Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuore tutkimus: Varakkaat, työlliset ja nuoret haluavat muuttaa kehyskuntiin ja maalle!

Vierailija
24.08.2020 |

Löhde: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006611569.html

Ihmiset haluavat asua väljästi maalla, autoilla ja tehdä etätöitä. Erityisesti varakkaat ja nuoret.

Eläkeläiset ja työttömät jäävät keskustoihin.

Muutos on seivä ja merkittävä.

Voidaankin kysyä miten nyt vihervasemmiston ja ilmastoliikkeen pakottaman ahtaan kaupunkiasumisen agendan? Mielipiteitä?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme juuri 30v täyttänyt hyvissä ammateissa oleva pariskunta ja asuimme pitkään Tampereella. Muutimme muutama vuosi sitten erääseen ympäryskuntaan, koska halusimme oman talon luonnon läheltä ja rauhallisen elinympäristön. En olisi voinut kuvitellakaan perustavani perhettä missään keskustaympäristössä, jossa on jatkuvaa meteliä ja saastetta katuremonteista johtuen tai häiriötä aiheuttavaa porukkaa siellä täällä.

Ihan vinkkinä: lapset kannattaa kuitenkin laittaa kouluun Tampereelle (tarjolla on esim. painotusluokkia, joihin pääsee ulkopaikkakuntalaisetkin).

Vierailija
102/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun somaleita alkaa näkymään kehyskunnissa, on aika siirtyä takaisin kaupunkeihin.

Miksi ne kehyskuntaan menisivät, kun saavat ilmaisen ylöspidon Helsingissä?

Ja minne ne siellä kehyskunnassa edes muuttaisivat, kun kaupungin vuokrataloja on vain vähän ja nekin menevät suomalaisille?

Olen asunut 15 vuotta Nurmijärvellä, eikä yhtäkään somalia ole täällä näkynyt. Arabit myös harvassa. Ihanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
103/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä routa porsaat kotiin ajaa. :) Moni näistä maalle haikailevista ei ole ikinä oikeasti asunut maalla. Kyllä ne realiteetit heillekin lopulta selviävät. Ei ole täysin sattumaa, että ihmiset pyrkivät maalta pois, ei sinne päin.

Totaalierakko toki voisi viihtyä erämaassa, mutta silloinkin pitäisi olla paljon rahaa.

Tähän vaikuttaa elinkeinojen murros. Maalta on muutettu pois, koska siellä ei ole elinkeinoja.

Etätyön lisääntyessä paikka ei enää määritä työntekoa.

🇺🇦🇮🇱

104/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjätäkseen maalla hyvin pitää olla paljon rahaa. Jos ei ole, niin tulee kämäset oltavat. Kaupungissa pärjää pienemmilläkin tuloilla ja voi feikata olevansa rikkaampi kuin onkaan. Maalla sulla tosiaan pitää olla itse kaikki pelit ja vempeleet ja maksaa itse ihan joka asiasta. 

Tämä on totta. Siksi Kelan elätit eivät muuta maalle.

Stadissa istutaan bussissa sossun rahoilla ostettu LV-lippis päässä (ja pelätään lipuntarkastajaa).

Maalla ajetaan verkkareissa ja kumpareissa, mutta omalla nelivetomesellä.

Näin kärjistetysti.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
105/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihtyisin aivan varmasti sellaisessa viihtyisässä talopaketissa pientalopellolla melkein sopivan etäisyyden päässä kasvukeskuksesta kunhan rontille on saatu mahdutettua iso terassi jossa spa-osasto eli palju. :D

Vaihtoehtoja on - minä näen ikkunasta kolme naapuritaloa, tosin kesällä huonosti kun lehvästö estää. Lähin naapuri on noin sadan metrin päässä.,muut kauempana. Naapurien pihoille ei näe kesäaikana ollenkaan, talvellakin huonosti.

Linnut laulaa ja herättävät aamuisin, jos pidän ikkunaa aukikesäöisin. Uimapaikka n 200 metrin päässä omasta pihasta. Tilaa yli 100 m2/henkilö - kaikki tarvittavat asiat sopivat omalle tontille, kun tontin koko on yli 5000 m2.

Etätöissä on mukavaa, kun voi käydä tauolla pihalla tai puutarhassa, maistella marjoja tai hedelmiä, seurata oman kasvimaan kasvua tai vaikka ihmetellä luonnon ihmeitä - kettua, ilvestä, lukemattomia lintuja - tänä kesänä tuomipihlajassa vierailee säännöllisesti sinitiaisperhe, joka on mahdollisesti sini- ja talitiaisen risteymä, koska toinen aikuinen on selvästi talitiainen ja kaikki poikaset näyttävät sinitiaisilta, mutta päälaki on harmaa.

Matkaa lähimpään kaupunkikeskustaan on 5 km ja isompi kaupunki noin 20 kilometrin päässä. Kaikki palvelut siten alle puolen tunnin päässä, koulut ja lähipalvelut 5-10 minuutin päässä.

106/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös maalla läheiseen pikkukaupunkiin matkaa noin 15 min. omalla autolla.

Palvelut löytyy siis läheltä. En haluaisikaan asua missään megaostarin kupeessa, koska sellaiset keräävät aina kaikenlaista ikävää notkujaa.

On hyvä, että palvelut on lähellä, mutta ei liian lähellä. Sama pätee naapureihin. Pieni kyttääminen on minimaalisen vähäinen haitta samassa rappukäytävässä asuvaan narkkariin, joka kusee ihmisten postiluukuista sisälle.

Yhteisöllisyydestä sanon sen verran, että sitä löytyy, jos olet myös valmis auttamaan toisia. Jos asenne on kelakelakela ja mulle kaikki, niin voivoi, se voi olla ettei ketään kiinnosta.

Olen nähnyt, miten naapurit auttavat todella pyyteettömästi esim. kylillä asuvia yksinäisiä vanhuksia. Kun on aikoinaan auttanut muita, saa apua itsekin.

Loisia ei auteta eikä pidäkään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
107/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan höpö-höpö -tutkimus! Kysehän oli rahasta. Yhdessäkään kysymyksessä ei ollut vaihtoehtoa: Kyllä, haluan asua Helsingin keskustassa tilavassa asunnossa. Kaikki vaihtoehdot olivat suurin piirtein: Haluatko asua koirankopissa kaupungissa vai väljästi maaseudulla.

Suomalainen ei voi valita mieleistään vaihtoehtoa raha-asioista välittämättä. Tietenkin raha pitää olla kysymyksessä mukana, koska kaikki eivät voi olla tukiasutettuja. Muutenhan minäkin tietenkin ostaisin kokonaisen korttelin Helsingistä ja asuttaisin sitä yksin...

Aivan! Otsikko oli harhaanjohtava. "Varakkaat haluavat" muuttaa kehyskuntiin. Eivät halua, heillä ei ole varaa asua väljästi kaupungissa. -Sama

Ei se ole enää mikään kaupunkikeskusta, jos korttelit ovat yhden ihmisen asuttamia...

Vierailija
108/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viihtyisin aivan varmasti sellaisessa viihtyisässä talopaketissa pientalopellolla melkein sopivan etäisyyden päässä kasvukeskuksesta kunhan rontille on saatu mahdutettua iso terassi jossa spa-osasto eli palju. :D

Vaihtoehtoja on - minä näen ikkunasta kolme naapuritaloa, tosin kesällä huonosti kun lehvästö estää. Lähin naapuri on noin sadan metrin päässä.,muut kauempana. Naapurien pihoille ei näe kesäaikana ollenkaan, talvellakin huonosti.

Linnut laulaa ja herättävät aamuisin, jos pidän ikkunaa aukikesäöisin. Uimapaikka n 200 metrin päässä omasta pihasta. Tilaa yli 100 m2/henkilö - kaikki tarvittavat asiat sopivat omalle tontille, kun tontin koko on yli 5000 m2.

Etätöissä on mukavaa, kun voi käydä tauolla pihalla tai puutarhassa, maistella marjoja tai hedelmiä, seurata oman kasvimaan kasvua tai vaikka ihmetellä luonnon ihmeitä - kettua, ilvestä, lukemattomia lintuja - tänä kesänä tuomipihlajassa vierailee säännöllisesti sinitiaisperhe, joka on mahdollisesti sini- ja talitiaisen risteymä, koska toinen aikuinen on selvästi talitiainen ja kaikki poikaset näyttävät sinitiaisilta, mutta päälaki on harmaa.

Matkaa lähimpään kaupunkikeskustaan on 5 km ja isompi kaupunki noin 20 kilometrin päässä. Kaikki palvelut siten alle puolen tunnin päässä, koulut ja lähipalvelut 5-10 minuutin päässä.

Minä taas asun kaupungissa kerrostalossa (100 neliön nelikko, mikä riittää kolmelle ihmiselle mukavasti). Linnut laulaa meidänkin pihassa ja herättävät aamuisin jos ikkuna on auki. Lähin vilkkaasti liikennöity tie on 150 metrin päässä, mutta se on meluvallin takana, joten ääntä ei kuulu lainkaan. Uimahalli on 300 metrin päässä. Kilometrin säteeltä löytyy myös yliopistollinen keskussairaala, ammattikorkeakoulu, ylipisto, liikuntakeskus, pururadat, jalkapallokenttiä, jäähalli, siirtolapuutarha, huoltoasema, 24/7 lähikauppa, pari kirkkoa, ehkä 10 ravintolaa ja baaria, apteekki, 10 kampaamoa, hammaslääkäri, jne. jne.

Etätöissä on ollut mukavaa minullakin. Eikä huolestuta palveluiden heikkeneminen, niitä tulee koko ajan lisää. Kesällä käytiin mm. vuokraamassa parilla kympillä kajakki pari kertaa kävelymatkan päästä (n. 1,5km) ja oli kivaa sekin, kun ei tarvinnut omaksi ostaa. Autoa ei tarvita, vaikka sellainen löytyykin. Ajoa tulee aivan minimaalinen määrä, joten siitä voi helposti luopuakin.

Ja asunto maksaa n. 200 000 euroa, joten jos tämä on jollekin liian kallis, hyvin ei mene hänelläkään.

Vierailija
109/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele. Tampereen näkökulmasta iso ongelma on keskusta-alueen ongelmat.

Vähemmän fiksu sukulaismies muutti perheineen keskusta-alueelle, ja nyt harmittaa, kun lasten kanssa ulkoillessa törmää jatkuvasti aggressiivisiin pirinisteihin ja saa kuunnella juoppojen ölinää, teinien huutelua ym. Huumeita diilataan.

Keskustasta on tullut nuorten temmellyskenttä ja nistien / juoppojen / sekakäyttäjien puuhamaa.

Tästä syystä en pidä keskustassa asioimisesta. Ihan sama milloin sinne menet niin näitä näkyy. Oikeen kunnon kommunistikaupunki. Sanotaan että pidetään itsestä ja ihmisitä huolta, mutta se ei tarkoita että niille pitäisi antaa se mitä he haluavat.

Vierailija
110/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun n. 50 km päässä Tampereesta, eräässä "maalaiskaupungissa". Ostettiin ihana omakotitalo täältä, juuri sopivan kokoisella tontilla. Asuminen ja eläminen edullisempaa kuin isoissa kaupungeissa, eikä ole mikään matka hurauttaa autolla Treen suuntaan isommille ostoksille (esim. vaatteet yms). Suosittelen muillekin.

Muutitteko Sastamalaan?

Sitten kun tulee syksy ja talvi, näet, miten siellä tosiaan osataan naapurikyttäämisen ja juoruilun jalot taidot - erityisesti kyttäyskulttuuri on hiottu äärimmilleen. Tunnen sieltä useita henkilöitä, jotka pelkästään kyttäämisen innosta ajoi kylästä toiseen kunnan toiselta puolelta toiselle puolelle vain nähdäkseen vilauksen siitä, millaisia ihmisiä kaupaksi menneeseen omakotitaloon on muuttanut. Enkä tosiaan tarkoita saman kylän asukkaita, lähinaapureita tms. vaan aivan toiseltakin puolelta paikkakuntaa lähdetään liikkeelle "asialla".

Sastamalan Wanhat Talot -tapahtuma (jossa siis vanhojen talojen omistajat järjestävät avoimien ovien päivän) ei ole suinkaan sattumalta jättimenestys: kyttääjille se on oikea festivaali, jossa omaa toimintaa saa luvalla harjoittaa koko ihanan päivän. Wanhojen talojen lisäksi voi melkein vapaasti kytätä myös niiden naapureita.

Jos näet outoja autoja hidastelevan tiellä tai kadulla, älä ihmettele: siellä vain perustyrvääläinen/karkkulainen tms. seuraa liikkeitäsi ja mahdollisesti harjoittaa salakuvausta. Jos moikkaat, voit varautua siihen, että lisää ajelijoita on odotettavissa (etenkin jos olet alle 60-vuotias nainen).

On sulla outoja tuttuja, itse en tunne ainuttakaan kuvailuihisi sopivaa henkilöä täällä. Huvittaa tuo sinun kommenttisi "sitten kun tulee syksy ja talvi...", olen asunut täällä yli 5 vuotta... 😂 Kuulostat sairaalloisen vainoharhaiselta noiden kyttäys & kuvaamisjuttujen kanssa.

Vierailija
111/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä joku sukupolvijuttu vai mikä, mutta itseäni ei näin kolmekymppisenä voisi vähempää kiinnostaa jonkun kyttäysyritykset tai juoruilut.

No tämäpä tämä! Juuri meitäkin varoiteltiin jostain yksityisyyden puutteesta ja ties mistä, kun mä taas olen niin herttaisen epäkiinnostunut kenenkään tuntemattoman tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Sinänsä jopa vähän hupaisaa, että joku uuden asuinpaikkakuntamme aboriginaaleista luulee olevansa niin kiinnostava, että minä olisin hänestä kiinnostunut :D

Sitten jos joku haluaa meidän kaltaistamme perusprismaperhettä kytätä, niin siinäpähän tylsistyvät kuoliaiksi. Ja eipä tuo ukkokaan sitten niin helpolla pääse pitämään peliä vieraiden naisten kanssa, jos naapuruston ikäihmiset pitävät hänet nuhtelevan silmänsä alla :D Eli: mummelit saavat viihdykettä (?); joku ehkä katsoo meidänkin nuorison perään (vaikka sitten kuinka paheksuvasti); ja mieskään ei ainakaan avoimesti syrjähyppyile. Kuinka se sanottiinkaan... win-win-win!

Vierailija
112/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä ilmiö jossa julkisesti haukutaan persuja, mutta yksityisesti halutaan lapsi kouluun jossa ei ole maahan muuttajia. 80% suomalaisista äänestää yhä maahan muuton puolesta.

Noin se pääasiallisesti menee naisten kohdalla. Oi tuolla on nätti mekko ja ollaan samaa ikäluokkaa, äänestänpä tuota. Miehet äänestää pääosin (jos äänestävät) rationaalisesti oikeasti hyötynäkökohtia katsoen. Jos nyt näin yleistetään.

mies52v

Vierailija
113/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjätäkseen maalla hyvin pitää olla paljon rahaa. Jos ei ole, niin tulee kämäset oltavat. Kaupungissa pärjää pienemmilläkin tuloilla ja voi feikata olevansa rikkaampi kuin onkaan. Maalla sulla tosiaan pitää olla itse kaikki pelit ja vempeleet ja maksaa itse ihan joka asiasta. 

Stadissa istutaan bussissa sossun rahoilla ostettu LV-lippis päässä (ja pelätään lipuntarkastajaa).

Näin kärjistetysti.

Kiitti mutsi, kun katsoit toisaalle, kun isä hyväksikäytti. Kiitti kun tykkäsit poikalapsestasi enemmän ja tarvit ruman tytön syntipukiksi. Kiitti kun solvasit ja mitätöit koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan. Kiitos kun jaksoit muistuttaa, ettet ole huomannut minussa minkäänlaista lahjakkuutta. Kiitos kun tultuani raiskatuksi olit vahingoniloinen ja sanoit että oma vika kun oot tuollainen. Kiitos kun ymmärrät elämää, että trauma vie keskittymiskyvyn. Kiitos kun väkivaltaiset suhteet oli ainoa mitä tiesin. Kiitos kun minulla ei saanut olla mitään tahtoa tai ihmisen arvoa. Ette olisi tahtonut että menen lukioon, mutta kehtasin kuitenkin olla suvun ensimmäinen ylioppilas, jääden kuitenkin alisuorittajaksi. Kiitos kun olet saanut käännettyä sisarukseni minua vastaan. Olisin muuttanut helsinkiäkin pidemmälle mutta posttraumaattinen stressi vei keskittymiskyvyn. Terapiaakaan en oikein saanut. Oma vikanihan se oli, että hyväksikäytön traumat vei työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja saan Kelalta tukea. Aivan oma vika se on ollut. Anteeksi, äiti. Voitko antaa minulle anteeksi, että olen vielä olemassa. Lupaan ettei minusta jää mitään. Ei tullut lapsia, ei jää nettiin googlaamalla mitään. Anteeksi myös etten vieläkään ole tunnekylmä enkä ilkeä kuten sinä, vaan itken kasvien lakastuessa, vaikka luopumisen kirkkaus on jo valjennut.

On vain yksi asia mitä en tajua: miksi kuvittelet että minulla olisi jotenkin helpompaa?

114/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä?

Ensinnäkin äitisi tuskin lukee tätä palstaa. Kerro hänelle nuo asiat suoraan.

Jos sinulla on jotain maalaisuuteen liittyviä traumoja, luuletko että kaikilla lapsilla maalla on tuollaista?

Luuletko että kaupungeissa ei tapahdu tuollaista?

Vai mikä kirjoituksesi pointti oli?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
115/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun kunnassa jonka silloisen kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja sanoi kymmenisen vuotta sitten:

"Tarkoitus on pitää kunta työssä käyvän väen, mielellään hyvätuloisten kuntana. Pidetään edukkaita tontteja tarjolla, rakemnutetaan omistusasunto-osakkeita tai vähintään ASO-asuntoja, puututaan välittömästi epäsosiaaliseen käytökseen.."

Nyt, 10 vuotta myöhemmin:

1) aidosti kasvava kunta, syntyvyys + muuttovoitto

2) vuodesta toiseen top 20 kunnan joukosss mitä tulee asukkaiden tyytyväisyyteen

3) Migri mussuttaa edelleen "arjalaisesta ajatusmaailmasta", koska kunta ei "huoli" väkeä joka kuormittaa sosiaalitoimen työntekijöitä.

14 vuotta täällä asuneena, 25 km isommasta "ghetosta" - kyllä on kiva maksaa isompaakin kunnallisveroa paikkaan jossa homma vaan toimii.

Vierailija
116/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kärjistetysti.

Kiitti mutsi, kun katsoit toisaalle, kun isä hyväksikäytti. Kiitti kun tykkäsit poikalapsestasi enemmän ja tarvit ruman tytön syntipukiksi. Kiitti kun solvasit ja mitätöit koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan. Kiitos kun jaksoit muistuttaa, ettet ole huomannut minussa minkäänlaista lahjakkuutta. Kiitos kun tultuani raiskatuksi olit vahingoniloinen ja sanoit että oma vika kun oot tuollainen. Kiitos kun ymmärrät elämää, että trauma vie keskittymiskyvyn. Kiitos kun väkivaltaiset suhteet oli ainoa mitä tiesin. Kiitos kun minulla ei saanut olla mitään tahtoa tai ihmisen arvoa. Ette olisi tahtonut että menen lukioon, mutta kehtasin kuitenkin olla suvun ensimmäinen ylioppilas, jääden kuitenkin alisuorittajaksi. Kiitos kun olet saanut käännettyä sisarukseni minua vastaan. Olisin muuttanut helsinkiäkin pidemmälle mutta posttraumaattinen stressi vei keskittymiskyvyn. Terapiaakaan en oikein saanut. Oma vikanihan se oli, että hyväksikäytön traumat vei työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja saan Kelalta tukea. Aivan oma vika se on ollut. Anteeksi, äiti. Voitko antaa minulle anteeksi, että olen vielä olemassa. Lupaan ettei minusta jää mitään. Ei tullut lapsia, ei jää nettiin googlaamalla mitään. Anteeksi myös etten vieläkään ole tunnekylmä enkä ilkeä kuten sinä, vaan itken kasvien lakastuessa, vaikka luopumisen kirkkaus on jo valjennut.

On vain yksi asia mitä en tajua: miksi kuvittelet että minulla olisi jotenkin helpompaa?

Tänään oli hesarissa mielenkiintoinen artikkeli kaksostutkimuksesta, jossa havaittiin, että geeneillä on yllättävän suuri merkitys mm. ihmisen tulotasolle, mt-ongelmien kehittymiselle ja koulutustasolle. Eli jotkut ihmiset porskuttavat menemään suurista vaikeuksista huolimatta kun taas toiset jämähtävät helpommin pienempiinkin vastoinkäymisiin. Kyse on aivojen resilienssistä. Mitenkään vanhempiesi rikkeitä väheksymättä, sinulla saattaisi olla ongelmia myös ilman niitä.

117/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asun kunnassa jonka silloisen kunnanvaltuuston varapuheenjohtaja sanoi kymmenisen vuotta sitten:

"Tarkoitus on pitää kunta työssä käyvän väen, mielellään hyvätuloisten kuntana. Pidetään edukkaita tontteja tarjolla, rakemnutetaan omistusasunto-osakkeita tai vähintään ASO-asuntoja, puututaan välittömästi epäsosiaaliseen käytökseen.."

Nyt, 10 vuotta myöhemmin:

1) aidosti kasvava kunta, syntyvyys + muuttovoitto

2) vuodesta toiseen top 20 kunnan joukosss mitä tulee asukkaiden tyytyväisyyteen

3) Migri mussuttaa edelleen "arjalaisesta ajatusmaailmasta", koska kunta ei "huoli" väkeä joka kuormittaa sosiaalitoimen työntekijöitä.

14 vuotta täällä asuneena, 25 km isommasta "ghetosta" - kyllä on kiva maksaa isompaakin kunnallisveroa paikkaan jossa homma vaan toimii.

Kauniainen?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
118/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas asun kaupungissa kerrostalossa (100 neliön nelikko, mikä riittää kolmelle ihmiselle mukavasti). Linnut laulaa meidänkin pihassa ja herättävät aamuisin jos ikkuna on auki. Lähin vilkkaasti liikennöity tie on 150 metrin päässä, mutta se on meluvallin takana, joten ääntä ei kuulu lainkaan. Uimahalli on 300 metrin päässä. Kilometrin säteeltä löytyy myös yliopistollinen keskussairaala, ammattikorkeakoulu, ylipisto, liikuntakeskus, pururadat, jalkapallokenttiä, jäähalli, siirtolapuutarha, huoltoasema, 24/7 lähikauppa, pari kirkkoa, ehkä 10 ravintolaa ja baaria, apteekki, 10 kampaamoa, hammaslääkäri, jne. jne.

Etätöissä on ollut mukavaa minullakin. Eikä huolestuta palveluiden heikkeneminen, niitä tulee koko ajan lisää. Kesällä käytiin mm. vuokraamassa parilla kympillä kajakki pari kertaa kävelymatkan päästä (n. 1,5km) ja oli kivaa sekin, kun ei tarvinnut omaksi ostaa. Autoa ei tarvita, vaikka sellainen löytyykin. Ajoa tulee aivan minimaalinen määrä, joten siitä voi helposti luopuakin.

Ja asunto maksaa n. 200 000 euroa, joten jos tämä on jollekin liian kallis, hyvin ei mene hänelläkään.

Isossa kaupungissa mekin ja suunnilleen sama juttu: melkein kaikki mainitsemasi löytyvät muutaman kilometrin säteeltä ja loputkin noin 5 km etäisyydellä. Lisäksi uimarantaan 200 metriä, metsään 500 metriä ja pihasta jopa niitä marjoja. Lintuja ja jäniksiäkin näkyy, kettua sentään ei ole tullut vastaan.

Ei ole tullut hinkua lähteä maalle tai pikkupaikkakunnalle.

Vierailija
119/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä ilmiö jossa julkisesti haukutaan persuja, mutta yksityisesti halutaan lapsi kouluun jossa ei ole maahan muuttajia. 80% suomalaisista äänestää yhä maahan muuton puolesta.

Kyseessä on eri ihmiset.

Vierailija
120/125 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen ratkaisu stadi vs lande -ongelmaan: 124 m2, 3h + k + ph + kh + 2wc Etu-Töölössä ja 250 m2 maalaistalo 1860-luvulta + 45 ha Lounais-Suomessa. Ei nykyään tarvitse tyytyä yhteen kotiin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme