Lapsi ei suostu nukkumaan ilman vaippaa
Minun 12 vuotiaalla tyttärelläni on ollut koko ikänsä hyvin satunnaista yökastelua. Viimeisimmät vuodet hän on siis kastellut sänkynsä pari kertaa vuodessa. Tyttö on aina ottanut vahingot raskaasti, mutta aina niistä on pienellä mökötyksellä selvitty. Pari viikkoa sitten hän oli kuitenkin kastellut sänkynsä eräällä kesäleirillä, ja tämä oli ilmeisen traumaattinen kokemus hänelle. Kotiin palattuaan tyttö vaati, että hänen täytyy saada tästä lähtien nukkua vai poissa, tai ei suostu nukkumaan ollenkaan. Ostin hänen mielikseen vaippapaketin, ajattelin että nukkuu korkeintaan yön tai pari vaipan kanssa. Nyt tyttö ei kuitenkaan suostu enää nukkumaan ilman, pelkää niin paljon että sänky kastuu. Olen yrittänyt jutella asiasta, mutta hän ei oikein pysty tästä keskustelemaan. Miten pitäisi jatkaa eteenpäin?
Kommentit (78)
Onko mahdollista että häntä olisi pinempänä käytetty hyväksi ja väliklä reagoi siihen noin. Itse hakisin äkkiå apua tytölleni. Vaiva selvästi psyykkistä jos lääkäristä ei ole löytynyt syytä ongelmaan.
Kuulostaa kyllä ihan tosi oudolta, että kukaan yli 10vuotias suostuisi pitämään vaippaa vaikka aseella uhattaisi. Ja tekeekö tuon ikäiset tytöt muka muuta, kuin yökyläilee keskenään? En halua olla ilkeä, mutta kuulostaa siltä että kastelun lisäksi saattaa olla muitakin ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista että häntä olisi pinempänä käytetty hyväksi ja väliklä reagoi siihen noin. Itse hakisin äkkiå apua tytölleni. Vaiva selvästi psyykkistä jos lääkäristä ei ole löytynyt syytä ongelmaan.
Psyykkiset vaivat voivat johtua muustakin kuin hyväksikäytöstä. Toki mitään ei pidä sulkea pois, mutta tuntuu että moni on tosi hatarin perustein varma että lapsi on kokenut jotain todella kamalaa.
Tyttö on kastellut kerran sängyn, häpeää sitä, pelkää asian toistuvan ja käyttäytyy vähän hassusti. Tällaista se on lasten kanssa, ei tuo mitään superoutoa minusta ole.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on kastellut kerran sängyn, häpeää sitä, pelkää asian toistuvan ja käyttäytyy vähän hassusti. Tällaista se on lasten kanssa, ei tuo mitään superoutoa minusta ole.
Just näin. Mulla itsellä oli satunnaista yökastelua 15v asti, loppui sitten itsestään iän myötä, eikä ollut mitään traumoja tms. Eiköhän aloittajankin lapsi kohta toivu tuosta nolosta kokemuksesta ja halua itsekin luopua vaipoista
Käytiin tänään tyttären kanssa vielä pelaamassa frisbee golfia ja syömässä jäätelöä. Samalla tuli juteltua kunnolla monista asioista, ja tuntui että lähennyttiin taas. Tyttö kertoi myös itse vähän lisää tuosta leiristä, sanoo että kukaan ei ollut tuon märän yön jälkeen ilkeä, mutta huonekaverit oli tuijotelleet vähän alentavasti. Sanoi myös, että viimeisen parin viikon aikana on kastellut vaipan pari kertaa yöllä. Sovimme, että varaamme lääkäriajan ja siihen asti tyttö nukkuu vaipoissa.
Sovimme myös, että vietämme jatkossa enemmän aikaa yhdessä. Tyttö vaikutti reippaalta ja positiiviselta, uskon että kyllä tämä tästä vielä järjestyy. Katsotaan, millaista hoitoa ja testejä lääkärissä ehdotetaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja tsempistä.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Käytiin tänään tyttären kanssa vielä pelaamassa frisbee golfia ja syömässä jäätelöä. Samalla tuli juteltua kunnolla monista asioista, ja tuntui että lähennyttiin taas. Tyttö kertoi myös itse vähän lisää tuosta leiristä, sanoo että kukaan ei ollut tuon märän yön jälkeen ilkeä, mutta huonekaverit oli tuijotelleet vähän alentavasti. Sanoi myös, että viimeisen parin viikon aikana on kastellut vaipan pari kertaa yöllä. Sovimme, että varaamme lääkäriajan ja siihen asti tyttö nukkuu vaipoissa.
Sovimme myös, että vietämme jatkossa enemmän aikaa yhdessä. Tyttö vaikutti reippaalta ja positiiviselta, uskon että kyllä tämä tästä vielä järjestyy. Katsotaan, millaista hoitoa ja testejä lääkärissä ehdotetaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja tsempistä.
-aloittaja
Hienoa kuulla :) kaikki järjestyy varmasti
Vierailija kirjoitti:
Vaipat on hyvä alku, osta vielä tutti ja laita lapsi pinnasänkyyn. Taitaa olla 12kk eikä 12v
Sori ap, mutta vähän tällaiset mielikuvat tuli mullekin. Oma tyttö on myös 12v, enkä osaisi kuvitella missään olosuhteissa vaippoihin. Sun lapsi taitaa olla vähän kehityksessä jäljessä
Aloittaja vaikuttaa minusta oikein hyvältä äidiltä, joka välittää lapsestaan :) palsta mammat on taas vauhdissa
Tällä hetkellä lääketieteen näkemys on, että yökastelu ei johdu psyykkisistä tekijöistä. Vähän hassua, että lapsi pissii sänkyyn pari kertaa vuodessa, ja täällä ollaan jo varmoja että johtuu vähintään hyväksikäytöstä.
Eikö tuota vahinkoa leirillä olisi voinut jotenkin piilottaa niin, ettei kaikkien huonekavereiden olisi tarvinnut saada tietää siitä. Ohjaajillakin voisi olla vähän pelisilmää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuota vahinkoa leirillä olisi voinut jotenkin piilottaa niin, ettei kaikkien huonekavereiden olisi tarvinnut saada tietää siitä. Ohjaajillakin voisi olla vähän pelisilmää.
Miten? Tuskin ohjaajat nukkuu edes samoissa huoneissa nuorten kanssa. Kun tuon ikäinen kastelee sängyn, siihen tulee valtava lätäkkö, jota ei piiloteta mitenkään, ainakaan unissaan. Huomaamaton vaippa tai minirin olisi jatkossa hyvä leireille ja yökyliin, kun kuitenkin välillä tytöltä kastuu sänky
Voisiko olla, että lapsi kastelee vaipat öisin tarkoituksella? Näin hän saa nukkua niissä edelleen, ja ehkä sinultakin enemmän hellyyttä ja lapsikohtelua. Luulen, että kasvaminen ahdistaa, ja haluaa vaipoilla tarrautua lapsuuteen
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin otsikosta, että kyse olisi 3 eikä 12 vuotiaasta
Sama. Tuli tosi surullinen olo, kun kyse olikin varhaisteinistä. Tyttö parka.
Täällä on todella typeriä ja tietämättömiä kommentteja. Yökastelu on tosiaan joillakin perinnöllistä, ja loppuu yleensä 15-vuoden ikään mennessä. Tyttö on kuitenkin vasta 12-vuotias.
Tässä ihan linkki terveyskirjaston sivuille aiheesta:
”Tärkeää on, että yökasteluun suhtaudutaan ymmärtäväisesti eikä lasta rangaista. Kyse on biologisesta kypsymisviiveestä, johon vanhemmat voivat hyvin vähän vaikuttaa. ”
Ole ap kärsivällinen ja anna tytön käyttää vaippaa varmuuden vuoksi jos haluaa. Vaippa jää pois sitten kun vaiva vaikuttaisi lopullisesti väistyneen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on todella typeriä ja tietämättömiä kommentteja. Yökastelu on tosiaan joillakin perinnöllistä, ja loppuu yleensä 15-vuoden ikään mennessä. Tyttö on kuitenkin vasta 12-vuotias.
Tässä ihan linkki terveyskirjaston sivuille aiheesta:
”Tärkeää on, että yökasteluun suhtaudutaan ymmärtäväisesti eikä lasta rangaista. Kyse on biologisesta kypsymisviiveestä, johon vanhemmat voivat hyvin vähän vaikuttaa. ”
Ole ap kärsivällinen ja anna tytön käyttää vaippaa varmuuden vuoksi jos haluaa. Vaippa jää pois sitten kun vaiva vaikuttaisi lopullisesti väistyneen.
Tosiaan se linkki jäi: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Onpa ihme porukkaa täällä kun luulevat, että yökastelu on merkki jostain kauheasta traumasta ja vaippa koululaiselle maailman suurin häpeä. Oma lapseni kasteli 13 v asti, ja tiedän että ei tuo vaiva mikään superharvinainen ole. Olin myös samaan aikaan intissä erään kastelija kanssa, joka käytti vaippoja. Häntä ei siellä kukaan kiusannut, ja on nykyään perheellinen ja menestyvä mies.
Miksi asiallinen aloitus on alapeukutettu??
Olen kuullut jostain patjoista, jotka herättävät ihmisen vessaan, jos vähänkin virtsaa lorahtaa patjalle. Kannattaa ottaa kaikki apukeinot käyttöön. Akupunktio, hypnoosi?