Kuinka jaksatte 40h työviikkoa?
Varsinkin te joilla taustalla mitään taakkaa tai pientäkään masennusta. Ihan kidutusta. Alan olla 2-3kk kuluttua aivan poikki ja tarvitsen lomaa. Töissä jaksaa joo käydä, mutta illalla sellainen väsynyt ja tietyllä tapaa ylivirittynyt olo. Ei jaksa siivota, harrastaa liikuntaa, harrastaa, ei ole luovuutta ja kepeyttä ja toiveikkuutta. Oli ihanaa kun työt taas loppuivat ja pystyi lähtemään myöhään illalla kävelylle viileään yöilmaan katsomaan tähtiä, aamuheräämisistä välittämättä. Miksi niitä osa-aikatöitä on niin vaikea saada (jos ei ole joku keikkaileva hoitoalan ihminen tai joku kova tekijä omalla alallaan tms)?
Kommentit (49)
Millä alalla olet? Otatko työasioita kotiisi mielessäsi?
Tuo 40 h olisi luksusta. Teen 50 - 60 h/ vko.
Vierailija kirjoitti:
...Itselleni sopii rutiinit ja ne pitää pääkopankin kasassa.
Tuo pätee todellakin myös itseeni (ja varmasti enemmistöön ihmisistä). Sen takia toivoisikin että niitä osa-aikatöitä olisi paremmin tarjolla!
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olet? Otatko työasioita kotiisi mielessäsi?
Insinööri. En ota juurikaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Olispa aikaa nukkua enemmän.
Ei sitä jaksakaan. Tosin suurimmalla osalla työaika on 38,5h/vk. Ne, joilla on pekkasia tekee 40h, koska puoli tuntia pidempi työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis yrittäjä.
En todellakaan jaksaisikaan. 28h viikko on ihan riittävä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä jaksakaan. Tosin suurimmalla osalla työaika on 38,5h/vk. Ne, joilla on pekkasia tekee 40h, koska puoli tuntia pidempi työpäivä.
Työpäivä sisältää tauot..
En minäkään jaksa 40h viikossa. Sen vuoksi teen vuorotyötä jossa on 36h viikkotuntimäärä.
Vierailija kirjoitti:
Onnea. Elät siis työlle. Oma valinta. Älä valita.
Mikä on paras keino saada osa-aikatöitä?
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaksaisikaan. 28h viikko on ihan riittävä minulle.
Mä just vähensin tuosta kahteenkymppiin. Ei jaksa enää. Olen parempi työssäni kun en ole väsynyt ja vittuuntunut koko aikaa.
Hyvin olen jaksanut, onneksi olen ollut ihan terve, ainakin tähän saakka.
Pidän huolta itsestäni työn ulkopuolella, ja harrastukset saavat unohtamaan työn rasitukset.
No ei se ainakaan näin vapaalle sinkulle ole olenkaan raskasta.
Voi johtua siitäkin, että olen vielä alle 30 vuotias ja jaksan painaa duunissa täysillä.
Te jotka valitatte että ette jaksa, niin miettikääpä, miksi ette jaksa?
Onko peruskunto niin helvetin huono?
Vai onko tuo pelkkää laiskuutta, ettei viitsi tehdä työtä, eikä huvita tehdä työtä kun rahaa saa tukiaisinakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpäivä sisältää tauot..
Eikä sisällä 🤦♀️ Ruokatauko ainakin raksalla on omaa aikaa, joten meillä työpäivän pituus taukoineen on 8,5h (7-15.30). Ja näistä pois tauot niin meidän työpäivän pituus on 8h, pekkasittomilla 7,5. Tuossa aiemmin olikin laskuvirhe, normaali työviikko on 37,5h, pekkasaloilla 40h.
En jaksa yrittää selittää urpoille enää tätä. Mutta alat, joilla on pekkasia, tekee 2,5h pidempää työviikkoa, koska joka päivä tehdään puoli tuntia pekkasia normaalin työpäivän lisäksi.
Teen itse töitä 30h/vko. Jaksaisin tehdä enemmän, mutta koska taloudellisista syistä ei tarvitse, niin miksi tekisin? Arvostan vapaa-aikaa töitä enemmän.
Lisäksi nettotulot eivät putoa suhteessa niin paljoa, koska veroprosentti on matalampi, autoon menee vähemmän rahaa eikä työvaatteita tarvitse ostaa niin paljoa.
Just tein 92h ja vielä
Baarissa yksin. Ei taukoja. 9-16h päiviä. Aamusta yöhön. Normia rafla-alalla...
Jaksan oikein hyvin. Koira pitää huolen siitä että päivittäin tulee liikuntaa eikä voi jäädä sohvanpohjalle koko illaksi. Kamalampaa elämäni oli kun olin työtön ja aikaa tehdä kaikkea oli liikaa niin en sitten saamut mitään aikaiseksi. Itselleni sopii rutiinit ja ne pitää pääkopankin kasassa.