17-vuotias ajoi 217 km/h Ykköstiellä. En ymmärrä miksei nopeusrajoituksia lasketa, kaahaaminen on todella vaarallista.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Saisi lopettaa koko systeemin, että 17-vuotiaana saa ajokortin. Joskus tuntuu, että 20-vuotiaatkaan eivät ole kypsiä käyttäytymään sääntöjen mukaisesti.
Joskus tuntuu että 50-vuotiaatkaan eivät ole kypsiä käyttäytymään sääntöjen mukaisesti.
T. 23 v.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nopeuksien alentaminen kaahausta lopeta. Suomessa on turhan alhaiset nopeusrajoitukset, kun ottaa huomioon parantuneen autojen turvallisuuden verrattuna esim 70- ja 80-luvun autoihin. Voisi hyvin nostaa nopeusrajoituksia isoilla teillä. Kaupunkiliikenteen nopeuksia en silti nostaisi.
Nuorempi väki ei ehkä tiedä, että Suomessakin oli vapaat nopeudet maanteillä vielä 70-luvun alkupuolella.
Rajoitukset ovat jo nyt tuskastuttavan alhaalla monessa paikassa.
t. "Ei paljoa naurata ajella kymmeniä kilometrejä 50-60 kmt vauhdilla päivittäin"
Vierailija kirjoitti:
15 vuotiaille kevytautot,kun mopoilukin sujuu niin sääntöjen mukaisesti kuin olla ja voi.
Kevytautoja ei tarvita liikenteen tukoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nopeuksien alentaminen kaahausta lopeta. Suomessa on turhan alhaiset nopeusrajoitukset, kun ottaa huomioon parantuneen autojen turvallisuuden verrattuna esim 70- ja 80-luvun autoihin. Voisi hyvin nostaa nopeusrajoituksia isoilla teillä. Kaupunkiliikenteen nopeuksia en silti nostaisi.
Nuorempi väki ei ehkä tiedä, että Suomessakin oli vapaat nopeudet maanteillä vielä 70-luvun alkupuolella.
Joo ja liikennekuolemia moninkertaisesti nykypäivään nähden. Etenkin lapsia kuoli paljon. Yhdessä tuttavaperheessä jäi auton alle jopa kaksi lasta, kumpikin koulumatkalla, eri vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä oikeasti nopeusrajoitus 220km/h?
Kannatan että nopeusrajoitus lasketaan 200km/h moottoriteillä.
Ja vaikka muuallakin, ylinopeudet vähenisivät merkittävästi.
AP on nero!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotiaille kevytautot,kun mopoilukin sujuu niin sääntöjen mukaisesti kuin olla ja voi.
Kevytautoja ei tarvita liikenteen tukoksi.
Suurempi ongelma on riski kevyelle liikenteelle.
Taas Bernin lahja Suomen kansalle: Ajokortit 17 vuotiaille.
Kiitos Berner, Ei koskaan ennen on niin harvat saanut niin paljon paskaa aikaiseksi niin lyhyellä ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi lopettaa koko systeemin, että 17-vuotiaana saa ajokortin. Joskus tuntuu, että 20-vuotiaatkaan eivät ole kypsiä käyttäytymään sääntöjen mukaisesti.
Joskus tuntuu että 50-vuotiaatkaan eivät ole kypsiä käyttäytymään sääntöjen mukaisesti.
T. 23 v.
Mutta 50 vuotiailla on taitoa ja ajokokemusta ihan toisella tavalla, tietävät missä omat ja auton rajat menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 23 v.
Mutta 50 vuotiailla on taitoa ja ajokokemusta ihan toisella tavalla, tietävät missä omat ja auton rajat menee.
Hauska perustelu. Taito ja ajokokemus eivät oikeuta sääntöjen rikkomiseen. Siinä riskeerataan muiden tiellä liikkujien turvallisuutta. Ei paljon omaisia lämmitä jos joku setämies vetää hullun ohituksen "omat ja auton rajat tuntien" ja tappaa toisen viattoman autoilijan hölmöilyllään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos nopeusrajoitukset poistettaisiin, niin ei enää olisi mahdollista ajaa törkeätä ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. 23 v.
Hauska perustelu. Taito ja ajokokemus eivät oikeuta sääntöjen rikkomiseen. Siinä riskeerataan muiden tiellä liikkujien turvallisuutta. Ei paljon omaisia lämmitä jos joku setämies vetää hullun ohituksen "omat ja auton rajat tuntien" ja tappaa toisen viattoman autoilijan hölmöilyllään.
Ei mutta harvemmin aiheuttavat mitään järjettömiä onnettomuuksia.
Alle 18 vuotiaiden ajokorteissa pitäisi olla rajoitus, minkä paikkakuntien alueilla se on voimassa. Eli hakemuksessa kysyttäisi, missä asuu, ja missä on koulu tai työpaikka. Niiden välillä saisi ajaa, ei muualla. Eli jos jäisi kiinni siitä, että ajaa rajatun alueen ulkopuolella, lähtisi kortti pois heti, vähintään 2 vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortin saanti-ikää pitää nostaa 4 vuotta 22 vuoteen.
Ja poikkeusluvat pois kokonaan.
Tuossa ei olisi järkeä
5 vuotta ajokieltoa tuon tason törkeistä ylinopeuksista. Jos sinä aikana jää kortitta ajosta kiinni niin loppuaika muutetaan vankeusrangaistukseksi.
Loppuu törkeät ylinopeudet tuon jälkeen kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortin saamiseksi pitäisi edellyttää hakijalta psykologista testiä, jossa karsittaisiin pois kypsymättömimmät riskien ottajat, joilla on näyttämisen halua, impulsiivisuutta sekä lisääntynyttä riskiä kaahailuun ja rattijuoppouteen. Tällaiset kokelaat voitaisiin laittaa liikenteen sijaan kotiin kasvamaan ja kaikkein pahimmille ei annettaisi korttia koskaan.
Nimenomaan järjettömään kaahailuun pitäisi puuttua ankarammin. Samoin ympäripäissään ajeluun ja vaarallisiin ohituksiin.
Mutta ei, kun Suomessa ratkaisu on alentaa MUIDEN (niiden lainkuuliaisten) nopeuksia, siirtyä kyttäämään pieniä ylinopeuksia ja laskea promillerajoja...
Jos oikeasti kiinnostaisi lisätä liikenneturvallisuutta (eikä kerätä rahaa sakoilla), niin pitäisi saada vatipäät pois liikenteestä ja antaa muiden ajella rauhassa. Ohitustilanteessa ei pitäisi katsoa nopeutta, vaan näkyvyyttä ja sitä, ettei aiheuta haittaa muille. Mutta ei, kun ohitetaan jonossa niin että muut joutuu väistämään. Tai vaihtoehtoisesti körötellään puoli päivää vastaantulijan kaistalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja poikkeusluvat pois kokonaan.Hullut on hulluja iästä riippumatta.
On toki, mutta ihmisen aivot kehittyvät 25 vuotiaaksi asti, joten on selvää että harkintakyky voi olla sillä 17-18-vuotiaalla vielä hakusessa kypsymättömyyden takia.
Harvemmin nyt yli 200 kaahailee kukaan, mutta voin itse näin 21-vuotiaana myöntää että silloin kortin saatua ajatteli omista taidoista yläkanttiin, koska siellä edelleen taustalla oli jäljellä sitä teini-iän luuloa kuolemattomuudesta ja naiivisuutta siitä ettei nyt minulle mitään satu. Tätä samaa on ollut varmasti näillä nuorilla jotka Porintiellä juuri ajoivat kolarin ja se vei kolme nuorta hengiltä. Olen monta kertaa miettinyt olisiko tuota tapahtunut heille jos olisivat olleet vanhempia. En tiedä, mutta se on mahdollista.
Siksi olen sitä mieltä itsekin että ainakaan mitään poikkeuslupia ei pitäisi myöntää ellei ole todellista tarvetta. Parissa vuodessa tuon ikäisten ajatusmaailma ehtii muuttua ja kehittyä paljon.
Täytyy sanoa ettei se ikä ihan kaikkea kerro. Itse olen nyt 37 ja ajan yleensä kuin hullu liikenteessä, ylinopeutta yleensä aina vähintään 10-15km/h ja joskus paljon enemmänkin, erityisesti pienemmillä teillä joissa poliisi todennäköisesti ei ole partiossa eikä nopeuskameroita. Joitain sakkoja on vuosien varrella tullut mutta hämmästyttävän vähän kuitenkin. Navigaattori toki varoittaa kameroista, se säästänyt monelta sakolta.
Tuolloin vielä parikymppisenä opiskelijana oli tarkempi kun ei ollut rahaa maksaa mahdollisia sakkoja. Nykyisin kun on työelämässä niin uskaltaa hyvin ottaa ainakin rikesakon verran riskiä, päiväsakot tulee tyyriiksi, niitä pitää välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja poikkeusluvat pois kokonaan.Hullut on hulluja iästä riippumatta.
On toki, mutta ihmisen aivot kehittyvät 25 vuotiaaksi asti, joten on selvää että harkintakyky voi olla sillä 17-18-vuotiaalla vielä hakusessa kypsymättömyyden takia.
Harvemmin nyt yli 200 kaahailee kukaan, mutta voin itse näin 21-vuotiaana myöntää että silloin kortin saatua ajatteli omista taidoista yläkanttiin, koska siellä edelleen taustalla oli jäljellä sitä teini-iän luuloa kuolemattomuudesta ja naiivisuutta siitä ettei nyt minulle mitään satu. Tätä samaa on ollut varmasti näillä nuorilla jotka Porintiellä juuri ajoivat kolarin ja se vei kolme nuorta hengiltä. Olen monta kertaa miettinyt olisiko tuota tapahtunut heille jos olisivat olleet vanhempia. En tiedä, mutta se on mahdollista.
Siksi olen sitä mieltä itsekin että ainakaan mitään poikkeuslupia ei pitäisi myöntää ellei ole todellista tarvetta. Parissa vuodessa tuon ikäisten ajatusmaailma ehtii muuttua ja kehittyä paljon.
Täytyy sanoa ettei se ikä ihan kaikkea kerro. Itse olen nyt 37 ja ajan yleensä kuin hullu liikenteessä, ylinopeutta yleensä aina vähintään 10-15km/h ja joskus paljon enemmänkin, erityisesti pienemmillä teillä joissa poliisi todennäköisesti ei ole partiossa eikä nopeuskameroita. Joitain sakkoja on vuosien varrella tullut mutta hämmästyttävän vähän kuitenkin. Navigaattori toki varoittaa kameroista, se säästänyt monelta sakolta.
Tuolloin vielä parikymppisenä opiskelijana oli tarkempi kun ei ollut rahaa maksaa mahdollisia sakkoja. Nykyisin kun on työelämässä niin uskaltaa hyvin ottaa ainakin rikesakon verran riskiä, päiväsakot tulee tyyriiksi, niitä pitää välttää.
No eipä se järki paljon päätä pakota tosiaan kaikilla. Ylinopeudesta pitäisi muutaman tapauksen jälkeen lykätä ihan suoraan vaikka vuosi-pari ehdotonta vankeutta niin menisi ehkä kaaliin sinun tapaisillekin jotka ihan tietoisesti rikkoo lakia.
Todella törkeää vaarantaa viattomien henki vain sen takia että itsellä on varaa maksaa sakot. ja nuo kameravaroitukset pitäisi kieltää kokonaan.