Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pulleaa tyttöäni nimiteltiin tänään uimakoulussa toisten lasten toimesta.

Vierailija
08.09.2013 |

Todella sääli, sillä uiminen on liikuntamuoto josta hän todella pitää, ettei nyt vaan kiinnostus siihenkin lopahtaisi. Muutenkin äidin sydäntä raasta tuollainen nimittely....

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 13:49"]

#27 Vanukkaita meillä tosiaan syödään silloin tällöin, kiitos vinkistä! Mehuja sen sijaan ei juoda, maitoa ja vettä. Saunaan mennessä trippimehu on poikkeus. Pitääkin alkaa katsomaan että vaihdellaan vanukkaita enemmän jogurtteihin. Mummi taas toi viimeksi tullessaan vanukkaita.

t. Se 3-vuotiaan äippä

Ja täällä taas sama painonvartia, kun sinua ojentelee. Jogurtit ovat vielä pahempia, kun vanukkaat. Rasvaa ja sokeria enemmän. Eikä näistä  kummastakaan varmaan tarvitse luopua, jollei niitä paljoa syödä. Pillimehu kuuluu saunomiseen, ei saa luopua!

Voisiko se kastike olla syypää, vaaleat jauhot kun ovat kovia turvottamaan vatsaa.

Vierailija
42/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teen itse kaiken ruoan itse, suurin osa kunnon lähiruokaa ja ruoka on hyvää ja laadukasta."

Pois kaikki ruokakermat sooseista, juustot kuorrutteista, leivitykset paistettavista, rasvaiset lihat, ei mitään valkosipulikermaperunoita, gratinoituja kasviksia, smetanoita lohen päällä. Enemmän kasviksia ja vihanneksia lautaselle ja varsinaista pääruokaa vain kolmannes annoksesta.

Joku vain sokerinen karamelli on vähemmän paha kuin rasva painon kannalta - mieluummin vaikka irtokarkkeja kuin keksejä. Monet välttelee sokeria ja makeita ja samaan aikaan läträtään ruoanvalmistuksessa kermojen ja kastikkeiden kanssa ja kuorrutellaan juustolla, mutta ei irtokarkkeja eieiei kun ne lihottaa. Sokeri on kuitenkin hyvin vähäinen lihottaja, mutta rasva ja varsinkin sokerin ja rasvan yhdistelmä tekee tankeroksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 13:51"]

Minulla on myös pullea lapsi. Hän ui, pelaa jalkapalloa 1-2 kertaa viikossa, hän käy liikuntakerhossa. Hän on ulkona kesäisin noin 6-8 h/pvä, talvella noin tunnin päivässä. Lapsi liikkuu paljon ja ruokakin sitten maistuu sitä mukaa. On tosi vaikeaa kieltää lasta syömästä, kun hän nälkäänsä valittaa. Teen itse kaiken ruoan itse, suurin osa kunnon lähiruokaa ja ruoka on hyvää ja laadukasta. Herkuista ei ole minun lapsi lihonut, vaan annoskoko on suuri. Minä mietin koko ajan, miten lapsi oppisi vielä terveellisemmin syömään. Se ei ole niin helppoa hyvin syövien lasten kanssa.

Hyvin liikkuva lapsi pitäisi opettaa juomaan. Olisi tärkeää saada lapsi juomaan mahdollisimman paljon. Ennen syömistäkin voisi antaa pari lasillista maitoa tai vettä. 

Vierailija
44/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jogurtit ovat vielä pahempia, kun vanukkaat. Rasvaa ja sokeria enemmän."

Kaloreita maustetussa sokeroidussa jogurtissa on kolmannes vähemmän kuin suklaavanukkaassa, myös rasvaa suklaavanukkaassa on enemmän. Vielä kevyemmin pääsee kun maustaa maustamattoman jogurtinn itse ja säätelee sokerin määrää. Suklaavanukkaankin saa kevyemmäksi itse tekemällä. Voi ihan jokainen tarkistaa itse netistä, tuotetietoja löytyy.

Vierailija
45/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 12:30"]

Meillä lapsi kohta 3v ja ollut vauvasta lähtien pullukka. Minä ja mieheni ollaan laiheliineja, oma painoindeksi ollut koko aikuisiän 19. Lapsemme syö hyvin ja terveellisesti kotiruokaa, ikäisekseen siis hyvällä ruokahalulla. Annokset ovat lapsen annoksia, mutta siis syö enemmän kuin muutaman näykkäisyn. Lisäksi lapsi on innokas maistelemaan uusia makuja myös meidän vanhempien lautaselta joskus. Olemme käyneet vauvauinnissa 3kk iästä lähtien kerran viikossa. Lisäksi harrastaa taaperojumppaa kerran viikossa. Muutenkin leikkii paljon ulkona ja pomppii trampalla ym. Vatsa on kunnon pömppö. Olen kertonut huoleni lapsen painosta neuvolassa, mutta minua katsotaan oudosti, ikäänkuin tämän ikäinen pitäisi muka laittaa jo laihikselle. Taitavat pitää minua sairaalloisena painontarkkailijana. minua kuitenkin huolettaa tulevaisuus. Miten saamme katkaistua tämän lihomisen... Monesti sanottu, että kunhan lapsi kasvaa ja alkaa liikkua, solakoituu itsestään. No, eipä ole niin tapahtunut. Painoa nyt varmaan 16kg, plussakäyrällä menee. Slim-mallisia vaatteita ei voi pitää. Herkkuja ei saa mitenkään paljoa, mummulassa joskus täytekakkua ja kotona jätskiä pari kertaa viikossa. Lisäksi jos tulee vieraita kylään, saa ottaa esim. pari karnevaalikeksiä. Yleensä vieraiden lapset rohmuavat pöydästä paljon enemmän herkkuja. Neuvoja kuunteleisin mielelläni minäkin miten saataisiin tämä painokehitys aisoihin... Kiitti :)

[/quote]

Vertaat lastasi itseesi ja olet laiha?

Ei lapsesi tarvitse olla kuin sinä!!

Kasvatat anorektikkoa kotonasi.

Ei kai hän 3 vuotiasta laihdutuskuurille ole laittamassa? Kyllä vanhemmat kontrolloi lasten syömistä tarjolle asetetun ruoan kautta, esille vaan tervellistä ruokaa, eikä tehdä "vatsasta" mitään numeroa.

Vierailija
46/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa enempää veivata tätä asiaa, mutta sen verran, että aina lihavuus ei johdu syömisistä! Lähes kaikki sen luulevat olevan niin! Näkeehän sen tätäkin ketjua lukiessa: toitotetaan vuoron perään, että älkää syöttäkö lapsianne lihaviksi! 

Meillä on 4 lasta ja yksi on pulleampi. Vanhemmat olemme hoikkia ja urheillaan kaikki. Syödään kotona tehtyä ruokaa ja esim.marinoidut lihat eivät kuulu ruokailuumme. Nyt tutkimukset käynnissä mistä lapsemme lihavuus johtuu. 

Joten toivon todella, että kaikkiin kiusaamisiin puututaan! Itse puutun jos jossain vain näen kiusaamista, olkoon haukkumista/tönimistä ym. niin näen heti punaista! 

Itseäni kiusattu lapsena ja kyllähän ne muistot pysyvät, valitettavasti! 

(Jaah, tulipas sittenkin vuodatettua  pitempi teksti :) 

Toivottavasti ap lapsesi kertoo sinulle kaikki kiusaamiset Ja puutut niihin! 

Vierailija
47/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan 5 % luokkaa ne lihavat, joiden lihominen johtuu sairaudesta. Että ei aina lihavuus johdu syömisestä, mutta käytännössä aina se johtuu kun 95% lihomisen syy on liiallinen syöminen.

Minäkin tiedän useampia aikuisia, joilla on "kilpirauhasessa vikaa" ja siksi ovat lihavia. Ne, jotka ovat käyneet lääkärissä, on kuitenkin terveiksi todettu (lääkäri ja labra eivät tietnkään tienneet mitään) ja valtaosa ei edes mene lääkäriin "kun ei ne siellä kuitenkaan tiedä".

Sitäpaitsi, kilpirauhasen vajaatoiminta ei tarkoita ylipainoa tai edes paino-ongelmia kun siihen on lääkitys. Mutta tekosyynä se on tietenkin kätevä eikä lääkäriinkään voi mennä, kun itsekin tietää ettei vika ole kilpparissa.

Vierailija
48/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 14:06"]

"Jogurtit ovat vielä pahempia, kun vanukkaat. Rasvaa ja sokeria enemmän."

Kaloreita maustetussa sokeroidussa jogurtissa on kolmannes vähemmän kuin suklaavanukkaassa, myös rasvaa suklaavanukkaassa on enemmän. Vielä kevyemmin pääsee kun maustaa maustamattoman jogurtinn itse ja säätelee sokerin määrää. Suklaavanukkaankin saa kevyemmäksi itse tekemällä. Voi ihan jokainen tarkistaa itse netistä, tuotetietoja löytyy.

Joo, tarkistin nopeasti yhden valmistajan tuotteista. Rasvaa ja kaloreita tosiaan oli vanukkaassa 20% enemmän kun jogurtissa.

Pahoittelen asiavirhettä. Olen joskus verrannut purkkien kyljestä ja sillä kertaa oli asia toisin päin, taisi olla tilastollinen poikkeama. Yleensä näyttää todellakin olevan vanukas "pahempi".

Vierailija
49/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 34 jatkaa. Lapseni myös juo paljon. Hänellä on harkoissa puolen litran pullo vettä ja se on harkkojen jälkeen aina tyhjä. Veljellä on harkoissa mehua mukana ja veli on hoikka. Meillä kasvatetaan itse ja syödään tosi paljon vihanneksia, eikä me mitään kuorrutuksia käytetä, ei edes suolaa keitinvedessä. Emmekä laita kermoja tai juustokuorrutuksia. En edes muista milloin meillä olisi ollut esim. Kermaperunoita. Eineksiä emme osta koskaan. Pizzalla kyllä käydään joskus, ehkä max. Kerran kuukaudessa. Lapselle on tullut nyt tosi paljon pituutta ja toivonkin sen nyt auttavan asiaan. Nyttenkin lapset ovat ulkona peuhaamassa.Kohta lähden viemään taas yhtä lasta sählyharjoituksiin. Liikunnasta meillä ei ole kiinni, vaan kuten sanoin, niin annoskoko on liian suuri. Ap:lle voin sanoa, että ymmärän tilanteesi, eikä sitä yhtään auta se, että täällä haukutaan ja syyllistetään lisää. Samassa perheessäkin voi olla hyvinkin laihoja ja lihavia. Tsemppiä meille kaikille, jotka omistamme pullean lapsen. Emme me näitä lapsiamme tahallaan lihota, kyllä me pulleidenkin lasten vanhemmat yritämme tehdä kaiken lapsemme parhaaksi. Harmi vaan, ettei kukaan ole täydellinen....

Vierailija
50/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että yksi syy on ylitse muiden aiheuttamassa lihavuuttaa niin lapsilla kuin aikuisilla:

virvoitusjuomat.

Ihmiset juo noita ruoan kanssa, janojuomana, sipsien kanssa, hampurilaisten kanssa, muuten vaan. Litran pullossa on 35 palaa sokeria!!!!!!

Ja aivan sama vaikka olisivat light-juomia, light-tuotteidenhan on todettu nimanomaan lisäävän lihomista, koska makeutusaineet lisäävät hiilihydraatin ja sokerin himoa. Siinä sitten juodaan "kevyttä" light-limsaa, mutta syödään enemmän sipsiä ja keksiä.

Mitä ihmeen vikaa on vedessä? Suomessa se on vieläpä laadukasta ja halpaa. Tai lantrattavassa mehussa, sekin on parempi kuin limsa jos vesi ei millään maistu.

Vierailija
51/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuskeskusteluja lukiessa tulee aina mieleen se, kun monet jankkaavat lihavuuden olevan perinnöllistä ja ettei sille mitään voi kun on "se geeni" niin eikun mäkkäriin, että kun useimmissa perheissä kaikki on lihavia, niin ilmeisesti vanhemmatkin on toisilleen sukua ja perheen lihava kollikin on sukulainen.