Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävätär tuli uskoon, pani välit poikki.

Vierailija
11.09.2013 |

Olen mies. Minulla oli suurenmoinen ystävätär 1990-luvun alun pahoina lamavuosina, kun kaikilla meni huonosti. Naapurin tyttö, kuin sisar.  Silloin, kun vanhat lainat menivät ulosottoon, kun firmoja lakkautettiin ja ihmiset tekivät itsemurhia työttömyyden ja rahaongelmien takia.

Minä ja sydänystäväni emme koskaan seurustelleet keskenämme emmekä harrastaneet edes seksiä, mutta sielumme olivat kietoutuneet toisiinsa ja ja me jaoimme kaiken sen, mitä meillä milloinkin sattui olemaan; tunteet, ajatukset, rahat, ruoan jne. Me jäimme silmistämme kiinni ja sukelsimme toistemme sieluihin niin useasti.

Sitten paha lamakausi loppui hyvin nopeasti vuonna 1995. Ystävättäreni sai opiskelupaikan ja muutti muutaman kilometrin päähän. Tämä ei sinällään olisi vielä riittänyt katkaisemaan ystävyyttämme, mutta tapahtui muutakin.

Samaan aikaan hän tuli uskoon. Hyvin selkeästi ja rajusti, helluntailaiseen uskoon.   Ystävättäreni vain muutti kauemmas ja pisti välit poikki ilmoittamatta yhtään mitään. Sanoi ainoastaan muuttavansa muutaman kilometrin päähän, koska lähtee opiskelemaan ja menee sisäoppilaitokseen asumaan.

Hän ei vastannut puhelimeen, kun yritin tavoittaa häntä, enkä tiennyt, miten muuten voisin häneen saada yhteyden. Siihen kaatui se syvä ystävyys. Ehkä hänen seurakuntansa vanhemmat ja viisaammat ihmiset olivat kehottaneet häntä pistämään välit kokonaan poikki entisiin ystäviin. Sen koommin en ole hänestä kuullut mitään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla.

Sellaista se on kun mielenvikaisuus iskee.

Itse en halua enää kaveerata fundamentalisti kristittyjen kanssa.

Vierailija
2/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 02:39"]

Ikävä kuulla.

Sellaista se on kun mielenvikaisuus iskee.

Itse en halua enää kaveerata fundamentalisti kristittyjen kanssa.

[/quote]

Ei. Kyse ei ole mielenvikaisuudesta, vaan ihan vain sosiaalisesta paineesta. Luulisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, etä tapauksessasi on kyse uskovaisuudesta. Minusta moni vahvasti uskoon pamahtanut kun lämmittelee ihmissuhteita, jotta pääsee kertomaan uskostaan.

sen sijaan kuulostaa siltä, että suhteenne kuvio ei ole ollut selkeä. Itse puhut, ettette seurustelleet, ettekä edes harrastaneet seksiä. Monelle tuo seksi kun kuuluu siihen seurusteluun, eikä mihinkään muihin ihmissuhteisiin. Todennäköisesti arvomaailmanne ja kokemuksenne tuosta ihmissuhteesa on ollut niin erilainen, että siitä on ollut naisen vaikea päästä muuten pois, kuin pelkästään "pakenemalla henkisesti"

Omassa tuttavapiirissäni on paljon ihmisiä, jotka ovat tulleet voimallisesti uskoon ja liittyneet juurikin esim. helluntalaisuuteen.  Yksikään ei ole omalta puoleltaan sanoneet ihmissuhteitaan irti, paitsi yksi erosi vihdoin miehestään, kun tämä pahoinpiteli häntä vähintään 1-2 kertaa viikossa. Muutaman omassa läheispiirissä on kyllä ollut ihmisiä, jotka eivät ole ymmärtäneet ihmisen muutosta, ja koska ovat pilkanneet ja ivanneet, niin eiväthän nämä uskovaiset ole sitten jaksaneet tässä seurassa olla.

Vierailija
4/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin välit poikki ystävääni, joka mielestäni elää täysin väärin. En ole minkään valtakunnan uskossa. En vaan pystynyt katsomaan enää vierestä kun toinen tuhoaa itsensä. Vaikka sinä ap et esim. joisi ja harrastelisi seksiä ympäriinsä, voi tämä uskovainen nähdä sinun elämässä asioita joita ei voi ymmärtää ja hyväksyä. Näin ollen on parempi että kumpikin elätte omia elämiänne itsellenne sopivissa ympyröissä.

Vierailija
5/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pliis. Sä muistelet yhä kahdenkymmenen vuoden takaista tyttöystävää.

Anna mä arvaan. Olet eroamassa lastesi äidistä? Se nostaa kaikenlaista pintaan, ja käy mielessä että joku toinen valinta menneisyydessä olisi vaikuttanut siihen ettet nyt kiskoisi itseksesi kalsarikännejä.

Vierailija
6/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP

sulla on viidenkympin kriisi. Olet keski-ikäinen, lopullisesti. Tukka lähtee ja nuoruus on lopullisesti takana.

Vierailija
7/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo vielä mitään.. Kummilapseni yksi kummeista kääntyi helluntalaiseksi. Saatuaan kutsun lapsen syntymäpäiville vastasi "kivalla" lapselle osoitetulla monisivuisella kirjeellä, jossa julisti miten syntymäpäivät ovat saatanasta ja vääräuskoiset joutuvat helvettiin. Paasasi myös jotain muutakin, mutta loppua kohden kukaan ei jaksanut enää lukea kun teksti oli kaikessa surullisuudessaan jotenkin tragikoominen. Ei ihan terve tapaus se nainen.

Vierailija
8/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on ottanut etäisyyttä siksi, että sinä olet mies.

Vierailija
9/9 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siksi ettei hnellä ollut samanlaisia ajatuksia ja tunteita suhteestanne kuin sinulla oli, mutta et ehkä älynnyt etkä kuunnellut. Ehkä etääntyminen oli ainoa tapa päästä sinusta eroon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi