Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla työtön?

Vierailija
23.08.2020 |

Oletko pitkäaikaistyötön? Millaista elämäsi on? Kerrotaan ja keskustellaan. Ethän tule tähän ketjuun vääntämään tukien määrästä.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän parasta aikaa. Ei ole kiirettä tai puutetta mistään. Olisinpä älynnyt jo aiemmin jäädä pois työelämästä.

Vierailija
42/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä pätkissä. Minun täytyy myöntää että se on ollut leppoisaa ja kivaa. Ainoa ikävä puoli on ihmisten ihmettely ja työkkärin ajoittainen ahdistelu, mutta muuten ei mitään valittamista. Olen aina säästellyt rahaa työssäollessani sivuun ja pidän työttömyyttäni lähinnä pitkänä lomana, koska rahan puute ei varsinaisesti ole ollut mikään ihan hirveän paha. Vähän katsoo mihin käyttää ja ei tuhlaile liikoja, niin elintaso on ihan sama kuin duunissa käydessä. Toki tämä on onnistunut siten, että välissä sitten olen ollut niissä töissäkin, mutta pisimmillään olen ollut työttömänä 6 kk ja ihan hyvin olen pärjäillyt. Toki joillekin toimettomuus ei sovi, mutta itselle sopii. Mikävä kivempaa kuin nukkua pitkään, käydä arkisin leffassa kun ihmiset on töissä, pelailla pleikkaria ja katsella Netflixiä ja ajoittain ottaa juoma tai pari!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työttömänä pätkissä. Minun täytyy myöntää että se on ollut leppoisaa ja kivaa. Ainoa ikävä puoli on ihmisten ihmettely ja työkkärin ajoittainen ahdistelu, mutta muuten ei mitään valittamista. Olen aina säästellyt rahaa työssäollessani sivuun ja pidän työttömyyttäni lähinnä pitkänä lomana, koska rahan puute ei varsinaisesti ole ollut mikään ihan hirveän paha. Vähän katsoo mihin käyttää ja ei tuhlaile liikoja, niin elintaso on ihan sama kuin duunissa käydessä. Toki tämä on onnistunut siten, että välissä sitten olen ollut niissä töissäkin, mutta pisimmillään olen ollut työttömänä 6 kk ja ihan hyvin olen pärjäillyt. Toki joillekin toimettomuus ei sovi, mutta itselle sopii. Mikävä kivempaa kuin nukkua pitkään, käydä arkisin leffassa kun ihmiset on töissä, pelailla pleikkaria ja katsella Netflixiä ja ajoittain ottaa juoma tai pari!

Lisätään siis että ansisidonnaisella olen, siksi töissäkäynti aina välissä (ja tietysti ettei työkkäri kiinnostu liikaa "työllistämään").

Vierailija
44/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten edes on mahdollista olla vuosikymmeniä työtön? Täytyy olla jonkinsortin saamattomuudesta kyse.

Työn saamattomuudestahan siinä onkin kyse. 

Vierailija
45/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On päivä saatanan pitkä kun katuja mittaa.

Vierailija
46/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaist ko ois lomal.

Vierailija
47/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krooninen ketutus päällä. Säästöjä on vähän mutta muuta omaisuutta ei lainkaan. Työttömänä olen ollut enemmän kuin töissä. Tällä hetkellä en edes hae töitä. Ei perhettä eikä kovin kummoista sosiaalista elämää. En jaksa kuulumisten kyselyä mikä on aina sellaista vaivaannuttavaa mitäs olet puuhaillut, no enpä erityistä. Valitettavasti määrittelen itseni työttömyyden kautta. 

Jos puhuttais työttömien sijasta vaikka vapaa-ajan ammattilaisista.

Itse toivon että perustulo olisi joskus käytössä vaikka se ei minua enää auttaisi. Ei käynyt flaksi perutulokokeiluarpajaisissa vaikka olin sillloin Kelan rahoilla. Silloin olisi saanut olla kaksi vuotta rauhassa ja hakea töitä jos huvittaa ilman stressiä. Pelkään että tämä stressi aiheuttaa vielä minulle muitakin terveysongelmia.

Vierailija
48/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krooninen ketutus päällä. Säästöjä on vähän mutta muuta omaisuutta ei lainkaan. Työttömänä olen ollut enemmän kuin töissä. Tällä hetkellä en edes hae töitä. Ei perhettä eikä kovin kummoista sosiaalista elämää. En jaksa kuulumisten kyselyä mikä on aina sellaista vaivaannuttavaa mitäs olet puuhaillut, no enpä erityistä. Valitettavasti määrittelen itseni työttömyyden kautta. 

Jos puhuttais työttömien sijasta vaikka vapaa-ajan ammattilaisista.

Itse toivon että perustulo olisi joskus käytössä vaikka se ei minua enää auttaisi. Ei käynyt flaksi perutulokokeiluarpajaisissa vaikka olin sillloin Kelan rahoilla. Silloin olisi saanut olla kaksi vuotta rauhassa ja hakea töitä jos huvittaa ilman stressiä. Pelkään että tämä stressi aiheuttaa vielä minulle muitakin terveysongelmia.

Joo, itsekin oon odottanu ja toivonu, mutta en oikein jaksa enää uskoa että sitä perustuloa ois tulossa. Se oli pelkkää sanahelinää, että saadaan ääniä äänestäjiltä. Sen sijaan jotain aktiivimallia varmaan tulee, eli pakottavat töihin sitä korvausta vastaan ilman varsinaista palkkaa. Tietysti voi aina jäädä toimeentulotuelle, ja sitähän ne varmaan haluaakin, koska sillon voi maksaa vielä vähemmän.

Vierailija
49/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On päivä saatanan pitkä kun katuja mittaa.

Enempi siinä käy päinvastoin jonkun 10-20 vuoden työttömyyden jälkeen. Päivät menevät niin nopeasti että huippaa. Liian nopeasti.

50/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkien syöpähoitojen jälkeen oli tukalaa olla työtön, kun tuloni putosivat enkä päässyt koulutuksiin. Aktiivimallin perusteella tulojeni piti tippua, mutta onneksi soitin valmentajalle. Valmennuksessa käyminen vastasi kursseja, joihin minua ei kelpuuttu

Vierailija
51/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mun normaali. En enää edes oikein muista millaista on olla työllistetty. 15 vuotta putkeen työttömänä on muokannut mua ja mun persoonaa monella tavalla. En silti osaa enää kokea, että olisin erilainen työttömänä. Tämä on nyt osa mua ja en ajattele, että elän jotenkin sellaista elämää, jonka pitäisi tuntua erilaiselta, koska olen työtön. Aika on näyttänyt, että kaikkeen tottuu ja koska tätä on jatkunut niin pitkään en oikeastaan edes ajattele asiaa. Tällainen mä olen ja tällaista elämää elän. En nouse aamuisin lähteäkseni töihin enkä mieti milloin on lomaa. Jokainen päivä on lähes samanlainen, mutta en osaa pitää sitä mitenkään outona.

Vierailija
52/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mukavaa olla työtön. Ehkä eka vuosi oli mukava, kun olin ollut työelämässä jo 27 vuotta putkeen. Tuntui mukavalta kun jatkuva kiire loppui. Työ vei paljon energiaa. Silti haluaisin ehdottomasti töihin. On niin arvoton olo. Lisäksi tuntuu hirveältä olla puolison elätettävänä. Päivät kyllä menee urheillessa ja kotihommissa. Masentaa työnhaku, kun ei onnista. Lisäksi jatkuva kontaktointi työkkärin taholta.

Vierailija
53/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuloa toivoisin. On selvää että työtä ei riitä kaikille, joten työttömien uhkailu karensseilla ynnä muulla ei ole järkevää.

Vierailija
54/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo samoja fiiliksiä: aikaa on aika kivasti ja saa esim, nukkua pitkään aamulla, jos yö on mennyt huonosti pyöriessä valveilla. Jos olisi varaa ottaa ja pitää lemmikki, olisi mukavaa olla sen kanssa päivät, kun olisi aikaa hoitaa ja olla sen kanssa. Itse pärjään myös pienekkäkin rahalla, en kaipaa oikein enää edes ulkomaanmatkoja niinkään, mutta kyllä sellainen 1000-1200€/kk (perustulo!)pitäisi näillä Suomen hinnoilla saada peruelämsieen, kun esim. vuokrat on niin korkeat, nyt saan kaikinenn noin 800/kk ja tiukkaa on. Ja vailla syyllistämistä, ku järkeviä palkkatöitä ei vain enää millään riitä kaikille (perustulo!).

Miinusta ettei ole rahaa oikein mihinkään, pahimmillaan joutuu tinkimään ruuastakin/lääkkeistä/lääkärikäynneistä(ei mene ellei ole ihan äärimmäinen pakko, jos silloinkaan), syyllistäminen muutenkin riittämättömistä tuista (työmarkkinatuki, anssilla nyt varmaan mukavastikin voikin elää)ja kanssaihmisten jatkuva haukkuminen ja syyllistäminen ja jopa lopullista poistumista avoimesti toivominen!

Vierailija
55/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut vuosikymmeniä työtön. Kamalaa kun oma mies, oma suku, kaikki halveksivat.

Kamalaa kuulla. Olet arvokas sellaisena kuin olet, eikä työstatus sitä määritä

Ap

Niinpä naisilla ei statukseen työpaikka merkkaa lainkaan . Miehillä taas työpaikka merkkaa paljon kuinka arvokas on esim..naisten silmissä.

Jaa ei vai? Kyllä merkkaa. Kaverit lähtee ja uusia ei saa. Naisille status on kaikki kaikessa.

Vierailija
56/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen usein työttömänä omasta halusta. Onneksi töitä löytyy helposti tekevälle. Ainakin pohjois-karjalassa.

Mukava aina vaihtaa työpaikkaa ja samassa pitää vähän "lomaa" työttömänä. Onneksi nykyisin voi opiskella ammatin usein työn ohessa.

Vierailija
57/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö työttömänä kärsiä miten siitä työkkärin ahdistelusta? Tuleeko työhönhakuosoituksia tai muunlaisia kursseille pakottamisia tietyin välein? Jonkinlainen ikikarenssikin lienee mahdollinen, jos jatkuvasti kieltäytyisi?

Vierailija
58/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sillä, joka tienaa 5-10 kertaa enemmän kuin työmarkkinatuella kituva on sen kummempi oikeus elää? Todennäköisesti saastuttaa elintavoillaan planettaa paljo nenemmän kuin se rutiköyhä ja jostain se senkin mahtipalkka, eläkkeet ja muut työn tuomat etuudet maksetaan. Tunnen paljon 2ahkeruudella"olevinaan menestyneitä ja muita parempina itseään pitäviä, ovat kyllä todellsiuudessa kiipineet ihan vaan lipevyytensä ja manipulointitaitojensa avulla! Ja toki suhteiden;) Mut ahkeruushan se vaan ja laiskoilta tuet pois jne.:(

Vierailija
59/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yhtään. Haluaisin opiskella, mutta jotta voin tehdä niitä opintoja mitä haluan , tarvitsen ainakin osa-aikatyön, koska noihin ei saa opintotukea, eikä työttömyystukea.

Tykkään pienestä kiireestä.

Vierailija
60/66 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmaa, tiukkaa, nitkuttelua, pennien laskemista - ja mitään et pysty muuttamaan tai tekemään toisin.

Tulevaisuudesta ei mitään hajua - onko ensi vuonna vielä tiukempaa? Tarvitaanko omaa työpanosta silloin vielä entistäkin vähemmän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän