Jos vuokranantaja purkaa vuokrasopimuksen, päteekö silloin yhden kuukauden irtisanomisaika vuokraajan puolelta?
Saatan kuulostaa tyhmältä, mutta en tiedä miten tää käytännössä menee?
Vuokranantaja siis purkaa sopimuksen jolloin irtisanomisaika on 6kk.
Entä jos vuokralainen muuttaa sitten heti pois, eihän sitten enää päde se yksi kk vuokraajan puolelta?
Ei tarvi siis maksaa sitä seuraavan kuun vuokraa jos heti lähtee?
Kertokaa viisaammat, en löytänyt mistään tähän liittyvää tietoa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo anteeksi, kiireessä puhuin myös purkamisesra vahingossa. En perseile asunnossa, huoh.
Tarkoitin siis että v.a. irtisanoo, 6kk:n irtisanomisaika. Ja jos nyt lähdenkin heti pois, niin päteekö silti se 1 kk:n irtisanomisaika mun puolelta?
Riippuu siitä onko teillä alunperin määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Jos toistaiseksi, niin sinulla on 1 kk irtisanomisaika, eikä missään nimessä ei ole silloin velvollisuutta olla 6 kk siellä.
Mietin sitä että pitääkö mun maksaa vuokra seuraavalta kuukaudelta vaikka lähden heti pois.
Siksi että koska hän on jo irtisanonut ja mut täältä pois haluaa niin päteekö silti vielä mun puolelta irtisanomisaika?
Mikäli sekavahkon selityksen oikein ymmärsin, ei ole kyse vuokrasopimuksen purkamisesta ei käytännössä häädöstä vaan normaalista irtisanomisesta. Sinä siis maksat seuraavien 6 kk:n vuokran, ellet itse irtisano vuokrasopimusta päättymään aikaisemmin.
Yleisesti irtisanomisaika on kalenterikuukausi eli vielä syyskuun vuokran maksaisit - paitsi jos sovit vuokranantajan kanssa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sinulla in edelleen 1 kk irtisanomisaika (tai mitä ikinä sopimuksessa lukee). Mutta kannattaa kysyä pääsettekö vuokranantajan kanssa johonkin sopimukseen tästä - jos asunto on jo myyty, niin uudet omistajat saattavat hyvinkin toivoa asuntoa tyhjäksi mahdollisimman nopeasti. Joskus vuokranantaja voi jopa maksaa hyvitystä siitä että vuokralainen lähtee aiemmin kuin silloin puolen vuoden päästä. Mutta ei välttämättä maksa jos ei heillä ole mitään kiirettä päästä muuttamaan/remontoimaan.
Sillä ei ole väliä mitä sopimuksessa lukee, se lain mukainen 1kk pätee aina vuokralaisen irtisanoessa itsensä. Tottakai voi sopia sitten vuokranantajan kanssa erikseen vaikka lyhyemmästä ajasta.
Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa ilman pätevää syytä. Jos on vaikkapa vuoden sopimus, niin se on silloin se.
Sillä ei ole väliä mitä sopimuksessa lukee, se lain mukainen 1kk pätee aina vuokralaisen irtisanoessa itsensä. Tottakai voi sopia sitten vuokranantajan kanssa erikseen vaikka lyhyemmästä ajasta.