi ihmeessä et keskustele hänen kanssaan ja kerro, miten teidän perheessä asiat tehdään?? Voi pyhä yksinkertaisuus. Tuo palveliesimerkkihän on kuvaava esimerkki siitä, miten erilaista eri kulttuureissa voi olla ilman, että sitä täältä syrjäisestä pikkumaasta käsin tulee ajatelleeksi.

Minulle ei nyt tule äkkiseltään mieleen esim. kovin montaa maata, jossa kävellään sukkasillaan sisällä ja jossa jokainen korjaa itse omat astiansa astianpesukoneeseen. Suomi on monessa suhteessa poikkeuksellinen maa.

Vierailija
11/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no, ei minusta ole mitenkään ihmellistä että teini ajattelee että riittää kun vie likaiset vaatteensa pyykkikoriin. Jos oletat että hän myös pesee ne, niin oletko myös näyttänyt miten pesukoneenne toimii ja selittänyt muutkin käytännöt? Monet eivät edes halua että joku alkaa omatoimisesti pestä pyykkiä joten mistä voi tietää?

Ja tuokin että oletat että on itse bongannut roskiksen, aikamoinen oletus, eihän hän voi tietää ilman että kerrot että tuohon sitten tyhjennät oman roskiksesi.

Kyllä ne maan, ja perheen, tavat pitää näyttää heti alusta ihan kädestä pitäen. Nekin, jotka sinusta tuntuvat itsestäänselvyyksiltä. Ota huomioon että tapoja on erilaisia, etenkin kun tulee eri maasta ja kulttuurista.

Vierailija
12/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesetkö omat pyykkisi, ja jätät erikseen tämän vaihto-opiskelijan pyykit sitten pesemättä? Kai ne siinä samassa koneessa menee, kun muidenkin pyykit. Jos tarkoitit sellaista tilannetta jossa teini vain hoksaa aamulla että ei mulla oo mitään vaatteita, kaivat vaan omasta kaapistasi jonkun nolon nallepaidan, ja menkööt sillä sitten kouluun. Oppii kerrasta, uskoa minua.

Oma äitini teki tuon roskiksen suhteen siten, että kun olimme lähdössä johonkin, ja olin jo ovella, hän komensikin minut hakemaan roskiksen ja viemään sen samalla. Jossakin vaiheessa tämä rupesi ärsyttämään niin paljon että opettelin viemään sen roskiksen ennen, ettei tarvitse joka kerta vielä ottaa kenkiä uudelleen pois ja hakea sitä roskista...

Vierailija
13/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta hänen pesevän pyykkiä, vaan että jos hän tarvitsee lisää vaikka sukkia niin oletan, että hän sanoo, että puhtaat sukat on loppu. Tai että jos sukan pari on hukassa, ei kiikuta minulle sitä paritonta syyttävänä... Ja todellakin roskis sijaitsee niin, ettei kouluun pääse tai kotiin ilman että kulkee sen ohi. Hänelle on se näytetty ja on myös sanottu, että hänen oletetaan siivoavan oman huoneensa. Imurin toiminta on opastettu ja viime viikolla vein sen imurin kahdesti hänen huoneeseensa keskelle lattiaa... Hän hyppi vain sen yli ja sitten vain nosti sen pois sieltä.

Vierailija
14/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä unohda esimerkin voimaa. Kuulostaa vähän siltä, että olet antanut esimerkin, että teillä on palvelija, sinä.

Millainen perhe teillä muuten on, ja miten he osallistuvat perheen yhteisiin askareisiin.

Olipa hölmö kysymys, täydellinenhän se on... Kaikki osallistuu kaikkeen, vai mitä.

Vierailija
15/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese erikseen, vaan pesen sekaisin. Mutta jos hän haluaa jotain tai häneltä loppuu jokin, en enää tutki hänen vaatevarastojaan kuten alle kouluikäisten, vaan oletan että itse huolehtii, että esimerkiksi seuraavaksi päiväksi on tarpeeksi puhdasta vaatetta. Ei niin että häntä saa ensin herätellä moneen kertaan ja sitten rupeaa vielä kyselemään, että miksei hänen tiettyjä sukkiaan ole pesty. 

Vierailija
16/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoonkin tulee kaksvitosia vaihtareita, jotka eivät osaa tehdä itse yhtään mitään. Voi olla, että ovat teoreettisessa tiedossa lahjakkaita, mutta siivoaminen, ruoanlaitto ja pyykkien pesu ovat aivan uusia asioita. Tämä johtuu siitä, että he ovat varakkaista perheistä, jossa palvelijat ovat tehneet kaiken. 

Vierailija
17/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän omat teinit ja/tai nuoremmat lapset tekevät? Miten olette jakaneet kotityöt? Milloin he siivoavat omat huoneensa?

Vierailija
18/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole teinejä. Nuoremmat lapset. Ja he osaavat hoitaa nuo jutut, joita nyt teiniltä odotan... Siis omat huoneensa, vaatteensa, roskat. 

Vierailija
19/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on vaihto-oppilasteini, jos hänelle ei ole perheessä ikäistään seuraa? Onkohan niin, että oletit saavasi au pairin ilmaiseksi ottamalla vaihto-oppilaan, ja nyt olet ihmeissäsi, kun tämä ei ole valmis piikomaan.

Teet tietty kaiken sen teinin kanssa yhdessä ihan niin kuin tekisit oman teinin kanssa. Sinä imuroit, minä puistelen matot jne.

Vierailija
20/31 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kannatan. Tehkää yhdessä asioita, myös kotitiöitä! Suomalainen tee-se-itse-itseksesi-meininki on monelle muualta tulevalle vieras.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme