Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pulleaa tyttöäni nimiteltiin tänään uimakoulussa toisten lasten toimesta.

Vierailija
08.09.2013 |

Todella sääli, sillä uiminen on liikuntamuoto josta hän todella pitää, ettei nyt vaan kiinnostus siihenkin lopahtaisi. Muutenkin äidin sydäntä raasta tuollainen nimittely....

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni on erityislapsi, on 5 v ja ei osaa vielä puhua. Samassa pihapiirissä asuu yks TOSI pullea lapsi. Mutta kun nähdään kaupassa, aina on sipsejä, karkkejäa, limppaa kärryissä. Tosin koko perhe on pullea.

Tää tyttö aina nimittelee mun poikaani ja mun poika ei edes tajua mitä toinen sanoo, kuvittelee että on ystävä vaikka onkin kaukana siitä.

Eilen sitten kun taas tuli "aukomaan päätä" sanomalla olet täällä sun vajakkipoikasi kanssa leikkimässä minä sanoin tytölle muutaman sanan hänen lihavuudesta. Kun tytöllä alkoi alahuuli väpättämään, sanoin hän voi laihduttaa, poikani ei voi omaa älykkyyttään itse kasvattaa, lähti tyttö pois.

Olen työssäni törmännyt usein lihaviin tyttöihin, jotka itse ensimmäisenä aloittaa sen arvostelun ja määräämisen. Kannattaisko tytön kanssa vähän keskustella mistä asia johtuu ylimalkaan vai ihanko yhtäkkiä ryhmän tytöt alkoivat tyttöäsi haukkumaan ? Ja pitäiskö sille ylipainoille tehdä jotain ?

Mun hyvän ystävän lapsista toinen oli vähän ylipainoinen, toinen todella laiha. Äiti kokeili kaikkia harrastuksia mistä tytöt innostuisi ja lopulta löytyi uiminen. Kummatkin tykkää paljon siitä ja kävivät uimakoulun, jonkun jatkokoulun ja nyt tytöt käyvät uimassa säännöllisesti ja kuuluvat johonkin harrasteryhmään. Ja ylipaino on tietenkin pois.

Vierailija
22/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastakaa uintia enemmän !

En ymmärrä miten esim pk-seudulla ei löydy hyviä uimareita kuin kourallinen.

Uiminen on edullista, sopii lähes kaikille ja harva lapsi oikeesti on hyvä uimari. Jos kävisi vuoden lauantaisin uimakoulussa oppisi vaikka mitä.

Lapsiporukassa erottuu aina hyvin niin että on parempi kuin muut jossain. Uimisessa tämä on helposti saavutettavissa. Ja koska pullea tyttö harvemmin on hyvä juoksemaan tai jossain muussa liikuntalajissa uimisessa ylipaino ei juurikaan haittaa.

Pelkästään se että voi hypätä pää edessä 3 metristä voi olla joittenkin mielestä tosi vau-juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti lapset osaavat olla erittäin ilkeitä toisilleen. Mutta toisaalta kyllähän lapset terveydenkin kannalta kannattaisi hieman tarkkailla lapsen syömistottumuksia, jos siis ylipainoa on merkittävästi.

Vierailija
24/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:39"]

No yritä tottua siihen, koska näin tulee olemaan tulevaisuudessakin joka paikassa. Lihottamalla lapsesi aiheutat hänelle fyysisten vahinkojen lisäksi myös sosiaalisen syrjäytymisen. 

En ikinä hyväksyisi, että lapseni nimittelisi pulleita lapsia, mutta halveksin myös suuresti vanhempia, jotka tekevät lapselleen sen, että hän joutuu olemaan katseiden ja pilkan kohteena. Lapsen pulleus ei ole normaalia ja se noteerataan, vaikka kuinka vanhemmat sen yrittäisivät kieltää. 

[/quote]

Tämä on aivan totta, vaikka tuletkin tästä saamaan lokaa niskaasi.

Jos totuus on epämiellyttävä sitä ei haluta kuulla.

Vierailija
25/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieleni raivostua kun kiusaamista aina puolustellaan. Aina löytyy syy kiusaamiselle ja syy on kiusatun, tietenkin. Minua kiusattiin koulussa 9-vuotta. Hakattiin, potkittiin, lyötiin, haukuttiin, syrjittiin..Muutamat kiusaajani ovat sanoneet minun olleen helppo kohde kiusata kun en koskaan puolustautunut. No yritin joskus puolustautua kun tönittiin liikuntatunnilla, tönäisin takaisin, minä jouduin nurkkaan. Tönijä ei. Mua kiusattiin niin rajusti, että sen muistavat kaikki. Kukaan ei vain välittänyt. Minulla on paljon sanottavaa niille jotka kiusaavat en tule koskaan sitä hyväksymään. En myöskään hyväksy väkivaltaa missään muodossa.

Vierailija
26/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi kohta 3v ja ollut vauvasta lähtien pullukka. Minä ja mieheni ollaan laiheliineja, oma painoindeksi ollut koko aikuisiän 19. Lapsemme syö hyvin ja terveellisesti kotiruokaa, ikäisekseen siis hyvällä ruokahalulla. Annokset ovat lapsen annoksia, mutta siis syö enemmän kuin muutaman näykkäisyn. Lisäksi lapsi on innokas maistelemaan uusia makuja myös meidän vanhempien lautaselta joskus. Olemme käyneet vauvauinnissa 3kk iästä lähtien kerran viikossa. Lisäksi harrastaa taaperojumppaa kerran viikossa. Muutenkin leikkii paljon ulkona ja pomppii trampalla ym. Vatsa on kunnon pömppö. Olen kertonut huoleni lapsen painosta neuvolassa, mutta minua katsotaan oudosti, ikäänkuin tämän ikäinen pitäisi muka laittaa jo laihikselle. Taitavat pitää minua sairaalloisena painontarkkailijana. minua kuitenkin huolettaa tulevaisuus. Miten saamme katkaistua tämän lihomisen... Monesti sanottu, että kunhan lapsi kasvaa ja alkaa liikkua, solakoituu itsestään. No, eipä ole niin tapahtunut. Painoa nyt varmaan 16kg, plussakäyrällä menee. Slim-mallisia vaatteita ei voi pitää. Herkkuja ei saa mitenkään paljoa, mummulassa joskus täytekakkua ja kotona jätskiä pari kertaa viikossa. Lisäksi jos tulee vieraita kylään, saa ottaa esim. pari karnevaalikeksiä. Yleensä vieraiden lapset rohmuavat pöydästä paljon enemmän herkkuja. Neuvoja kuunteleisin mielelläni minäkin miten saataisiin tämä painokehitys aisoihin... Kiitti :)

Vierailija
27/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu, mikään ulkonäöllinen seikka tai yhtään mikään muukaan seikka ei oikeuta ketään nimittelemään ketään. Aina löytyy ihmisistä virheitä joiden vuoksi pilkataan. Ihan turhaa sanoa että laihduta niin ei pilkata, joku keksii sitten jotain muuta, aina.

Olkaa nyt ihmiset vaan tyytyväisiä siihen mitä teitillä on ja hyväksykää muut ihmiset sen kummemmitta kommentoimatta. 

JA LOPUKSI VIELÄ: O-P-E-T-T-A-K-A-A LAPSILLENNE KÄYTÖSTAPOJA JA TOISTEN IHMISTEN KUNNIOITUSTA. Tässä ohjeessa ei pitäisi olla mitään ylitsepääsemättömän vaikeaa?

Vierailija
28/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mielestäni hoikkuus ja laihuus eivät ole itseisarvoja, joihin kaikkien tulisi pyrkiä. Meitä on monenlaisia, on pyöreitä ja laiheliineja. Minulle on aivan saman tekevää, millainen ihminen on ulkoisesti, tärkeintä on se, mitä heillä on korvien välissä. Pelkästään ulkokuoreen keskittyvät ovat mielestäni täydellisiä tyhjäpäisiä idiootteja"

Hoikkuus ja laihuus ovat eri asia kuin normaalipainoisuus. Eikö sinulle ole olemassa muita kuin ääripäitä - jos ei ole lihava, on laiha? Siinä välissä on normaalipaino, joka on terveellisin paino ja monen mielestä myös parhaimmannäköinen paino.

Ja kyllä, ihmisiä on monenlaisia, suomalaisista 60% on ylipainoisia, siis lihavia. Tämä koetaan jo kansanTERVEYDELLISEKSI ongelmaksi, ei muodinluojien vaan terveydenhuollon mielestä. Mitä aikaisemmin ihminen on lihava, sitä varmemmin hän on lihava jatkossakin (lapsuuden lihavuus ennakoi aikuisuuden lihavuutta) ja sitä varmemmin hänellä tulee olemaan lihavuudesta johtuvia terveysongelmia.

Ja vaikka kuinka ajttelisi, että ulkonäöllä ei ole väliä ja uskottelisi itselleen, että vain sisäisellä on merkitystä, tosiasia on että ulkoisella on. Vaikka unohdetaan kersojen koulukiusaamiset, niin työelämässä on voitu osoittaa, että kahdesta tasaveroisesta hakijasta työhaastattelussa työhön valitaan hoikempi.

Ei kenenkään nimittely ja kiusaaminen tietenkään sallittua ole, mutta jos lapsen lihavuuden syy ei ole oikeasti sairaus (jota tarjotaan lihavuuden syyksi aikuisillakin yhtenään, vaikka tosiasia on että vain n. 2% ylipainosta selittyy oikeasti sairaudella tai sellaisen lääkityksellä), vanhempien olisi tajuttava vastuunsa ja tehtävä ruokaremontti. Kaikkea ei tarvitse saada vaikka haluaa eikä vasrinkaan aina kun haluaa. On oikeasti säälittävää kun kaupassa näkee  perheen, jossa vanhemmat ovat lihavia (yleensä äiti eniten) ja alle kouluikäiset lapset kooltaan kaksinkertaisia normaaliin nähden isoine mahoineen ja kaksoisleukoineen. Ja kärryssä lähes poikkeuksetta eineksiä, sipsejä, 1,5 litran cokispulloja (jota juodaan ilmeisesti janoon), irtokarkkeja, leivonnaisia ja hyvin vähän jos lainkaan ns. oikeaa ruokaa saati vihanneksia. Ja nämä samat aikuiset sitten ostelevat laihdutusvalmisteita, lukevat lehdistä ihmedieeteistä ja hinkuvat laihdutusleikkaukseen, tajuamatta että helppo ratkaisu löytyy omasta ostoskärrystä.

Vierailija
29/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 25, et ole sitten kuullut, että monet pitävät normaalipainoistakin jo ylipainoisena. Siksi minusta on saman tekevää, painaako joku näin kärjistettynä 50 vai 100 kg. Minulle tärkeintä on ihmisen korvien väli ja älykkyys. Miksi muuten monet hoiva-alalla työskentelevät ovat melko pulskassa kunnossa, ja silti jaksavat painaa töitä?

Oletko kuullut, että viimeaikaisten tutkimusten valossa pieni ylipaino ei ole terveysriski. Isomman riskin aiheuttaa painon jojoilu.

Vierailija
30/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 12:30"]

Meillä lapsi kohta 3v ja ollut vauvasta lähtien pullukka. Minä ja mieheni ollaan laiheliineja, oma painoindeksi ollut koko aikuisiän 19. Lapsemme syö hyvin ja terveellisesti kotiruokaa, ikäisekseen siis hyvällä ruokahalulla. Annokset ovat lapsen annoksia, mutta siis syö enemmän kuin muutaman näykkäisyn. Lisäksi lapsi on innokas maistelemaan uusia makuja myös meidän vanhempien lautaselta joskus. Olemme käyneet vauvauinnissa 3kk iästä lähtien kerran viikossa. Lisäksi harrastaa taaperojumppaa kerran viikossa. Muutenkin leikkii paljon ulkona ja pomppii trampalla ym. Vatsa on kunnon pömppö. Olen kertonut huoleni lapsen painosta neuvolassa, mutta minua katsotaan oudosti, ikäänkuin tämän ikäinen pitäisi muka laittaa jo laihikselle. Taitavat pitää minua sairaalloisena painontarkkailijana. minua kuitenkin huolettaa tulevaisuus. Miten saamme katkaistua tämän lihomisen... Monesti sanottu, että kunhan lapsi kasvaa ja alkaa liikkua, solakoituu itsestään. No, eipä ole niin tapahtunut. Painoa nyt varmaan 16kg, plussakäyrällä menee. Slim-mallisia vaatteita ei voi pitää. Herkkuja ei saa mitenkään paljoa, mummulassa joskus täytekakkua ja kotona jätskiä pari kertaa viikossa. Lisäksi jos tulee vieraita kylään, saa ottaa esim. pari karnevaalikeksiä. Yleensä vieraiden lapset rohmuavat pöydästä paljon enemmän herkkuja. Neuvoja kuunteleisin mielelläni minäkin miten saataisiin tämä painokehitys aisoihin... Kiitti :)

Oikein mainitsit, että tykkää maistella vanhempien lautaselta? Onko niin, että kun lapsi on itse syönyt ja poistunut pöydästä, palaa napsimaan vanhempien lautaselta? ...jos on niin, kaikki napsiminen on ylimääräistä lapselle(ja aikuiselle). Sitten pitää opettaa, että kun on pöydästä poistuttu, ei siellä enää käydä napsimissa.

...yoghurtit, vanukkaat, mehut, voisiko niistä löytyä syy?

Vierailija
31/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 11:52"]

16, mielestäni hoikkuus ja laihuus eivät ole itseisarvoja, joihin kaikkien tulisi pyrkiä. Meitä on monenlaisia, on pyöreitä ja laiheliineja. Minulle on aivan saman tekevää, millainen ihminen on ulkoisesti, tärkeintä on se, mitä heillä on korvien välissä. Pelkästään ulkokuoreen keskittyvät ovat mielestäni täydellisiä tyhjäpäisiä idiootteja. Oli ivaamisen kohteena sitten lapsi tai aikuinen. Anu Saagim on loistoesimerkki tästä. Hänelle ei ihmisen fiksuus merkitse mitään, kunhan vain on hänen silmissään kaunis.

Minä olin muuten tuonne noin 10-vuotiaaksi asti melkoisen pyöreä. Sitten alkoi nopea pituuskasvu ja ne kilot "sulivat" pois. Painoni ei noussut pitkään aikaan juurikaan, mutta ei liioin laskenutkaan. Tämä olkoon aloittajalle lohduksi, jospa hänen tyttärelleenkin kävisi samoin.

Ihmisen ulkomuodon arvosteleminen ei kuulu hyvään käytökseen.

16 vastaa.

Mielestäni myös hoikkuus ja laihuus ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Normaali paino on se mihin pyrimme ja vanhempien vastuu on "pitää" lapset normaali painoisina. Rasvasolut kun eivät häviä mihinkään, siksi ne helposti kerrytävät ylimääräisiä kiloja vanhempana, kuten ilmeisesti omakohtaisestikin olet saanut kokea, vaikka "pitkään aikaan painosi ei juurikaan noussut".

Hauskaa, että löysit laihan idioootin; Anu Saagim. Eipä taida pullukoista löytyä kuin älyköitä?

Vierailija
32/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, tietenkin kiloja tuli. Eihän kukaan ole aikuisena samassa painossa kuin 15 vuotiaana. Olen silti suhteellisen normaalipainoinen, jos ollaan tiukkoja painoindeksin mukaan, minulla olisi noin 5 kg painoa liikaa, mutta lääkärin mukaan ei syytä huoleen, sillä tuo indeksikin on vain suuntaa antava.  Koska jokainen meistä on myös ruumiin rakenteeltaan eri mallinen, ei tuo indeksi ole mikään pyhä raamattu, jonka mukaan mennään.

Vierailija
33/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 13:28"]

Oikein mainitsit, että tykkää maistella vanhempien lautaselta? Onko niin, että kun lapsi on itse syönyt ja poistunut pöydästä, palaa napsimaan vanhempien lautaselta? ...jos on niin, kaikki napsiminen on ylimääräistä lapselle(ja aikuiselle). Sitten pitää opettaa, että kun on pöydästä poistuttu, ei siellä enää käydä napsimissa.

[/quote]

ei vaan ruokailun ollessa käynnissä, haluaa maistaa lautaseltani jotain, mitä olen jättänyt hänen lautaseltaan pois, esim. Fetaa, parsaa, punajuurisalaattia tms. Tai jotain hyvää pihviä. Tarkoitin tällä lähinnä, että lapsen suhtautuminen ruokaan on kaikin puolin utelias ja rohkea, ei paljoa nirsoile. Lapsen lautaselta löytyy usein perusmaut (perunaa, kurkku, tomaatti, porkkana, lihapulla, makaroni, kastike, tumma leipä, maito, margariini) ja me aikuiset saatamme syödä maustetumpaa ruokaa ja enemmän suolaisia lisukkeita.

Vierailija
34/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä lasten lihavuutta koskevat keskustelut lähtevät sivuraiteille kun aletaan puhumaan, että pitäisi olla hoikka jottei kiusattaisi yms. Ylipaino on riski terveydelle ja siitä voi lapsen kanssa keskustella ja yrittää auttaa lasta terveellisempään elämään, muttei missään nimessä pidä liiaksi keskittyä lapsen ulkonäköön, se tuhoaa minäkuvaa hyvin, minä tiedän sen kokemuksesta!

Vierailija
35/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

#27 Vanukkaita meillä tosiaan syödään silloin tällöin, kiitos vinkistä! Mehuja sen sijaan ei juoda, maitoa ja vettä. Saunaan mennessä trippimehu on poikkeus. Pitääkin alkaa katsomaan että vaihdellaan vanukkaita enemmän jogurtteihin. Mummi taas toi viimeksi tullessaan vanukkaita.

t. Se 3-vuotiaan äippä

Vierailija
36/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni ylipaino on muuta kuin 10 kg tai enemmän.

Ja tuo pienen ylipainon terveysetu koskee 70 vuotta täyttäneitä. Kannattaa lukea uutisista muukin kuin otsikko.

Miten saan vaikutelman, että kaunis ja hoikka olisi mielestäsi jotenkin vähemmän fiksu kuin lihava? - "Minulle tärkeintä on ihmisen korvien väli ja älykkyys." Ei älykkyys käsittääkseni riipu painosta, mutta päätellen siitä, että ylipainoisuus on yleisintä alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvilla ja vähän koulutetuilla, voisi siitä tehdä jotakin päätelmiä......

Vierailija
37/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös pullea lapsi. Hän ui, pelaa jalkapalloa 1-2 kertaa viikossa, hän käy liikuntakerhossa. Hän on ulkona kesäisin noin 6-8 h/pvä, talvella noin tunnin päivässä. Lapsi liikkuu paljon ja ruokakin sitten maistuu sitä mukaa. On tosi vaikeaa kieltää lasta syömästä, kun hän nälkäänsä valittaa. Teen itse kaiken ruoan itse, suurin osa kunnon lähiruokaa ja ruoka on hyvää ja laadukasta. Herkuista ei ole minun lapsi lihonut, vaan annoskoko on suuri. Minä mietin koko ajan, miten lapsi oppisi vielä terveellisemmin syömään. Se ei ole niin helppoa hyvin syövien lasten kanssa.

Vierailija
38/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 13:28"]

[/quote]

ei vaan ruokailun ollessa käynnissä, haluaa maistaa lautaseltani jotain, mitä olen jättänyt hänen lautaseltaan pois, esim. Fetaa, parsaa, punajuurisalaattia tms. Tai jotain hyvää pihviä. Tarkoitin tällä lähinnä, että lapsen suhtautuminen ruokaan on kaikin puolin utelias ja rohkea, ei paljoa nirsoile. Lapsen lautaselta löytyy usein perusmaut (perunaa, kurkku, tomaatti, porkkana, lihapulla, makaroni, kastike, tumma leipä, maito, margariini) ja me aikuiset saatamme syödä maustetumpaa ruokaa ja enemmän suolaisia lisukkeita.

No entä nämä ao?

..yoghurtit, vanukkaat, mehut, voisiko niistä löytyä syy?

Jollei näistä löydy ja lapsi liikkuu hyvin, voisin ehkä kastikkeista koittaa pihistää. Muuta ei tule mieleen.

Vierailija
39/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vertaat lastasi itseesi ja olet laiha?

Ei lapsesi tarvitse olla kuin sinä!!

Kasvatat anorektikkoa kotonasi.

Vierailija
40/51 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvasoluista oikeaa asiaa; rasvasolujen määrä ei aikuisena lisäänny, mutta niiden koko kasvaa. Rasvasolujen määrä muodostuu lapsena ja lihavilla lapsilla rasvasoluja muodostuu enemmän kuin hoikalla ja normaalipainoisella lapsella. Tästä voi tyhmempikin päätellä, että enemmän rasvasoluja - lihavampi lapsi - lihavampi aikuinen. Kannattaa siis olla lihottamatta penskojaan.